2 (lange) spørgsmål i 1
Fra : Skumbamsen

Dato : 04-03-08 15:07

Har 2 spørgsmål til de altid hjælpsomme og dygtige folk i gruppen.
1. Tydning af Hals 1795-1815 opslag 18
Født Margaretha, datter af Maren Christendatter, som er gift med lods Anders
Nielsen, men barnet er uægte.
Kan nogen tyde hele teksten?.
Hun får siden i 1805 ægte barn Kirstine Chatrine (min ane) med Anders
Nielsen, og ved hendes komfi i 1820 står A Nielsen som afg. Er han død eller
måske blot bortrejst?.
Har iøvrigt ingen oplysninger om Anders Nielsen (født,gift,død), skal
oplysninger om ham søges ved skiftet efter konens død i 1838 (her står hun
som enke efter matros A Nielsen) evt hvor er skiftet noteret?.
2.
datteren Kirstine Chatrine Andersdatter får i 1847 et uægte barn (min ane),
og her står hun som fraskilte fruentimmer, er det ikke usædvanligt med
skilsmisser på den tid?, og hvor kan jeg evt. finde oplysninger om
skilsmissen.
hun får også 2 døtre som begge dør som fattiglemmer i Hals Fattighus, men
hendes død har jeg ikke kunnet finde noget steds
hendes uægte søn fra 1847 bliver komfimeret i Skive i 1861, og han står som
søn af fraskilte fruentimmer K.C.A af Hals.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-03-08 20:49

"Skumbamsen" <hprj@stofanet.invalid> skrev Tue, 4 Mar 2008 15:06:57
+0100

>Født Margaretha, datter af Maren Christendatter, som er gift med lods Anders
>Nielsen, men barnet er uægte.
>Kan nogen tyde hele teksten?.

Jeg har lidt problemer med barnefaderens navn, men du får lige det jeg
pt. er kommet frem til.

Maren Christensdatter gift med Anders Nielsen, som er bortreist, avled
med ........? .....? af regimentet i Aalborg, et uægte Barn.

>Hun får siden i 1805 ægte barn Kirstine Chatrine (min ane) med Anders
>Nielsen, og ved hendes komfi i 1820 står A Nielsen som afg. Er han død eller
>måske blot bortrejst?.

Sansynligvis død.

--
mvh, A:\Feldborg