Postdanmark saboterer fortrydelsesretten, ~
Fra : Fister

Dato : 09-04-08 21:33

Hej
Vi købte varer på nettet og fik dem sendt med Postdanmark og betalte med
Dankort. Vi har fortrudt købet fordi varerne var noget skrammel. Pakken
vejer 22kg og Postdanmark vil ikke modtage den fordi den vejer over 20kg.
Leverandøren har betingelser med at alene Postdanmark må benyttes ved
returnering af varer.
Leverandøren har valgt at ignorere alle henvendelser.
Hvad gør vi?
Hvordan griber vi det an, så vi har tilstrækkelige beviser på at have gjort
fortrydelse gældende, således at en retssag kan oplyses på et faktuelt
grundlag.

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-04-08 21:42

Fister wrote:

> Hvordan griber vi det an, så vi har tilstrækkelige beviser på at have
> gjort fortrydelse gældende, således at en retssag kan oplyses på et
> faktuelt grundlag.

Du meddeler forhandleren skriftligt at du agter at returnere varen, og
vælger en anden forsvarlig forsendelsesform (fragtmand, pakkefirma,
el.lign.). Forhandleren kan naturligvis ikke stille et krav for
returnering, som du ikke kan opfylde.

--
Jesper Lund

Fra : Fister

Dato : 10-04-08 14:28

> Du meddeler forhandleren skriftligt at du agter at returnere varen, og

Er det nok at meddele dette inden 14-dages fristen?
eller skal forhandleren acceptere dette forinden ved at oprette RMA nummer?

og hvordan beviser jeg at jeg rent faktisk har meddelt det?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-04-08 14:36

"Fister" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det nok at meddele dette inden 14-dages fristen?
> eller skal forhandleren acceptere dette forinden ved at oprette RMA
> nummer?

Varen skal være overgivet til fragtfører inden udløbet af perioden.
Du behøver ikke engang at fortælle forhandleren det først.

Hyperlangt hyperlink:
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/neterhverv/fortrydelsesret/hvordan-benyttes-fortrydelsesretten/fortrydelse-af-varekoeb/

> og hvordan beviser jeg at jeg rent faktisk har meddelt det?

Vha. kvitteringen fra fragtfører.

/Per

Fra : Holst

Dato : 09-04-08 21:56

Fister wrote:

> [...]
> returnering af varer.
> Leverandøren har valgt at ignorere alle henvendelser.

Kan du ikke bare opdele varerne i to pakker under 20 kg. Du skriver
varer i flertal, så det burde vel kunne lade sig gøre.

Fra : Fister

Dato : 09-04-08 23:20

> Kan du ikke bare opdele varerne i to pakker under 20 kg. Du skriver varer
> i flertal, så det burde vel kunne lade sig gøre.

Det kan jeg desværre ikke fordi den tungeste af varerne stadig vejer over
20kg

Fra : Anders Majland

Dato : 09-04-08 22:52

> Leverandøren har valgt at ignorere alle henvendelser.
> Hvad gør vi?

Det er så problemet - for du skal have sælger til sende en returpakkeseddel.
Så kan det godt lade sig gøre at sende mere end 20kg med postdanmark.

Hvis sælger ikke reagerer på en skriftlig henvendelse er den svær - for du
kan ikke bede banken tilbageføre pengene på dankortet. Eller dvs det kan du
godt, men du de vil trække dem igen samt et gebyr for at have undersøgt
sagen ... Men det vil i hvertfald tvinge sælger til at reagere ...

Fra : Fister

Dato : 09-04-08 23:24

> Det er så problemet - for du skal have sælger til sende en
> returpakkeseddel. Så kan det godt lade sig gøre at sende mere end 20kg med
> postdanmark.

Ja det sagde PD også, men sælger er klappet i som en østers.

Fra : Ralph

Dato : 09-04-08 22:57

> [...]
> Dankort. Vi har fortrudt købet fordi varerne var noget skrammel. Pakken
> vejer 22kg og Postdanmark vil ikke modtage den fordi den vejer over 20kg.

Hvis du ikke kan dele pakken op i 2 - som Holst foreslår - så henvender du
dig til din lokale (f.eks.) EDB-forhandler som har en erhvervsaftale med
postdanmark, beder ham sende pakken, du betaler fuld porto, EDB-forhandleren
har en rabatordning og tjener sin rabat på at hjælpe dig. I mit firma kan vi
sende pakker op til 50 kg, og en 22 kg's pakke vil for mig koste 117 kontra
dine 140 for 20 kg.

Ikke meget jura i det svar, men dog en løsning.

--
Ralph

Fra : Fister

Dato : 09-04-08 23:26

> Ikke meget jura i det svar, men dog en løsning.

Et super godt svar

Fra : Ralph

Dato : 09-04-08 23:43

> Et super godt svar

Derfor ikke - hvor bor du, måske jeg kan hjælpe, domicil på Mors, skal til
Ikast i morgen og Holstebro/Linde på fredag/mandag og til Odder/Rude engang
i næste uge.

--
Ralph

Fra : Fister

Dato : 10-04-08 11:07

Tusind tak for tilbuddet, men jeg er i Kbh :-/

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-08 07:46

"Fister" skrev i meddelelsen...
> [...]
> returnering af varer.
> Leverandøren har valgt at ignorere alle henvendelser.

Hvad er fidusen i at sende varerne tilbage, og tro at du får pengene igen?
Jeg mener, når lev. ikke engang gider at besvare dine henvendelser?
Nej, det må være nok at sende dem en skriftlig anmodning om en
retur-pakke-seddel til PS - og husk at få kvittering på posthuset - og så
kan du da sagtens hive dem i retten hvis de ikke reagerer.

Men det skal godt nok være nogle dyre varer, for at det kan betale sig...
rent økonmisk. Noget andet er, at ildsjæle er det der skal til, for at få
snyderne ned med nakken. Så hvis du kan smadre sælger én i snotten (via en
retssag, altså), så bør alle forbrugere være glade

/Nick

PS: Heller ikke megen jura, men jeg kan ikek se at du skal gøre dig ekstra
anstrengelser for at returnere, når de ikke gider besvare dine
forespørgsler.

Fra : Fister

Dato : 10-04-08 11:12

> [...]
> retur-pakke-seddel til PS - og husk at få kvittering på posthuset - og så
> kan du da sagtens hive dem i retten hvis de ikke reagerer.

Du har da fuldkommen ret, jeg risikerer bare at jeg heller ikke har varen.

Det handler vel så om at jeg senere kan bevise at have gjort
fortrydelsesretten gældende rettidigt.

> [...]
> snyderne ned med nakken. Så hvis du kan smadre sælger én i snotten (via en
> retssag, altså), så bør alle forbrugere være glade

Præcis
Jeg savner dog et hadewebsite hvor sådanne kan hænges ud. Kender du et sted?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-04-08 12:33

> Jeg savner dog et hadewebsite hvor sådanne kan hænges ud. Kender du et
> sted?

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/

Du kan ikke få lov til at skrive hvad du vil, til gengæld kan folk der læser
afgørelserne nogenlunde stole på sagligheden.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-04-08 17:31

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/
>
> Du kan ikke få lov til at skrive hvad du vil, til gengæld kan folk
> der læser afgørelserne nogenlunde stole på sagligheden.

Problemet er at der går op til 2 år før en sag er afgjort i
Forbrugerklagenævnet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-04-08 17:40

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er at der går op til 2 år før en sag er afgjort i
> Forbrugerklagenævnet.

Det er ikke optimalt nej, men det er tilfældige hadesider heller ikke.

Fra : Fister

Dato : 11-04-08 00:26

> Det er ikke optimalt nej, men det er tilfældige hadesider heller ikke.

Jeg selv ville lægge afgørende vægt på sådanne beretninger. f.eks holder jeg
mig langt væk fra Pixmania og Getmore efter at have læst hadeindlæg.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-04-08 16:32

> Jeg selv ville lægge afgørende vægt på sådanne beretninger.

Deri ligger problemet

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-04-08 17:46

> Det er ikke optimalt nej, men det er tilfældige hadesider heller
> ikke.

Enig - en saglig beskrivelse af hændelsesforløbet er i de fleste
tilfælde det bedste.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-04-08 08:27

> [...]
> vejer 22kg og Postdanmark vil ikke modtage den fordi den vejer over 20kg.
> Leverandøren har betingelser med at alene Postdanmark må benyttes ved

En sådan betingelse er ikke gyldig, - der kan ikke stilles krav om
forsendelsesform jvf. Forbrugeraftaleloven.
Her tales om 'en fragtfører', og det stiller køber frit.

Send pakken/varerne på en anden normal vis.

/Per

Fra : Fister

Dato : 10-04-08 11:17

> En sådan betingelse er ikke gyldig, - der kan ikke stilles krav om
> forsendelsesform jvf. Forbrugeraftaleloven.
> Her tales om 'en fragtfører', og det stiller køber frit.

Ok
Hvordan beviser jeg hvad jeg har sendt og ikke bare en tom papkasse med
mursten?
Jeg har taget fotos af indpakningen og kassen, er det nok?

> Send pakken/varerne på en anden normal vis.

Det ender det nok også med.