Depositum ved husleje
Fra : T.S. Grautsch von Bu~

Dato : 11-02-08 10:22

Er det desideret ulovligt at anvende en del af depositummet (på 3 mndr) til
husleje de sidste to måneder af et lejemål?

Der blev i god tid (2 mndr inden udflytning) gjort opmærksom til udlejer om
at dette skete, uden at denne reagerede.

Fra : Jubii

Dato : 11-02-08 12:10

T.S. Grautsch von Buster wrote:
> [...]
> om
> at dette skete, uden at denne reagerede.

Nu er det sådan at depositum indbetales som "garanti" for lejerens
forpligtelser ved fraflytningen. D.v.s. fraflytninsvedligeholdelse og
restancer på huslejen.
Så med lejeloven i hånden kan der godt bruges af depositum ved
fraflytningen. Jeg kan ikke se at depositum på forhånd skal bruges til noget
bestemt af det det skal bruges til. Lidt kryptisk, men sådan er lov jo.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-02-08 13:14

T.S. Grautsch von Buster skrev:

> Er det desideret ulovligt at anvende en del af depositummet (på 3 mndr) til
> husleje de sidste to måneder af et lejemål?

Om det kan aftales anderledes, ved jeg ikke, men depositummet er
udlejers sikkerhed for at der er penge til (evt. kun de mest
nødvendige) reparationer. Det kan man ikke bo op.

Der er sælgere der tager tre måneders forudbetalt husleje, og det
må man gerne bo op.

Nogle kender ikke forskel.

> Der blev i god tid (2 mndr inden udflytning) gjort opmærksom til udlejer om
> at dette skete, uden at denne reagerede.

Vi har ikke negativ aftalebinding i Danmark. Det betyder at det
ikke er en gyldig accept at der ikke bliver svaret.

Du skylder mig en million. Hvis ikke du protesterer i et
anbefalet brev som jeg har før frokost, regner jeg med at det er
en aftale.

Kan du se fidusen?

--
Bertel

Fra : T.S. Grautsch von Bu~

Dato : 11-02-08 19:56

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Om det kan aftales anderledes, ved jeg ikke, men depositummet er
> udlejers sikkerhed for at der er penge til (evt. kun de mest
> nødvendige) reparationer. Det kan man ikke bo op.

Akkurat. Hvem definerer så HVAD de mest nødvendige reparationer er? Her
synes det meget nærliggende - set fra udlejers synspungt - at de mest
nødvendige reparationer skal ligge lige omkring hvad man har betalt i
depositum. Og da hele dep står på udlejers konto er der intet til hinder
for det, vel.

> Der er sælgere der tager tre måneders forudbetalt husleje, og det
> må man gerne bo op.
>
> Nogle kender ikke forskel.

Men er det ULOVLIGT.....strafbart?

> Vi har ikke negativ aftalebinding i Danmark. Det betyder at det
> ikke er en gyldig accept at der ikke bliver svaret.

Negativ aftalebinding er udbredt i dk. Du siger det ikke er gyldigt dvs
aldrig ville kunne holde vand i retten.

Hvor har du det fra eller er det bare retspraksis?

> Du skylder mig en million. Hvis ikke du protesterer i et
> anbefalet brev som jeg har før frokost, regner jeg med at det er
> en aftale.
>
> Kan du se fidusen?

Ikke relevant i det her tilfælde.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-02-08 20:14

T.S. Grautsch von Buster skrev:

> Akkurat. Hvem definerer så HVAD de mest nødvendige reparationer er?

Med "mest nødvendige" mente jeg blot at udlejeren er på skideren
hvis der er ødelagt for meget mere end der er depositum til.

Der er ikke noget der defineres. Lejemålet besigtiges i fællig
inden for fjorten dage efter udflytningen, og så skal det aftales
hvad der skal laves. Hvis der er uenighed, må man gå rettens vej.

> Her synes det meget nærliggende - set fra udlejers synspungt - at de mest
> nødvendige reparationer skal ligge lige omkring hvad man har betalt i
> depositum.

Ja. Min datter har en sag kørende hvor der er afsagt en dom der
giver hende hele indskuddet tilbage. Udlejer havde ikke sørget
for en gyldig lejekontrakt, så alle hans krav faldt væk. Nu
prøver han bare at trække tiden ud ved at anke på teknikaliteter,
men hun har fået hovedparten af pengene, så nu morer vi os bare
over at det bliver dyrere og dyrere for ham. Der løber jo
sagsomkostninger på, og hun har fri proces.

> Og da hele dep står på udlejers konto er der intet til hinder
> for det, vel.

Jo da. Men udlejer har det længste strå hvis lejeren har opført
sig normalt.

> Men er det ULOVLIGT.....strafbart?

Udlejer må tage et depositum der vist cirka højst må svare til
tre måneders husleje, og derudover må han også tage tre måneders
husleje forudbetalt som han beholder indtil fraflytningen. Så
nej, det er ikke ulovligt. Men man kan måske komme ud for en
udlejer der kun opkræver forudbetalt husleje og så tror at den
hellige grav er velforvaret. Det er den ikke i det tilfælde.

> Negativ aftalebinding er udbredt i dk.

Har du eksempler?

> Du siger det ikke er gyldigt dvs
> aldrig ville kunne holde vand i retten.

Jeg skulle måske have skrevet "som udgangspunkt". Men kom med
eksemplerne, så kan vi se på det (evt. i ny tråd).

> Hvor har du det fra eller er det bare retspraksis?

Aftalelovens første paragraf lyder:

1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren. Reglerne i
   §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke andet
   følger af tilbudet eller svaret eller af handelsbrug
   eller anden sædvane.

Der står ikke at manglende svar er bindende. Derfor.

--
Bertel

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-02-08 21:38

> Jo da. Men udlejer har det længste strå hvis lejeren har opført
> sig normalt.

- øh har han ikke trukket det korteste?

Hilsen Inger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-08 00:23

Inger Pedersen skrev:

> - øh har han ikke trukket det korteste?

Hvis lejeen har opført sig normalt, er der ikke ødelagt noget i
lejligheden, og udlejer har rigeligt med penge i depositum til at
dække de nødvendige udbedringer.

Hvis lejer har splittet lejligheden til atomer, dækker depositum
kun en brøkdel af hvad det kommer til at koste, og så har udlejer
problemet med at trække de manglende penge ud af lejeren.

--
Bertel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-02-08 13:30

> Er det desideret ulovligt at anvende en del af depositummet (på 3 mndr)
> til husleje de sidste to måneder af et lejemål?

Betaler du ikke leje, kan du få hævet dit lejemål. Lejen for februar var
forfalden til betaling senest den 6. Betaler du ikke, ophæves dit lejemål
omkring den 13 og du har så til mandag at komme ud i - og du hæfter stadig
for lejen. Det er altså en rigtig dårlig idé ikke at betale din leje.

> Der blev i god tid (2 mndr inden udflytning) gjort opmærksom til udlejer
> om at dette skete, uden at denne reagerede.

Det gør ingen forskel. Hvad er pointen i øvrigt? Du skal jo betale under
alle omstændigheder.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 11-02-08 14:45

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> omkring den 13 og du har så til mandag at komme ud i - og du hæfter stadig
> for lejen. Det er altså en rigtig dårlig idé ikke at betale din leje.

Du glemmer at påkrav om betaling skal være skriftlig, indeholdende
forklaring på hvad der kan ske ved manglende betaling og derefter er der 3
dage til at betale. § 93, stk. 2. Først derefter skal lejer fraflytte.

> Det gør ingen forskel. Hvad er pointen i øvrigt? Du skal jo betale under
> alle omstændigheder.

Han vil betale af depositum, og da der i lejeloven ikke står specifikt hvad
det er af forpligtelser, kunne det være leje.
§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser
til beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende
til indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens
forpligtelser ved fraflytning.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-02-08 15:10

> Du glemmer at påkrav om betaling skal være skriftlig, indeholdende
> forklaring på hvad der kan ske ved manglende betaling og derefter er der
> 3 dage til at betale. § 93, stk. 2. Først derefter skal lejer fraflytte.

Nej, jeg glemte det ikke. Pointen er at man kan smides ud med relativt kort
varsel, når man ikke betaler sin leje. Det er derfor vigtigt at betale den,
og ikke formode at man kan bruge depositum til at bo op.

> [...]
> til beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb
> svarende til indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for

Enig. Det betyder dog ikke at man må bo sit depositum op, kun at udlejer må
trække fra depositum, hvis man har skyldige beløb.

Mvh Maria

Fra : T.S. Grautsch von Bu~

Dato : 11-02-08 19:36

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
>
> Enig. Det betyder dog ikke at man må bo sit depositum op, kun at udlejer
> må trække fra depositum, hvis man har skyldige beløb.

Her er så noget af kernen i dette.... udlejer må gerne bruge af depositummet
hvis man har skyldige beløb, hvilket jeg er helt enig i.
Hvad hvis der IKKE er skyldige beløb - eller måske mere præcist - udlejer
DEFINERER hvad der er skyldige beløb, og da depositummet står sikkert på
hans konto kan han således gøre som det passer ham/hende. Skyldige beløb KAN
her betyde alle typer vedligeholdelse som udlejer ikke mener er alm slitage.
Jeg vil mene de fleste boligforeninger ved eftersyn som regel konfiskerer
depositum samt kræver både 100 og 200% oveni til diverse.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-02-08 23:15

> [...]
> hans konto kan han således gøre som det passer ham/hende. Skyldige beløb
> KAN her betyde alle typer vedligeholdelse som udlejer ikke mener er alm

Bestemt ikke, men du har da ret i at det er nemmere for udlejer at få dækket
skader, når pengene står på hans konto frem for at han skal igennem
retssystemet for at få sine penge. Det ændrer dog ikke at han får sine
penge - hvis tidsfrister, opgørelse osv ellers er opgjort korrekt.

> Jeg vil mene de fleste boligforeninger ved eftersyn som regel konfiskerer
> depositum samt kræver både 100 og 200% oveni til diverse.

Et boligselskab er noget helt andet end en udlejer. F.eks. hver sin lov.

Mvh Maria

Fra : T.S. Grautsch von Bu~

Dato : 11-02-08 20:00

> [...]
> for lejen. Det er altså en rigtig dårlig idé ikke at betale din leje.

> Det gør ingen forskel. Hvad er pointen i øvrigt? Du skal jo betale under

selvfølgelig. Jeg vil bare gerne være med til at bestemme/acceptere hvilke
reparationer/forpligtelser (udover huslejen) som skal betales ved
fraflytning.

Fra : dw

Dato : 11-02-08 23:02

> [...]
>>
> selvfølgelig. Jeg vil bare gerne være med til at bestemme/acceptere
> hvilke reparationer/forpligtelser (udover huslejen) som skal betales

Hvordan ændrer det sig ved at bo depositummet op?
Så skal du bare betale regningen af egen konto.
I besigtiger lejemålet sammen, er du ikke enig i en rep. kan du gøre
indsigelse, uanset om den skal betales af depositum eller ej.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-02-08 23:17

> selvfølgelig. Jeg vil bare gerne være med til at bestemme/acceptere hvilke
> reparationer/forpligtelser (udover huslejen) som skal betales ved
> fraflytning.

Det er fuldstændig uafhængig af om du har boet dit depositum op eller ej.
Det koster dig jo penge at bo depositum op i rykkergebyr og inkassogebyr, så
hvorfor gøre det?

Mvh Maria