HDMI udgang
Fra : Jens

Dato : 20-04-08 15:42

Kan man få et kort til at sætte i PC'en, så jeg kan tilslutte den til mit
LCD TV m/HDMI stik, sådan at jeg kan afspille film på computeren, som vises
på skærmen med lyd og billede ?

Jeg vil nemlig godt prøve at afspille nogle af de nye HD filmklip, som man
kan finde på nettet og mit LCD TV er FullHD....

Jens

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 15:49

Jens wrote:

> Kan man få et kort til at sætte i PC'en, så jeg kan tilslutte den til
> mit LCD TV m/HDMI stik, sådan at jeg kan afspille film på computeren,
> som vises på skærmen med lyd og billede ?

Grafikkort med HDMI udgang. Alternativt DVI udgang og et DVI-HDMI kabel.

--
Jesper Lund

Fra : Jens

Dato : 20-04-08 17:31

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> Grafikkort med HDMI udgang. Alternativt DVI udgang og et DVI-HDMI kabel.

Er det så ikke kun billede uden lyd... Følger lyden med ?
Jeg vil genre undgå alle de kabler, så et HDMI der kan bruges til både
billed/lyd er at foretrække....

Jens

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-04-08 15:56

Hej!

Jens wrote:

> Kan man få et kort til at sætte i PC'en, så jeg kan tilslutte den til
> mit LCD TV m/HDMI stik, sådan at jeg kan afspille film på computeren,
> som vises på skærmen med lyd og billede ?

Ja, du kan få grafikkort med HDMI udgang. Personligt har jeg et relativt gammelt
nVidia 7600GT med både HDMI og DVI ud. Jeg bruger dog et DVI -> HDMI kabel til
min projektor. Til mit Dell LCD tv bruger jeg DVI -> DVI da billedet er
væsentligt bedre via DVI end HDMI. DVI-indgangen har nemlig 1:1 pixelmapping og
kan vise 1366 x 765 (eller også er det 1366x768) punkter uden at skulle skalere
billedet først. Så hvis dit tv har DVI-indgang kan det godt vise sig at være en
bedre idé at bruge denne. Kig i din manual og se hvad der står.

> Jeg vil nemlig godt prøve at afspille nogle af de nye HD filmklip, som
> man kan finde på nettet og mit LCD TV er FullHD....

Nice. Har du nok processorkraft?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jens

Dato : 20-04-08 17:35

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> punkter uden at skulle skalere billedet først. Så hvis dit tv har
> DVI-indgang kan det godt vise sig at være en bedre idé at bruge denne. Kig

Hvad så med lyd, er det med i DVI ? Jeg vil gerne undgå alle de kabler og da
HDMI jo er både billed og lyd synes jeg det var at foretrække....
(Tror nok at LCD TV'et har DVI)

> Nice. Har du nok processorkraft?

Ja, det vil jeg tro, kan da spille dem på PC'en uden problemer. Kræver det
ekstra kraft at afspille dem via HDMI ?

Jens

(Som så gerne vil se HD på sit LCD FullHD LCD TV.....)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-04-08 19:07

Hej!

Jens wrote:
> Hvad så med lyd, er det med i DVI ? Jeg vil gerne undgå alle de kabler
> og da HDMI jo er både billed og lyd synes jeg det var at foretrække....
> (Tror nok at LCD TV'et har DVI)

Lyden skal over separat. Men du vil ikke have den bedste billedkvalitet eller
hvorledes? Så kunne du lige så godt have købt et tv med lavere opløsning.... Men
ok, undersøg lige om HDMI-indgangen skaleres i 1080p.

> Ja, det vil jeg tro, kan da spille dem på PC'en uden problemer. Kræver
> det ekstra kraft at afspille dem via HDMI ?

Hvis du kan se dem ok på din skærm er alt iorden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 18:19

Jens wrote:

> Er det så ikke kun billede uden lyd... Følger lyden med ? Jeg vil genre
> undgå alle de kabler, så et HDMI der kan bruges til både billed/lyd er
> at foretrække....

SÃ¥ skal du have et grafikkort med HDMI udgang. For en sikkerheds skyld
ville jeg eksplicit checke (specs for kortet) at lyden også kommer med ud
fra lydkortet.

--
Jesper Lund