Symantec Enterprise VPN Client
Fra : Henrik

Dato : 17-04-08 09:51

Hejsa

På arbejde bruger vi "Symantec Enterprice VPN Client" til at logge på
firmaets system, jeg har så fået en Vista computer, men programmet kan ikke
installeres på den, er der nogen der ved om der findes en vista version af
programmet?

Henrik

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-04-08 10:26

Henrik wrote:
> [...]
> installeres på den, er der nogen der ved om der findes en vista version af

Hvad med at spørge dit arbejde?

JonB

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-04-08 10:43

On Thu, 17 Apr 2008 10:51:04 +0200, "Henrik" <ha@danlamp.dk> wrote:

> [...]
> installeres på den, er der nogen der ved om der findes en vista version af

30 sekunders søgning på Symantecs hjemmeside gav:

"Symantec VPN Client does not support Microsoft Windows Vista.
Symantec has announced an end of life date for the Symantec Gateway
Security product line. These products are now in maintainence phase,
and new functionality is no longer being added."

Kort sagt: Snak med dit arbejde om, hvad de har tænkt sig at gøre
fremover.

-A

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-04-08 13:11

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> and new functionality is no longer being added."
>
> Kort sagt: Snak med dit arbejde om, hvad de har tænkt sig at gøre

Hvis i alligevel skal ud og lede, så vil jeg godt lige dele
en erfaring jeg har med CiscoVPN vs. OpenVPN. Erfaringen er
at på samme internet forbindelse CiscoVPN et størrer pakke
tab end OpenVPN. Det er testet imod Rusland, Indien og Norge.

Dette giver sig blandt andet til udtryk af at lokale SMTP
servere nogle gange skal prøve relaye flere gange før den
centrale SMTP server får emails.

På desktop siden sker det også at TortoiseCVS og TortoiseSVN
clienterne brokker sig over at forbindelsen bliver lukket.

I Norge havde de ca. 4,5% errors på CiscoVPN tunnel, imod 0
fejl på OpenVPN. I Rusland var de oppe på 20% fejl imod 0.

Det kan selvfølgelig være en kombination af flere ting,
og det ser også ud til at problemet blev løst ved hjælp
af at hæve Windows desktops TcpMaxDataRetransmissions.
   http://support.microsoft.com/kb/170359

Jeg synes dog bare at det er spøjst at der var så stor en
forskel i antallet af tabte pakker.

JonB

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-04-08 14:41

On Thu, 17 Apr 2008 14:11:21 +0200, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

> Erfaringen er at på samme internet forbindelse CiscoVPN et størrer
> pakke tab end OpenVPN. Det er testet imod Rusland, Indien og Norge.

Der må være noget andet i jeres setup, der har forårsaget de fejl.
Hvis det er konfigureret korrekt, og der ikke er pakketab i Internet,
er der det heller ikke i CiscoVPN.

-A

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-04-08 14:49

Asbjorn Hojmark wrote:

> Der må være noget andet i jeres setup, der har forårsaget de fejl.
> Hvis det er konfigureret korrekt, og der ikke er pakketab i Internet,
> er der det heller ikke i CiscoVPN.

Der hvor min erfaring stammer fra er der pakketab på
internettet til Rusland og Indien. Men alligevel klarer
OpenVPN pakketabet bedre end CiscoVPN.

Til Norge kan jeg ikke overvåge noget andet end at høre
hvad udviklerne siger, og deres erfaring var at de måtte
hæve max antal TCP retransmissions som jeg skrev om. +
selvfølgelig min SMTP server.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-04-08 17:39

On Thu, 17 Apr 2008 15:49:21 +0200, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

> Der hvor min erfaring stammer fra er der pakketab på internettet
> til Rusland og Indien. Men alligevel klarer OpenVPN pakketabet
> bedre end CiscoVPN.

Så har IPSec-encapsulering været forskellig.

-A

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-04-08 19:00

Asbjorn Hojmark wrote:

> Så har IPSec-encapsulering været forskellig.

Måske. Det hele er sat op af den samme (som ikke er mig,
men en Nordmand).

Norge-Danmark er lan2lan
Rusland-Danmark er individuel CiscoVPN for windows
indien-Danmark er individuel CiscoVPN for linux 1 maskine

JonB