Bedre køling end stock køler
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-04-08 16:50

Blot øse af erfaring.

Har et 8800GTS 640MB (G80 serien) som ikke havde det for godt i min maskine
med medfølgende køler.

I min maskine er et A8N-SLI deluxe bundkort hvor jeg havde udskiftet
chipset køleren med Zalmans ZM-NB47J for stilhedens skyld
http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=131

Denne kombination resulterede i at jeg ikke kunne sætte grafikkortet i PCI-
E slottet nærmest CPUen, da Zalman blokken simpelthen kom i kambolage med
grafikkortet.

Jeg var tvunget til at bruge SLI slottet (hvis man da kan kalde den det).

Da jeg samtidig har SB lydkort siddende i sidste slot i maskinen, så var
der umiddelbart ikke det store luftrum mellem lydkort og grafikkort.

Summa summarum. GPU kom nemt op på 85-90 grader i load.

Spejdede og søgte efter en ny køler og valget blev Thermalright HR-03 Plus.
Plus en billig 120mm blæser (22dB) fra studiedata.
Resultat blev kanon godt.

Nu kan grafikkort sidde i det øverste slot, lyd niveauet er faldet en del
og temparaturen ligger dejligt på 51 grader i load.
Skal siges jeg valgte at brugte artic silver istedet for medfølgende
kølepasta.

Men en nedsænking af temparatur på lidt over 40 grader, det sgu godt
klaret.

--
Bjarke Andersen