frasalg af baghave
Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-02-08 16:39

En kollega har fået en henvendelse fra et byggefirma som gerne vil købe
noget af hans baghave og slå det sammen med nabogrunden.
Hans grund er ca. 1100 m2 og hus på 102 m2 i to etager og en 50 m2 kælder
som ikke er godkendt til beboelse. Derudover garage og carport ialt. ca. 50
m2.

Han er sådan set interesseret i at sælge noget fra, men hvordan er det med
det han får af indtægt ved et sådant salg, skal det beskattes?
Hvor meget kan man sælge fra uden at der bliver problemer med
bebyggelsesprocent osv. Der er tale om bebyggelse i en by.
Andet man skal tænke over, ud over han selvfølgelig skal have en advokat til
at kigge på det inden en evt. underskrift.

Mvh Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 17:19

Niels Bengaard skrev:

> En kollega har fået en henvendelse fra et byggefirma som gerne vil købe
> noget af hans baghave og slå det sammen med nabogrunden.

Min familie har undersøgt om vi kan dele vores sommerhus grund i
to. Det kan vi ikke fordi den ikke er stor nok. Måske er der en
tilsvarende begrænsning på parceller - eller en lokal
bestemmelse?

--
Bertel

Fra : K_N

Dato : 21-02-08 17:40

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote in message
> [...]
> Andet man skal tænke over, ud over han selvfølgelig skal have en advokat
> til at kigge på det inden en evt. underskrift.

Bemærk - din långiver (kreditforening) vil sandsynligvis inddrage indtægten
eller en del af den.
Dette er begrundet i, at pantet ved frasalg forringes og den del saf dine
lån som svarer dertil skal indfries øjeblikkeligt. Kaldes også relaxation -
hvis du vil kigge i dine lånevilkår.

Knud

Fra : bme

Dato : 21-02-08 17:51

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Andet man skal tænke over, ud over han selvfølgelig skal have en advokat
> til at kigge på det inden en evt. underskrift.

Umiddelbart kan det godt lade sig gøre. Bebyggelsesprocenten fastsættes
normalt i en lokalplan for området. Såfremt der ikke er en lokalplan er det
bygningsreglementets bestemmelser der er gældende. Det nye bygningsreglement
fra februar 08 fastsætter bebyggelsesprocenten til 30, så vidt jeg lige
husker.

Normalt vil han ikke kunne nedbringe hans grund til under 700 m2, samtidig
er der nogle afstande fra bygningerne til skel (også nye skel) som skal
respekteres og som sætter begrænsninger for arealoverførslen. En evt.
lokalplan kan have andre minimumsgrænser for grundstørrelsen.

For at kunne arealoverføre jorden skal eventuelle panthavere høres, da de
skal give accept på at jorden må udgå af deres pant. Dette hedder
relaksation.
Panthaverne kan fremsætte krav om hel eller delvis indfrielse af lån i
ejendommen.

Egentligt er det ikke nødvendigt med en advokat. Det er en landinspektør han
skal have fat i. Der skal, såfremt salgsprisen er over 40.000,- skrives et
arealoverførselsskøde, hvilket de fleste landinspektører også udformer, da
det er en relativt simpel sag.

Selve sagen med nye skel, opmåling, godkendelser fra kommunen mv. er
landinspektørens opgave.

Hvad angår indtægterne mener jeg ikke de beskattes hvis han selv har adresse
på ejendommen - det er først når den er over 1400 m2 der kan være noget
ejendomsavancebeskatning - men her kommer jeg til kort - det er revisoren
der skal spørges her.

/bo