Vallø-lam
Fra : Jens Bruun

Dato : 03-02-08 10:40

Jeg har længe været på udkig efter en lokal leverandør af fersk, dansk lam,
og jeg har med stor glæde opdaget, at SuperBest er begyndet at føre
Vallø-lammekød.

Familien insisterede på Melodi Grand Prix, så det skulle være lidt nemt i
går aftes. Jeg havde derfor indkøbt en stor lammeryg og - inspireret af
pasta-tråden - noget De Cecco-pasta.

Jeg smurte lammeryggen ind i lidt olivenolie og gned den i groft salt.
Derefter ind i ovnen med fuld knald på varmluften. Efter 10-12 minutter
skruede jeg ned til 60 grader, og satte ovnen på spareprogram. Der fik den
så lov til at stå en tre timers tid.

Derefter lavede jeg en lidt udvidet udgave af én af mine ynglinsgsspiser:
Pesto. Udvidet, fordi den lige fik et skud hvidløg og en lille håndfuld
semitørrede tomater, udover de sædvanlige pinjekerne, massevis af frisk
basilikum, godt med Parmigiano, olivenolie, salt og en lille-bitte smule
sukker.

Lige før, vi skulle spise, kogte jeg en ordentlig portion af pastaen i
letsaltet vand, hældte vandet fra og vendte pastaen i olivenolie.

Jeg skar rygstykkerne og mørbraderne fri, og skar dem ud i ½cm tykke skiver.
Kødet var perfekt rosastegt hele vejen igennem.

Kødet blev serveret på et fad, pastaen i en stor skål, og pestoen i en anden
skål, så man selv kunne vende sin pasta i en passende mængde pesto. Dertil
lidt revet Parmigiano til at drysse over pastaen. Knægten, der har en
"fase", hvor han bilder sig ind, han er vegetar, fik en portion kogte
gulerødder og nogle dampede sukkerærter til at supplere pastaen med. Så kan
han lære det, kan han!

Stooor succes, selvom det umiddelbart forekom alt for simpelt.

Jeg kan varmt anbefale Vallø-lammet, og jeg er meget tilfreds med De
Cecco-pastaen, som jeg ikke havde prøvet før. Parmigianoen er den sædvanlige
fra Føtex, som jeg finder ganske udmærket.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : -V-

Dato : 04-02-08 14:04

On Feb 3, 10:40 am, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> jeg er meget tilfreds med De Cecco-pastaen, som jeg ikke havde prøvet før.

De Cecco er flere gange blevet kåret som den bedste tørpasta i
Italien, og det undrer mig ikke. Jeg er vild med den.

> Parmigianoen er den sædvanlige fra Føtex, som jeg finder ganske udmærket.

Er det Zanetti?

Jeg har nu i to på hinanden følgende indkøb af (to forskellige!)
Zanetti konstateret mug i uåbnede pakker, som har ligget i køleskabet
og først har udløbsdato om et halvt år.

-V-

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-02-08 22:11

"-V-" <valdemarj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det Zanetti?

Ja.

> Jeg har nu i to på hinanden følgende indkøb af (to forskellige!)
> Zanetti konstateret mug i uåbnede pakker, som har ligget i køleskabet
> og først har udløbsdato om et halvt år.

Sikke noget griseri. Hvad sagde Føtex?

Jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende, og fandt for lidt tid siden en
glemt Zanetti bagerst i køleskabet, der fint havde overlevet at gå laaangt
over udløbsdato.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : -V-

Dato : 04-02-08 15:45

On Feb 4, 10:11 pm, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Ja.

> Sikke noget griseri. Hvad sagde Føtex?

Jeg har ikke snakket med dem endnu, fordi jeg ret sjældent går i
Føtex.
Jeg regner ikke med at det er noget problem at få dem byttet, for de
er generelt ret kundemindede.

> Jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende, og fandt for lidt tid siden en
> glemt Zanetti bagerst i køleskabet, der fint havde overlevet at gå laaangt
> over udløbsdato.

Næh, der er meget sjældent problemer med min parmesan, heller ikke når
jeg køber dem som ligger frit fremme i specialostebutikker.

Det må være et led i deres hygiejnekæde som er røget, for to
vacuumpakkede stykker, som begge to er mugne?
Not a coincidence.

-V-