Særeje ved papirløst samliv??
Fra : Rene Hansen

Dato : 05-02-08 22:52

Hej gruppe.
Jeg har boet sammen med min kæreste i snart 5 år.
Jeg har nu udsigt til et arveforskud fra min mor, og det er min
storebror som ordner alt det praktiske.
Jeg ejer sammen med min bror en gammel gård som har været i familiens
eje i over 300 år, jeg købte min part fra mine forældre, og min far
krævede dengang at der skulle være særeje ifald jeg på et tidspunkt
giftede mig, dette blev dog ikke tinglyst.
Jeg ejer yderligere et par ejendomme, og har en rimelig god
opsparing.

Nu kommer det endelig
Min bror har gjort mig opmærksom på at der på et tidspunk blev indført
en lovgivning som skulle tilgodese parpirløse forhold som gik i
opløsning, og han foreslår at jeg kontakter en advokat og får sat en
form for dokument op omkring særeje eftersom min kæreste åbenbart
skulle kunne kræve - og få - halvdelen af mine aktiver hvis vi skulle
gå fra hinanden.
Principielt har jeg intet problem i at hun får del i de værdier vi har
skabt sammen, men på den anden side har jeg ikke så meget lyst til at
hun skulle kunne "rende af" med halvdelen af hvad jeg bragte ind i
forholdet.

Har han ret i dette, og bør jeg gå til en advokat.
I bekræftende fald, skal jeg vel have kæresten med så vi begge kan
skrive under.
Jeg/vi har overhovedet ikke nogen planer om at gå fra hinanden, og jeg
synes egentlig at det ligner en mistillidserklæring til hende hvis jeg
starter sådan en proces op.
På den anden side ved man jo aldrig hvad fremtiden bringer, og jeg
kunne såmænd godt forestille mig at et brud ville blive nemmere at
håndtere hvis den slags ting er ordnet på forhånd.

Er der nogle af Jer kloge hoveder som kan give mig en lille
forhåndsvejledning.
Jeg er egentlig blot interesseret i at vide om brormand har ret, og om
jeg virkelig bør kontakte "min" advokat.

På forhånd tak for Jeres tid

Rene

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 11:39

"Rene Hansen skrev

> [...]
> form for dokument op omkring særeje eftersom min kæreste åbenbart
> skulle kunne kræve - og få - halvdelen af mine aktiver hvis vi skulle

Det er ikke rigtigt, man er ikke lige pludselig "gift" bare fordi man har
boet sammen i 2-5-25 eller 50 år.
Det ville da også hurtigt blive noget forkludret noget for et bofællesskab
med 6-8 deltagere.

For et alm. par ville det betyde at man et lille stykke tid før man når
samlivsgrænsen, skulle beslutte om man skal flytte fra hinanden, blive gift,
eller oprette "ægtepagt" eller særeje.

Som ugift har man automatisk særeje over sine ejendele, hvis man går fra
hinanden tager man sine ting med sig, ting købt i fællesskab må man dele.

Man skal derfor dele fornuftigt om tingene, hvis den ene betaler bilen og
den anden betaler maden, så er man bedre stillet ved at tage bilen med sig
end maden.

Der er nogle bestemmelser om arveafgift, pensioner, tilskud og lign. ved
papirløst samliv.
Din kæreste slipper lidt billigere i arveafgift hvis du har betænkt hende i
et testamente.
Men det gælder alle man har boet sammen med i mindst 2 år.

Det med testamente er værd at overveje, f.eks den fælles bolig, hvis det er
din skulle du måske overveje om din kæreste skal kunne blive boende.

Der kan under alle omstændigheder være god grund til lige tage en snak med
advokaten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rene Hansen

Dato : 08-02-08 10:46

alexbo <alexbo@email.dk> skrev:

>"Rene Hansen skrev

SNIP

> [...]
>kæreste skal kunne blive boende.
>
>Der kan under alle omstændigheder
>være god grund til lige tage en snak med

Hej Alex
Tak for et godt svar.
Det min bror er nervøs for er, at hvis jeg får et arveforskud
her og nu og vores forhold så går i stykker, så kunne kæresten
gøre krav på en del af disse penge.
Ligeledes er han nervøs for hvad der kan ske med slægtsgården
som vi ejer i fællesskab.
Som jeg læser dit svar er der ikke noget at frygte i den retning.
Jeg købte for et par år siden et nedlagt landbrug sammen med
kæresten, og det er der vi bor nu, så der ville hun jo helt
klart kunne gøre krav på sin andel hvis vi skulle få den
tåbelige ide at gå fra hinanden...

Jeg vil tage en tur forbi en advokat og få sat et testamente op,
så hun er sikret så godt som muligt hvis der skulle ske mig
noget.

Endnu en gang Alex, tak for hjælpen.

Rene