aut el instalatør varmepumpe.
Fra : HSLK

Dato : 02-03-08 09:48

Hejsa

Harald-Nyborg sælger varmepumper og de skriver at de skal monteres af
aut elinstalatør ellers dækker garantien ikke.
På disse varmepumper sidder der er et stik lige til at stikke i stik
kontakten.

Er det så ulovligt at sætte sådan en op selv og kan Harald-Nyborg
forlange at det er en aut. elinstalatør der sætter den op ???

Knus Henriette

Fra : Wilstrup

Dato : 02-03-08 10:02

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> stikke i stik kontakten.
>
> Er det så ulovligt at sætte sådan en op selv og kan
> Harald-Nyborg forlange at det er en aut. elinstalatør der

Harald_Nyborg bestemmer ingenting - de kan kun henvise til
lovgivningen, så du skal ikke tage det som om det er H_N, der
bestemmer, men om det er lovligt at gøre det du agter at gøre.

Samvirke har i denne uge en hel artikel om amatører der sætter
el op selv. Fx må man ikke selv trække strømførende ledninger,
hvilket undrer mange. Man må heller ikke trække dem og så få
dem efterfølgende godkendt af en aut.installatør etc.

Så om du må sætte en varmepumpe direkte til stikket? tja, hvis
alle installationer ellers er i orden og du ikke skal montere
noget som helst, så må du vel godt, men hvis du skal trække så
meget som en millimeter ledning fra et strømstik til et andet,
som du også selv har sat op (for det må du heller ikke, med
mindre der er tale om en udskiftning af en eksisterende
kontakt).
Du må hænge lamper op og tilslutte den til en roset og tage
den ned igen.
Du må udskifte stikpropper og ledninger- og reparere dine
elapparater. De er nemlig ikke faste installationer

Altså. du må lave al montering af el, hvor der ikke er tale om
faste installationer. Alle faste el-installationer skal laves
af en autoriseret elektriker og det er altså alle disse
installationer du ikke kan tage med, når du flytter: Eltavler,
dåser i loftet og ledninger i væggen.

Du skal også holde dig fra installationer af nye
stikkontakter, både udendørs og indendørs.
Skal du samle flere halogenspots med muffer, skal elektrikeren
også på banen.
Du skal holde dig fra kabler der er tykkere end en
lillefinger.
Du må heller ikke lave ændringer på eltavlen.
Der er risiko for brand hvis du selv roder med den

Du kan finde mere om det på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside

Fra : Hauge

Dato : 02-03-08 10:04

HSLK wrote:
> Harald-Nyborg sælger varmepumper og de skriver at de skal monteres af
> aut elinstalatør ellers dækker garantien ikke.

Har du da selv en vacuumpumpe til at tømme rørene for luft? Den skal lave et
vacuum på 0.012bar.

Sorry, det har ikke noget med jura at gøre, men er rimelig vigtigt hvis man
tror man selv bare kan montere den.

Mvh Hauge

Fra : HSLK

Dato : 02-03-08 10:24

Hejsa

Tak for svarene og henvisningerne til hjemmeside hvor jeg kan lære
mere.

Jeg har ikke tænkt mig at sætte sådan en op selv men ville godt vide
hvad loven sagde.

Er der forskel på en aut elektiker og en "alm" elektriker ???

knus Henriette.

Fra : Rea721

Dato : 02-03-08 23:05

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Er der forskel på en aut elektiker og en "alm" elektriker
> ???

Ja og nej

Benmærk der stod at den skulle monteres af en Aut. Elinstalatør, det betyder
dog ikke at det er selve instalatøren med autorisationen der fysisk skal
sætte den op, men det kan godt være en af ham ansat (Alm) elektrikker der
sætter den op.

Det handler i bund og grund om at der "bag" elektrikkeren skal være en Aut.
Instalatør med autorisation der udføre arbejdet.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : SR

Dato : 02-03-08 12:58

Den aut har ansvaret overfor myndighederne og skal i givet fald melde,
en varmepumpe skal jordes og her kommer aut ind dvs stik med 3 huller

Fra : Hauge

Dato : 02-03-08 13:35

Hej
SR wrote:
> Den aut har ansvaret overfor myndighederne og skal i givet fald melde,
> en varmepumpe skal jordes og her kommer aut ind dvs stik med 3 huller

Sjovt nok, jeg havde for nogle år siden en autoriseret installatør til at
montere min Zibro varmepumpe, og der blev ikke jordet noget som helst. Den
blev sat i kontakten, hvor der var jord, men schuko-stikket forblev på
ledningen.. Så altså ingen jord der..
Den autoriserede var anbefalet af Zibro, så det var ikke en tilfældig
montør.
Så måske loven siger èn ting, men som så ofte med autoriserede, så er
virkligheden en anden.

Mvh Hauge

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-03-08 17:11

On Sun, 02 Mar 2008 09:48:07 +0100, HSLK <bankehytten@yahoo.dk> wrote:

>Hejsa
>
>Harald-Nyborg sælger varmepumper og de skriver at de skal monteres af
>aut elinstalatør ellers dækker garantien ikke.
Sætter du den selv op er der ingen garanti, sættes den op af en aut
elinstalatør yder HN garanti på produktet.

Ud fra det du skriver forholder HN sig ikke til det lovlige med deres
skriverier, men derimod til garantidækningen.

/Hans

Fra : HSLK

Dato : 04-03-08 08:07

Hejsa

Dvs at selv hvis der er en fejl på varmepumpem som er en fejl fra
fabrikken så kan Harald-nyborg komme uden om hvis man har instaleret
den selv ???

knus Henriette.

Fra : K_N

Dato : 04-03-08 08:28

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Dvs at selv hvis der er en fejl på varmepumpem som er en fejl fra
> fabrikken så kan Harald-nyborg komme uden om hvis man har instaleret den
> selv ???

I princippet ja - de vil jo til enhver tid kunne påstå at fejlen er opstået
pga. fejlmontage / fejlhåndtering.

Knud

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-03-08 10:18

On Tue, 04 Mar 2008 08:06:35 +0100, HSLK <bankehytten@yahoo.dk> wrote:

>Hejsa
>
>Dvs at selv hvis der er en fejl på varmepumpem som er en fejl fra
>fabrikken så kan Harald-nyborg komme uden om hvis man har instaleret
>den selv ???
Nej, du har stadig 2 års reklamationsret.
Det er derimod den garanti de stiller ud over reklamationsretten du
mister.

/Hans