Netkøb i udlandet gennem paypal
Fra : martin

Dato : 18-04-08 11:05

Hej

Jeg købte for noget tid siden 2 stk. bilradio igennem en netbutik i
australien.

Siden benyttede sig af betaling med kreditkort gennem paypal. Jeg betalte
beløbet for de 2 bilradioer, og regnede med det var det. Jeg fik så en email
hvor butikken skrev at der var noget rod med deres hjemmeside, og jeg var
kommet til at betale et for lavt beløb, og de bad mig indbetale restbeløbet.

Jeg bad dem annullere ordren, og tilbagebetale beløbet til mig.

Det er nu en lille måned siden, og de har stadig ikke tilbageført beløbet
til mig, i tilfælde af at det aldrig sker, hvad gør jeg så?

Kan jeg få banken til at trække transaktionen tilbage?

Martin Kaltoft

Fra : Holst

Dato : 18-04-08 13:15

martin wrote:

> [...]
>
> Det er nu en lille måned siden, og de har stadig ikke tilbageført beløbet
> til mig, i tilfælde af at det aldrig sker, hvad gør jeg så?

Du læser på paypal.com om deres Resolution Center.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-04-08 14:18

martin wrote:

> Kan jeg få banken til at trække transaktionen tilbage?

MÃ¥ske.

Der verserer i øjeblikket en interessant retssag mellem et pengeinstitut
og Forbrugerombudsmanden (der er indtrådt i sagen) om hvorvidt betaling
med Paypal kan sidestilles med (direkte) betaling med betalingskort.

Sagen var først i Pengeinstitutankenævnet, hvor der var et 3-2 flertal
til forbrugerens fordel.

Læs mere her
<http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/
retssager/mf-retssager/verserende-civile-retssager/pp/>

Mit gæt er at bankerne vil nægte tilbageførsel indtil denne sag er
afgjort, og at Pengeinstitutankenævnet ligeledes vil lade eventuelle
klagesager afvente udfaldet af retssagen.

I skrivende stund ville jeg nok satse på Paypal's egne
indsigelsesprocedurer. Der er dog ikke noget i vejen for at du kan bruge
begge former for indsigelse.

--
Jesper Lund

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 20-04-08 10:09

kort og godt....

www.paypalsucks.com

folk tror paypal er en gudemåde som hele verden bare har ventet på at betale
med..... men nej:)

er selv blevet snydt af dem et par gange...

ved godt der ikke er meget jura i det her... men alligevel et nyttigt
link...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-04-08 13:32

On Sun, 20 Apr 2008 11:08:45 +0200, "Nikolai R. jensen"
<ng@spritstiv.dk> wrote:

> [...]
>med..... men nej:)
>
>er selv blevet snydt af dem et par gange...
I stedet for at skrige "PayPal er noget lort !", burde du måske
fortælle hvad du har været udsat for, det ville virke mere troværdigt.

>ved godt der ikke er meget jura i det her... men alligevel et nyttigt
>link...
En masse information fra folk der, berettiget/uberettiget, føler at de
er blevet "snydt" af PayPal iforbindelse med div. handler, er det
nyttigt i sig selv ? Der mangler jo ligesom PayPals version af
sagerne.

Mange har glemt at læse hvilke betingelser det er de benytter PayPals
betalingsformidling på, og når de så opdager disse, finder de dem
urigmelige og føler sig snydt. Men er PayPals skyld at folk ikke læser
(og sætter sig ind i) betingelserne for benyttelse af PayPal ?

PayPal er betalingsformidling, fuldstændigt upåagtet hvad der betales
for, altså, det er PayPal uvedkommende hvad der betales for, og om det
der betales for er det der leveres. Og det er her kæden hoppe af for
mange af dem der føler sig snydt i en handel. Mellemværende omkring
varen/ydelsen er mellem køber og sælger, det er PayPal uvedkommende.

At PayPal tager sig godt betalt for nogle services er ikke snyd.

/Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-04-08 16:13

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> er blevet "snydt" af PayPal iforbindelse med div. handler, er det
> nyttigt i sig selv ? Der mangler jo ligesom PayPals version af

Et væsentligt problem er Paypals rigide procedure for oprettelse og
validering af en ny konto. Den virker ikke altid, og det er nærmest
umuligt at komme i kontakt med Paypal for at få afklaret evt. fejl (vel
at mærke efter at de har hævet et beløb på ens betalingskort).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 20-04-08 18:48

> I stedet for at skrige "PayPal er noget lort !", burde du måske
> fortælle hvad du har været udsat for, det ville virke mere troværdigt.

en af de korte...

købte noget til 109$ i usa... kom til i løbet af et par dage at overføre
beløbet til ham 2 gange... kunne ikke komme i kontakt med ham... ringede til
paypal... mit problem at jeg havde overført pengene 2 gange.. skulle
kontakte ham... kunne jeg ligesom ikke rigtigt da han ikke svarede...
prøvede alt muligt... indgav endda en formel skriftlig klage... hørte bare
aldrig nogensinde noget fra paypal... så aldrig mine 218$ (han sendte mig
aldrig nogen varer) så bye bye 218$ og NUL hjælp fra paypal... synd for
mig.... plus nogen andre oplevelser med paypal og ebay (ebay ejer paypal så
vidt vides).....

ja jeg vil stadig bruge det paypal lort... men ved os at jeg er på herrens
mark hvis det går galt...!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-04-08 19:47

On Sun, 20 Apr 2008 19:47:52 +0200, "Nikolai R. jensen"
<ng@spritstiv.dk> wrote:

> [...]
>mig.... plus nogen andre oplevelser med paypal og ebay (ebay ejer paypal så
At du overfører beløbet 2 gange er ene og alene din fejl, hvorfor
skulle PayPal bekymre sig om at du er en klovn ?

PayPal formidler kun at et beløb overføres fra en person til en anden.
Og det er den der har pengene der bestemmer om de skal overføres og
overførelsen er definitiv og kan således ikke tilbagetrækkes.

At du aldrig modtager varen er heller ikke PayPals fejl. Det er heller
ikke noget de vil blandes ind i, det er og bliver en sag mellem sælger
og køber.

Havde du betalt med kontanter kunne du jo heller ikke blande
nationalbanken ind i sagen og kræve at de sørgede for at sælger
tilbagebetalte et evt. for meget betalt beløb.

Problemet med PayPal er at folk ikke forstår at det ene og alene er en
metode til at transporterer penge fra A til B.

/Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-04-08 10:11

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> så vidt vides).....
>
> ja jeg vil stadig bruge det paypal lort... men ved os at jeg er på herrens

Jeg købte noget i UK gennem Paypal - det dukkede aldrig op. Jeg fik penge
tilbage fra Paypal uden problemer - man skal dog overholde deres noget
strikte regler omkring hvornår man skal klage.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 11:56

Nikolai R. jensen wrote:

> kort og godt....
>
> www.paypalsucks.com
>
> folk tror paypal er en gudemåde som hele verden bare har ventet på at
> betale med..... men nej:)

Hvis forbrugeren/Forbrugerombudsmanden vinder i den verserende retssag,
vil du ikke være ringere stillet ved at bruge PayPal, idet du stadig har
din fulde indsigelsesret over for den danske kortudsteder (du kan ikke
gyldigt aftale med PayPal at du giver afkald på disse rettigheder).

Personligt synes jeg at PayPal har en fordel ved specielt abonnomenter,
hvor man slipper for at udlevere sit kreditkortnummer til et eller andet
udenlandsk site, og hvor man nemt kan opsige abonnementsaftalen i PayPal
systemet efterfølgende (plus have en oversigt..). Denne praktiske fordel
kan godt opveje en ringere forbrugerbeskyttelse hvis ovennævnte retssag
skulle falde ud til bankernes fordel.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 13:35

Hans Kjaergaard wrote:

> PayPal er betalingsformidling, fuldstændigt upåagtet hvad der betales
> for, altså, det er PayPal uvedkommende hvad der betales for, og om det
> der betales for er det der leveres.

SÃ¥ simpelt er det ikke, i hvert fald ikke efter Forbrugerombudsmandens
opfattelse (time will show hvad domstolene kommer frem til).

--
Jesper Lund