Cola vs. Cola Light og lignende...
Fra : ZUM

Dato : 17-07-01 19:52

Der er noget med, at en Cola Light faktisk kan fede mere end end Cola.
....og generelt skulle madvarer med diverse kunstige sødemidler fede mere end tilsvarende madvarer med sukker.

Er der nogen der ligger inde med en rimelig grundig forklaring på dette fænomen?
Ikke en lægevidenskabelig forklaring, men noget almindelig forståeligt.

Pft.
Jan

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-07-01 21:24

"ZUM" <zum@mail.flashmail.com> wrote in message
> Der er noget med, at en Cola Light faktisk kan fede mere end end
Cola.
> ...og generelt skulle madvarer med diverse kunstige sødemidler fede
mere end tilsvarende madvarer med sukker.

Det er lidt af en skrøne. Desværre er der en del misforståelser
omkring sødestoffer, som slet ikke holder i virkeligheden

> Er der nogen der ligger inde med en rimelig grundig forklaring på
dette fænomen?
> Ikke en lægevidenskabelig forklaring, men noget almindelig
forståeligt.

Misforståelsen grunder formodentlig i det faktum, at man, hvis man
indtager sødemiddel efterfølgende spiser mere, end hvis man blot havde
indtaget placebo (narrestof) - det er dog ikke mængder, der kan
sammenlignes med, hvis man havde indtaget en tilsvarende mængde
sukkersødet mad.

Det typiske forsøg er, at man giver nogle forsøgspersoner tre
forskellige drikke på forskellige tidspunkter. En indeholder
sukkersødet væske, en anden en væske tilsvarende sødet med sødestof,
og den tredje er rent vand. Derefter får forsøgspersonerne lov til at
spise hvad de lyster af en buffet med mad, og det analyseres, hvad de
spiser, hvor meget og hvordan energifordelingen er.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : lori

Dato : 26-07-01 00:09

> [...]
fænomen?
> Ikke en lægevidenskabelig forklaring, men noget almindelig forståeligt.

Som jeg har læst det, har begrundelsen for disse resultater været at det
sukker man indtager i drikkevarer mætter, hvilket self. ikke kan opnås ved
at drikke "light". Derfor vil personer der drikker "cola light" have en
tendens til hurtigere at blive sultne.
Noget helt andet jeg blev gjort opmærksom på hos tandlægen er så at disse
kunstige sødemidler skader kroppen i en grad, så hun ikke ville anbefale det
ene frem for det andet, selvom almindelig cola skader tænderne (ætser dem).
Det med madvarer har jeg ikke hørt noget om, det kommer vel an på om der er
mere fedtstof i maden i stedet for feks. sukker. Sukker feder jo ikke i sig
selv, men omdannes til fedt, hvis man indtager mere end det man forbrænder.

Håber det kan bruges.

katrine

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 26-07-01 07:16

"lori" <k-woel@worldonline.dk> wrote in message

> Noget helt andet jeg blev gjort opmærksom på hos tandlægen er så at
disse
> kunstige sødemidler skader kroppen i en grad, så hun ikke ville
anbefale det

Sikke noget vrøvl din tandlæge der kommer med! Hvis hun mener at vide,
at kunstige sødemidler r skadelige, så har hun lavet nogle
undersøgelser, som ingen andre i verden har kunnet præstere.

Det er nemlig overordentlig korrekt!

Mikkel