Hvad siger loven om film strimler og bille~
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-03-08 20:36

jeg mener man gerne må vise så og så mange % af en film ( er der nogen der
ved hvor meget ? )

så er der sagen med billeder der ligge frit på andre fans sider - må man
bruge dem ?

bedste hilsner
Bo M Mogensen

signatur på ALLE e-mails :
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-08 02:08

"Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> wrote in

> så er der sagen med billeder der ligge frit på andre fans sider - må man
> bruge dem ?

Gælder samme regler som for alle andre billeder. Har du fået lov til at
bruge dem på du bruge dem, har du ikke må du ikke. Stillbilleder fra en
film er IKKE citat.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-03-08 12:30

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> wrote in

> Gælder samme regler som for alle andre billeder.

Hmm ... nu ligger de selv samme billeder på 29 andre web pages så ?

> Stillbilleder fra en
> film er IKKE citat.

Øhh citat hvad ?

det jeg mener er at man hvis en bid af en film på f.eks 12 sekunder - som
reklame for filmen
det skulle vist være ok ?!

Fra : S.Sørensen

Dato : 30-03-08 12:54

"Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm ... nu ligger de selv samme billeder på 29 andre web pages så ?

Fordi der er 29 der bryder loven, behøver du jo ikke :)
Der skal tydeligt stå at de må bruges frit, eller du skal have en
tilladelelse fra fotografen før du må bruge dem.

Hvis andre har lavet noget, ejer det det. (groft sagt)

Det hedder ophavsret (og ikke copyright på dansk) hvis du vil søge på det.

Hilsen
Sørensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-03-08 16:47

"S.Sørensen" <togalounge@XXXgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis andre har lavet noget, ejer det det. (groft sagt)
>
> Det hedder ophavsret (og ikke copyright på dansk) hvis du vil søge på det.

jamen det er da bestemt også fair nok - men jeg tjener jo ikke noget på det
tværtigimod

men jeg tænkte på det her med at vise en bid af en film - det mener jeg
altså godt man må ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-08 13:07

"Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> wrote in

> Øhh citat hvad ?

citat = noget der falder under citatretten :)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-03-08 16:48

> "Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> wrote in

> citat = noget der falder under citatretten :)

Øhh jow - hvad så end det er :) ?

Fra : Grev Dracula

Dato : 30-03-08 21:22

On 30 Mar 2008 12:07:17 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>"Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> wrote in

>citat = noget der falder under citatretten :)

Ja, og citatretten kan den ikke nærmest gradbøjes efter lyst og behov
...?

Jeg mener at kunne huske, at Politiken for ikke så længe siden
citerede en hel bog i et særtillæg.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-08 22:06

Grev Dracula <gamma@praxinfo.dk> wrote in

> Ja, og citatretten kan den ikke nærmest gradbøjes efter lyst og behov
> ..?

Den er vist lidt gummiagtig ;)

> Jeg mener at kunne huske, at Politiken for ikke så længe siden
> citerede en hel bog i et særtillæg.

Blev de ikke også sagsøgt for det?

Fra : Grev Dracula

Dato : 31-03-08 06:28

On 30 Mar 2008 21:05:33 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Grev Dracula <gamma@praxinfo.dk> wrote in

>Den er vist lidt gummiagtig ;)

Ja, det er vist noget med, at man har ret til at citere det, der er
behov for i den givne anledning og sammenhæng.

>Blev de ikke også sagsøgt for det?

Jo, men jeg kan ikke huske udfaldet.
Det endte vist med en eller anden form for forlig, netop fordi
Politiken påberåbte sig citatretten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-03-08 13:24

Den 31-03-08 07.28 skrev Grev Dracula følgende:

> Jo, men jeg kan ikke huske udfaldet.

Politiken/Tøger Seidenfaden tabte, men blev kun idømt 20 dages betinget
hæfte.

I en efterfølgende erstatningssag blev der indgået et forlig - vist nok
på én million kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Grev Dracula

Dato : 01-04-08 06:16

On Mon, 31 Mar 2008 14:23:42 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Politiken/Tøger Seidenfaden tabte, men blev kun idømt 20 dages betinget
>hæfte.
>
>I en efterfølgende erstatningssag blev der indgået et forlig - vist nok
>på én million kroner.

1 million lyder meget sandsynligt, det var jo Ritt ..

Fra : s.sørensen

Dato : 03-04-08 07:50

On 30 Mar., 17:47, "Bo M Mogensen" <usne...@gmail.com> wrote:

> [...]
> tværtigimod
>
> men jeg tænkte på det her med at vise en bid af en film - det mener jeg

Der er ikke forskel på om du tjerner på dem eller ej i første omgang.
Pointen er at du ikke må bruge noget uden du har fået lov, ever :).
(jeg relaterere kun til dit spørgsmål om brug på websites, ikke om dit
citat spørgsmål).