MailServer :)
Fra : Dovenlas

Dato : 16-07-01 20:13

Hej NG

Lad mig lige først slå fast ejg er totalt Newbie udi mailserver etc. Men
ikke destod mindre har jeg valgt at kaste mig ud i det:)

Vi en en lille forening på 22 hoveder som har etableret et intranet, med
tilhørende 2 mbit linie..og domain = www.domain.net

Så tænkte jeg det kunne være sjovt om vi ikke kunne få mail addresser med
xxx@domain.net , mest bare for at prøve det, samt tilbyde lidt ekstra til
brugerne.

Jeg har også fundet en mail server FTGate, 30 limited.....well men hvad så
`???

Hvad gør en mail server ?? hvor henter den sin mail fra, bliver det leveret
direkte til vores mail server +? eog hvad så hvis den er nede ?? Eller
ligger det hos WOL hvor den så henter hvert 5 min fra ?? og hvorden gør man
så det ?? det skal vel leveres til domain.net ?? eller er der noget jeg ikke
har forstået ??

Lidt start spørgsmål herfra :)

Ser frem til at høre fra jer :)

Mvh

Christian

Fra : Buck

Dato : 18-07-01 10:47

"Dovenlas" <dovenlasXXX@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Lad mig lige først slå fast ejg er totalt Newbie udi mailserver etc. Men
> ikke destod mindre har jeg valgt at kaste mig ud i det:)

du skal såmend ikke være bange for mail-servere... det er ikke så slemt som
så mange andre emner..

> [...]
> brugerne.
>
> Jeg har også fundet en mail server FTGate, 30 limited.....well men hvad så

Jeg ville nok ikke vælge en 30 limited, for det er meget sandsynligt at man
ender med at have flere mail-accounts end de 22 brugere, og så vil 30
hurtigt blive brugt op. Der findes iøvrigt flere gode Freeware mailløsninger
der tilbyder flere brugere.

> [...]
man
> så det ?? det skal vel leveres til domain.net ?? eller er der noget jeg

Hvis du har en fast IP adresse, vil det være sjovere at have sin mail-server
stående hjemme. det eneste du så skal gøre er at få domænet til at pege på
den rigtige IP adresse. (Redelegering hedder det vist med et fint ord)
Vær blot opmærksom på at du skal bruge 2 faste IP adresser (1 til mailserver
og en til den roter/firewall brugerne går på internettet igennem) med mindre
du vælger at bygge routeren med ind i den samme server.
På den måde vil al mail blive leveret direkte til din mailserver.

Hvis du ikke har en fast IP adresse, kan man fint lave en opkaldsløsning,
hvor din mailserver f.eks. hvert 5. minut kalder op til WOL og tømmer
postkassen og deler posten ud til de lokale mailaccounts. En sådan løsning
vil dog forsinke leveringen af mail en smule. Til denne løsning kan jeg
anbefale FetchMail.

> Lidt start spørgsmål herfra :)

Det første du skal finde ud af er om du har en fast IP adresse. Eller om
du evt. vil have dette.

--
/Buck

Fra : Dovenlas

Dato : 19-07-01 21:39

> [...]
> vil dog forsinke leveringen af mail en smule. Til denne løsning kan jeg

Hej Igen

Først og fremmest tak for svaret :) Gav nogle ledetråde videre....

Jeg har en fast Ip som peger mit domain peger på...det det skulle være på
plads.
Hvad jeg ikke helt forstår er hvad jeg skla med 2 ip´er ??
Jeg er ved at sætte serveren op, og denne kommer til at være web/mail/fil
server....Min router Soho77 har selvfølgelig en intern IP og sender alt web
trafik til en anden (af mig specificere ip) Serverens forståes.

Er det så ikke nok at sætte mail serveren op på denne og så lade den selv
finde ud af hvad der er mail/web/surf ??

Mvh

Christian

Fra : Buck

Dato : 20-07-01 07:44

> Er det så ikke nok at sætte mail serveren op på denne og så lade den selv
> finde ud af hvad der er mail/web/surf ??

Jo, det kan godt lade sig gøre, men så bør du sætte din mailserver op med 2
netkort og konfigurere denne som router/firewall også. Og så stille din
Soho77 på hylden.

Det vil være det mest sikre, for alternativet er at give din mail-server en
lokal ip-adresse, og så lade din Soho77 route al mail-trafik direkte til
mail-serveren, men så er der jo i princippet et hul gennem firewallen udefra
og ind i dit lokalnet.
Derfor har jeg altid fortrukket en model, hvor det kun er mine egne lokale
brugere der kan gå gennem firewallen indefra og ud, og alle servere der skal
kunne nås fra internettet bliver placeret på ydersiden af firewallen.

--
/Buck

Fra : Buck

Dato : 20-07-01 08:51

se iøvrigt http://www.interhack.net/pubs/fwfaq/
det er en firewall FAQ der fortæller lidt om de forskellige typer firewall.

--
/Buck

Fra : Dovenlas

Dato : 20-07-01 20:28