størrelse på en pakket fil
Fra : Jørgen Angel

Dato : 17-07-01 18:56

Når jeg pakker en fil på 17.500 K til 7.500 K og sender den som attachment
står der "assembling 14.600 K" mens den gør klar til forsendelse.
Når jeg sender af sted virker det også som om tingene fylder mere end de
er pakket til.
Nogen der ved noget noget om dette fænomen?

Med venlig hilsen
Jørgen Angel

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 17-07-01 21:57

Jørgen Angel <joergen_angel@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> er pakket til.
> Nogen der ved noget noget om dette fænomen?

Jeps. Det er pga ASCII kodning. Attachments kan ikke sendes som rå 8 bit
kodede filer fordi mailgateways kun understøtter 7 bit ASCII, derfor
bliver alle filer kodet i BinHex, Base64(AppleDouble, AppleSingle, MIME)
eller UUEncode og derved bliver filerne ca. 35% større.
--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Jørgen Angel

Dato : 20-07-01 12:23

triton@titancity.com,Ny-Internet writes:
> [...]
>bliver alle filer kodet i BinHex, Base64(AppleDouble, AppleSingle, MIME)
>eller UUEncode og derved bliver filerne ca. 35% større.

Tak for forklaringen. Men det med de +35% forklarer ikke forskellen på den
pakkede størrelse på 7.500 K og "assembling 14.600 K". Det er jo tæt på
100%??

De +35% procent forklarer imidlertid hvorfor den skriver at nu sender den
10005K. Men hvorfor kører progres-baren to gange? Når jeg sender en større
attachment kører progres-baren en gang - og så en gang til. Det var i
anden omgang den skrev de 10005K.

Jeg har på et tidspunkt hørt, at det tager lige så lang tid at sende en
pakket fil som hvis man havde sendt den upakket - har det noget på sig??

Jørgen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 20-07-01 15:12

> [...]

> Jeg har på et tidspunkt hørt, at det tager lige så lang tid at sende en
> pakket fil som hvis man havde sendt den upakket - har det noget på sig??

Det lyder som noget af det halløjsa Netscape laver. Hvis progress baren
kører 2 gange er 1. gang en ASCII kodning og anden gang forsendelse
ellers er det en AppleDouble kodning hvor den koder og sender filens to
grene efter hinanden.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 20-07-01 22:17

> [...]
>kører 2 gange er 1. gang en ASCII kodning og anden gang forsendelse
>ellers er det en AppleDouble kodning hvor den koder og sender filens to

Ja, jeg bruger Netscapes mailfunktion til at sende med. Ellers forstod jeg
ikke meget af det du forklarede. Betyder det, at hvis jeg brugte et
dedikeret mailprogram ville den kun sende i en omgang - og på den halve
tid???

Jørgen