"Peter D. Jørgensen" skrev
> Men hvad har jeg egentlig ret til i den situation?
Du har ret til at nægte at modtage, men du har pligt til at betale
returfragten, i hvert fald ifølge forbrugerstyrelsen.
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/ehandel/e-handel4/retur/
Det hviler på fjernsalgslovens §19, som er indsat nederst.
Du kan selv vurdere om der i stykke 3 er forudsat at omkostningerne påhviler
forbrugeren ved manglende modtagelse.
Jeg er ikke helt enig med forbrugerstyrelsen.
mvh
Alex Christensen
Lov om visse forbrugeraftaler (Fjernsalgsloven)
Fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten
§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af
§ 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren vil bruge
fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt for overholdelse
af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet
varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens
udløb.
Stk. 2. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget
sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin
fortrydelsesret, skal forbrugeren inden fortrydelsesfristens udløb
tilbagesende eller tilbagegive det modtagne til den erhvervsdrivende. Det er
tilstrækkeligt, at forbrugeren inden fristens udløb har overgivet det
modtagne til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen til den
erhvervsdrivende. Omkostningerne ved tilbagesendelse af varen til den
erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i henhold
til aftalen leveret en erstatningsvare, fordi den pågældende vare som helhed
ikke kunne leveres, påhviler omkostningerne ved tilbagesendelse dog den
erhvervsdrivende.
Stk. 3. Forbrugeren kan endvidere bruge fortrydelsesretten ved at undlade at
modtage eller indløse en forsendelse fra den erhvervsdrivende.