Kunsten at skifte fra IDE til AHCI mode i ~
Fra : Ukendt

Dato : 03-05-08 10:28

Beklager den lange smøre der kommer her, men det er for intet at
regne med den TID jeg har brugt på sagen...

Min PC er baseret på et Intel motherboard D975XBX2.
Jeg kører Windows XP Pro SP2.

Den seneste version af Intels Chipset Identification Utility (3.22)
kommer med følgende oplysninger:

http://img368.imageshack.us/img368/6872/iciunj8.jpg

Som det også fremgår, så kører min controller i "IDE mode".

Jeg ville gerne køre i "AHCI mode", men KAN mit board/controller det?
Der er ting, der peger i begge retninger og nu er jeg smæk forvirret!

Jeg har fra Intel downloaded både manual og diverse tekniske
dokumenter vedr. mit motherboard og trods de mange myriader
af tekniske informationer, så er "AHCI" ikke nævnt ét eneste sted.
Kun "IDE" og (især) "RAID" nævnes. Dette antyder jo lidt, at AHCI
nok ikke understøttes på mit board.

Men...

I BIOS Setup'en (jeg kører med seneste BIOS version 2831) kan jeg
skifte imellem "IDE" , "AHCI" og "RAID". Dette antyder jo, at "AHCI"
ER understøttet.

Hvis man kigger i README.TXT filen til den nyeste udgave af "Intel
Matrix Storage Manager", under "SYSTEM REQUIREMENTS", så er
min controller nævnt og min maskine opfylder alle de nævnte krav:

http://downloadmirror.intel.com/14848/ENG/readme.txt

Hvis jeg bare skifter til "AHCI mode" i BIOS, så kan Windows XP
ikke boote, men går ned med BSOD. Det skal den jo også i den
situation, fordi den nu mangler den rette driver til controlleren.

Jeg kan ikke få LOV til at installere "Intel Matrix Storage Manager",
for den konstaterer bare at (citat) "This computer does not meet
the minimum requirements for installing this software" (citat slut).

Hos Intel har jeg læst, at det er meningen, at man skal installere
driverene på det tidspunkt, hvor man installerer Windows XP
(med en "F6" driver diskette). Men det tog er kørt, for jeg vil ikke
geninstallere Windows.

På nettet er denne situation omtalt på et utal af forskellige forums, alle
med omtrent den samme løsning. Her er bare ét af dem:

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=457699

Den nævnte "opskrift" har jeg brugt med stor success på min lille
Lenovo laptop PC, men her på min dekstop maskine fungerer det
bare ikke. Min controller (ICH7DH) er ellers nævnt i "opskriften"
og det antyder jo også, at det BØR fungere. Men nej. Hver gang
når når til det punkt, hvor jeg sætter controlleren til "AHCI mode"
i BIOS, så nægter Windows XP at boote.

Og nu er jeg så i tvivl. Skal min controller kunne køre i
"AHCI mode" eller ej? Hvis ja, hvad gør så en klog?

- El Guapo
( et mere passende nickname: "El Confuso" )

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 03-05-08 14:51

El Guapo wrote:ahci

-snip- lang smøre

> Og nu er jeg så i tvivl. Skal min controller kunne køre i
> "AHCI mode" eller ej? Hvis ja, hvad gør så en klog?
>
> - El Guapo
> ( et mere passende nickname: "El Confuso" )

Det korte af det lange er, at SATA er bygget til at være bagudkompatibelt
med IDE.
Derfor kan man sætte det til IDE-mode i bios, og XP vil så se det som alm.
IDE-diske.

Vil man køre med AHCI, er man nødt til at gøre dette _inden_ installation af
XP, da det er en helt anden teknologi.
Dette vil så også kræve, at man enten indlæser drivere via diskettedrev,
eller har lavet en slipstreamet XP-cd med de rette drivere.

(Principielt kan du _måske_ få din nuværende installation op at køre ved at
skifte drivere, men min erfaring er at XP er _meget_ følsom over for
HD-skift, så jeg vil ikke anbefale det.)

Når det er sagt, er det eneste du går glip af ved at bruge IDE, NCQ, Native
Command Queing, som i visse tilfælde kan gøre dine diske hurtigere i brug,
men ikke altid.

Så mit råd er at blive ved den indstilling du har. Det burde ikke gøre den
store forskel i det daglige

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-08 17:47

Henrik Stavnshøj wrote:

> [...]
> hurtigere i brug, men ikke altid.
>
> Så mit råd er at blive ved den indstilling du har. Det burde ikke

Du har ganske ret. Men omvendt vil jeg jo helst vride så meget
performance ud af min maskine som muligt og udnytte fordelen
ved at køre med SATA harddiske på en nogenlunde morderne
controller.

Jeg er blevet stædig nu, så hvis det på nogen som helst måde
KAN lade sig gøre at foretage skiftet til AHCI på en allerede
installeret Win XP, så skal jeg også nok få den til det.

Som nævnt lykkedes det jo fint på min laptop PC.

-E.G.

Fra : Henning

Dato : 04-05-08 09:39

> [...]
>driverene på det tidspunkt, hvor man installerer Windows XP
>(med en "F6" driver diskette). Men det tog er kørt, for jeg vil ikke

Sæt controller til AHCI, boot op på din XP skive, indlæs driveren vha
F6, vælg Reparer - så virker det.

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 12:54

Henning wrote:

> Sæt controller til AHCI, boot op på din XP skive, indlæs driveren vha
> F6, vælg Reparer - så virker det.

Det skulle man tro, men Windows XP installationsprogrammet går ned
med BSOD kort efter at den har snuset til driverne fra "F6" disketten.
Jeg når aldrig frem til det punkt, hvor jeg kan vælge "Reparer".

-E.G.

Fra : Henning

Dato : 04-05-08 16:31

On Sun, 4 May 2008 13:53:50 +0200, "El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk>
wrote:

>Det skulle man tro, men Windows XP installationsprogrammet går ned
>med BSOD kort efter at den har snuset til driverne fra "F6" disketten.
>Jeg når aldrig frem til det punkt, hvor jeg kan vælge "Reparer".

Ok, jeg har gjort det på min egen maskine. Får du valgmuligheden for
den nye controller på disketten? Ellers er der noget der tyder på det
ikke er den rigtige driverpakke?

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 23:02

On 4-May-2008, Henning < @> wrote:

> Ok, jeg har gjort det på min egen maskine. Får du valgmuligheden for
> den nye controller på disketten? Ellers er der noget der tyder på det
> ikke er den rigtige driverpakke?

Jeg har prøvet 3 forskellige versioner af drivere. De 2 af dem fik
Windows XP installationsprogrammet til at gå ned med BSOD.
Men med den tredie, som var den til PC'en medfølgende "F6"
driver diskette, nåede jeg forbi valget af controller (jeg kunne
vælge både AHCI og RAID), men den kunne så ikke få kontakt
med mit C: drev og derved ikke udføre den Windows "reparation".

Sur ræv!

-E.G.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-05-08 23:35

On Mon, 5 May 2008 22:01:43 GMT, "El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk>
wrote:

> [...]
>vælge både AHCI og RAID), men den kunne så ikke få kontakt
>med mit C: drev og derved ikke udføre den Windows "reparation".

Du kæmper hårdt - Men hva' er det egentlig du kan/vil opnå med AHCI ??

Native command Queuing - Nja, det giver vist ikke mærkbart bedre
ydelse på en standard arbejdsstation. Mange vil endda mene det
modsatte: At ydelsen forringes....

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 19:40

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Native command Queuing - Nja, det giver vist ikke mærkbart bedre
> ydelse på en standard arbejdsstation. Mange vil endda mene det

Man kan godt sige, at jeg kæmper men jeg hygger mig faktisk også
midt i kampens hede.

Hvad jeg vil opnå? Vel ikke så meget andet end de fleste andre her i
gruppen, som "roder" med computer hardware. Jeg kan lide at
eksperimentere med teknikken, prøve det af', danne mit eget indtryk,
få mine egne erfaringer. Kort sagt: At lære gennem praktisk erfaring.

Og hvis jeg ellers får AHCI til at virke, så finder jeg ud af' om det er
en forbedring eller en forringelse, på min PC.

-E.G.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 14-05-08 17:23

El Guapo wrote :

> [...]
> driverene på det tidspunkt, hvor man installerer Windows XP
> (med en "F6" driver diskette). Men det tog er kørt, for jeg vil ikke

Jeg prøvede for sjov skyld at gøre dette på en HP nc8430 i dag på
arbejde, og det kom til at virke.
Jeg havde iaStor-filerne liggende i en mappe, og i enhedshåndteringen
klikkede jeg på den eksisterende SATA-driver og valgte opgrader.
Klikkede nej til Windows Update, og dernæst Avanceret. I stedet for at
søge efter driverne, valgte jeg så selv 801GBM-driveren og installerede
den selv om Windows sagde den ikke passede til den nuværende
konfiguration.
Efter genstart og ændring til native mode, startede XP op og aktiverede
den nye driver.

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".