Mac rack hardware/chipsets..
Fra : Mogens V.

Dato : 24-03-08 19:55

Det her er en to-part post..
Jeg ønsker en kombineret Mac workstation/server i en 2U rackbox.
En Apple rackserver er simpelthen for dyr, for støjende og ikke
lowpower, så jeg har brug for at diskutere motherboards, chipsets, cpu
og video tilstrækkelig tæt på Mac så jeg ikke får for mange probler.

Det skal køre 24/7 i en lejlighed, så lowpower hardware et er must.
For god ordens skyld: jeg _vil_ købe en licentieret OSX.

SVJV vil i965 chipsets virke, men grafik er ike nok til 1920x1200.

G31/G35 chipsets er en lowpower mulighed, men vil det virke?
Cpu kunne være i82/84 eller 7200/7100..

Jeg har ingen ide om hvilke video kort.. Det er ikke til en grafik tung
WS (se min anden post af idag: Mac til virtuelle systemer).
Jeg er rimelig tilfreds med mit nVidia 5700 kort @1600x1200 på Linux.
Hvis jeg kan få samme eller bedre video performance @1920x1200 med et
lowpower kort på OSX, vil jeg være tilfreds.

Det drejer sig ikke om høj performance. Jeg er sikker på næsten enhver
dualcore rækker. Jeg har dog brug for 8GB ram; næppe et problem idag.
Jeg skal balancere mellem conformability, power consumption, heat
dissipation - og pris..

(ville være perfekt hvis OSX kunne installeres på Gigabyte 780G mobo..)

Kommentarer om motherboards, chipsets, cpu, video..

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Martin S

Dato : 24-03-08 20:36

Mogens V. <mogensv@NOYOUDONTvip.cybercity.dk> skrev 2008-03-24:
> [...]
>
> Det skal køre 24/7 i en lejlighed, så lowpower hardware et er must.
> For god ordens skyld: jeg _vil_ købe en licentieret OSX.

Medmindre du bevæger dig ud i usupporterede hacks vil du ikke kunne
installere OSX på andet en apple hardware. Så hvis du skal bruge det
seriøst vil jeg ikke på nogen måde anbefale det.

Martin
--
Besøg http://www.crunzh.com/crunzhmailmac.htm hvor du kan hente
mit opensource email program til mac.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-08 22:03

Martin S <news2005@adsltips.invalid> wrote:

> Medmindre du bevæger dig ud i usupporterede hacks vil du ikke kunne
> installere OSX på andet en apple hardware. Så hvis du skal bruge det
> seriøst vil jeg ikke på nogen måde anbefale det.

Lige mine ord. Der skal nok være nogen der kommer og siger at de har
fået det til at virke uden problemer, men det er lidt som at kaste med
terminger og ikke noget jeg vil bruge til "mission critical" ting ...
hvis du skal tjene penge på dit udstyr er det billigere at køre 2 bokse

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-08 21:52

Mogens V. <mogensv@noyoudontvip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
>
> Det skal køre 24/7 i en lejlighed, så lowpower hardware et er must.
> For god ordens skyld: jeg _vil_ købe en licentieret OSX.

Hvis du mener at du vil købe en retail box med Mac OS X er det ikke nok.
Den må du /kun/ bruge på Apple Hardware hvilket også tydeligt fremgår af
licensbetingelserne.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-03-08 22:45

Mogens V. skrev:
> [...]
> lowpower, så jeg har brug for at diskutere motherboards, chipsets, cpu
> og video tilstrækkelig tæt på Mac så jeg ikke får for mange probler.

Rack-servere larmer. Sådan er det bare. Hvis du ikke vil have larm og
varme, så køb et kabinet der er til at køle og lyddæmpe.

Hvorfor hulen vil du have skidtet placeret i et rack hvis du kun skal
have een maskine?

> Det skal køre 24/7 i en lejlighed, så lowpower hardware et er must.
> For god ordens skyld: jeg _vil_ købe en licentieret OSX.

Nej, det vil du ikke. OS X er kun licenseret til at køre på Apples hardware.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-08 22:57

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> [...]
> varme, så køb et kabinet der er til at køle og lyddæmpe.
>
> Hvorfor hulen vil du have skidtet placeret i et rack hvis du kun skal

måske i et rack med f.eks. andet lyd udstyr ?

I gamle dage var der et firma der solgte udstyr til at rackmontere G4 og
G5 maskiner .. men de er gået nedenom og hjem for længe siden.

/thomas

Fra : Mogens V.

Dato : 24-03-08 23:26

Thomas von Hassel wrote:

> måske i et rack med f.eks. andet lyd udstyr ?

Yup. Audio interfaces og -processorer..
At det er min fritids beskæftigelse ændrer ikke at jeg er nødt til også
at vedligeholde IT viden. IT sluger for meget tid :(

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-08 23:45

Mogens V. skrev:

> At det er min fritids beskæftigelse ændrer ikke at jeg er nødt til også
> at vedligeholde IT viden. IT sluger for meget tid :(

Må man foreslå at du fravælger Windows Server 2008 som det første? Tror
det vil give dig MEGET mere fritid :)

Fra : Mogens V.

Dato : 25-03-08 07:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Må man foreslå at du fravælger Windows Server 2008 som det første? Tror
> det vil give dig MEGET mere fritid :)

;) sikker på du har ret. W2K8 kommer først ind senere, men jeg kommer
nok ikke uden om den.

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-03-08 23:27

Thomas von Hassel skrev:

> måske i et rack med f.eks. andet lyd udstyr ?

Den mulighed overvejede jeg ikke. Man kan få sådan nogen fine hylder til
rack-skabe. Dem kan man lægge en computer på.

> I gamle dage var der et firma der solgte udstyr til at rackmontere G4 og
> G5 maskiner .. men de er gået nedenom og hjem for længe siden.

Mja, efterspørgslen har nok ikke været imponerende.