Johannesburg og omegn
Fra : Stig Nielsen

Dato : 31-03-08 12:10

Hey NG

Nogle der har nogle gode bud på hvad man skal se i Jo'burg og omegn og som
kan klares på en endages-tur.

Kruger har jeg styr på, det tager jeg senere, men jeg har en dag i
kalenderen hvor jeg godt kunne finde på noget.

Og hvad/hvor skal man tage sig i agt for dernede.

Det er jo ikke ligefrem en by beboet af "engle"

Stig

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 31-03-08 13:30

"Stig Nielsen" <abc@de.dk> skrev i en meddelelse
> Hey NG
>
> Nogle der har nogle gode bud på hvad man skal se i Jo'burg og omegn og som
> kan klares på en endages-tur.

Jeg har en ven i jhb som jeg vil prøve at høre ad, hvis jeg kan få fat i
ham.
Ellers ville jeg foreslå at bruge en fridag på at forlade de
turist-befærdede steder og prøve at opleve lidt af det jhb som de lokale
oplever. Har selv gjort det flere steder og det giver meget mere end alt det
"man skal se," men det er selvfølgeilg en smags-sag hvad man er til. Et
almindeligt shopping-center, en lille lokal café, livet i de små sidegader,
lokale markeder osv...

R. Ilsøe

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 31-03-08 18:17

Stig Nielsen wrote:
> Nogle der har nogle gode bud på hvad man skal se i Jo'burg og omegn og som
> kan klares på en endages-tur.

Hvis du er typen til det, så kan du kanskje få en lærerik opplevelse ved
å delta på et dagsbesøk i Soweto, den beryktede "slummen" i
Johannesburg, som antagelig er mye mer variert enn du forestiller deg.

Hvis du vil ha en dag uten for mye bekymring for hvorvidt du kommer til
å bli ranet hvert øyeblikk, så kan du bare bevege deg over til Pretoria
og gå rundt i gatene der. Det finnes en ok zoologisk have der, og et
avsindig monument etter de europeiske pionerer i området ("Voortrekker
Monument").

Hvis du vil ha en smak av afrikansk dyreliv, og du virkelig bare har en
dag til rådighet, så kan du jo se om De Wildt Cheetah Research Centre
frister. Det er ikke så stort, men de tar godt vare på dyrene sine, og
bra er det, for de er utrydningstruede arter, nesten alle sammen.

Men hva tenker jeg på? Du er jo DANSK! I Johannesburg finnes museumet
"SAB World of Beer". Det ligger nesten i Jeppe Street, som jo er litt
morsomt. Se http://www.worldofbeer.co.za/ . Og like i nærheten finner du
Museum Africa, som er ok, men som du definitivt bør besøke FØRST. #8D)

Bjørn
http://bjornfree.com/

Fra : Stig Nielsen

Dato : 31-03-08 19:53

"Bjørn Christian Tørrissen" <btoerris@online.no> skrev i en meddelelse

> Men hva tenker jeg på? Du er jo DANSK! I Johannesburg finnes museumet "SAB
> World of Beer". Det ligger nesten i Jeppe Street, som jo er litt morsomt.

Hej Bjørn og tak for ideerne

Jeg er en af de sjældne danskere der IKKE drikker øl

Jeg tror det er Soweto jeg går efter og så må vi se hvordan jeg får
arrangeret det.

Stig

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 10-04-08 15:05

> [...]
> kalenderen hvor jeg godt kunne finde på noget.
>
> Og hvad/hvor skal man tage sig i agt for dernede.

Hej Stig
Drakensberg Mountains ligger jo ikke mange timers kørsel derfra, og her er
der ualmindelig flot.
Du kan komme på en solopgangs-ballontur hen over et game-reserve, og se
dyrene fra en lidt anden og spændende kant, men man skal altså tidligt op -
hehe. Men det er flot! Prøvede det selv fra Hoedspruit.
De store beattlefields fra krigene mellem Briterne og Zuluerne omkring år
1900 ligger også kun ca. 1-2 timers kørsel fra JoBurg.

Pas på dine ting i JoBurg !
Vi var udsat for et hævekort-scam, der kostede os ca. 2500,-
I samme øjeblik at min kone tog plads i "køen" kom 2-3 andre og stillede sig
op også.
Da hun begyndte at taste startede de en efter en at komme hen for at hjælpe
,for menuen var på Afrikaan, og de var velklædte og veltalende personer, én
bakkede af straks, én anden truede jeg (hendes mand) væk, igen mens en 3.
afledte opmærksomhed, så den 1. pludselig havde taget kortet, og den anden
havde trykket på tasterne, og forkyndte, at nu var maskinen klar til at hun
kunne taste pinkoden. Hun dækkede med hånden henover og tastede den, men han
havde forberedt den til beløbet i stedet, så pinkoden kom op på skærmen som
"beløbet" og på dette tidspunkt havde en af de andre allerede fjernet
kortet. Nu smuttede alle, og selv om jeg lynhurtigt indså hvad der var sket
og fik ringet og spærret kortet i løbet af 5-10 min., så havde de allerede
hævet ca. 2000,- på kortet.
De var dygtige - ingen tvivl om det - bagefter tænkte jeg på, at hvis jeg
havde sat mig mere til modværge, havde jeg så levet idag..........?

Så pas på dig selv! JoBurg er ikke for bangebukse...
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Stig Nielsen

Dato : 10-04-08 17:00

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> Så pas på dig selv! JoBurg er ikke for bangebukse...
> Mvh
> Niels Hejnfelt

Hej Niels

Jeg er udemærket klar over at Jo'burg ikke er for bangebukse, jeg har været
på rundrejse i Afrika før, så jeg ved hvornår man skal passe på.

Jeg har dog også hyret hotel lige op ad konferencecentret i den anledning.
Om jeg tør gå den kilometer der er imellem de to steder har jeg tænkt mig at
spørge om, men Sandford skullevære forholdsvis sikkert, jeg tager dog ingen
chancer.
Tror jeg nøjes med en tur til Soweto på den hviledag jeg har, resten af
tiden er jeg til konference mens jeg er i Jo'burg.
Efterfølgende begynder så alt det sjove, da jeg har hyret mig et fly til at
flyve mig ud til Sabi Sands og efterfølgende tur til Timbawaati i Kruger.
Flyver tilbage fra Hoedspruit 5 dage senere.

Stig