Karrysovs
Fra : Allan Møller

Dato : 11-02-08 11:02

Hej.

Jeg skal lave noget skinkekød i tern i karrysovs.

Plejer bare at brune kødet i fedtstof og smide noget karry og så koge med
noget vand for tilsidst at jævne det hele.
Har nu hørt at karrry skal brændes af og en lang historie og det ville jeg
så egentlig gerne prøve.

Så er der nogen som kan forklare mig fremgangsmåden til at lave en go'
karrysovs ?

Mvh. Allan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-02-08 11:20

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> writes:

> [...]
> så egentlig gerne prøve.
>
> Så er der nogen som kan forklare mig fremgangsmåden til at lave en go'

I går lavede jeg karrysovs til et par kyllingefileter.

En god tsk. karry svitses, uden fedtstof, i en gryde. Et stort rødløg
og et stort alm. løg røg i sammen med en anelse vand og fik lov til at
blive lidt bløde. To små æbler i tern i gryden sammen med et par
deciliter vand, salt og en kvist timian. Simrede et kvarters tid og
blev til sidst jævnet med en deciliter A38 og en spsk. maizena. Rigtig
god karrysovs.

Mvh Trine

Fra : peter

Dato : 14-02-08 08:36

fedtstof

Er det ligegyldigt om man bruger smør, margarine eller madolie?

rødløg, æbler

Tager du løg og æbler op af sovsen inden du serverer den? Eller
serveres sovsen med løg/æbler?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-02-08 18:14

peter <peter900000@hotmail.com> writes:

> Er det ligegyldigt om man bruger smør, margarine eller madolie?

Den evige religiøse debat. Olivenolie smager ikke ret godt, synes jeg.
Og jeg kunne aldrig drømme om at bruge smør, jeg kan simpelthen ikke
fordrage smagen. Jeg vil til enhver tid bruge margarine. Eller
rettere, i øjeblikket bruger jeg slet ikke fedtstof af nogen art.

> rødløg, æbler
>
> Tager du løg og æbler op af sovsen inden du serverer den? Eller
> serveres sovsen med løg/æbler?

Jeg serverer sovsen med masser af løg og æbler.

Mvh Trine

Fra : peter

Dato : 14-02-08 11:19

>bruger jeg slet ikke fedtstof af nogen art.

Hvordan det? Karry skal da brændes af i fedtstof? Ellers bliver smagen
da forfærdelig?

> Jeg serverer sovsen med masser af løg og æbler.

Skåret i små tern? Moset? Eller hvordan?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-02-08 19:35

> Hvordan det? Karry skal da brændes af i fedtstof? Ellers bliver smagen
> da forfærdelig?

Næ, jeg brænder den bare af i bunden af panden eller gryden indtil det
lugter rigtigt og kommer så løg ved sammen med en smule vand og evt.
en anelse hvidvinseddike.

> Skåret i små tern? Moset? Eller hvordan?

Jeg kan godt lide både æbler og løg, så jeg skærer det oftest i ret
store tern og serverer det mens der stadig er lidt bid i det.

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-02-08 13:20

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville jeg så egentlig gerne prøve.
>
> Så er der nogen som kan forklare mig fremgangsmåden til at lave

Jeg starter med at brune fedtstoffet og derefter brænde karryen af
i fedtstoffet. Derefter bruner jeg kødet og en smule løg i små tern
og hælder lidt kogende vand på sammen med ½ bouillonterning. Når
kødet er mørt jævner jeg med Maizena sovsejævner og tilsætter en
spsk. fransk sennep sammen med en spsk. sød indonesisk soja (Ketjap
Manis). Hvis jeg har et madæble river jeg det i sovsen, det giver en
dejlig smag. Sådan kan vi godt lide karrysovsen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Specks6812

Dato : 11-02-08 17:11

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> said in

> [...]
> jeg så egentlig gerne prøve.
>
> Så er der nogen som kan forklare mig fremgangsmåden til at lave en go'

Vær opmærksom på de 100-vis, hvis ikke 1000-vis, af karry produkter der kan
købes.

Min karrysovs starter med at brænde karry af i fedstof/smør som jeg så
laver en smørbolle af.
Sovsen er mælkebaseret.

Bliver den for kraftig/stærk så søder jeg den af med reven æble og løg.

Justering af smag sker med mango chutney.

Man skal passe på med at tilsætte salt i karrysovs. Kun ganske lidt for at
udbalancere mælkens sødme. Salt og karry går ikke godt hånd i hånd.

Sådan laver jeg sovsen til boller i ris og karry.

Skal jeg lave en karrysovs til f.eks. pangasius så er det en helt anden
historie. Den ville jeg ikke lave mælkebaseret eller chutney justeret.

Den skulle nok have en anelse anis og koriander i stedet og karryen skulle
nok brændes i mørk sesam olie i stedet for smør.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 12-02-08 01:41

Hver hjem har sin egen opskrift på karrysovs, men kan da give et par
hint til hvordan jeg laver min herhjemme.

Først hint er netop at brænde karry'en af, jeg smider en sjat olie på
panden, Karry og Gurkemeje og svitser det af til der dufter dejligt af
karry. Den skal ikke være sort eller ryge, blot svitses lidt dufterne
spreder sig i det lille køkken.

En anden mulighed jeg også hælder til er rød karry pasta der købes bedst
og billigst hos din lokale etniske grønthandel, giver en drøn god smag
og er nemt at dosere.

Jeg er så personligt til den lidt søde og stærke karrysovs med masser af
smag, derfor bruger jeg gerne hvad der skulle ligge i køleskabet på
dagen af frugt og grønt til at give sødme og smag med(og så er det jo
hellere ikke helt skidt at saucen faktisk går hen og bliver en smule
sund ;), det kan være alt fra løg og æble(faste bassis), peberfrugt,
hvidløg(ikke nødvendigt hvis du bruger karrypasta) banan, ananas, mango,
dåse ananas, ananas saft.. ja alt giver smag og en dejlig sødme..
- men alt med måde dog, ellers ender du ud i en frugtmamelade frem for
karry sovs :)

Hvis ikke du har en god hjemmelavet kyllinge fond at brygge på - i
stedet for vand, så hold dig fra boulion terningerne, det er en værre
gang hø. Skal det endelig være let så køb en af de små flasker touch of
taste færdig bryggede stærkt reducede fond'er, det er langt fra en ægte
fond men de har efter min mening.. en mere rigtig smag end terningerne.

Held og lykke med det.

- Daniel.

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-02-08 03:08

Allan Møller skrev:
> [...]
> så egentlig gerne prøve.
>
> Så er der nogen som kan forklare mig fremgangsmåden til at lave en go'

Hvorfor brænder i alle egentlig karry af ?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-02-08 07:42

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> writes:

> Hvorfor brænder i alle egentlig karry af ?

For at få smagen bedre frem.

Mvh Trine

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-02-08 08:29

Trine Kornum Christiansen skrev:

> For at få smagen bedre frem.
>
> Mvh Trine

Ja, den hører man ofte, men kommer smagen bedre frem på den måde?
Det bliver en anden smag, det er rigtigt, men bedre ?

Læste engang på en Garam Massala, at den end ikke måtte koge med, at den
skulle irøres lige før servering, efter det var taget af ilden

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Inger D.

Dato : 12-02-08 09:35

> Ja, den hører man ofte, men kommer smagen bedre frem på den måde?
> Det bliver en anden smag, det er rigtigt, men bedre ?

Til boller i karry starter jeg med at brænde karry af, men krydrer senere
med "ubrændt" karry. Det giver to vidt forskellige smage, og for mig er det
ligesom at bruge to forskellige krydderier.
Så "bedre", nej... "Anderledes", ja.

Inger D.

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-02-08 11:29

Inger D. skrev:

> [...]
> med "ubrændt" karry. Det giver to vidt forskellige smage, og for mig er det
> ligesom at bruge to forskellige krydderier.

Ja, så giver det mening. Mit indspark skyldes mest en formodning
om at "afbrændingen" til tider havde karakter af automathandling

http://olelarsen.eu/10/index.html

Fra : Harry Lund

Dato : 13-02-08 17:47

Javel men Luxus Madras Karry må ikke brandes af.
Og hvorfor er der ingen der bruger kokosmælk. Det går fint sammen med karry
og skal ikke jævnes.
Harry

Fra : Hauge

Dato : 14-02-08 18:22

Harry Lund wrote:
> Javel men Luxus Madras Karry må ikke brandes af.

Hvad er "luxus" i forhold til "ikke-luxus", udover prisen?
Og hvad skulle grunden være til at lige netop det ikke må brændes af?

/Hauge

Fra : Harry Lund

Dato : 15-02-08 08:45

Luksus fordi det indeholder så mange komponeneter.....
koriander,gurkemeje,chili,spidskommen,bukkehornsfrø,salvie,peber,dildfrø,løg,merian,kanel,ingefær,kardemomme,muskatblomme,muskatnød,nellike,sennep
og karryblade.
Skal ikke svitses da flere af ovennævnte indgredienser tager skade af
svisning.
Venligst
Harry