Forsikringer ved billeje i USA?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-04-08 19:32

Hej

Vi skal til USA her til sommer, så jeg har læst lidt på de forsikringer, man
kan tegne, når man lejer bil. Er det rigtigt forstået, at hvis man tegner en
Loss Damage Waiver (LDW) og en Liability Insurance Supplement (LIS el. SLI),
så er man helt dækket? Regner med at leje hos Hertz eller Avis, og de to
nævnte forsikringer følger med som standard (i hvert fald ved alm. biler),
men er betegnelserne LDW/LIS standard, så hvis man nu har sat sig ind i,
hvad de betyder i et selvskab, så kan man regne med, at det er (rimeligt)
det samme i andre?

mvh Frank

Fra : Lars Ehlers

Dato : 03-04-08 22:35

On Thu, 3 Apr 2008 20:32:10 +0200, "Frank K. Jensen"
<frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> wrote:

> [...]
>hvad de betyder i et selvskab, så kan man regne med, at det er (rimeligt)

De forskellige selskaber bruger deres egne navne for de forsikringer,
som de tilbyder. Som hovedregel bør du have en ansvarsforsikring
(liability) og en kasko (collision eller loss). Derudover sælger de
alle mulige tillægsforsikringer, men dem kan man roligt vælge fra.

--
Lars Ehlers

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-04-08 07:30

"Lars Ehlers" <lars@NOSPAMehlers.us> skrev i en meddelelse

> [...]
> (liability) og en kasko (collision eller loss). Derudover sælger de
> alle mulige tillægsforsikringer, men dem kan man roligt vælge fra.

Ok, to spørgsmål:

1. Når jeg læser om en "standard" liability, så dækker den kun op til
100.000 UDS, og det er jo ikke ret meget, hvis der indgår perssonskader. En
liability supplement dækker op til 1 mio. USD, men hva' fa'n sker der, hvis
man nu f.eks. invaliderer en flok børn og bliver sagsøgt for mere end
100.000 / 1 mio USD? Skal man så bare punge ud?

2. Umiddelbart lyder det som om at en loss damage waiver dækker det hele
uden selvrisiko. Er der rigtigt? De har også noget de kalder partial og
limited loss damage waiver.

Igen har jeg læst det hele hos Hertz:
https://www.hertz.com/rentacar/byr/index.jsp?targetPage=USHowProtectedAreYou.jsp&leftNavUserSelection=globNav_3_5_1®ion=United%20States

mvh Frank

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 10-04-08 14:38

Inden du lejer, så tjek lige dine muligheder i egne rejseforsikringer.
Jeg har i årevis gennem min rejseforsikring via mit Eurocard, haft alle
dækninger i forbindelse med billeje i udlandet.
Denne dækningsdel ophørte dog 1. august sidste år, hvor mange
rejseforsikringer generelt ændrede betingelser.
Imidletid dækker min rejseforsikring der hører til Mit Nykredit Mastercard
alle forsikringer i forb. med billeje i udlandet, når blot lejen er betalt
med kortet !
Så tjek lige denne mulighed også! Ellers kan det ende med at blive ret dyrt,
hvis du skal købe det hele derovre!
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Jørn

Dato : 23-04-08 18:48

Er der nogle steder, hvor man kan se hvad forsikringerne koster?

Jeg overvejer at leje bilen gennem Priceline, men der er ingen forsikringer
med, så det vil jo være rart at have en ide om hvor meget det så vil koste?

Jørn

Fra : Armand

Dato : 24-04-08 01:48

Jørn skrev:
> Er der nogle steder, hvor man kan se hvad forsikringerne koster?
>
> Jeg overvejer at leje bilen gennem Priceline, men der er ingen forsikringer
> med, så det vil jo være rart at have en ide om hvor meget det så vil koste?

Vi spilte en masse tid på at gennemgå alle de umiddelbart billigste
selskaber før vi fandt ud af at skulle man forsikres grundigt gennem
dém, hvilket vi ønskede, så blev det dyrere end std. priserne hos Alamo
der inkluderer alt!

For nyligt har der været nævnt at Mastercard skulle dække forsikring af
lejebil, hvilket er værd at undersøge ifald at du har et sådant!
Forøvrigt har jeg anskaffet mig et Mastercard alene fordi det indeholder
års(!)rejseforsikring for hele husstanden og derved er langt den
billigste (á 850,- i MIN sparekasse - Min svoger har det gratis gennem
Unubank!) rejseforsikring jeg kunne finde!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 28-04-08 09:59

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 25-04-08 12:44

Det er en udbredt misforståelse at et MasterCard har en bestemt
forsikring tilknyttet! Nogle har, og andre har ikke. MasterCard er
vidt forskellige fra bank til bank og fra udsteder til udsteder. Så
pas meget på med at tro at du har en bestemt forsikring fordi du har
et MasterCard. Det har du KUN hvis lige præcis det MasterCard du har
anskaffet dig, har en forsikringsaftale tilknyttet. Og selv da er der
stor forskel på hvad forsikringen dækker. Og for en dels vedkommende
skal rejsen f.eks. være betalt med kortet før forsikringen dækker.

Pizzaman

Fra : Armand

Dato : 28-04-08 09:59

saruman@ofir.dk skrev:
> [...]
> stor forskel på hvad forsikringen dækker. Og for en dels vedkommende
> skal rejsen f.eks. være betalt med kortet før forsikringen dækker.

Det er vist ikke helt rigtigt.
Mastercard fås i tre niveau'er og de to højeste (á "guld" og "platin")
er dém med det brede indhold. Forskellem dém imellem er som jeg kan
gennemskue kun kredit-størrelsen.
Mastercard adminsístreres ikke af de enkelte banker, men af PBS, der
også styrer Dankortet - Og dét kan banken jo (heller) ikke udstede i
begrænset eller udvidet form :-|

Men jeg har nu været forbi og checke forsikrings-betingelserne, og der
står udtrykkeligt at mastercard IKKE dækker ansvar pådraget som følge af
forsikredes benyttelse af motorkøretøj!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 28-04-08 09:59

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 28-04-08 07:27

Kære Armand

Jo, jeg kan forsikre dig om at det er rigtigt! Jeg har selv været med
til at udvikle Mastercard-løsningen for
det pengeinstitut som jeg arbejder i. Og det er ikke PBS der
administrerer Mastercard for de forskellige
banker. Det eneste PBS har med Mastercard at gøre er, at de formidler
betalingerne, altså selve
pengestrømmene når folk betaler med kortet. Hvilke add-ons - herunder
forsikringer - som de
forskellige banker så vælger at tilknytte kortet, er 100 pct.
individuelt.

Så et Mastercard Gold i Danske Bank er altså ikke det samme som et
Mastercard Gold i Nordea eller Jyske Bank. Prøv selv at checke
forskellene på hjemmesiderne, så vil du kunne konstatere at
forskellene er ganske store.

Pizzaman