N I E L S skrev:
> Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
> emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.
I. 'Direkte' handel (i fysisk butik):
Hvis butikken tilbyder returret, er den ofte betingen af at varen
returneres i original emballage. Hvis den skal være uåbnet, giver
det dog sig selv.
II Fjernhandel (f.eks. nethandel):
Der er som regel automatisk 14 dages returret. Den kan som regel
ikke gøres betinget af at man bruger den originale emballage, men
det er en rigtig god idé at bruge den alligevel, dels fordi den
passer som støbt, og dels fordi man undgår slagsmål med et firma
der tror at det kan kræves
Så jeg kan bekræfte at det er en dårlig idé at smide den væk, men
der findes i de fleste tilfælde intet juridisk krav om at man
skal beholde den.
Hos mig ryger emballagen ud efter 14 dages forløb hvis jeg ikke
vil bruge den til noget.
> Hvad kunne tænkes at ligge til grund for denne advarsel?
> Er det overhovedet muligt for en forhandler at 'omgå' regler om
> reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
> (tilbage) til ex. reparation i original emballage?
Han kan ikke omgå noget. Der kan være en vare hvor emballagen
tydeligvis er en væsentlig del. Mit eget hjemmekomponerede
eksempel er en dukke der sælges i en papæske der er lavet som et
lille dukkehus. I sådan et tilfælde kan sælger godt kræve
original emballage. Derfor skrev jeg "ofte" og senere "som
regel".
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/