Sihanoukville i Cambodia!
Fra : Søs

Dato : 11-02-08 11:58

Hej!
Næste vinter har Star Tour direkte fly til Cambodia, så det overvejer vi
meget at prøve.

Men er der nogen her i nyhedsgruppen, der har været i Sihanoukville?

Så vil vi meget gerne høre både godt og skidt derfra.

På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Søs.

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 11-02-08 13:22

"Søs" <lars.irene@mail.dk> wrote:
[...]

Jeg var der i desember 2006, og det var fint nok. Riktignok reiste jeg
ikke med noe charterselskap, men var der bare i noen dager, etter å ha
besøkt Siem Reap og Phnom Penh først. Jeg har laget et lite "galleri"
fra hele reisen, som du finner på
http://www.pvv.org/~bct/indokina/
Bildene 54-71 er fra Sihanoukville og dets nærhet.

Om du beveger deg utenfor hotellets murer er Sihanoukville en ganske
annen opplevelse enn charter-målene i Thailand. Fattigdommen er nokså
tydelig, men folk er hyggelige, og det er definitivt ikke farlig å gå
rundt på egen hånd. Det finnes taxier, men den vanligste måten å få
skyss på er bak på en knallert.

Ta med masser av 1-dollarsedler. Dollar er i praksis lokal valuta, og
nesten alt koster tilfeldigvis en dollar.

Befolkningen er ung, siden så mange ble drept av Pol Pot-regimet på
1970-tallet. Det kan være trist å tenke på, men det betyr også at
de som lever i dag ikke vet mye om tragediene som inntraff, men i stedet
er veldig opptatt av fremtiden, og gjør hva de kan for at den skal bli
god.

Fra Sihanoukville kan man gjøre flere fine utflukter. Reap National
Park er en god opplevelse, om man er i stand til å gå en time eller
to. Strendene inne i Sihanoukville kan være litt tilsøplede, mens de
er helt uberørte i nasjonalparken. Om man ikke kan gå, kan man også
få se fine strender ved å ta en dagstur med båt til øyene utenfor
byen.

En utflukt som helst skal være med overnatting er å dra til en "hill
station", dvs steder som ligger litt høyere i landet innenfor kysten.
Det er ikke akkurat fjell, men det er i hvert fall litt kjøligere der,
og ofte med interessante spor etter fransk kolonitid. Bokor er nok
den mest populære.

Vær forberedt på at det er et u-land dere skal besøke, og at ikke alt
er like godt tilrettelagt for turister, så blir det nok en fin reise!
(Jeg foretrekker selv Kambodsja langt foran Thailand, nettopp fordi
det meste er litt mer "ekte" i Kambodsja.)

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Søs

Dato : 11-02-08 17:41

Hej Bjørn!
Mange tak for dit svar.

Det lyder til, at det lige er et sted for os, da vi klart søger det "ægte",
frem for at alt er tilrettelagt for os turister.

Foretrækker selv Indien frem for Thailand, men vil gerne prøve noget nyt.
Hilsen Søs.

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-02-08 20:47

On Mon, 11 Feb 2008 11:57:44 +0100, Søs wrote:

> Men er der nogen her i nyhedsgruppen, der har været i Sihanoukville?

Mnjah - kun et døgn og det er ligger tilbage i nov./dec. 2004.

> Så vil vi meget gerne høre både godt og skidt derfra.

Mit indtryk er i sagens natur begrænset. her er et foto fra den stand der
ligger nærmest byen. Den er ikke noget at skrive hjem om, men der ligger en
eller flere behagelige restauranter. I baggrunden den ret nye og vigtige
containerhavn:

http://pedalo.dk/cambodia/landet/kompong_som.html

Det her er også derfra, men siger mindre om stedet end om folk, antagelig
indenlandske tilrejsende:

http://pedalo.dk/cambodia/khmerer/bryllup.html

De var henrykte over at blive fotograferet af falang-turister.

Jeg var med en gruppe. Vi overnattede på Sokha Beach Resort der dengang var
nyåbnet og overkommeligt: høj klasse, fin beliggenhed lidt sydøst for byen
- knap til at skelne fra et tilsvarende i Thailand, dog var servicen en
kende mindre professionel. Stranden var efter sigende den bedste bynære,
men stadig ikke noget særligt.

http://pedalo.dk/cambodia/landet/badehotel.html

Byen virkede rodet og fattig, med en del falang backpackers. Omgivelserne
er smukke. Efter opholdet kørte vi nordvestpå mod Ko Khong i en rustbunke
af en lokal minivan der da også brød sammen undervejs. Vejen kræver
nyrebælte, landskabet er betagende med bjergregnskov (Kardemomme- /
Elefantbjergene). Lidt indtryk fra disse vestlige omgivelser:

http://pedalo.dk/cambodia/landet/rismarker.html

http://pedalo.dk/cambodia/landet/huse01.html

http://pedalo.dk/cambodia/landet/huse02.html

http://pedalo.dk/cambodia/landet/faerge01.html

http://pedalo.dk/cambodia/landet/faerge02.html

http://pedalo.dk/cambodia/landet/jungle.html

Resten er rygter:

Mens stranden ved Sihanoukville mest er mangrovelignede, skulle småøerne
udefor være herlige, med ensomme sandstrande og god snorkling. Mod nordvest
skulle der også være herlige, tomme sand- og palmestrande, vist lidt svære
at komme til ...

http://pedalo.dk/thailand/