Hej NG.
(X-postet i både dk.fritid.bil, dk.videnskab.jura)
Der har nu været en del snak om vejarbejde og skiltning.
Vi taler ikke om, at vi alle skal vise hensyn og naturligvis gerne ser at
vores veje er i så god stand som muligt og derfor kræves der jo
vedligeholdelse samt rep. af disse, men ....
1. Hvordan kan man i disse tider, hvor 3 klip kan koste kortet, være så
useriøs omkring skiltning ved vejarbejde?
2. Hvorfor får disse faglærte (og til tider ufaglærte) folk lov til at sætte
tavler op som vi trafikanter SKAL rette os efter?
3. Hvor tit kontrollerer Politiet, at disse forhold med den korrekte varsel
og skiltning nu også er korrekt sat op?
4. Har I oplevet, at ringe til politiet og fortalt om en ukorrekt (og evt.
farlig) skiltning ved vejarbejde som så aldrig er blevet rettet?
Ligesom mange andre ser jeg bla. manglende ophævelse af en forgående
skiltning (f.eks. max 50kmt).
Tidligere har Vejdirektoratet givet os opsang omkring hvordan VI skal tage
hensyn til folkene som netop arbejder sådanne steder, men hvordan kan man
respektere disse tavler om bla. hastighedsnedsættelse, når skiltningen er
dårlig eller bare mangler?
Vejdirektoratet vil have vi skal respektere deres mænd.
Men omvendt gælder den ikke?
Det jeg spørger efter, er en seriøs indstilling til skiltning af folk som
arbejder på/ved veje mm., at de også tænker på at skiltningen skal være
korrekt og lovlig.
Med dette vil de fleste bilister (inkl. mig) gerne overholde bla. de
hastighedsbegrænsninger som der evt. måtte være.
(Ikke at jeg gør det nu!)
Ligeså kunne det være interessant at få en dynamisk hastighedsskiltning ved
f.eks. vejarbejde der kun foregår i bestemte perioder eller tider på døgnet.
F.eks. Holbæk motorvejen hvor de laver broen ved Vipperød. 50 kmt er maks.
Varslingen er ok. Men tit ser man skilte væltet af vind og blæst.
Advarselslamper som er løbet tør for batteri.
Og rosinen - kommer man fra Kbh og vil dreje af mod Holbæk, tror de fleste
at hastighedsbegrænsningen på 50 kmt kun gælder for de ligeudkørenden, men
skiltet står på sådan en måde, at den faktisk også gælder for
frakørselsbanen og DER kan politiet hente MANGE penge hjem hver eneste dag,
hvis de ønskede.
Men det jeg kunne tænke mig for sådan et stykke vejarbejde, var dynamsik
hastighedsbegrænsning, så f.eks. kl 15:59 hvor al arbejde stopper på broen,
kunne hastigheden sættes op til 60/70 kmt (på sydsiden) uden at det ville
påvirke nogen eller være til fare eller ulempe for arbejdet eller
trafikanter.
Hvad er jeres mening til alt dette her?
5. Hvad kom der egentlig ud af den sag, hvor de fandt ud af at politiet skal
give tilladelse til hvert enkelte vejarbejde hvor bla. hastighedsnedsættelse
gøres gældende?
Mvh
L-N
Min personlige mening er at der skal tages hensyn og såfremt der angives en
hastighedsnedsættelse, skal den efterleves. Og mangler ophævelsesskiltet, så
må man jo prøve sig frem