Dansk og Engelsk stavekontrol
Fra : Jesper Arning

Dato : 28-03-08 22:38

Jeg kan ikke helt gennemskue det her ... Leopard understøtter dansk og
engelsk stavekontrol (plus flere andre) men jeg kan kun få den til at
tjekke med dansk stavning i f.eks. Firefox.

Er det ikke muligt at enten selv vælge at nu skriver man engelsk og den
skal derfor tjekke ud fra den engelsk ordbog?

Er cocoaspell ikke reelt overflødig i leopard idag?

Jesper

Fra : KentBM

Dato : 29-03-08 00:09

Jesper Arning wrote:
> Jeg kan ikke helt gennemskue det her ... Leopard understøtter dansk og
> engelsk stavekontrol (plus flere andre) men jeg kan kun få den til at
> tjekke med dansk stavning i f.eks. Firefox.
Bruger Firefox ikke Firefoxes egen ordbog? Jeg plejer da at installere
dansk ordbog, hvor gang der er en opdatering af Firefox.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-08 19:48

Jesper Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Jeg kan ikke helt gennemskue det her ... Leopard understøtter dansk og
> engelsk stavekontrol (plus flere andre) men jeg kan kun få den til at
> tjekke med dansk stavning i f.eks. Firefox.

Det er sikkert mig, der er dum, men jeg har aldrig rigtigt forstået
formålet med en stavekontrol i en browser, som man bruger til at se og
læse hjemmesider. Man skriver jo ikke i en browser.
Men ikke desto trods, så bruger Firefox sin egen ordbog. Du skal
derfor først installere de sprog, du vil have:

<https://addons.mozilla.org/da/firefox/browse/type:3>

Nå, men OK, der er jo noget, der hedder webmail. Når du så har
installeret en engelsk og en dansk ordbog, og du skriver, kan du bare
højreklikke på et understreget ord og skifte sprog nederst i menuen, der
dukker op.

> Er cocoaspell ikke reelt overflødig i leopard idag?

Jo, det vil jeg mene. Sjovt nok har jeg aldrig fået den til at virke med
en Intel-Mac, men nu kan det jo også være det samme. Jeg synes nu,
Apples stavekontrol er lidt mere simpel, og den kommer nogle gange med
nogle helt vilde forslag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-03-08 20:05

Henrik Münster wrote:

> Det er sikkert mig, der er dum, men jeg har aldrig rigtigt forstået
> formålet med en stavekontrol i en browser, som man bruger til at se og
> læse hjemmesider. Man skriver jo ikke i en browser.

Der er da mange steder, hvor man skriver i sin browser; blogs, fora,
webmail, Google Groups osv. Den slags gør du måske ik'? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-08 20:15

> Der er da mange steder, hvor man skriver i sin browser; blogs, fora,
> webmail, Google Groups osv. Den slags gør du måske ik'? ;)

Øh næ, men du har da ret. Det er nok mig, der er for gammel. For mig er
en browser et program til at se og læse hjemmesider med. Jeg nævnte da
også webmail, som jeg kom i tanker om, mens jeg skrev. Jeg installerede
derefter dansk og engelsk ordbog i min Firefox og kom med en løsning på
Jesper Arnings problem, så jeg har da prøvet at hjælpe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-03-08 20:45

Henrik Münster wrote:

> [...]
> derefter dansk og engelsk ordbog i min Firefox og kom med en løsning på
> Jesper Arnings problem, så jeg har da prøvet at hjælpe.

Jo, jo det var ikke nogen kritik, jeg studsede bare om din formulering
og den faktiske betydning af den. Nogle vælger at forfatte længere
tekster i f.eks. Word og kopiere det over i browseren efterfølgende, men
der er (formentlig) også dem, der vitterligt ikke skriver på 'nettet'.

Hvis man er storkunde på nettet, forstår jeg ikke, hvordan man kan lade
være med også at skrive der, men det er da intressant at vide, at man
kan (og så synes jeg også, at det er lidt spændende at vide, hvorfor man
fravælger det :P).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-08 21:35

> [...]
> være med også at skrive der, men det er da intressant at vide, at man
> kan (og så synes jeg også, at det er lidt spændende at vide, hvorfor man

Naturligvis skal der skrives i en browser en gang i mellem, netbank og
indkøb f.eks., men ellers kan skriverier (news=MacSOUP) da foregå udenom
en browser.

Fravalg kunne skyldes det afskyelige interface, internettet er befængt
med?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-03-08 22:06

Morten Lind wrote:

> Naturligvis skal der skrives i en browser en gang i mellem, netbank og
> indkøb f.eks., men ellers kan skriverier (news=MacSOUP) da foregå udenom
> en browser.

Ja, ja jeg ved godt at internettet er mere end http protokol-fnidder på
port 80, men - i hvert fald i min opfattelse - dækker 'nette' i daglig
ikke-teknisk tale netop over dét. Mange andre ting (torrents, IM, mail,
streaming osv) foregår jo også via internettet, men det ville jeg til
daglig ikke omtale som 'nettet'.

> Fravalg kunne skyldes det afskyelige interface, internettet er befængt
> med?

Det er da i hvert fald én forklaring, men nu er der jo 'rich text
editors', der skal få brugeren til at føle sig 'hjemme' (ik' at jeg er
enig i, at de gør det), så der er sikkert også andre forklaringer.

Jeg studerer og arbejder desuden med sån' noget humanistisk fnidder, så
det er da spændende at høre lidt om det, når nogen bevidst vælger ikke
at skrive på nettet (og ellers bruger det).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-08 20:10

Henrik Münster skrev:

> Det er sikkert mig, der er dum, men jeg har aldrig rigtigt forstået
> formålet med en stavekontrol i en browser, som man bruger til at se og
> læse hjemmesider. Man skriver jo ikke i en browser.

Jo da, sådan nogen tekstfelter man kan udfylde navn og adresse og
særlige interesser, i.

Om det så virker, ved jeg ikke. Jeg ved bare at det dæleme er sjældent
at det sprog JEG bruger er understøttet i det jeg lægger ind.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-08 20:42

> Om det så virker, ved jeg ikke. Jeg ved bare at det dæleme er sjældent
> at det sprog JEG bruger er understøttet i det jeg lægger ind.

Du er måske gammel sømand?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-08 21:03

Henrik Münster skrev:

> Du er måske gammel sømand?

Gammel måske, men ikke sømand. Næh, af en eller anden grund er der
aldrig dansk med i de sprogpakker den synes jeg skal have. So be it.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-08 22:56

> Gammel måske, men ikke sømand. Næh, af en eller anden grund er der
> aldrig dansk med i de sprogpakker den synes jeg skal have. So be it.

Da du talte om, hvilket sprog du bruger, tænkte jeg mere på noget i stil
med kaptajn Haddock. Lidt som når vi siger til børnene, at sådan et
sprog må de ikke bruge, hvis de bander eller taler grimt. Man kan da som
regel hente ordbøger på andre sprog. Tidligere i tråden viste jeg, hvor
man kan finde ordbøger til Firefox. På samme måde er der vist også flere
ordbøger med til Mac OS X. Det er selvfølgelig kun de mest gængse sprog.
Hvis du taler Bhutan og Ladakhi, så er det måske mere problematisk at
finde en egnet stavekontrol.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-08 04:22

Henrik Münster skrev:

> Da du talte om, hvilket sprog du bruger, tænkte jeg mere på noget i stil
> med kaptajn Haddock. Lidt som når vi siger til børnene, at sådan et
> sprog må de ikke bruge, hvis de bander eller taler grimt. Man kan da som

Ah, jamen her er de ord du skal bruge i din ordbog så:

Abemås, agurketud, analfabet, asfaltcowboy, bacille, bandit, barnerøver,
basilisk, bedrager, billige bavian, bisse, bovlamme bladanblander,
brandstifter, brutale bilbølle, bums, burgøjser, bæst, bøddel, bøhtosse,
bølle, bøllefrø, børste, cykeltyv, desertør, dovendyr, drukkenbolt,
egoist, facist, fedtblære, fedtemikkel, fedthalefår, fladpande,
flommefede fjollerik, forbryder, forlismand, forlorne tæppehandler,
fortidsuhyre, frysefrederik, fyldebøtte, gangster, gespenst, grimrian,
grobrian, haleneger, hallunk, hulepindsvin, hærværksmand, høvl, igle,
ignorant, individ, interplanetariske slørhale, jubeltorsk,
justitsmorder, kakerlak, kannibal, karnevalssørøver, klaptorsk,
kleptoman, klodrian, klodsmajor, knoldvækst, kryb, krybskytte,
krudtugle, kvajpande, kvælstofbacille, kæltring, køter, laban, lakaj,
landevejsrøver, landkrabbe, landsforræder, laskefede lommetyv,
lejesvend, lemmedasker, lomme-Moussolini, luksusdyr, lumskebuks,
lurendrejer, lusepuster, luskebuks, lydpottelus, lystmorder, læderjakke,
løjser, makrelslugere, marxist, massemorder, menneskefjende,
menneskeæder, misdæder, modbydelige mide, mordbrænder, morder,
motorbølle, møgdyr, pirat, pladderabe, platfodede moskusokse, plebejer,
prøjser, pungdyr, pyroman, racist, rottefjæs, sadist, samfundssnylter,
sandalslæber, sandloppe, sandmide, sinke, sjofelist, sjover, sjuft,
skadedyr, skallesmækker, skamstøtte, skunk, skurk, skvatdragon,
skvatmelon, skægabe, slagsbror, slambert, slapsvans, sleske spytslikker,
slubbert, slyngel, smugler, smørtyv, snigmorder, snigskytte, snoabe,
snog, snydetamp, snylter, sortbørsgrosserer, spritbilist, spritter,
spruttyv, sprællemand, spyflue, starut, stikker, stymper, subjekt,
superskurk, sut, svamp, svin, svindler, svirebror, svumpukkel,
søndagsrytter, søpindsvinefjæs, sørøver, tale-delirist, tamp, tangloppe,
terrorist, torskepande, trafikbisse, trompetsnegl, tyran, tyveknægt,
tøffelhelt, tøsedreng, udbytter, undermåler, vagabond, vampyr, vandal,
vandrotte, vandal, væggetøjsbefængte varulv, varyl, vatnisse, voldsmand,
øgle.

Det må i øvrigt være Koks i Lasten hvor han får fyret absolut flest af.

http://akira.ruc.dk/~rsj/tintin/viden/bande.htm

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-03-08 15:26

> [...]
> øgle.
>
> Det må i øvrigt være Koks i Lasten hvor han får fyret absolut flest af.

Åh Gudskelov. Et øjeblik var jeg bange for, at du havde siddet og
skrevet alle ordene selv
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-08 17:45

Henrik Münster skrev:

> Åh Gudskelov. Et øjeblik var jeg bange for, at du havde siddet og
> skrevet alle ordene selv

Jo da, skulle skrive dem 100 gange, øv.

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-08 21:37

> Åh Gudskelov. Et øjeblik var jeg bange for, at du havde siddet og
> skrevet alle ordene selv

Thorbjørn ku´ da aldrig finde på at skrive "vandal" to gange - det er jo
xtraarbejde

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-08 21:05

> Men ikke desto trods, så bruger ......

Hæ, hæ......er det jysk? Den model er s´gu´ ny for mig - sjov

> Jeg synes nu,
> Apples stavekontrol er lidt mere simpel, og den kommer nogle gange med
> nogle helt vilde forslag.

Såsom ".....destro trods......." f.eks.?

Undskyld Henrik, jeg driller blot lidt og morer mig over udviklingen

Jeg har iøvrigt en anden "sjov" detaille til lige netop dig. Du plæderer
jo altid for, at det er ligegyldigt at reparere sine disktilladelser, og
du har sikkert ret et langt stykke.

Jeg har dog vænnet mig til at gøre det efter installationer af
hvadsomhelst, og det er det sjove.

For gennem lang tid har der intet være at reparere, men for nylig
installerede jeg en systemopdatering fra Apples software update.

Vanen tro reparerede jeg efterfølgende disktilladelserne, og se lige:

".......Reparerer tilladelser til "Macintosh HD"
Bestemmer korrekte arkivtilladelser.
Tilladelser afviger på ./Library/Application
Support/Macromedia/Shockwave 10/Shockwave 10 Preferences, skulle være
-rwxrwxr-x . De er -rw-rw-r--
Ejer og gruppe rettet på ./Library/Application
Support/Macromedia/Shockwave 10/Shockwave 10 Preferences
Tilladelser rettet på ./Library/Application Support/Macromedia/Shockwave
10/Shockwave 10 Preferences
Tilladelser afviger på ./private/var/log/secure.log, skulle være
-rw------- . De er -rw-r-----
Ejer og gruppe rettet på ./private/var/log/secure.log
Tilladelser rettet på ./private/var/log/secure.log
Tilladelser afviger på ./usr/libexec/dumpemacs, skulle være -r-xr-xr-x .
De er -r-sr-xr-x
Ejer og gruppe rettet på ./usr/libexec/dumpemacs
Tilladelser rettet på ./usr/libexec/dumpemacs

Reparation af tilladelser færdig
Tilladelserne er blevet kontrolleret eller repareret på den valgte
enhed........"

Så nogle gange _er_ der altså noget at reparere, selvom det kun er en
dum Shockwaveting, og i hvert fald skader det jo ikke, når man, hvis
man, gør det

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-08 22:56

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hæ, hæ......er det jysk? Den model er s´gu´ ny for mig - sjov

Det var blot en indforstået vittighed. Det var en vending, der ofte blev
brugt af min gamle fysiklærer - i Gentofte! Det er vist ikke jysk.

> Såsom ".....destro trods......." f.eks.?

Apples stavekontrol virker ikke i MacSOUP
Jeg kan godt forstå, at en stavekontrol accepterer menustation i stedet
for menstruation. Det kunne jo være et ord sammensat af "menu" og
"station". Jeg har bare været ude for, at der blev foreslået decideret
forkerte ord, der ikke engang ligner et rigtigt ord. Desværre kan jeg
ikke lige huske nogen eksempler.

> Jeg har iøvrigt en anden "sjov" detaille til lige netop dig. Du plæderer
> jo altid for, at det er ligegyldigt at reparere sine disktilladelser, og
> du har sikkert ret et langt stykke.
(...)
> Så nogle gange _er_ der altså noget at reparere, selvom det kun er en
> dum Shockwaveting, og i hvert fald skader det jo ikke, når man, hvis
> man, gør det

Det sker da også, at jeg reparerer disktilladelser. Jeg siger ikke, det
er helt unødvendigt. Det er bare sjældent løsningen på de problemer,
folk har. Alligevel bliver det fuldstændig bevidstløst slynget ud, hver
gang nogen har problemer med en Mac. Det er lidt ligesom, når supporten
altid bare svarer, at man skal geninstallere Windows. Så er det
selvfølgelig nemmere at reparere disktilladelser. Hvis nogen har
eksempler på et konkret problem, der forsvandt ved reparation af
disktilladelser, kunne det da være sjovt at høre.
--
Henrik Münster
Esbjerg