lov vedr. renter ved forsinket betaling
Fra : darkh

Dato : 14-02-08 09:54

Hej,

Jeg har en kunde som har været forsinket med betalingen og har i denne
forbindelse påført rente på næste måneds faktura.

På fakturen skriver vi altid at der ved forsinket betaling påføres 1,5% af
faktura beløbet på næste måneds faktura.

Kunden henviser til retsinfo: "Bekendtgørelse af lov om renter ved forsinket
betaling m.v.", om at vi ikke kan bruge denne fremgangsmåde.

Som jeg ser det, gælder loven han henviser til kun i forbindelse med
forbrugerforhold, altså mellem en erhvervsdrivende og en privat person, og
vores aftale er mellem to erhvervs virksomheder.

Har min kunde ret, eller kan vi automatisk kræve de 1,5% ved overskredet
betaling?

Der skal lige siges at vi ikke kræver renterne, hvis pengene falder inden
for en uge efter forefaldsdatoen.

mvh
Jesper

Fra : xxxfoo

Dato : 14-02-08 02:35

On 14 Feb., 09:54, "darkh" <da...@NOSPAMdarkh.net> wrote:

> Som jeg ser det, gælder loven han henviser til kun i forbindelse med
> forbrugerforhold, altså mellem en erhvervsdrivende og en privat person, og
> vores aftale er mellem to erhvervs virksomheder.

Renteoven gælder for rente af pengekrav på formuerettens område, jf.
RL § 1.

Renteloven finder dog ikke anvendelse, hvis andet er bestemt ved eller
i henhold til lov, eller hvis andet er aftalt, jf. RL § 1, stk. 3.

Den i RL § 5 fastsatte rentesats kan ikke fraviges til skade for en
skyldner ved aftale, som en erhvervsdrivende indgår som led i sit
erhverv, når skyldneren hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
Dvs. mellem to erhversvdrivende kan man altså godt aftale højere
rente.

Reglerne om indrivelsesomkostninger og rykkergebyrer, kan ligeledes
fraviges til skade for skyldneren ved aftale mellem erhvervsdrivende,
jf. RL § 9a, stk. 2, samt 9b, stk. 4.

> Har min kunde ret, eller kan vi automatisk kræve de 1,5% ved overskredet
> betaling?

Det afgørende er, hvad i har aftalt. Jeg går ud fra, at der er tale om
en højere rentesats en rentelovens a-la 1,5 % af det forsinkede beløb
pr. løbende måned.

Hvis det står på alle fakturaer, og hvis i har handlet en del sammen
før, så mener jeg godt man kan argumentere for, at det aftalt. Det er
i den forbindelse også relevant, hvis rentevilkåret har været oplyst
på anden måde, f.eks. ved fremsendte alm. betingelser, eller hvis alm.
betingelser er oplyst på hjemmesiden m.m. Problemet er jo, at en
aftale som regel er indgået før fakturaen afsendes, og hvad der står i
fakturaen er som udgangspunkt underordnet.

Fra : darkh

Dato : 14-02-08 11:24

> [...]

>aftale som regel er indgået før fakturaen afsendes, og hvad der står i
>fakturaen er som udgangspunkt underordnet.

Dvs. at sålænge at det også står i kontrakten vi lavede for mere end 2 år
siden, er det hvad man går ud fra, uanset hvad vi skriver det på fakturaen?

mvh
Jesper

Fra : xxxfoo

Dato : 14-02-08 04:18

On 14 Feb., 11:23, "darkh" <da...@NOSPAMdarkh.net> wrote:

> Dvs. at sålænge at det også står i kontrakten vi lavede for mere end 2 år
> siden, er det hvad man går ud fra, uanset hvad vi skriver det på fakturaen?

Med forbehold sagens konkrete forhold, så vil mit svar være ja. Sker
handlen på grundlag af en kontrakt, så gælder kontraktens ordlyd helt
klart forud for fakturaens. Det skal tilføjes, at der selvfølgelig kan
være undtagelser. Vedvarende brug af modstridende bestemmelser, kan
efter sagens omstændigheder medføre en kutyme mellem parterne, der må
lægges til grund istedet for en ældre aftales ordlyd. Der skal dog nok
en del til, før det sker.