Forloren hare
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 19-04-08 10:04

Hej Gruppe, hvilke krydderier bruger I til forloren hare?
og hvad kan man evt. tilsætte farsen for at give den rigtige "mormor" smag.
mvh Tonny

Fra : Harry Lund

Dato : 19-04-08 10:09

Hallo Tonny,
jeg har hugget en recept på et blandingskrydderi..
paprika,muskatnød,chili,løvstikke,selleri,salt og efter eget valg... timian,
basilikum og salvie.
Vi kan lide det.
Men gem det ikke for længe.
Vengst Harry

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 20-04-08 05:48

Jeg bruger altid salt, peber og en stor skefuld allehånde. Og så
naturligvis bacon over.
Efter min mening er det den autentiske "mormor"-smag :)

Mvh
Loe

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-04-08 14:10

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> og hvad kan man evt. tilsætte farsen for at give den rigtige "mormor"
> smag.

Godt med hakkede løg, et par æg og et ordentligt skvæt sennep.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-08 15:16

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> "Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Godt med hakkede løg, et par æg og et ordentligt skvæt sennep.

Og spækkes med bacon og så skal der også løvstikke i.

Men hvordan steger I en forloren hare?

Min mor har altid bagt den i ovnen, men mine svigerforældre steger den
som man ville stege en gammeldags oksesteg.

Og selvom det altid er rigtigst hvad ens egen mor gør, så er jeg nu
også gået over til svigerforældrenes metode.

Mvh Trine

Fra : Else Holm

Dato : 20-04-08 16:48

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
>
> Og selvom det altid er rigtigst hvad ens egen mor gør, så er
> jeg nu også gået over til svigerforældrenes metode.

I ovn med hare + bouillon og fløde og Hasselbackkartofler i samme
fad - efter stegning tilsættes stegeskyen lidt gele - det smager
herligt! Lotte Havemann har ikke levet forgæves!

--
Else

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-04-08 16:49

> [...]
>
> Og selvom det altid er rigtigst hvad ens egen mor gør, så er jeg
> nu også gået over til svigerforældrenes metode.

Jeg er både mormor og farmor, og min forlorne hare har altid været
populær, hvis man altså ikke er meget fedtforskrækket.

500 g. hakket flæskekød
500 g. hakket oksekød
100 g. røget spæk
100 g. rasp
3 æg
6 spsk. god fløde
salt & peber

Kødet æltes godt med rasp, æg og flødem 1 tskf. salt og lidt peber.
Formes til en tyk pølse i bradepanden, og spækkes med røget spæk
skåret i stave og stukket ned i farsen.

Kommes i en forvarmet ovn (225 grader) til den er brunet oven på
(ca. 15-20 min.) Derefter skrues ned til 160 grader og der kommes
ca. 2½ dl vand ved og umiddelbart derefter kommes ½ liter mælk ved.
Den skal derefter stege i godt ½ time og jeg plejer at komme væden
henover "haren" med en ske med jævne mellemrum.

Derefter hældes skyen fra og jævnes med mel. Så kommer man et
*lille* glas ribsgele i sovsen, og jeg kommer også en lille spskf.
roquefort i for at give den "vildtsmag", men endelig ikke for meget
roquefort. Hellere for lidt end for meget. Sovsen smages til med
peber og salt, og så skulle middagen være færdig.

Sådan har jeg lavet forloren hare i mange år efterhånden. Jeg ved
godt at baconskiver oven på haren er at foretrække, men det smager
nu ikke lige så godt som røget spæk.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-08 20:21

On Sun, 20 Apr 2008 17:49:09 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>Sådan har jeg lavet forloren hare i mange år efterhånden. Jeg ved
>godt at baconskiver oven på haren er at foretrække, men det smager

Helt rigtigt røget spæk skal det til,har iøvrigt smagt en Norsk udgave
med gedeost i saucen heeeerligt.
/gubbi

Fra : Jørgen Hjorth

Dato : 02-05-08 22:00

En god forloren hare:

½ gris
½ kalv
æg
mælk
INGEN løg
salt, peber

Farsen røres og vendes i rasp
Kommes derpå i bradepande og
monteres med røget flæsk i tern således sværen
sidder øverst og bliver sprød, når haren steges/bages i ovnen.
Det ligner således lidt af et pindsvin!

Husk at komme ribsgele i sovsen, der også indeholder saften fra bredepanden.

Det har været min livret i mange år, selv om der er dyrere og mere specielle
ting jeg også synes
godt om.

Jørgen

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-05-08 10:41

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-05-08 10:47

> [...]
> bredepanden.
> Det har været min livret i mange år, selv om der er dyrere og

Som jeg skrev tidligere, så ælter jeg farsen med rasp og fløde. Det
gør den bestemt ikke ringere. Der skal absolut ikke løg i, så det
har du ret i.

Du skulle nu prøve at komme bare en teskefuld Danablu i sovsen også.
Du vil blive forbavset over, hvor meget det fremhæver smagen. Mine
voksne børn bryder sig ikke om Danablu, men de vil altså ikke
undvære det i sovsen til forloren hare, man kan slet ikke smage
osten, den giver kun et rigtig godt "pift".

Jeg blev så lækkersulten da jeg skrev det, så jeg lavede hare samme
aften. Min mand var henrykt det er hans livret sammen med boller i
karry, og der var nok til et par dage - MUMS.