/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fogedretten pålæg til internetudbyder o
Fra : Bruno


Dato : 04-02-08 20:34

Jeg er noget forundret efter at havde læst dagens aviser og rapporterne
om, at Fogedretten på vegne af IFPI/FDV har krævet en internetudbyder
(DMT2) lukke for at dens brugere kan tilgå hjemmesiden
www.thepiratebay.com (Herefter TPB). Påstanden synes at være at TPB
krænker loven om ophavsret, men mig bekendt er det en søgemaskine (som
indeholder links til meget materiale der ikke må kopieres, men også
ganske meget der gerne må).

Der er flere elementer som undrer mig:

- På hvilket grundlag vurdere Fogedretten TPB's lovlighed - eller er
TPB's lovlighed slet ikke relevant?

- Hvis TPB er ulovlig at tilgå hvorfor så kun påbud overfor en
internetudbyder?

- TPB linker til ulovligt og lovligt materiale og det sammen kan siges
om bl.a. Google, Yahoo, Jubii m.fl. så hvad med dem?

- Bl.a. YouTube hoster ulovligt materiale - hvad med dem?

- Hvorfor er IFPI/FDV gået efter en lille internetudbyder - er det fordi
de er bange for at f.eks. TDC ville forsvare sig og ikke bare bøje sig?

Vigtigst af alt så er jeg bekymret for om vi snart får Kinesiske
tilstande. Fogedretten bestemmer hvad vi må tilgå på nettet og hvad
bliver så det næste? Bøger der beskriver ulovligheder, rejser til lande
hvis love ikke matcher de danske...?

Mvh
Bruno

 
 
Jesper Lund (04-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 04-02-08 22:13

Bruno wrote:

> - Hvorfor er IFPI/FDV gået efter en lille internetudbyder - er det fordi
> de er bange for at f.eks. TDC ville forsvare sig og ikke bare bøje sig?

IFPI havde held med Tele2 sidste gang (allofmp3). SÃ¥ er det vel naturligt
at kaste sig over dem igen...

--
Jesper Lund

Henrik B. (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-02-08 09:48

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i meddelelsen
news:47a768be$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> - Hvis TPB er ulovlig at tilgå hvorfor så kun påbud overfor en
> internetudbyder?

Fordi de store som regel følger efter, og retter sig efter dommen - sidst
set med TDC i AllOfMP3-sagen.

> - Hvorfor er IFPI/FDV gået efter en lille internetudbyder - er det fordi
> de er bange for at f.eks. TDC ville forsvare sig og ikke bare bøje sig?

Se ovenfor. Det virkede sidste gang, så virker det nok igen....synes tanken
at være.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


Jakob (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 05-02-08 10:29


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
news:47a768be$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg er noget forundret efter at havde læst dagens aviser og rapporterne
> om, at Fogedretten på vegne af IFPI/FDV har krævet en internetudbyder
> (DMT2) lukke for at dens brugere kan tilgå hjemmesiden
> www.thepiratebay.com (Herefter TPB). Påstanden synes at være at TPB
> krænker loven om ophavsret, men mig bekendt er det en søgemaskine (som
> indeholder links til meget materiale der ikke må kopieres, men også ganske
> meget der gerne må).
>
> Der er flere elementer som undrer mig:
>
> - På hvilket grundlag vurdere Fogedretten TPB's lovlighed - eller er TPB's
> lovlighed slet ikke relevant?
>
> - Hvis TPB er ulovlig at tilgå hvorfor så kun påbud overfor en
> internetudbyder?
>
> - TPB linker til ulovligt og lovligt materiale og det sammen kan siges om
> bl.a. Google, Yahoo, Jubii m.fl. så hvad med dem?
>
> - Bl.a. YouTube hoster ulovligt materiale - hvad med dem?
>
> - Hvorfor er IFPI/FDV gået efter en lille internetudbyder - er det fordi
> de er bange for at f.eks. TDC ville forsvare sig og ikke bare bøje sig?
>
> Vigtigst af alt så er jeg bekymret for om vi snart får Kinesiske
> tilstande. Fogedretten bestemmer hvad vi må tilgå på nettet og hvad bliver
> så det næste? Bøger der beskriver ulovligheder, rejser til lande hvis love
> ikke matcher de danske...?
>
> Mvh
> Bruno

Jeg har meget svært ved at se at de skulle kunne få lukket for adgangen til
TPB. Det er et alt for tyndt grundlag.
Der er enorm forskel på TPB, og lignende sider, og til Allofmp3.




Nicolai Lang (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Nicolai Lang


Dato : 05-02-08 15:51

On Tue, 5 Feb 2008 10:28:34 +0100, "Jakob"
<Jake@airsoftzone(fjern).dk> wrote:

>Jeg har meget svært ved at se at de skulle kunne få lukket for adgangen til
>TPB. Det er et alt for tyndt grundlag.
>Der er enorm forskel på TPB, og lignende sider, og til Allofmp3.

Der er lukket herfra siden i morges (det virkede i aftes) - ikke at
det gør mig så meget rent praktisk, jeg bruger ikke TPB, men rent
principielt finder jeg det problematisk. Og jeg forstår heller ikke
helt at den holder juridisk (så kom vi on topic).

Jeg er på Dansk Bredbånd via Dong Energy Fiber, de bruger tydeligvis
Tele2 som leverandør, for TPB giver nedenstående "hilsen".


Ved Københavns fogedrets kendelse af 25. oktober 2006(allofmp3.com),
15. august 2007(mp3sparks.com) og 4. Februar 2008(thepiratebay.org) er
Tele2 A/S blevet pålagt at hindre vore kunders adgang til
www.allofmp3.com, www.mp3sparks.com og www.thepiratebay.org, som efter
IFPI's opfattelse formidler ulovligt kopieret musik.

Fogedrets kendelsen i hvert forbud kan i sin helhed hentes her:

Fogedrets kendelse AllofMP3

Fogedrets kendelse MP3Sparks

Det forventes, at alle internetudbydere vil følge Tele2.

Tele2 A/S har ikke foretaget nogen registrering af din adgang til
denne side.




Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com


Bertel Lund Hansen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-02-08 16:24

Nicolai Lang skrev:

> Der er lukket herfra siden i morges (det virkede i aftes) -

Det virker fint for mig på Stofanet lige nu.

Prøv med IP-nummer: 83.140.176.146

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Stig Johansen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 05-02-08 20:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nicolai Lang skrev:
>
>> Der er lukket herfra siden i morges (det virkede i aftes) -
>
> Det virker fint for mig på Stofanet lige nu.
>
> Prøv med IP-nummer: 83.140.176.146

Ja, det tyder på, at de (udbyderne) redirigerer DNS'en.
Jeg er ikke selv interesseret i siderne, men generelt kan man finde IP
adresser osv eksempelvis her:
<http://www.dnsstuff.com/tools/dnsreport.ch?domain=www.thepiratebay.org>

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Bertel Lund Hansen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-02-08 20:57

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Ja, det tyder på, at de (udbyderne) redirigerer DNS'en.

Ja, og det samme gjorde de med AllOfMP3. Totalt latterligt -
eller også er det smart fordi dem der vil have forbudet, er
tilfredse, og det er dem der vil bruge sitet, også.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jesper Lund (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 05-02-08 21:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, og det samme gjorde de med AllOfMP3. Totalt latterligt - eller også
> er det smart fordi dem der vil have forbudet, er tilfredse, og det er
> dem der vil bruge sitet, også.

Mon ikke APG selv vil overtræde forbuddet og omgå blokeringen, når de
trænger til at sagsøge et par teenagere eller bedstemødre for fildeling
via BitTorrent?


--
Jesper Lund

Jesper Lund (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 06-02-08 00:25

Kim Ludvigsen wrote:

> Der er da ikke nedlagt forbud mod APG og heller ikke mod at omgå
> blokeringen. SÃ¥ APG kan med god samvittighed lede efter fildelere.

Ja, APG ved man altid hvor man har. Men nu du nævner "god samvittighed",
er det meget interessant hvordan JP/Politikens Hus med god samvittighed
kan deltage som sagsøger (rekvirent) i denne sag *samtidig* med at de
selv linker massivt til YouTube videoer, som utvivlsomt er uploaded uden
tilladelse fra rettighedshaverne.

--
Jesper Lund

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste