Spørgsmål omkring copyrights.
Fra : twinie

Dato : 01-03-08 17:09

Et lille dansk program for slægtsforskere "dato" har tidligere været frit
tilgængeligt til download og distribution fra programmørens hjemmeside. Der
er i produktet intet nævnt om at det er freeware eller shareware, men der er
en note om copyrights (som i min version er til programmøren). Programmet
skal ikke registreres eller på anden måde aktiveres med en kode.

For ca. 1 år siden bliver programmet solgt til en udenlandsk forening, der i
første omgang lægger det til fri download, uden ændringer af copyright.

For et halvt år siden ændres copyrights til den nye ejer, der er ingen
ændringer i versionsnummer. Programmet kan stadig downloades frit.

I dag ser det ud til at programmet kun er tilgængeligt for betalende
medlemmer, det vil sige at det ikke længere kan hentes frit. Det vides ikke,
om der nu foreligger en ny version af softwaren.

Er det tilladt at videregive programmet til andre, hvis den version man har,
er hentet på et tidspunkt, hvor det var offenligt tilgængeligt ?

Hvis ja: Må man også lægge det til download fra ens hjemmeside ?

Hvis nej: det må så betyde at ens rettigheder til et program kan ændre sig,
når det ligger på ens pc ?

mvh Jette.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 01-03-08 18:50

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> writes:

> Er det tilladt at videregive programmet til andre, hvis den version
> man har, er hentet på et tidspunkt, hvor det var offenligt
> tilgængeligt ?

Nej. Videregivelse bliver ikke automatisk tilladt for dig, bare fordi
nogle andre lovligt har videregivet programmet til dig. Der skal en
distributions-licens til. Visse ting kan kopieres til privat eller
personlig brug, men det gælder ikke programmer.

> Hvis nej: det må så betyde at ens rettigheder til et program kan ændre
> sig, når det ligger på ens pc ?

Nej, du har stadig de samme rettigheder som du hele tiden havde. Du
har ikke på noget tidspunkt haft rettigheder til videregivelse.

Hvis ophavsrets-indehaveren forsøger at tilbagekalde brugsretten med
tilbagevirkende kraft er det noget andet, og som regel svært at gøre.
Det lyder det ikke som om, der er tale om her.

/Benny

(Reglerne er som de er -- det er ikke ensbetydende med at jeg synes,
de er gode.)

Fra : twinie

Dato : 02-03-08 21:57

Mange tak for svaret