Harddiske ødelægges af eksterne bokse ..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-04-08 11:49

Jeg har flere gange oplevet, at en harddisk monteret i en ekstern boks fra
Revoltec eller Raidsonic har en væsentlig kortere levetid end når den sidder
monteret i en PC. Det gælder både ata og sata 3½". Jeg køber fortrinsvis
Western digital diske.

Jeg har en bærbar sata disk i en ekstern boks, og den spiller bare på 2.
eller 3. år nu.

Er der nogen der oplever tilsvarende? Jeg har en teori om, at det måske er
fordi de eksterne diske er bygget til lidt mere fysisk bevægelse end de
andre, men har ingen idé om det kan være grunden.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-04-08 13:54

On Mon, 21 Apr 2008 12:48:43 +0200, .°o.O Thomas O.o°.
<flash4@it.invalid> wrote:

Kan det være et spørgsmål om køling?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-04-08 14:23

Karsten Jensen wrote:

> Kan det være et spørgsmål om køling?

Det _er_ et spørgsmål om køling.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 21-04-08 14:34

Hej Jesper

> Det _er_ et spørgsmål om køling.

Ja, men så skal man passe på, jeg har en box uden
blæser og en med. Den med blæse, et plastkabinet
magter ikke at køle harddisken lige så meget som
den uden der er lavet i aluminium og udformet som
en stor køleplade med ribber på alle sider.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-04-08 10:38

Max wrote:
> blæser og en med. Den med blæse, et plastkabinet
> magter ikke at køle harddisken lige så meget som
> den uden der er lavet i aluminium og udformet som
> en stor køleplade med ribber på alle sider.

Luftkøling er ikke altid vejen frem. Køling er dog et must ellers dør
disken.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 23-04-08 08:08

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-04-08 15:29

Jesper Poulsen wrote:

> Det _er_ et spørgsmål om køling.

Når disken så har været for varm, er den så i stykker, så den er til at
smide ud, eller kan de stadig bruges?

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-04-08 07:52

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> wrote in message

> Når disken så har været for varm, er den så i stykker, så den er til at
> [...]

Man starter selvfølgelig først på nedenstående, når man (som det første),
har forsøgt at tage en backup af ens muligvis defekte hdd.

Kør producentens diagnostiserings program, så vil den sikker kunne sige
hvordan disken har det.

Har dog været ude for et par diske, som ikke har meldt fejl, men alligevel
opført sig underligt.

Bjarne K.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 22-04-08 08:16

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i meddelelsen
> Man starter selvfølgelig først på nedenstående, når man (som det første),
> har forsøgt at tage en backup af ens muligvis defekte hdd.

Jeg har backup af det hele, så det er ikke noget problem.

> Kør producentens diagnostiserings program, så vil den sikker kunne sige
> hvordan disken har det.

Det prøver jeg - takker.

Fra : Peter.P

Dato : 22-04-08 05:48

On 22 Apr., 11:37, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Luftkøling er ikke altid vejen frem. Køling er dog et must ellers dør
> disken.
>
> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Prøv PowerMax, den kan næsten tjekke alle harddiske, kan downloades så
du kan installere den som en bootbar CD eller floppy:
http://www.driverskit.com/freedownload/Storage/Maxtor/PowerMax_Power_Diagnostic_4_09/17238.html

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-04-08 08:08

Peter.P wrote:

> Prøv PowerMax, den kan næsten tjekke alle harddiske, kan downloades så

Jeg har ingen problemer med mine diske.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 23-04-08 08:08

Fra : kjeld09

Dato : 21-04-08 07:57

On 21 Apr., 12:48, .°o.O Thomas O.o°. <fla...@it.invalid> wrote:
> [...]
> MVH Thomashttp://www.sjovevarer.dk- cool stuff og fede gaveidéer http://www.mobil-navigation.dk- få din mobil til at navigere med GPShttp://www..pageview.dk- online 3D PDF til kun USD 199,- for et år!http://www.central-stoevsugere.dk- få bedre indeklima billigere end du tror

Jeg er helt sikker på at det er noget med køling at gøre, altså blive
disken varemere end hvis den samme sad i din pc, Harddiske i boks bør
være med lavt strømforbrug.

m v h
Kjeld