Ind/udførsel af madvarer til USA
Fra : B. Jensen

Dato : 17-02-08 18:55

Hej
Vi skal i marts måned på en rejse til Guatemala via San Francisco - med
først et 3 dages ophold i USA.
Vores datter skal giftes i Guatemala og vi har snakket om at medbringe lidt
traditionel dansk mad.
Hvordan er det lige med indførsel af madvarer ind i USA.?
Vi påregner f.eks. måske at tage et par spegepølser med derover og dels
lillemors hjemmelavede kranse kager.
Er dette lovligt at ind/udføre eller kan vi risikere at vi skal aflevere det
hele i tolden i USA eller måske allerede i Københavns lufthavn?

Birger

Fra : Søren Blom

Dato : 17-02-08 21:55

"B. Jensen" <bodegaardnospam@mail.dk> skrev
> [...]
> Er dette lovligt at ind/udføre eller kan vi risikere at vi skal aflevere
> det hele i tolden i USA eller måske allerede i Københavns lufthavn?

Prøv at kik på
http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Privat_indfoersel/forside.htm
der kan du vist finde de svar du søger.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : B. Jensen

Dato : 17-02-08 22:32

> Prøv at kik på
> http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Privat_indfoersel/forside.htm
> der kan du vist finde de svar du søger.

Hej Søren

Tak for info.
Jeg har selv tidligere idag været inde på fødevarestyrelsens hjemmeside som
du henviser til, men det omhandler jo om indførsel til Danmark - vi skal jo
indføre fødevarer ud af danmark til USA.

Birger

Fra : Ulvir

Dato : 17-02-08 23:18

"B. Jensen" <bodegaardnospam@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Er dette lovligt at ind/udføre eller kan vi risikere at vi skal aflevere
> det hele i tolden i USA eller måske allerede i Københavns lufthavn?

Det kan I vist glemme alt om..

http://germany.usembassy.gov/germany/faqs/customs.html#5

Fra : Lars Ehlers

Dato : 18-02-08 00:22

On Sun, 17 Feb 2008 18:54:57 +0100, "B. Jensen"
<bodegaardnospam@mail.dk> wrote:

> [...]
>Er dette lovligt at ind/udføre eller kan vi risikere at vi skal aflevere det
>hele i tolden i USA eller måske allerede i Københavns lufthavn?

Spegepølserne går desværre ikke:

"Meats, Livestock, and Poultry
The regulations governing meat and meat products are very strict. You
may not import fresh, dried, or canned meats or meat products from
most foreign countries into the United States. Also, you may not
import food products that have been prepared with meat."

Men småkagerne går nok:

"Food Products (Prepared)
You may bring bakery items and certain cheeses into the United States.
The APHIS web site features a Travelers Tips section and Game and
Hunting Trophies section that offers extensive information about
bringing food and other products into the country. Many prepared foods
are admissible. However, almost anything containing meat products,
such as bouillon, soup mixes, etc., is not admissible. As a general
rule, condiments, vinegars, oils, packaged spices, honey, coffee and
tea are admissible. Because rice can often harbor insects, it is best
to avoid bringing it into the United States."

Se detaljerne på:
http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/vacation/kbyg/prohibited_restricted.xml

Der er ingen, der vil checke noget i Kastrup, det sker først i
lufthavnen i San Francisco. Tolderne bruger hunde (beagles), som er
specielt trænede i at finde madvarer. De går rundt mellem folk, når de
henter deres bagage. Jeg har set dem mange gange.

--
Lars Ehlers
"Screw you guys, I'm going home" Eric Cartman

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 18-02-08 08:44

> [...]
> Er dette lovligt at ind/udføre eller kan vi risikere at vi skal aflevere
> det hele i tolden i USA eller måske allerede i Københavns lufthavn?

Hey Birger...
Lige netop Californien, som San Fransisco jo ligger i, har særligt strikse
regler for indførsel af fødevarer, og selv når man kommer kørende ind i Ca.
fra én af nabostaterne oplever man at blive standset ved ckeck-points og
udspurgt om man medbringer fødevarer. I flyveren på vej til USA skal man jo
altså også udfylde en rubrik, om man medbringer fødevarer, og alt dette er
selvfølgelig fordi netop Californien i høj grad ernærer sig ved opdyrkede
arealer med især druer og citrusfrugter, der på denne måde beskyttes mod
indførte parasitter og sygdomme.
Det er nemt at sige at man ikke har noget, eller krydse af ved "nej", men
derved kan man nemt komme til at rode sig ud i noget snavs, da man jo så så
pludselig er kriminel hvis man alligevel bliver taget, og det ser de jo som
regel ikke let på derovre, så jeg ville nu nok undlade at medbringe noget
jeg var i tvivl om.
Mvh
Niels Hejnfelt
P.S. Kransekagerne kan du med garanti købe i Mortensens Bakery i Solvang
(fru Mortensen levede stadig da jeg var der i -98, tror hun var 94 dengang -
hehe).

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 19-02-08 07:10

> [...]
> som regel ikke let på derovre, så jeg ville nu nok undlade at medbringe

Yep - Jeg er bosat lige nord for den amerikanske graense og der er mange
canadiere der ryger paa "tjek listen" (dvs. de skal ind og tjekkes hver gang
de vil krydse graensen - hvilket ofte er en 'pain in the ...') blot fordi de
har smurt madpakken en enkelt gang - og valgt at medbringe en eller anden
form for koed... og taget paa en hurtig frokost tur ned til Washington...

Saa generelt - undgaa at medbringe mad ...

mvh
Allan

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-02-08 21:40

"Allan Rasmussen" <jawaSLETmig350@hotmail.com> wrote:

> [...]
>form for koed... og taget paa en hurtig frokost tur ned til Washington...
>
>Saa generelt - undgaa at medbringe mad ...

Det lyder næsten lige så "muntert" som at krydse grænsen mellem Chile og
Argentina.

Her er det bare stort set alt spiseligt som ikke er på dåse.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : B. Jensen

Dato : 19-02-08 15:45

"
> [...]
> P.S. Kransekagerne kan du med garanti købe i Mortensens Bakery i Solvang
> (fru Mortensen levede stadig da jeg var der i -98, tror hun var 94

Hej alle
Jeg kan ligesom fornemme på det hele at det er en dårlig ide vi har fået,
så jeg tror vi hellere må undgå at indføre vores madvarer til USA/Guatemala
.. ihvertfald salamien.
Dog tror jeg ikke selv på, at der vil ske noget ved at indføre vores
hjemmegjorte kransekager til landet.
Hvorvidt vi skal oplyse til immigrations myndighederne om at vi indfører
madvarer har vi tænkt på at svare nej til på papirerne - jeg betragter dette
som cookies - dvs småkager og ikke deciderede "madvarer" i min forstand.

Tak for hjælpen.

Birger

Fra : Christiansen

Dato : 19-02-08 22:49

Lad for guds skyld være med af fifle med noget som helst, lad alt fødevare
med mere blive hjemme.
Se Allan Rasmussens indlæg ovenfor, hvis du først har skrevet nej og det så
viser sig at du alligevel har, kan du let risikere meget lang tid med
indklareringen foruden at du helt sikkert mister det hele. De herrer derovre
er ikke altid lige lette at have med at gøre.
Vi havde en mand i firmaet der tog en pose birkesfrø med til når hans kone
bagte franskbrød, han slap ud efter 18 timer og dyr assistance fra advokat.

Christiansen

Fra : Henrik Hansen

Dato : 20-02-08 22:37

"B. Jensen" skriver:

> [...]
> som cookies - dvs småkager og ikke deciderede "madvarer" i min forstand.

Hvis du vil hurtig igennem tolden, så lad alle madvarer blive hjemme, US
Food and Agriculture er ikke til at spøge med.

Sidst jeg var i USA blev man inden tolden udspurgt om man skulle besøg
familie, hvis man skulle, var det med 100% sikkerhed at alt bagage
skulle igennem en speciel scanner der kunne finde madvarer i kufferten -
og når først de har fundet noget i en kuffert, så risikerer man at de
vil søge alt igennem.

Det eneste man umiddelbart kan tage med ind er vist slik.

/Henrik

Fra : B. Jensen

Dato : 21-02-08 19:38

"Henrik Hansen" <henrhans@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vil søge alt igennem.
>
> Det eneste man umiddelbart kan tage med ind er vist slik.
Hej igen
Idag har jeg ringet til den amerikanske ambassade i København, og de har
oplyst til mig at jeg roligt kan tage vores kransekager med derover, når det
bare ikke er animalske madvarer jeg indfører. Vi skal blot oplyse i
papirerne, at vi agter at indføre "Cookies" til USA., så må vi vel stole
på det?

Birger

Fra : Bjarne K.

Dato : 19-02-08 11:18

"B. Jensen" <bodegaardnospam@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Er dette lovligt at ind/udføre eller kan vi risikere at vi skal aflevere
> det hele i tolden i USA eller måske allerede i Københavns lufthavn?

Har godt nok ikke været i Guatamala, men de har altså også Salami i Syd
America.

Bjarne K.