Jeg søger
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 09:49

Hej, jeg leder efter et lille program der kan fjerne EFIX-data fra
billeder, er der nogen der er stødt på noget sådant.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Morten Lind

Dato : 21-03-08 10:49

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hej, jeg leder efter et lille program der kan fjerne EFIX-data fra
> billeder, er der nogen der er stødt på noget sådant.

Hej Niels & glædelig påske.....

Kan GC ikke klare den detaille?

M.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 12:38

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Kan GC ikke klare den detaille?

Jeg har ledt efter den funktionen i GC, men så vidt jeg kan se, så er
der ikke mulighed for, at man kan sætte den til at fjerne EFIX-data fra
X-antal billeder i en given mappe.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 21-03-08 14:39

> [...]

> Jeg har ledt efter den funktionen i GC, men så vidt jeg kan se, så er
> der ikke mulighed for, at man kan sætte den til at fjerne EFIX-data fra

Brug GC's indbyggede browser til at vise de billeder du vil fjerne EFIX-
data fra, efter du har samlet dem i en mappe. I browseren vælger du alt
og højre-klikker og bruge genvejsmenueemnet JPG til at nå frem til de
eftertragtede EFIX-manipuleringsmuligheder.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 15:28

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> [...]
> og højre-klikker og bruge genvejsmenueemnet JPG til at nå frem til de
> eftertragtede EFIX-manipuleringsmuligheder.

Det er ikke en optmal metode, den indbærer nemlig, at billederne bliver
åbnet og genarkiveret, og det koster et tab af kvalitet.

Det optimale er at strippe EFIX-data ud af headeren uden at røre resten
af filen.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 11:52

Niels Riis Ebbesen skrev:
> Hej, jeg leder efter et lille program der kan fjerne EFIX-data fra
> billeder, er der nogen der er stødt på noget sådant.

Hvis du er kommet dig over din skræk for terminalen, så kan jhead gøre
det for dig.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 12:38

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvis du er kommet dig over din skræk for terminalen, så kan jhead gøre
> det for dig.

Jeg er ikke specielt bange for terminalen, jeg synes bare den er
besværlig fordi man skal huske en hel masse komandoer.

Men jeg er ude efter at kunne fjerne EFIX-data fra en hel masse billeder
som ligger i en given mappe, og da det er JPEG-filer, så skal det helst
foregå uden at jeg åbner og genarkiverer billedernes data.

Jeg vil dog gerne bevare tid, dato og årstal for optagelsen.

Kan du gi' mig en eksakt opskrift på hvordan jeg skal gøre med "jhead" i
terminalen.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 12:51

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Jeg er ikke specielt bange for terminalen, jeg synes bare den er
> besværlig fordi man skal huske en hel masse komandoer.

Hvis bare man kan huske kommandoen "man", er der ikke så meget man
behøver at huske.

> [...]
>
> Jeg vil dog gerne bevare tid, dato og årstal for optagelsen.
>
> Kan du gi' mig en eksakt opskrift på hvordan jeg skal gøre med "jhead" i

Ikke hvis du vil bibeholde nogle data. Jeg forstod det som du ville
fjerne alle EXIF-data.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 13:24

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Ikke hvis du vil bibeholde nogle data. Jeg forstod det som du ville
> fjerne alle EXIF-data.

Alle filer indeholder jo nogle data i headeren, som oplyser tid, dato og
årstal for filens oprettelse, og det kun dem der skal bevares.

EFIX-data er meget lang smøre, der oplyser om kameraets indstillinger,
og dem er der ikke nogen grund til at gemme på.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-03-08 13:29

> [...]

> EFIX-data er meget lang smøre, der oplyser om kameraets indstillinger,
> og dem er der ikke nogen grund til at gemme på.

Hvad vil du opnå ved at fjerne dem ?

/thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 13:39

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> EFIX-data er meget lang smøre, der oplyser om kameraets indstillinger,
> og dem er der ikke nogen grund til at gemme på.

Hvis du gerne vil fjerne alle EXIF-data, så er kommandoen jhead -de *,
så bliver kommandoen kørt på alle de filer i den mappe du står i.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 14:00

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvis du gerne vil fjerne alle EXIF-data, så er kommandoen jhead -de *,
> så bliver kommandoen kørt på alle de filer i den mappe du står i.

Hvad mener du med "står i", kan du forklare det så en terminal analfabet
også kan forstå det.

Jeg har lavet en test-mappe med en håndfuld billeder, og så har åbnet
terminalen, og dumpet "test-mappen" i terminalens vindue, så dannes der
automatisk en sti til mappen, og efter den sidste skråstreg tiføjer jeg
"jhead -de *" og trykker linjeskift, men det virker ikke, EFIX-data er
der stadig.

Last login: Fri Mar 21 13:51:17 on ttyp1
Welcome to Darwin!
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$
/Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/ jhead -de *
-bash: /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/: is a directory

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 14:13

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> automatisk en sti til mappen, og efter den sidste skråstreg tiføjer jeg
> "jhead -de *" og trykker linjeskift, men det virker ikke, EFIX-data er

Beklager, det skulle have været jhead -de *.jpg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 14:26

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Beklager, det skulle have været jhead -de *.jpg

Det hjalp ikke.

Last login: Fri Mar 21 14:19:34 on ttyp1
Welcome to Darwin!
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$
/Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/ jhead -de *.jpg
-bash: /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/: is a directory
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$

Jeg har også prøvet en variant, hvor jeg har fjernet ordmellemrummet
mellem test/ og jhead, og det ændrede ikke ikke på noget

Fra : Martin Bech

Dato : 21-03-08 15:28

In article <1ie5p7n.18dtmd6fd8mvtN%info@niels-ebbesen.net>,
info@niels-ebbesen.net (Niels Riis Ebbesen) wrote:

> Det hjalp ikke.

Prøv at skifte til dit testdir:
nielsriisebbesen$ cd Desktop/efix-test
Test stien:
nielsriisebbesen$ pwd
Bør svare med:
/Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test
Kør kommandoen:
nielsriisebbesen$ jhead -de *.jpg

--
Med venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 16:20

Martin Bech <post@FornavnEfternavn.dk> wrote:

> [...]
> nielsriisebbesen$ pwd
> Bør svare med:
> /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test

Det pågældne direktory ligger på skrivebordet og hedder "efix-test", og
det burde da være sådan, at hvis jeg dropper mappen i Terminalens
vindue, så er den sti der dannes den korrekte.

Fra : Martin Bech

Dato : 21-03-08 16:43

In article <1ie5ugb.i7uwu811n4yv3N%info@niels-ebbesen.net>,
> [...]

> det burde da være sådan, at hvis jeg dropper mappen i Terminalens
> vindue, så er den sti der dannes den korrekte.

Korrekt. Men når du åbner terminalen står du allerede i
/Users/nielsriisebbesen/ så derfor tilføjede jeg blot resten ved
cd-kommendoen. Men din metode er fin.

Duer det nu?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 19:16

Martin Bech <post@FornavnEfternavn.dk> wrote:

> Duer det nu?

Nej der sker ikke noget...

Last login: Fri Mar 21 16:35:09 on ttyp1
Welcome to Darwin!
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$ nielsriisebbesen$
cd Desktop/efix-test
-bash: nielsriisebbesen$: command not found
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$ ..
-bash: ..: command not found
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$ nielsriisebbesen$
pwd

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 15:45

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Jeg har også prøvet en variant, hvor jeg har fjernet ordmellemrummet
> mellem test/ og jhead, og det ændrede ikke ikke på noget

Ah, nu fik jeg læst hvad du skrev. Hvad jeg mente med at du skulle
stille dig i mappen, var at du skulle navigere til den. Så, først
skriver du cd /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/
Derefter skriver du jhead -de *.jpg. Så burde det virke.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 16:20

[...]

Det virker heller ikke:
Last login: Fri Mar 21 16:02:12 on ttyp1
Welcome to Darwin!
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$ cd
/Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/ jhead -de *.jpg
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4/Desktop/efix-test nielsriisebbesen$

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 16:29

Niels Riis Ebbesen skrev:
> [...]
> /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/ jhead -de *.jpg
> Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4/Desktop/efix-test nielsriisebbesen$

Du skal trykke enter efter cd /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/
Cd står for change directory og kommandoer afsluttes/eksekveres altid
med enter.
Hvis du gerne vil have det hele i een kommando, kan du skrive jhead -de
/Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/*.jpg.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 16:37

[...]

Virker heller ikke

Last login: Fri Mar 21 16:34:05 on ttyp1
Welcome to Darwin!
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$ jhead -de
/Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/*.jpg.
-bash: jhead: command not found

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 17:13

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/*.jpg.
> -bash: jhead: command not found
> Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$

Ok, du mangler at installere jhead.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 19:16

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Ok, du mangler at installere jhead.

Og hvad er jhead...?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 21:07

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og hvad er jhead...?

Et program. Når man skriver kommandoer i Terminal, så beder man
programmer om at gøre noget. Lige som alle andre programmer, er man nødt
til at anskaffe sig dem før man kan bruge dem.
Du kan fx hente jhead her: http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 22:34

> [...]

> programmer om at gøre noget. Lige som alle andre programmer, er man nødt
> til at anskaffe sig dem før man kan bruge dem.

Jeg har hentet en fil der hedder "jhead-latest.tar", og den har jeg
dekomprimeriet i i StufIt Expander til en mappe der hedder "jhead-2.81",
i mappen ligger der 15 filer, men der er ikke nogen af dem der ligner et
program.

Og jeg har også prøvet at køre "jhead -de
/Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/*.jpg." i Terminalen, og der
skete ikke noget.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-03-08 22:54

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og jeg har også prøvet at køre "jhead -de
> /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test/*.jpg." i Terminalen, og der
> skete ikke noget.

Jeg tror ikke terminalen er noget for dig.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 23:35

> Jeg tror ikke terminalen er noget for dig.

Så så... det kan godt ske, at jeg ikke er lærenem, men jeg er jo ikke
uvillig til at gi' Terminalen en chanche, og da påskevejret er dårligt,
så kan vi da lige så godt lave lidt på computeren.

Fortæl hellere hvad jeg skal gøre med den "jhead-2.81" mappe der ligger
på mit skrivebord, skal den lægges et bestemt sted, eller hvad...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 23:30

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> dekomprimeriet i i StufIt Expander til en mappe der hedder "jhead-2.81",
> i mappen ligger der 15 filer, men der er ikke nogen af dem der ligner et

Jeg ville nok have hentet den der hedder "Pre-built OS-X PPC executable"
- medmindre du altså sidder med en Intel-maskine. Så ville jeg have
valgt den der hedder "Pre-built OS-X Intel executable". Det giver dig en
enkelt fil der hedder jhead. Hvis du putter den i samme mappe som dine
test-filer, så gør du det rigtigt nemt for dig selv hvis du samtidigt
først cd'er til test-mappen, altså:
cd /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test [Enter]
jhead -de *.jpg [Enter]

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-08 23:51

[...]

Hvis jeg går ind på http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/ og klikker på
linket "Pre-built OS-X Intel executable", så får jeg en side med en hel
masse kode.

Jeg har så prøvet at klikke på linket med højre musetast, og har valgt
"Arkiver forbundet arkiv på skrivebordet" og så fik jeg en fil der
hedder "jhead" som jeg har lagt i "efix-test" mappen.

Og når jeg bruger dine komandoer i Terminalen, så sker der flg.:

Last login: Fri Mar 21 23:39:58 on ttyp1
Welcome to Darwin!
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$ cd
/Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4/Desktop/efix-test nielsriisebbesen$
jhead -de *.jpg

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-03-08 00:41

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> jhead -de *.jpg
> -bash: jhead: command not found
> Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4/Desktop/efix-test nielsriisebbesen$
Der skal åbenbart bare ikke være nogen genveje. Gør således:
1) cd /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test [Enter]
2) chmod +x jhead [Enter]
3) ./jhead -de *.jpg [Enter]

Punkt to behøver du kun at gøre første gang du kører programmet. Det
sætter en bit, så terminalen er enig i at det er et program og derfor
kan eksekveres.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-03-08 09:29

[...]

I går aftes opdagede jeg, at jeg havde lavet en fejl, jeg havde
downloadet Intel versionen, og så besluttede jeg, at jeg var så træt, at
det var på tide at jeg så på dyner.

Her i dag har jeg downloadet "Pre-built OS-X PPC executable", den hedder
jhead.text, den har jeg lagt i mappen "efix-test", og så har jeg kørt
dine komandoer i Terminalen.

Har det nogen betydning, at filen har fået en extension.

Last login: Sat Mar 22 09:01:54 on ttyp1
Welcome to Darwin!
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4 nielsriisebbesen$ cd
/Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4/Desktop/efix-test nielsriisebbesen$
chmod +x jhead
chmod: jhead: No such file or directory
Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4/Desktop/efix-test nielsriisebbesen$
../jhead -de *.jpg
-bash: ./jhead: No such file or directory

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-03-08 21:31

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> dine komandoer i Terminalen.
>
> Har det nogen betydning, at filen har fået en extension.

Ja.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-03-08 22:07

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Ja.

Jeg har prøvet at fjerne extensionen, så filen kun hedder "jhead", og
herunder kan du se hvad der sker, eller snarre ikke sker.

Last login: Sat Mar 22 16:45:42 on console

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-03-08 08:48

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Jeg har prøvet at fjerne extensionen, så filen kun hedder "jhead", og
> herunder kan du se hvad der sker, eller snarre ikke sker.

Har du husket at kopiere jhead til mappen?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-03-08 09:30

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Har du husket at kopiere jhead til mappen?

Når man downloader "Pre-built OS-X Intel executable", så man ikke en
mappe, kun en enkelt fil, se skærmdumps.

http://www.photo-gallery.dk/01_download/jhead-1.jpg
http://www.photo-gallery.dk/01_download/jhead-2.jpg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-08 10:09

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Når man downloader "Pre-built OS-X Intel executable", så man ikke en
> mappe, kun en enkelt fil, se skærmdumps.
>
> http://www.photo-gallery.dk/01_download/jhead-1.jpg
> http://www.photo-gallery.dk/01_download/jhead-2.jpg

Tror ikke du skal rode mere med den der Intel executable.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-03-08 11:00

> Tror ikke du skal rode mere med den der Intel executable.

Tak - det hjalp at få et los i rø...

Jeg har hentet jhead til PPC, og nu spiller det squ.

Også mange tusinde tak til Frank E. Stein, har har været meget mere
hjælpsom og tålmodig, end hvad det er normalt at opleve her på UseNet...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-03-08 11:00

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Har du husket at kopiere jhead til mappen?

Hej Frank, jeg har fået det til at spille, mange tusind tak for din
hjælp...)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-03-08 11:11

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hej Frank, jeg har fået det til at spille, mange tusind tak for din
> hjælp...)

Velbekommen da. Gør programmet det du forventede eller fjerner det for
meget?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-03-08 11:34

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Velbekommen da. Gør programmet det du forventede eller fjerner det for
> meget?

Det er ok, der er jo oprettelses-dato og årstal i selve filen, og det
alt hvad jeg behøver for at mit arkiv-system fungerer.

Og så har jeg den holdning, at andre ikke skal kunne snage i mine
EFIX-data...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-03-08 12:29

>Og så har jeg den holdning, at andre ikke skal kunne snage i mine
>EFIX-data...

Det er nu ellers interessant at se hvilken blænde, ISO mv. der er
brugt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-03-08 09:44

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Det er nu ellers interessant at se hvilken blænde, ISO mv. der er
> brugt.

Jeg kører altid mine kameraer på manuel, så jeg ved godt hvordan mit
kamera er indstillet, når jeg optager et givent motiv.

Og når først et billede er taget, så et ISO, tid og blænde ren historie,
og man vil aldrig kunne gentage et motiv med de samme indstillinger, da
lyset hele tiden ændrer sig.

Og det næste bliver nok, at der i EFIX-headeren logges GPS-kordinater
og den kompasretning som objektivet peget imod, og da vi allerede lever
i et overvågningssamfund, så har jeg besluttet, at der ikke skal være en
EFIX-header i de billeder jeg publicerer på Internettet...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-03-08 08:39

> [...]
> /Users/nielsriisebbesen/Desktop/efix-test
> Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4/Desktop/efix-test nielsriisebbesen$

jhead ligger ikke i ~/Desktop/efix-test

--

mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-03-08 09:30

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-03-08 13:46

> [...]

> -bash: ./jhead: No such file or directory
> Niels-Riis-Ebbesens-Power-Mac-G4/Desktop/efix-test nielsriisebbesen$

At fjerne extension er ikke det samme som at skjule extension.