Andet multimedie
bentjuul 3670
Sharpen jpg's bulk
Fra : Rainman

Dato : 25-03-08 17:23

Findes der et freeware program der kan udføre bulk sharpening af jpg's?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-03-08 17:55

Rainman wrote:

> Findes der et freeware program der kan udføre bulk sharpening af
> jpg's?

ImageMagick (findes til de fleste platforme, incl. Windows):
mogrify -sharpen 1x1 *.jpg

Der skal eksperimenteres med argumenterne til sharpen.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Rainman

Dato : 25-03-08 20:39

Toke Eskildsen wrote:

> ImageMagick (findes til de fleste platforme, incl. Windows):
> mogrify -sharpen 1x1 *.jpg
>
> Der skal eksperimenteres med argumenterne til sharpen.
Hold da helt ferie! ImageMagick er sikkert lige programmet, men hvordan
hulen virker det lige? Prøvede at møvre lidt rundt med "DOS"-CMD i de
respektive bibliotekter og fyrede lidt IM kommandoer af. Men sådan
virker det åbenbart ikke, og der er ikke umiddelbart voldsom meget
hjælpe at hente på hjemmesiden til dette for nørder sikkert indlysende
emne. Der står bare noget om at en almindelige billed-per-billed GUI er
uegnet, men gad vide hvor editoren/script-børgen gemmer sig?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-03-08 21:21

Rainman wrote:

[ImageMagick]

> [...]
> "DOS"-CMD i de respektive bibliotekter og fyrede lidt IM
> kommandoer af. Men sådan virker det åbenbart ikke,

Det burde det nu gøre.

> og der er ikke umiddelbart voldsom meget hjælpe at hente på
> hjemmesiden til dette for nørder sikkert indlysende emne.

Hvis du slet ikke er med på hvordan kommandolinjeprogrammer fungerer,
bør du nok ikke bruge ImageMagick. Så er du nok bedre tjent med f.eks.
IrfanView, der også kan gøre det (lidt mere kluntet IMHO, men trods alt
med GUI). Vælg programmets batch-fuktion og tryk avancerede
indstillinger.

> Der står bare noget om at en almindelige billed-per-billed GUI er
> uegnet, men gad vide hvor editoren/script-børgen gemmer sig?

Der er ingen GUI-editor med ImageMagick. Det hele kører fra
kommandolinjen.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Rainman

Dato : 25-03-08 22:54

Toke Eskildsen wrote:

> Der er ingen GUI-editor med ImageMagick. Det hele kører fra
> kommandolinjen.

Tak Toke. Har rodet lidt med noget Linux engang, så helt ukendt med
fænomenet er jeg nu ikke. Men ud fra dit svar tolker jeg det derhen at
cmd var stedet at gøre dette på en XP-dåse. Men hvorfor melder den så
"Invalid parameter -X.gif" når jeg i et bibliotek med billedfiler, og
hvor X.jpg findes, skriver: "convert X.jpg X.gif"?

Valgte at installere ImageMagick med indbygget installer. Der var godt
nok en test som en del af installationen, men da der var 2 linjer i
testen troede jeg at der måske var en fancy og for mig ukendt editor
hvor kommandoerne skulle eksekveres. Første linje fejlede så noget kunne
tyde på at der er en fejl i installationen, men vil godt lige høre om
førnævnte kommando skulle formodes at resultere i noget brugbart.