Forskel skårne og knækkede rugkerner?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 13-02-08 10:04

Hej

Jeg har en opskrift hvor jeg skal bruge skårne rugkerner, men nede i den
lokale Kvickly fandt jeg kun knækkede rugkerner, så dem prøver jeg i første
omgang at bage brødet med. Men hvad er forskellen helt nøjagtigt?

--
Hilsen Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-02-08 10:44

Jakob Griffel skrev:

> Jeg har en opskrift hvor jeg skal bruge skårne rugkerner,
> men nede i den lokale Kvickly fandt jeg kun knækkede rug-
> kerner, så dem prøver jeg i første omgang at bage brødet
> med. Men hvad er forskellen helt nøjagtigt?

Hvis man ser de to produkter side om side, er man ikke i tvivl om
forskellen: knækkede rugkerner er knuste (gruttede), og skårne er
skåret i pæne stykker.

Smagsmæssigt er der næppe den store forskel om man bager af skårne
eller knækkede rugkerner (omend der kan være grund til at tro at
rugbrød bagt med knækkede kerner og surdej vil blive en anelse mere
syrligt end hvis det var bagt med skårne), men hvis jeg har valget,
bruger jeg altid de skårne, idet de giver brødet et pænere udseende.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/