Tunesien som feriested....
Fra : Jesper Andersen

Dato : 22-02-08 11:52

Hejsa...
Vi står og skal på en uges ferie her i marts måned, vi har ikke
bestilt endnu, men havde egentlig tænkt på Gran Canarie eller
Tenerife, men det koster jo en del for tiden.
Så fik vi et godt tilbud til Tunesien, og overvejer det krafttigt pga
at der også er varme på denne tid.

Men hvordan er folk dernede, og hvad er plusserne og minusserne...
(Bryder mig ikke ret meget om tyrkiet, er det, det samme ?)

Ville I turde tage derned, nu efter alt den ballade med de forbandede
tegninger ?

Mvh
Jesper

Fra : NHF

Dato : 22-02-08 13:40

Hej

Vi var en tur i Tunesien i sommerferien, hvor vi boede inde midt i byen på
et lille hotel. Den offentlige badestranden lå lige på den anden side af
vejen. Men de små sorte drenge fatter simpelthen ikke, at mine døtre på hhv.
11 og 14 år ikke var pillegenstande, vi måtte betale os til "frihed". Hvis I
vælger Tunesien, så vælg et stort hotel med egen strand, og lad for guds
skyld være med at købe ægte tæpper, jeg ved ikke hvor mange som stod i DK
lufthavnen og skulle betale afgifter, og alle var lovet at det ikke er et
problem.

For nogle år siden var vi i Ægypten, det synes jeg var et meget rare land.
Jeg vil ikke være bange for at tage til nordafrika, og de vil jo meget gerne
have vores penge.

NHF, Århus

Fra : Pernille

Dato : 22-02-08 13:43

"Jesper Andersen" <jkaREMOVE@teknik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Bryder mig ikke ret meget om tyrkiet, er det, det samme ?)
>
> Ville I turde tage derned, nu efter alt den ballade med de forbandede

Jeg har aldrig været i Tyrkiet. Det er længe siden, at jeg var i Tunesien på
ferie. Jeg mener at det var i ´92.
Jeg var der i midten af december, og der var koldt.
Allerede dengang, havde jeg en fornemmelse af, at de ikke var særlig
begejstrede for os.
Efter al den ballade, som muslimer har været skyld i, rundt omkring i
verden, har jeg besluttet mig for, at jeg aldrig mere vil holde ferie i et
muslimsk land. - Ganske enkelt.
Der er så mange spændende steder på denne Jord.
Ha' en rigtig god ferie, uanset, hvor I tager hen.

Fra : simon

Dato : 22-02-08 13:58

Jesper Andersen skrev:
> [...]
> (Bryder mig ikke ret meget om tyrkiet, er det, det samme ?)
>
> Ville I turde tage derned, nu efter alt den ballade med de forbandede

Hej.
Vi var i Tunesien i oktober 2004.
Var indlogeret på et hotel på øen Djerba og havde nogle
udflugter - bl.a. en 2-dages tur til Sahara.
Det var egentlig meget interessant, da man så en hel del
af landet.
Vi syntes ikke, at de handlende var så påtrængende, som vi
ellers har været ude for både i Ægypten og Marokko.
Vi boede lidt afsides, så der var ikke så meget at se på,
når vi ikke var på udflugterne.
Folk var venlige og smilende over for os - selvom vi var
der midt i Ramadanen, blev min kone alligevel "bommet" for
cigaretter, og de både røg og drak kaffe i dagtimerne.
Vi havde indtrykket af, at de unge ikke var meget
religiøse.
Der var ikke meget, der kunne købes med fordel. Nogle forsøgte
at sælge tæpper, men det er ikke tilrådeligt at købe, da man
kan riskere, at skulle betale told. De ægte tæpper er heller
ikke billige.
Vi var gennemgående postive - men efter Muhammed-krisen ønsker
vi ikke at besøge noget land, der er muslimsk - men det er
bare vores holdning.
Du kan se billeder fra vorers tur på
www.oz1eee.dk -> Vore Rejser -> Tunesien

mvh
simon

Fra : jimmi1311

Dato : 22-02-08 06:35

On 22 Feb., 11:52, Jesper Andersen <jkaREM...@teknik.dk> wrote:
> [...]
> (Bryder mig ikke ret meget om tyrkiet, er det, det samme ?)
>
> Ville I turde tage derned, nu efter alt den ballade med de forbandede

Hej

Jeg kan godt anbefale Tunesien. Jeg bryder mig heller ikke om tyrkiet,
men jeg synes at det er lant rarere at være i Tunesien.

De handlende er selvfølgelig påtrængene med ikke på samme måde som i
Ægypten og de er langt mere mennesklige end tyrkerne.

I skal helt sikker tage en tur til sahara, det er ligesom man se i
film med sandklitter så langt øjet rækker.

Men det er selvfølgelig et muslimsk land og det skal man respektere
hvis man vil have en god tur

MVH
Jimmi

Fra : Bjarne

Dato : 22-02-08 14:54

Jesper Andersen skrev:
> [...]
> (Bryder mig ikke ret meget om tyrkiet, er det, det samme ?)
>
> Ville I turde tage derned, nu efter alt den ballade med de forbandede

Vi var på Djerba i 2005 i et lukket hotelområde og havde en skøn ferie.
Vi var også trygge ved at leje bil og køre rundt på Djerba.
Yderligere kørte vi rundt på fastlandet, men det ville jeg måske ikke
turde i dag. Vi havde en enkelt grim episode på kanten af ørkenen, hvor
børn løb efter bilen med sten og prøvede at stoppe os ved at stå foran
bilen.
Det var dengang, da danskere var respekteret over alt i verden.

Nu til dags bør man optræde mere end ydmygt som dansker, da vi med rette
opfattes som kommende fra et krigerisk land af arrogante respektløse
racistiske r**huller og en amerikansk satellit-stat.

Tolerancen er formentlig lav over for alt, hvad der kan opfattes som
provokerende, men man kan komme langt med venlighed, høflighed og
respekt. Vi har meget, som skal genoprettes.

Bjarne

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 22-02-08 16:17

Jesper Andersen wrote:
> Ville I turde tage derned, nu efter alt den ballade med de forbandede
> tegninger ?

Det ville jeg umiddelbart ikke have nogen betænkeligheder ved.
Vi var i Tunesien i sommeren 2006 i kølvandet på den forrige Muhammedkrise
og mærkede absolut intet til noget i den henseende.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 22-02-08 19:48

> [...]
>(Bryder mig ikke ret meget om tyrkiet, er det, det samme ?)
>
>Ville I turde tage derned, nu efter alt den ballade med de forbandede
----------------
For mig er det ikke et spørgsmål om at turde - mere et spørgsmål om
det er nødvendigt et besøge et muslimsk land, som tingene er i dag.
Der er da så mange andre steder, som på alle måder kan give en god
ferie. Personligt kan jeg ikke se hvorfor man skal tage chancen, når
der er andre ligeså gode muligheder for sol og varme på det tidspunkt
I ønsker at rejse.
Jeg ville sige - tag dog et andet sted hen og bliv ligeså glad for
jeres ferie !
Mogens

Fra : Bjarne

Dato : 22-02-08 21:15

mogens.amd64@gmail.com skrev:

> [...]
> I ønsker at rejse.
> Jeg ville sige - tag dog et andet sted hen og bliv ligeså glad for

Din risikovurering virker ikke velovervejet.

Der er mange danskere, som rejser udenlandsk. Heraf er der en del, som
kommer galt afsted på den ene eller anden måde, men det er mig bekendt
meget få, der kommer galt afsted, fordi de rejser til "muslimske lande".

Danske turister bliver voldtaget i Bulgarien, myrdet i Thailand,
lemlæstet ved trafikulykker i Tyrkiet, begravet under sne i Alperne, får
orm eller parasitter eller malaria i Afrika, brænder op i en
flyvemaskine i Italien eller udsættes for røverier og værtshusvold i
Australien eller Amsterdam.

Hvor mange tror du egentlig, der kommer galt afsted fordi de rejser til
"muslimske lande"?

Bjarne

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-02-08 00:19

On Fri, 22 Feb 2008 21:14:40 +0100, Bjarne wrote:

> Din risikovurering virker ikke velovervejet.

Mig forekommer den ganske velovervejet.

> [...]

> Australien eller Amsterdam.

> Hvor mange tror du egentlig, der kommer galt afsted fordi de rejser til

Umiddelbart falder mig ind, af danske ofre

- to unge piger dræbt ved bombeattentat mod diskotek i Indonesien
- lille dreng amputeret ben efter bombeattentat i Egypten
- statsfinansierede evakueringer fra Libanon og Egypten

Andre riscici mindskes ikke af den grund. Du nævner almindelig
kriminalitet, trafik, naturkatastrofer, sygdomme. Terrorriskoen kommer
oveni. Den er næppe statisktisk tung, men det er mere afgørende for mig at
grupper - mange eller få - vil slå mig ihjel alene på grund af min
nationalitet eller hudfarve. Det får mig ikke til at føle mig velkommen.

Men det må enhver afgøre med sig selv og sin familie. Jeg finder ikke grund
til at kalde det ene eller andet standpunkt moindre velovervejet.
Umiddelbart er Udenrigsministeriets rejsevejledning en rettesnor, for
Tunesien:

http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerRejsen/Rejsevejledninger/RejsevejledningTunesien

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bjarne

Dato : 23-02-08 07:43

Peter Loumann skrev:

> [...]
>
> Men det må enhver afgøre med sig selv og sin familie. Jeg finder ikke grund
> til at kalde det ene eller andet standpunkt moindre velovervejet.

Jamen det er vi så uenige i.
Hvis man vil komme uskadt hjem fra sin ferie og samtidig opleve noget
spændende, må man sammenholde de mulige rejseoplevelser med en reel
risikovurdering.

Og dertil hører mig bekendt, at der ikke er nogen betydelig risiko ved
at rejse til et "muslimsk land".
Hvis andre kan korrigere dette indtryk, er de velkomne.

Du nævner, at to personer er dræbt og en invalideret i Indonesien og
Ægypten (på hvor mange år?). Det er tragisk, men marginaler i forhold
til risikoen for trafikulykker i mange lande. At køre i bil f.eks. i
Nepal og mange andre steder er mere livsfarligt.

Evakueringerne er møgærgerlige, men ikke værre end evakueringerne fra
f.eks. Thailand.

> Umiddelbart er Udenrigsministeriets rejsevejledning en rettesnor, for
> Tunesien:
>
> http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerRejsen/Rejsevejledninger/RejsevejledningTunesien

Den virker da ikke særligt alarmerende?
Oplysningen om den påståede mordplan i Danmark (som ikke kan bevises i
retten) er vel mest et argument for at forlade Danmark?
De nævnte begivenheder tyder ikke på, at der hersker nogen overhængende
risiko for danske turister.
Til gengæld står der netop, at antallet af alvorlige forbrydelser er lavt!

Hvis man tager de hensyn som udenrigsministeriet anbefaler, er jeg ikke
mere bange for at rejse til Tunesien end til Berlin, New York, Randers
eller Bangkok.

Bjarne

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 23-02-08 11:12

>Din risikovurering virker ikke velovervejet.

------------------------
Jo det er den - jeg vurderer at tager man ikke til et muslimsk
lande(som tingene er ligeneu) så er der een risiko mindre - alle de
andre ulykkesmuligheder du nævner kan jo ske overalt - men at folk
ikke bryder sig om mog pga min nationalitet - den ting kan jeg jo
undgå at have problemer med ved at vælge et andet land.
Af dem jeg kender der har været i Tunesien har ingen ønsket at
gentage"successen" !
Såeee. .... der er stadig masser afs steder på vores jord, hvor man
kan have en god ferie. Men måske verdensbilledet ændrer sig så man
igen får lyst til et muslimsk land - må man da håbe !
Mogens

Fra : Bjarne

Dato : 23-02-08 14:12

> [...]
> kan have en god ferie. Men måske verdensbilledet ændrer sig så man
> igen får lyst til et muslimsk land - må man da håbe !

Jeg læser det sådan, at du reelt ikke handler ud fra nogen
risikovurdering, men simpelthen ikke bryder dig om at komme steder, hvor
du er foragtet, fordi du er fra Danmark. Det er en ærlig sag.

Alting har konsekvenser, og det verdensbillede, du taler om, ændrer sig
næppe, før vi holder op med at lege arrogante, dumsmarte r**huller i en
hyklerisk kampagne om "ytringsfrihed" anstiftet af de store privatejede
massemedier, som sælger mere, når de er så "modige", at de tør gøre nar
ad det, der er mest dyrebart for en betydelig del af jordens befolkning.

Jeg skammer mig også meget over at være dansk og længes efter dengang,
da man var meget højt respekteret som dansker i hele verden.

Men jeg tror også på, at det kan gøre en fordel, hvis nogle af os
danskere rejser ud i verden og opfører os ordentligt og ydmygt og viser
respekt de steder, vi kommer.

Bjarne

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-02-08 20:36

On Sat, 23 Feb 2008 14:12:12 +0100, Bjarne wrote:

> [...]

> [...] det verdensbillede, du taler om, ændrer sig næppe, før vi holder op
> med at lege arrogante, dumsmarte r**huller [...]

Jeg hopper alligevel på den - dit misbrug af denne gruppe til politisk
propaganda bør ikke stå uimodsagt:

"Vi"? Tal for dig selv! Jeg leger ikke arrogant, dumsmart r**hul. Jeg har
ikke tegnet eller publiceret nogen tegninger. Jeg har ikke beordret
soldater til Irak og heller ikke stemt på nogen der har. Den kollektive
fordømmelse hører ingen steder hjemme.

> Jeg skammer mig også meget over at være dansk [...]

Her er du perfid, for nu at bruge din egen yndede polemik. Mogens har ikke
ytret noget om at han skulle skamme sig over at være dansk. Du misbruger
også mig, idet jeg tidligere i tråden

skrev:

"det er mere afgørende for mig at grupper - mange eller få - vil slå mig
ihjel alene på grund af min nationalitet eller hudfarve. Det får mig ikke
til at føle mig velkommen."

Jeg skammer mig ikke det mindste over at være dansk.

x-fut:

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bjarne

Dato : 23-02-08 23:05

Peter Loumann skrev:

> [...]
> ikke tegnet eller publiceret nogen tegninger. Jeg har ikke beordret
> soldater til Irak og heller ikke stemt på nogen der har. Den kollektive

Jeg synes du skal søge hen i din admin-gruppe med dine personangreb, når
du ikke har noget sagligt at bemærke omkring den situation, man som
dansker kommer i, hvis man rejser til f.eks. Tunesien.
Jeg har ikke tid til folk som dig, der misbruger nyhedsgruperne til
politiske eller racistiske og/eller personlige angreb.

Tråden her handler om rejser til Tunesien.

Bjarne

Fra : Kirsten & Ivan Kragh

Dato : 24-02-08 08:30

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> politiske eller racistiske og/eller personlige angreb.
>
> Tråden her handler om rejser til Tunesien.

....og mon ikke alle, der har fulgt med i denne tråd, efterhånden har fundet
ud af, hvad din mening er.

Fra : Bjarne

Dato : 24-02-08 11:50

Kirsten & Ivan Kragh skrev:

> ...og mon ikke alle, der har fulgt med i denne tråd, efterhånden har
> fundet ud af, hvad din mening er.
Det er sådan set irrelevant her, hvad min mening er.
Jeg håber blot at have bidraget til at sætte flere nuancer på
spørgsmålet om, hvilke problemer der er eller ikke er i at rejse til
"muslimske lande".
[Det er altid et godt udgangspunkt at forsøge at forstå, hvorfor ca.
1.300.000.000 mennesker kan opleve at have et problem med os danskere, i
stedet for blot at blive fornærmet over, at de ikke kan lide os.]
Nu er flere synsvinkler kommet frem, bl.a. konkrete rejseoplevelser, og
så er det op til Jesper og andre at danne deres egen mening.

Bjarne

- som har fået lyst til at gense den skønne tunesiske ø Djerba. (Man
kunne jo altid overveje at forklæde sig som tysker )

Fra : Pernille

Dato : 23-02-08 17:12

<mogens.amd64@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan have en god ferie. Men måske verdensbilledet ændrer sig så man
> igen får lyst til et muslimsk land - må man da håbe !

Jeg er helt enig! Der er så mange dejlige steder på Jorden, - så hvorfor
bruge tid og penge på steder, hvor man ved, at man ikke er velset.

Fra : Bjarne

Dato : 23-02-08 18:28

Pernille skrev:

> Jeg er helt enig! Der er så mange dejlige steder på Jorden, - så hvorfor
> bruge tid og penge på steder, hvor man ved, at man ikke er velset.

Fordi man afskærer sig fra at opleve en meget betydelig del af verdens
spændende lande, hvis man har islam-fobi.
1.300.000.000 af verdens befolkning er muslimer.
Fra sydvest over syd til sydøst for EU er der f.eks. et område mange
gange større end EU, hvor man har en stor muslimsk befolkning.
Nogle af landene er gamle kulturlande, hvor man havde et gammelt
højtudviklet kulturliv, mens vores del af verden endnu var kristne
barbarer, som brændte hekse og førte blodige erobringskrige.

Men vi har jo hver sine interesser. Nogle er tilfredse med en ferie i
Ho, og hvis man trives der, er det nærmest perfekt. Hvert sted sin
charme

vh

Bjarne

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 23-02-08 19:16

On Sat, 23 Feb 2008 18:27:46 +0100, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>

>Fordi man afskærer sig fra at opleve en meget betydelig del af verdens
>spændende lande, hvis man har islam-fobi.
-------------------
Jamen du har jo så evig ret ! men stadig ville jeg vælge et helt andet
sted at holde min ferie - og jeg tror jeg får en god oplevelse på
f.eks. Madeira fhar lige været der). Tror virkelig ikke et muslimsk
feriested. Marokko-Tunesien-eller lignende kan give mig ret meget mere
i oplevelser end de andre mere almindelige steder. - Ferie gider jeg
ikke eksperimentere med - har altså kun 5 uger om året at lege med- så
Tunesien og for den sags skyld Tyrkiet er helt ud afa billedet ligenu
- men håber da, at de kan få et fornuftigt forhold til livet her på
jorden !!!!! Men at du føler at de muslimsle lande giver dig en god
og sikker ferie - ja det er da godt for dig. Jeg gider bare ikke -
ligenu - men måske senere i livet, at det hele ændrer sig ???
Mogens

Fra : Bjarne

Dato : 23-02-08 23:10

> [...]
> og sikker ferie - ja det er da godt for dig. Jeg gider bare ikke -
> ligenu - men måske senere i livet, at det hele ændrer sig ???
Jamen Mogens, du har da ganske ret i, at der er langt flere spændende
rejsemål end vi som normale mennesker har tid til at besøge.
Du skal selvfølgelig rejse til de steder, som interesserer dig.

Jeg brænder ikke efter Tyrkiet. Det er ikke på grund af religion, men
fordi jeg har hørt, det er svært at være i fred for aggressive tiggere
og handlende.

Jeg synes bare, det er møgærgerligt, hvis folk afskærer sig selv fra
nogle oplevelser, fordi de lader sig rive med af en diffus terror-skræk,
der ikke er dækning for i en reel risikovurdering.

Det er lige så skævt som at de fleste ikke er bange for at køre i bil i
fremmede lande, selvom det kan være en af de allerfarligste rejseoplevelser.

Bjarne

Fra : Pernille

Dato : 24-02-08 00:23

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men vi har jo hver sine interesser. Nogle er tilfredse med en ferie i Ho,
> og hvis man trives der, er det nærmest perfekt. Hvert sted sin charme

Har oplevet både Marocco og Tunesien. Har ikke brug for at komme tilbage.
Der er rigtig mange andre spændende steder på Jorden!

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 22-02-08 19:57

Vi var dernede 2 par med børn for et par år siden og vi gør det aldrig
igen..

hotellet vi var på var fuldt af russere, så alt var optaget uanset hvilket
tidspunkt du kom på, kl 6 var alle solstole optaget, kl 8 var alt morgenmad
pakket i poser af russerne så de havde til resten af dagen.

Gik du i byen var du næsten sikker på at blive skuffet over maden, vi fandt
faktisk kun 1 restaurant hvor maden var ok, resten var ren turistmad. af
meget dårlig kvalitet.

børnene blev antastet på gaden af store børn, fik lagt et par mandler i
hånden og blev så afkrævet 1 euro som "betaling".

o.s.v.

ALdrig igen, vi er vendt tilbage til vores elskede grækenland.

thomas

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-02-08 22:28

"Jesper Andersen" <jkaREMOVE@teknik.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Tenerife, men det koster jo en del for tiden.
> Så fik vi et godt tilbud til Tunesien, og overvejer det krafttigt pga

Varme og varme:
http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr_europa.htm?city=500216001&name=Tunis
18 om dagen og 8 om natten er jo ikke imponerende.
Jeg har ikke selv været der, men min datter var der for mange år siden. Det
var første og sidste gang. Bevæbnede vagter om hotelområdet. De var der i
slutningen af februar/starten af marts og havde solskin, men syntes at der
var koldt - selv i dagtimerne.
De kunne sole sig uden så meget tøj, hvis de fandt et sted absolut uden vind
ellers ikke.
Gran Canaria og Tenerife har jo et helt andet vejr - men som du selv antyder
kan prisen jo afgøre, hvad man finder er bedst.

Kurt

Fra : Bjarne

Dato : 23-02-08 07:46

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> Gran Canaria og Tenerife har jo et helt andet vejr - men som du selv
> antyder kan prisen jo afgøre, hvad man finder er bedst.

Det afhænger altsammen af forventningerne.
Da vi var der i februar, svingede vejret mellem behageligt forårsvejr
og bagende hede.
Tættere på sommeren kan det svinge mellem varmt og uudholdeligt varmt.

Bjarne

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-08 09:17

Jesper Andersen <jkaREMOVE@teknik.dk> wrote:

> Men hvordan er folk dernede, og hvad er plusserne og minusserne...

Jeg lærte en vigtig ting da jeg i 2000 var i Tunesien: At prutte om
prisen. Man må ikke give mere end højst 40% af det de forlanger - fik
jeg at vide af en derboende dansker. Det holdt fint - og det er en
oplevelse at udføre ritualet. Høre om deres syge børn etc.

Folk dernede var dengang utroligt venlige - det var i slutningen af
november, temperaturen var fin, havet til at bade i.

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Lars

Dato : 29-02-08 23:32

Jesper Andersen wrote:
> [...]
> (Bryder mig ikke ret meget om tyrkiet, er det, det samme ?)
>
> Ville I turde tage derned, nu efter alt den ballade med de forbandede

Selvmord!

Fra : Bjarne

Dato : 01-03-08 09:35

Lars skrev:

> Selvmord!

Hvis det er selvmord at rejse til Tunesien, er det til gengæld lige så
meget selvmord at køre i taxi i Verona eller spise på en landevejsgrill
i Vietnam.
Det er hysteri at ophøje en meget, meget lille risiko til selvmord.

Bjarne