"Grafikkortdriveren holdt op med at svare"
Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 02-03-08 18:48

Skøn fejl jeg får.

I Vista går spillet i stå, blinker en enkelt gang, og fortsætter så
derefter. Dette kan ske et par gange, indtil spillet så til sidst crasher.
Når jeg kommer tilbage i Windows melder loggen at driveren holdt op med at
svare.

I XP låser spillet bare. (Er ligegyldigt hvilket spil det er, hvis bare det
er af nyere dato og er rimeligt krævende)

Setup er Gigabyte mobo, Intel E8500 Core Duo 2 CPU, 2 GB Kingston DDR2/667
ram, ATI Radeon HD2600XT 512mb GDDR3 PCI-Ex16 kort.

Sidder i et _godt_ ventileret kabinet, så ingen problemer der.

CPU / HDD temp ser OK ud, ved ikke hvordan jeg får tjekket GFX temp.

Har læst rundt omkring at en del oplever problemer med Catalyst 8.2
driveren, men er det mere officielt, eller er det bare nogle enkelte
tilfælde som jeg vælger at bide mærke i?

Troels.

Fra : Hagar

Dato : 02-03-08 19:29

"Troels Plougmann-Olsen" <denne.slet@computer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> driveren, men er det mere officielt, eller er det bare nogle enkelte
> tilfælde som jeg vælger at bide mærke i?

Prøv med dette lille stykke software
http://www.guru3d.com/article/atitraytools/189/

Hagar

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 02-03-08 20:57

> Prøv med dette lille stykke software
> http://www.guru3d.com/article/atitraytools/189/

GPU Temperature er greyed out...

Troels

Fra : senn

Dato : 02-03-08 21:27

"Troels Plougmann-Olsen" <denne.slet@computer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> driveren, men er det mere officielt, eller er det bare nogle enkelte
> tilfælde som jeg vælger at bide mærke i?

Har du prøvet at updatere den driver.
Men ellers,
Er der noget i bundkortets bios med navnet PEG Link Mode.
-eller noget lignende. Hvis der er, så skulle den helst stå på "Auto"
Det tillader bundkortet automatisk at justere grafikkortet til en
passende frekvens.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 02-03-08 22:14

> [...]
> -eller noget lignende. Hvis der er, så skulle den helst stå på "Auto"
> Det tillader bundkortet automatisk at justere grafikkortet til en

Hvad er idéen i et "kraftfuldt" grafikkort hvis man skal skrue ned for
effekten?

PEG Link Mode står til Auto :)

- 8.2 er nyeste driver, rel.date Feb 13th, 2008.

Troels

Fra : senn

Dato : 02-03-08 22:44

> Hvad er idéen i et "kraftfuldt" grafikkort hvis man skal skrue ned for
> effekten?

Det ku være der blev skrued op!
Men DDR2 667 Ram passer da ikke til E8500

> PEG Link Mode står til Auto :)
>
> - 8.2 er nyeste driver, rel.date Feb 13th, 2008.
>
> Troels

Så er det bare ikke fejlen. Men du er jo nød til
at prøv dig frem!.

--sen

Fra : Hans

Dato : 02-03-08 23:02

senn wrote:
> "Troels Plougmann-Olsen" <denne.slet@computer.dk> skrev i meddelelsen

> Det ku være der blev skrued op!
> Men DDR2 667 Ram passer da ikke til E8500

Det gør det faktisk: 667 x2 = Tada! 1334, da E8500 har en FSB på 1333.

Hans

Fra : senn

Dato : 03-03-08 08:53

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i meddelelsen

> Det gør det faktisk: 667 x2 = Tada! 1334, da E8500 har en FSB på 1333.
>
> Hans

Har lige konstateret: Intel site'et siger det samme.
Sært nok, har de ikke lavet den sidste i E-serien med FSB 1600.
Det er måske på grund af en lav-energi serie.

Tak for rettelsen!

--senn

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 02-03-08 22:16

> CPU / HDD temp ser OK ud, ved ikke hvordan jeg får tjekket GFX temp.

Har fået udlæst GFX temp nu. 20 grader Celcius ved Idle.

Troels

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 03-03-08 11:15

> Har fået udlæst GFX temp nu. 20 grader Celcius ved Idle.
>
> Troels
Det lyder urealistisk lavt for et almindeligt afkølet HD2600XT.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-03-08 13:42

On Sun, 2 Mar 2008 18:48:15 +0100, "Troels Plougmann-Olsen"
<denne.slet@computer.dk> wrote:

> [...]
>driveren, men er det mere officielt, eller er det bare nogle enkelte
>tilfælde som jeg vælger at bide mærke i?

Hej Troels og andre

Jeg får også den samme fejl. Jeg har et ATI Radeon HD2400XT osv kort.
Mit maskin-setup er anderledes end dit, nemlig AMD Athlon 64 X2 Dual
Core Processor 4600+ 2.40 GHz og 2 GB ram (ved ikke hvilket mærke) Det
er en Acer Aspire M1100.

Som dig har jeg ledt højt og lavt på nettet og også fundet masser af
mennesker, der får samme fejl. Men ingen brugbare løsninger. Det er
for det meste ATI-kort (eller Catalyst), der giver fejlen, men jeg har
også set Nvidia nævnt. Altid med ATI-kort og kun med Vista. Man får en
besked om, at skærmdriveret atikmdag holder op med at svare.

Det er simpelt hen DØD-irriterende!!! Og min fine spritnye pc er
nærmest ubrugelig, når jeg ikke ved, hvornår den går ned. Somme tider
går den ned tre gange på en time, andre dage går den slet ikke ned.

Jeg havde håbet, at nogen her i gruppen havde en god forklaring.
Og om nogen med den samme oplevelse havde løst det ved ganske enkelt
at sætte et helt andet kort i, fx Geforce eller hvad det nu hedder.
Jeg har ikke et sådan på lager og skal derfor ud og købe. Derfor ville
jeg gerne vide, om det nytter at købe et helt andet kort.

Inderst inde tror jeg, at det er en "kamp" mellem Microsoft og ATI -
at ingen af dem vil påtage sig ansvaret. Jeg har i hvert fald blandt
Windows opdateringer fået en fil, der meddeler, at fejlen er hos
producenten, der for tiden ingen løsninger har.

Jeg ønsker ingen gode råd om opdatering, viruscheck eller lignende.
Jeg har prøvet dem alle flere gange uden held. Jeg vil bare høre, om
nogen her har løst problemet ved at sætte et andet kort i.

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-03-08 13:55

On Mon, 03 Mar 2008 13:41:56 +0100, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

Det nytter heller ikke noget at fejlmelde til ATI. Masser af folk på
nettet har gjort det, og ingen af dem har fået noget svar.

ØV

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Hagar

Dato : 03-03-08 15:37

> [...]
>
> Kirsten Bjørneboe 4652
> http://www.varpelev.dk
> Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Nu er det svært at beskrive fejl på en computer, og jeg skal ikke sige om
jeg har løsningen, for jeg kører med GeForce. Jeg har noget nær samme
problem på min computer, dog en af en noget anden dato end jeres. Jeg fik en
masse "artifac" grafik-fejl, på min skærm, og lige meget hvad jeg forsøgte,
så var det der. Jeg har spurgt her, hos forhandleren og flere andre steder,
men ingen kunne hjælpe. Nu har jeg så pillet lidt i indstillingerne for mit
grafikkort, og er nået frem til at hastigheden på gfx-kortets ram var for
høj, normalt skulle den køre på 600Mhz, nu har jeg sat det til 595Mhz, og nu
er der ikke de problemer mere.

Jeg siger ikke det er jeres problem, men prøv at skru hastigheden ned for
både gpu og ram, virker det, så skru op igen med små hak ind til det fejler,
og skru så tilbage til hvor det ikke fejler.

Hagar

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-03-08 16:36

On Mon, 3 Mar 2008 15:37:27 +0100, "Hagar" <nogo31@hotmail.com> wrote:

> [...]
>både gpu og ram, virker det, så skru op igen med små hak ind til det fejler,
>og skru så tilbage til hvor det ikke fejler.

Hvor og hvordan skruer man ned for hastigheden? Jeg har set dette
forslag før, og da indebar det, at man skulle installere ATI Tool. Men
dette program nægtede at lade sig installere på min Vista Home Premium
(det glemte jeg at oplyse i første omgang).

Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-03-08 17:02

On Mon, 03 Mar 2008 16:36:17 +0100, Kirsten Bjorneboe
> [...]

>dette program nægtede at lade sig installere på min Vista Home Premium
>(det glemte jeg at oplyse i første omgang).

Jeg kan komme ind og se nogle oplysninger via Catalyst Control Center.
Her står:
Core Clock in MHz: 525 MHz
Memory Clock in MHz: 400 MHz

Men om det så er det, det burde være, eller det det faktisk er, det
har jeg ikke noget begreb om.

Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-03-08 17:10

On Mon, 03 Mar 2008 17:02:08 +0100, Kirsten Bjorneboe
> [...]

>Core Clock in MHz: 525 MHz
>Memory Clock in MHz: 400 MHz
>
>Men om det så er det, det burde være, eller det det faktisk er, det

I Catalyst-controlcenteret kan jeg vælge Advanced, og her kan jeg se
noget af alt det, man plejer at snakke om: Core Clock og Memory Clock
og temperature. Men det hele er grå'et ud, så man ikke kan pille ved
det.

Kirsten

Fra : Hans

Dato : 03-03-08 17:27

Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]
> noget af alt det, man plejer at snakke om: Core Clock og Memory Clock
> og temperature. Men det hele er grå'et ud, så man ikke kan pille ved

Bare et forslag. Prøv og afinstaller alt ATI software og nøjes med at
installere skærmdriverne uden Catalyst kontrolpanelet.

Det er før set at Catalyst panelet laver ganske meget ravage i systemet, og
ikke kun på HD kortene.

Husk at vælge brugerdefineret installation, da der ligger noget uvedkommende
software med i pakken. Det er kun skærmdriveren der skal installeres, intet
andet.

Hans

Fra : senn

Dato : 03-03-08 19:47

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen > I
> [...]
>
> Kirsten Bjørneboe 4652
> http://www.varpelev.dk
> Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Jeg tror du skal installere driveren herunder,
som er den sidste nye Vista driver.
På siden finder du Option1 og Option2.
Vælg Option2. Download det hele i Option2.
Men installer i første omgang kun driveren i Option2.
Men du skal først afinstallere den gamle fuldstændig.
Ved at gå ind i Enhedshåndteringen, klik på
skærmDriver/højreklik på egenskaber/klik på driver
/klik på knappen "Afinstaller Driver"

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista32/integrated-vista32

Men undersøg først hvad din nuværende driver hedder.
Hvis den hedder noget andet end Catalyst 8.2, så kan
du godt downloade og installere ovennævnte.
Men inden du begynder, så brænd en CD med
downloadede driver. Og stil DVDen i bios til
1'ste boot device.

Der er ingen 100% garanti for helbredelse, fordi
det nogle gange også er nødvendigt at opgradere
bundkortets bios.

Men hvis du føler det her er for meget at gå i lag med,
så gør det ikke.

--senn

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-03-08 20:19

On Mon, 3 Mar 2008 19:47:29 +0100, "senn" <senn@homeplace.com> wrote:

> [...]
>det nogle gange også er nødvendigt at opgradere
>bundkortets bios.
>
>Men hvis du føler det her er for meget at gå i lag med,

Det er slet ikke for meget at gå i gang med
For den foreslåede driver er forlængst hentet og installeret (den blev
lagt på deres side 13. februar, og jeg hentede den straks jeg fik øje
på den). Filen er godt nok dateret 13. februar, men driveren selv er
dateret 22. januar. Min driver har version 8.453.0.0. ifølge
enhedshåndtering.

Men jeg har overvejet, om det ville være en ide at slette den og lægge
den originale fra den medfølgende cd på i stedet?

Kirsten

Fra : senn

Dato : 03-03-08 21:13

> [...]
>
> Kirsten Bjørneboe 4652
> http://www.varpelev.dk
> Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Prøv det!.
Jeg ville først gå til dit bundkorts hjemmeside
for at sé efter Vista compatibel chipset opdatering
til dit bundkort. I mit indlæg før omtalte jeg bios.
Jeg mente faktisk chipset. Godt nok kan det være
bios, men det er nærmest altid galt med chipsettet,
når det er Vista. -Det var også chipsettet på mit
eget asus bundkort, jeg updaterede, da jeg skiftede
til Vista i Juledagene. Og mit grafikkort Geforce 7300 LE
kørte i starten med en Microsoft driver fra Vista CD'en.
Senere hentede jeg en driver til den.

Det er godt nok et skønt idyllisk landsbybilled, du har
på den site.

--senn

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 04-03-08 07:37

> [...]
> til Vista i Juledagene. Og mit grafikkort Geforce 7300 LE
> kørte i starten med en Microsoft driver fra Vista CD'en.

Jeg har sågar prøvet med 7.12-driveren, da nogle forslag rundt omkring lød
på at prøve dén.

Lige lidt hjalp det. Stadig atikmdag :(

Troels

Fra : senn

Dato : 04-03-08 08:37

> Jeg har sågar prøvet med 7.12-driveren, da nogle forslag rundt omkring lød
> på at prøve dén.
>
> Lige lidt hjalp det. Stadig atikmdag :(
>
> Troels

Du sku ta at besøge bundkort-fabrikantens
downloadSite for upgrade af Bios, Chipset og
Probe. Det sku Kirsten også ta at gøre. Jeg kan ikke
sé at Catalyst har en driver, der hedder 8.453
Hendes kort er også for langsom til spil, er ikke sikker
på det håndterer directX10. Det gør dit.
Jeg ved ikke hvad andre bundkort fabrikanter
tilbyder -hvis noget, men Asus er fremragende, hvad
det angår.
Hvis du køre med overlocking, så sé at få tilbage
stillet defaults (auto i bios).
--senn

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 04-03-08 10:03

> [...]
> på det håndterer directX10. Det gør dit.
> Jeg ved ikke hvad andre bundkort fabrikanter
> tilbyder -hvis noget, men Asus er fremragende, hvad

Jeg kører med Gigabyte board, og alle drivers er "nyeste model", inkl. BIOS.

Tjek evt. selv din driverversion i enhedshåndtering, der vil din garanteret
også være 8.453 såfremt du kører nyeste Catalyst.

> Hvis du køre med overlocking, så sé at få tilbage
> stillet defaults (auto i bios).

Jeg kører ikke med OC, da jeg ikke rigtig har behovet for det. Min maskine
tilbyder mig den kraft jeg har brug for.

Troels

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 09:24

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Jeg har sågar prøvet med 7.12-driveren, da nogle forslag rundt
> omkring lød på at prøve dén.
>
> Lige lidt hjalp det. Stadig atikmdag :(

Jeg har et ATI HD2400pro sammen med XP x64, og det kører helt uden
problemer.

Jeg har kun installeret selve display driveren, og har ikke den omtalte
atikmdag i mit system, så den må ligge i Catalyst kontrolpanelet.

Mit råd er igen: Afinstaller alt ATI software, og herefter installeres
display driveren uden kontrolpanelet, da det stort set ikke giver andet end
problemer.

Hans

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 04-03-08 10:01

> Mit råd er igen: Afinstaller alt ATI software, og herefter installeres
> display driveren uden kontrolpanelet, da det stort set ikke giver andet
> end problemer.

Det er også forsøgt uden ccc. Både med ver. 7.12, 8.1 samt 8.2.

Troels

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 10:06

> Det er også forsøgt uden ccc. Både med ver. 7.12, 8.1 samt 8.2.

Har du søgt efter atikmdag, om den stadigvæk er i dit system?

Hans

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 04-03-08 11:01

> Har du søgt efter atikmdag, om den stadigvæk er i dit system?

Den er væk.

Har også prøvet i XP, der fryser den også, selv på en friskinstalleret XP
med ren ATI driver uden ccc.

Troels

Fra : senn

Dato : 04-03-08 10:14

"Troels Plougmann-Olsen" <denne.slet@computer.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har sågar prøvet med 7.12-driveren, da nogle forslag rundt omkring lød
> [...]

Når jeg længere oppe valgte at satse på download
af Option 2 frem for Option 1 skyldes det, at man kan
vælge sprog i Option 2. Hvis man installerer en engelsk
udgave kan der meget vel blive problemer, især med
kontrolpanelet, fordi der i programmet foregår en del
udregninger. Som bekendt bruger UK og US punktum,
hvor vi andre bruger comma. Ikke alle programmer
er bygget til selv at regulere for den forskel.
I kan jo prøve at lave et forsøg ved i kontrolpanelet
(operativsystemets) under International Settings at
ændre komma til punktum. OK... det kan s.. da godt
være, det bliver værre, og maskinen crasher. -Men,
så har i s.. da haft den fornøjelse!.

--senn

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 04-03-08 11:04

> [...]
> 1'ste boot device.
>
> Der er ingen 100% garanti for helbredelse, fordi
> det nogle gange også er nødvendigt at opgradere

Jeg er ikke helt med på hvor du vil hen med dette - og hvad funktionen
skulle være :) Filer i root på CD kan vel ikke bare bootes fra uden CD'en er
gjort bootable?

Troels

Fra : senn

Dato : 04-03-08 12:14

> Jeg er ikke helt med på hvor du vil hen med dette - og hvad funktionen
> skulle være :) Filer i root på CD kan vel ikke bare bootes fra uden CD'en
> er gjort bootable?
>
> Troels

Du kan starte fra Vista-CD'en, den har en repair option.
Det har XP også.
Du bliver spurgt om du selv har en vidio-driver.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 04-03-08 12:31

> Du kan starte fra Vista-CD'en, den har en repair option.
> Det har XP også.
> Du bliver spurgt om du selv har en vidio-driver.

Okay.

Jeg har lige kørt Prime95 i en times tid for at se hvordan CPU reagerede ved
hård belastning.

Jeg har også hentet Ultimate Boot CD, med henblik på at få testet RAM for
fejl.

Prime95 viste følgende:
[Tue Mar 04 11:36:32 2008]
Self-test 1024K passed!
[Tue Mar 04 11:52:23 2008]
Self-test 896K passed!
[Tue Mar 04 12:07:58 2008]
Self-test 768K passed!
[Tue Mar 04 12:23:15 2008]
Self-test 640K passed!

Så alt ser OK ud der.

Troels

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 04-03-08 13:18

"Troels Plougmann-Olsen" <denne.slet@computer.dk> skrev i meddelelsen

Så er der data temperaturmæssigt.

Kortet maxxer ud ved 64 grader celcius ved fuld belastning.
Idle ligger det på 21 grader celcius.

Er der noget voldsomt i dette?

Troels

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 14:42

> [...]
>
> Så er der data temperaturmæssigt.
>
> Kortet maxxer ud ved 64 grader celcius ved fuld belastning.

Næh, det ser meget normalt ud.

Her en en mulig løsning under Vista:
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=32&threadid=2060689

Jeg kører ikke Vista, så jeg kan ikke se hvad det handler om, men der er
åbenbart flere som har fået løst deres problem med denne ændring.

Hans

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 04-03-08 15:33

> Her en en mulig løsning under Vista:
> http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=32&threadid=2060689

Har læst forslaget før. Men vil en begrænsning til "1 cpu" ikke være tåbelig
på en Core 2 Duo CPU?

Troels

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 16:57

> Har læst forslaget før. Men vil en begrænsning til "1 cpu" ikke være
> tåbelig på en Core 2 Duo CPU?

Hvor meget begrænsning det giver i praksis er jo et godt spørgsmål, men
sålænge det kan afhjælpe problemet er det vel værd at prøve. Når så ATI
har fået ram på det egentlig problem kan det jo ændres tilbage igen.

Hans

Fra : senn

Dato : 04-03-08 18:41

Prøv at download og installere
Optimizeren beskrevet nedenfor, hvis du
ikke allerede har gjort det.
Nr 2 nede på siden. Den 1'st er til linux.

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html?redir=COGA01

AMD AthlonT 64 X2 Dual Core Processor Utilities & Updates

AMD Dual-Core Optimizer - The AMD Dual-Core
Optimizer can help improve some PC gaming
video performance by compensating for those
applications that bypass the Windows API
for timing by directly using the RDTSC
(Read Time Stamp Counter) instruction.
Applications that rely on RDTSC do not benefit
from the logic in the operating system to
properly account for the affect of power
management mechanisms on the rate at which
a processor core's Time Stamp Counter (TSC)
is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer
helps to correct the resulting video
performance effects or other incorrect
timing effects that these applications
may experience on dual-core processor systems,
by periodically adjusting the core
time-stamp-counters, so that they are
synchronized.

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 18:58

senn wrote:
> [...]
>
> AMD AthlonT 64 X2 Dual Core Processor Utilities & Updates

Det er nok ikke så smart til en Core 2 Duo.

Hans

Fra : senn

Dato : 04-03-08 19:23

> Det er nok ikke så smart til en Core 2 Duo.
>
> Hans

Nå.... det var Kirsten Bjorneboe,
der havde: AMD AthlonT 64 X2 Dual Core.
-Så kan hun jo udnyt det!.

--senn

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 04-03-08 20:42

On Tue, 4 Mar 2008 19:22:42 +0100, "senn" <senn@homeplace.com> wrote:

>Nå.... det var Kirsten Bjorneboe,
>der havde: AMD AthlonT 64 X2 Dual Core.
>-Så kan hun jo udnyt det!.

Ja, jeg er slået med tavshed og forbløffelse. Så indviklet burde det
altså ikke være at få et skærmkort til at køre.

Jeg spiller IKKE spil, i hvert fald ikke noget mere avanceret end
edderkop og 7-kabale Men jeg har to skærme på, den primære i det
ordinære stik, og den sekundære med en konverter i DVI-stikket. Det er
kortet forberedt til - konverteren fulgte med kortet. Og jeg har kørt
med to skærme i årevis. (Den sekundære er en lille beskeden 15"
Neovo). Det er ikke problemet - skærmen går i sort, selv om den lille
er slukket.

Jeg stresser ikke pc'en. Jeg arbejder stille og roligt, sådan da. Og
jeg finder maser og masser af indlæg om problemet med atikmdag.sys,
der holder op med at svare. Folk har de forskelligste pc'er, men
fælles for dem er, at det er ATI-kort og Vista (måske også XP, jeg
leder efter Vista-problemer, eller rettere løsningen på dem). Kortene
og maskinerne er forskellige, men de kører alle Vista, og rigtig mange
af dem Vista Home Premium 32 bit som jeg selv.

Der har ingen problemer været siden i går eftermiddags - herligt - men
for lidt siden var den der igen - ØV.

Jeg er lige nu faldet over denne side:

http://www.runscanner.net/files/sys/atikmdag/atikmdag.sys.aspx

Hvad er det? fup? reklame? Jeg tør ikke, før jeg har fåët grønt lys
fra jer

Mange hilsener
Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 04-03-08 20:48

On Tue, 04 Mar 2008 20:41:43 +0100, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

Jeg har glemt at sige, at ATI-kortet sidder i PCI-express-slottet
(hedder det det?) - det er kortet lavet til, kan jeg se.

Kirsten

Fra : senn

Dato : 04-03-08 21:24

> [...]
>
> Kirsten Bjørneboe 4652
> http://www.varpelev.dk
> Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Jamen, har du installeret Optimizeren jeg gav addressen
til -nogle få trin oppe. Den er fra ATI, så der går ikke
noget galt ved at installere den.

Det andet program du omtaler, kunne jeg ikke drømme
om at køre på min PC.

-senn

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 05-03-08 08:28

> [...]
> med to skærme i årevis. (Den sekundære er en lille beskeden 15"
> Neovo). Det er ikke problemet - skærmen går i sort, selv om den lille

Hmm, når jeg læser rundt omkring kan netop dual-view forårsage netop de
symptomer du beskriver... Desværre ingen solution endnu.

Troels

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 05-03-08 10:58

On Wed, 5 Mar 2008 08:27:45 +0100, "Troels Plougmann-Olsen"

>Hmm, når jeg læser rundt omkring kan netop dual-view forårsage netop de
>symptomer du beskriver... Desværre ingen solution endnu.

Nej, jeg går også og håber... Når vi er så mange, så må der vel ske et
eller andet.

Er det dual-view, jeg gør? Jeg har ikke det samme billede på begge
skærme, men snarere en udvidet skærm, hvor jeg kan flytte det over,
som der ikke er plads til. Lidt widescreen-agtigt.

Nu har jeg lavet hele to ændringer, så hvis det hjælper, ved jeg ikke
hvad der evt. er udslagsgivende (kors hvor er jeg optimistisk - det er
man nødt til, hvis man skal overleve Vista

1) jeg har installeret optimizeren omtalt andet sted her i denne tråd

2) jeg kiggede lidt på den skærmstik-konverter, jeg brugte før på min
xp-maskine og et andet grafikkort. Det konverterer mellem et vga-stik
og en DVI-udgang. I mit oprindelige (der er to stik med et lille
stykke kabel mellem) er der en hel del færre "pinde" i DVI-stikket end
i det faste konverterstik, der fulgte med ATI Radeon-kortet. Det
fortæller (i hvert fald mig dummehoved), at der er færre muligheder,
der bliver udnyttet fra kortet. Og derfor er der lidt mindre
belastning? Sådan lidt husmor-betragtning... Så nu har jeg sat den
gamle konverter i. Jeg har jo ikke brug for en masse gejl på den
sekundære skærm, den er kun til at læse efter.

Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 04-03-08 21:16

On Sun, 2 Mar 2008 18:48:15 +0100, "Troels Plougmann-Olsen"
<denne.slet@computer.dk> wrote:

Her er den meddelelse, som Windows kommer med, når den er genstartet
efter skærmudfald og BSOD:
(Det er en standardmeddelelse, som blev downloadet sammen med updates
for nogen tid siden)

Problem caused by ATI Graphics Driver

This problem was caused by ATI Graphics Driver. This program was
created by ATI Technologies, Inc.. ATI Technologies, Inc. does not
currently have a solution for the problem that you reported.

Recommendation

The following troubleshooting steps might prevent the problem from
recurring.

Download and install an updated version of ATI Graphics Driver from
one of the following locations:
Microsoft Update
ATI Technologies, Inc.
If an updated driver is not available for ATI Graphics Driver, check
with your computer manufacturer.
If you are running the latest version of ATI Graphics Driver, contact
ATI Technologies, Inc. for your support options.
Additional information

If this problem continues to occur after installing the latest product
updates, we recommend you get assistance and troubleshooting
information directly from ATI Technologies, Inc..

Rate this response:Provide Feedback

Kirsten

Fra : senn

Dato : 04-03-08 21:48

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen >
Kirsten Bjørneboe 4652
> http://www.varpelev.dk
> Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Dit problem er vist beskrevet nærmere hér
og hvordan du løser det.
http://support.microsoft.com/kb/929456/da

--senn

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 04-03-08 22:10

On Tue, 4 Mar 2008 21:47:43 +0100, "senn" <senn@homeplace.com> wrote:

> [...]
>Kirsten Bjørneboe 4652
>
>Dit problem er vist beskrevet nærmere hér

Jeg vil kigge nærmere på optimizeren.

Min computer er ikke opgraderet fra xp til vista - den er født med
vista. Jeg købte ny pc og fik Vista med i købet.
Jeg bruger ikke to kort, jeg bruger kun ét med to udgange, nemlig en
almindelig VGA og en DVI udgang.
Jeg vil studere meddelelsen fra Ms meget nøje, selv om den er fra
marts 2007, og folk bliver ved med at rapportere de samme problemer -
prøv selv at google efter atikmdag.

Men lige nu vil jeg slukke og se film i tv. Somme tider føler jeg, at
min pc burde sendes på aflastning

Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 05-03-08 00:02

On Tue, 04 Mar 2008 22:09:40 +0100, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg vil kigge nærmere på optimizeren.

Jeg har installeret optimizeren, og den protesterede ikke mod at blive
installeret. Men den er her tilsyneladende ikke, hverken i programmer,
i kontrolpanels mulighed for at afinstallere programmer, og slet ikke
som et ikon, man kan klikke på for at optimere til spil, som der
ellers står i readme.filen.

Har nogen prøvet den? Hvor skal man indstille den til spil?

Mystisk. Måske kan den slet ikke installeres på Vista? Der står
ellers, at den kan køre på Vista beta2, men det har Microsoft måske
sat en stopper for???

Kirsten

Fra : senn

Dato : 05-03-08 08:21

> [...]

> Kirsten Bjørneboe 4652
> http://www.varpelev.dk
> Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Den indgår som styrefil (en *.dll fil).
-Det er ingen brugerprogram. De fleste af disse filer
ligger i C:\windows\system32\
Selv om du kendte navnet på den, ville du ikke kunne
sè, om én i forvejen ved din installation blot var blevet
udskiftet, medmindre du kendte versions-nummeret
på den gamle.