Checker toldvæsnet i Kastrup en kuffert de~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-03-08 18:58

Hej gruppe,

Når man kommer hjem fra et land udenfor EU (f.eks. USA), og har checket sin
kuffert ind til den provinslufthavn som man skal til, bliver kufferten så på
nogen måde kufferten når den mellemlander i Kastrup ?
Med andre ord, bliver kufferten bare ekspederet videre fra udenrigs til
indenrigs uden kontrol, eller sidder der en tolder og røntgenundersøger
kufferterne ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-03-08 19:13

> Med andre ord, bliver kufferten bare ekspederet videre fra udenrigs til
> indenrigs uden kontrol, eller sidder der en tolder og røntgenundersøger
> kufferterne ?

Så vidt jeg ved bliver al bagage fra udlandet kørt igennem told når det
lander i Danmark, uanset om ejermanden er ved bagagen eller ej.

R. Ilsøe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-03-08 12:23

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> wrote in news:47e940db$0$2112
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Så vidt jeg ved bliver al bagage fra udlandet kørt igennem told når det
> lander i Danmark, uanset om ejermanden er ved bagagen eller ej.

Ikke helt korrekt. Al bagage sikkerhedstjekkes. Tolderne
stikprøvekontrollerer.

Fra : povl erik olesen

Dato : 26-03-08 20:26

du skal huske at få fat i din kuffert i kastrup, den kan ikke sendes til
nogen provinslufthavn endnu, da de ikke er internatinale endnu.

Fra : Lars Bakmann

Dato : 26-03-08 21:21

Det er ikke rigtigt.
Jeg er adskillige gange rejst bl.a. fra Brasilien og med
endestation i Tirstrup ( Århus lufthavn). kufferten skal jeg
først hanke op i ved båndet i Tirstrup lufthavn. Om den har
været igennem tolden i kastrup ved jeg ikke , men jeg tvivler.
I Tirstrup kan man risikere at møde toldvæsenet, men det er
meget sjældent når man kommer dertil med en indenrigsforbindelse.
Til slut vil jeg blot sige, at jeg aldrig har rejst hjem fra en
disination hvor man ikke har kunnet få bagagen igennem til
Tirstrup - som lever meget godt op til begrebet -
provinslufthavn.
Venlig hilsen
Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-03-08 12:27

"povl erik olesen" <povlerik-format@webspeed.dk> wrote in

> du skal huske at få fat i din kuffert i kastrup, den kan ikke sendes
> til nogen provinslufthavn endnu, da de ikke er internatinale endnu.

Vrøvl. Hvis bagagen er tjekket ind til slutdestinationen, vil den først
skulle hentes på slutdestinationen.

Især lavprisselskaber tilbyder dog ikke denne service, fordi den koster
penge.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-03-08 12:11

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in

> [...]
> Kastrup ? Med andre ord, bliver kufferten bare ekspederet videre fra
> udenrigs til indenrigs uden kontrol, eller sidder der en tolder og

Al transitbagage gennemlyses i CPH af security personale. Der tjekkes
primært for bombelignende genstande, men det er da sket at information om
mistænkelig bagage er videregivet til toldpersonale.

Toldpersonale udtager stikprøver, og tjekker jævnligt transitbagage med
f.eks narkohunde.

Særligt interessante destinationer tjekkes oftere end andre. Hvilke
destinationer der aktuelt er interessante ved jeg ikke og det skifter
iøvrigt ganske tit.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-03-08 19:56

Mange tak for jeres svar - de bekræftede i grunden mine formodninger. Så kan
man jo selv filosofere over hvilke genstande som en tolder kan se på en
gennemlysning - hvis man har fornyet garderoben med mærkevaretøj til en
billig penge i USA, så vil det jo nok ikke falde mistænksomt op

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : ks

Dato : 28-03-08 09:45

On Thu, 27 Mar 2008 19:55:39 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>gennemlysning - hvis man har fornyet garderoben med mærkevaretøj til en
>billig penge i USA, så vil det jo nok ikke falde mistænksomt op

Din bagage bliver ikke toldkontrolleret i Kbh, hvis du bare rejser
igennem og flyver videre til en provinslufthavn. Men det betyder
desværre ikke , at du ikke kan risikere toldkontrol ! Der kan faktisk
godt dukke en emsig tolder om ved bagagebåndet i din ankomstlufthavn.
Og hvordan kan de så vide om din bagage evt skal toldkontrolleres ?
Hvis du kommer fra et andet ikke toldpligtig EU land, er der to meget
tydelige grønne striber på mærkaten.Er der ingen grønne streger kan
de umiddelbart se , at du kommer fra et "toldpligtigt" land.
Hvad sandsynligheden så er for at en tolder dukker op, ved jeg
selvfølgelig ikke,men den er jo nok meget lille !
Held og lykke i alt fald. Jeg skal selv over til Staterne om en uges
tid, og skal i hvert fald også ud at shoppe godt og grundigt.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-03-08 10:52

ks <stretch234@get2net.dk> wrote in

> [...]
> tydelige grønne striber på mærkaten.Er der ingen grønne streger kan
> de umiddelbart se , at du kommer fra et "toldpligtigt" land.

Så hvis man er smart, rejser man via et EU land, men undlader at tjekke ind
hele vejen, henter sin bagage i transitlufthavnen, fjerner de umærkede
tags, tjekker sin bagage ind igen (nu med grønmærkede tags), og så tror
tolderne at man kommer fra et EU land og undlader at tjekke?

Bare nysgerrig: Hvem har dog bundet dig sådan en løgnehistorie på ærmet?

> Jeg skal selv over til Staterne om en uges
> tid, og skal i hvert fald også ud at shoppe godt og grundigt.

Går den så går den. Men det kan blive en dyr fornøjelse.

Mit bedste råd: Rejs derover med tomme kufferter, og fyld dem så op med
ting der normalt er i bagagen. Sørg for at tingene bliver brugt eller ser
brugte ud.

Fra : ks

Dato : 28-03-08 13:06

On 28 Mar 2008 09:52:18 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Mit bedste råd: Rejs derover med tomme kufferter, og fyld dem så op med
>ting der normalt er i bagagen. Sørg for at tingene bliver brugt eller ser

Jeg ved ikke lige hvad du kalder en løgnehistorie. Men den grønne
markering på EU bagage labels kan du f.ex læse mere om her:
(Kik under "Models of Label")
http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/travellers/within_eu/article_72_en.htm#etiquette_verte

Ok, selvfølgelig er der også told restriktioner mellem EU landene ,
men de er langt lempligere end til f.eks USA. Og for en tolder vil en
kuffert , der kommer fra et "3 land" sikkert være mere interessant
end en EU kuffert. Og det kommer sikkert heller ikke som den store
overraskelse for en tolder at mange vil lade sig friste til at shoppe
lidt ekstra i f.ex USA. Men som nævnt er det altså nemt for en tolder
at spotte om kufferten kommer fra et EU land eller ej pga markeringen.

Og mon ikke også de har toldere ansat i f.ex Billund og Ålborg ?
Hvordan skulle de ellers håndtere fly til Spanien, Thailand og hvor de
nu ellers flyver hen ?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-03-08 14:15

> Jeg ved ikke lige hvad du kalder en løgnehistorie.

At toldere ikke tjekker kufferter med grønne tags.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-03-08 16:45

> Og mon ikke også de har toldere ansat i f.ex Billund og Ålborg ?
> Hvordan skulle de ellers håndtere fly til Spanien, Thailand og hvor de
> nu ellers flyver hen ?

Jeg kommer fra en provinslufthavn hvortil og fra der ikke er nogen
udenrigstrafik overhovedet - og jeg kan ikke mindes at jeg nogensinde har
set en tolder der - de eneste "øvrighedspersoner" der normalt forefindes, er
en betjent som kontrollerer pas ved udrejse.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : ks

Dato : 28-03-08 17:08

On Fri, 28 Mar 2008 16:45:19 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>set en tolder der - de eneste "øvrighedspersoner" der normalt forefindes, er
>en betjent som kontrollerer pas ved udrejse.

Jeg kunne tænke mig at de laver check i ny og næ, hvor der dukker en
tolder op fra det lokale Told og Skat op .

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-03-08 18:50

> Jeg kunne tænke mig at de laver check i ny og næ, hvor der dukker en
> tolder op fra det lokale Told og Skat op .

Lad nu være med at gætte. Fakta tak.

Fra : ks

Dato : 28-03-08 18:53

On 28 Mar 2008 17:50:00 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>ks <stretch234@get2net.dk> wrote in

>Lad nu være med at gætte. Fakta tak.

I lige måde tak !

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-03-08 20:57

> I lige måde tak !

Du er undskyldt. Du ved jo ikke jeg arbejder i Kastrup Lufthavn.

Fra : Jes

Dato : 02-04-08 07:48

On 28 Mar., 21:57, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:
> [...]

Nu skal jeg ikke kunne sige med de aller-mindste indenrigslufthavne...
Men jeg har både i Tirstrup og Ålborg mødt toldere når jeg ankom fra
Kastrup... Og ja, jeg ved godt at der findes udenrigsruter i begge
disse lufthavne, men de stod og kiggede på os der kom fra Kastrup.

Så mon ikke de samme kan lade sig gøre i de resterende lufthavne? For
det må vel dreje sig om billund, karup og Sønderborg hvor man kan
komme til med de store fly-selskaber evt. via code-share.

Jes

Fra : ks

Dato : 10-04-08 22:12

On Wed, 2 Apr 2008 06:47:41 -0700 (PDT), Jes <jes@bastholm.dk> wrote:

> [...]
>det må vel dreje sig om billund, karup og Sønderborg hvor man kan
>komme til med de store fly-selskaber evt. via code-share.

Kom hjem til Kastrup i dag efter nogen dage i Seattle . Lidt før vi
landede , kom der diverse praktiske oplysninger frem på skærmene om
flyforbindelser, gates , tidspunkter osv til dem , der skulle rejse
videre med andre fly fra Kastrup.
Over højtaleren blev det endvidere meddelt at "bagage indskrevet til
andre lufthavne i Danmark vil blive toldbehandlet i
bestemmelseslufthavnen" .
Så mon ikke ikke det skulle være svaret spørgsmålet , der startede
denne tråd: "Checker toldvæsnet i Kastrup en kuffert der er indskrevet
til en provinslufthavn?" .

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-04-08 21:07

Tak for alle jeres gode svar !

Jeg kom så netop i dag hjem fra USA turen - og da der jo desværre ikke
flyver fly til Sønderborg på en bededag, så måtte jeg fra Kastrup via
Billund.
Tolden var klinisk tom for toldere - både rød og grøn/blå sluse var
ubemandede....

mvh

Andreas M. Hansen