Helt død PC
Fra : Lasse Pedersen

Dato : 05-05-08 11:30

Re. "død" computer
Jo, jeg har strøm til, der er strøm på USB stikkene, men startknappen
er totalt død. Der sker absolut ingenting, når jeg trykker på den.
Har nogen et bud på, hvad der kan være sket?

Fra : Peter

Dato : 05-05-08 11:43

"Lasse Pedersen (slet MTF2R)" <lasp@MTF2Rmail.dk> skrev i en meddelelse
> Re. "død" computer
> Jo, jeg har strøm til, der er strøm på USB stikkene, men startknappen
> er totalt død. Der sker absolut ingenting, når jeg trykker på den.
> Har nogen et bud på, hvad der kan være sket?

Nu har det jo været rimeligt lunt de sidste par dage, så måske er PSU'en
eller CPU'en stået af pga varme.

Hvis blæseren til PSU'en ikke kører, og du er helt sikker på, at 220V
stikket er sat helt ind i putteren, så kan du nogenlunde sikkert regne med
at PSU'en er brændt af. Spørgsmålet er så, hvor meget mere den har taget med
sig. Det spørgsmål får du svar på, når du prøver med en anden PSU.
Kører både PSU og CPU blæserne, kan PSU'en stadig være brændt af.
Prøv med en anden PSU (Power Supply Unit = strømforsyning)

PeterB

Fra : peja

Dato : 05-05-08 16:38

"Lasse Pedersen (slet MTF2R)" <lasp@MTF2Rmail.dk> skrev i meddelelsen
> Re. "død" computer
> Jo, jeg har strøm til, der er strøm på USB stikkene, men startknappen
> er totalt død. Der sker absolut ingenting, når jeg trykker på den.
> Har nogen et bud på, hvad der kan være sket?

Skift startknappen ud med en ny - hvad ellers?

Tenarselv

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-05-08 17:59

> [...]
> er totalt død. Der sker absolut ingenting, når jeg trykker på den.
> Har nogen et bud på, hvad der kan være sket?

Prøv at kortslutte startknappen eller find ud af hvor ledningerne går hen og
kortslut der. Så finder du ud af om det er knappen. Det er tvivlsomt om det
er knappen. Der er meget større sandsynlighed for, at det er
strømforsyningen. Den kan godt levere strøm til noget af systemet, uden at
den kan starte, da den leverer forskellige spændinger til forskellige dele
af systemet.
Men det kan også være bundkort eller cpu, som er stået af. Strømforsyning er
dog mest sandsynlig, så er der ikke en kammerat, som kortvarigt kan låne dig
en, så du kan teste.

Kurt

Fra : JBJ

Dato : 06-05-08 09:00

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men det kan også være bundkort eller cpu, som er stået af. Strømforsyning
> er dog mest sandsynlig, så er der ikke en kammerat, som kortvarigt kan

Det er sandsynligvis strømforsyningen, men skulle det være start knappen kan
du sagtens bytte om på den og reset knappen(hvis du altså har en reset
knap). Som beskrevet så prøv og se om blæseren på strømforsyningen kører når
du tilslutter strøm, gør den det så kan det være andet og du skal til at
trinvis fejlfinde.

JBJ