Los Angeles: Bil eller Bus?
Fra : J&H

Dato : 10-02-08 11:47

Hej gruppe.

Min kæreste og jeg er ved at planlægge en tur til L.A.
Overnatning og billetter er på plads, men vi mangler stadig at finde ud af,
hvordan vi kommer rundt i byen.
Jeg selv har ikke kørekort, så evt. kørsel ville komme til at hænge på min
søde kæreste, som dog ikke er sikker på, at hun er frisk på udfordringen.
Efter danske forhold er hun dygtig nok i trafikken, men hvad synes folk, som
har prøvet at køre der? Skal man have mere end almindelige evner og
iskrystaller i maven?

Alternativet er taxa eller offentlig transport. Og afstandene er generelt
nok for store i taxa til vores pengepung. Men hvordan med busser? Ifølge de
rygter jeg har hørt, er det kun sociale tabere, som benytter busserne i LA.
Og så tænker jeg jo, om det er fornuftigt at ture rundt som turist? Nogen
erfaringer? Og er det overhovedet til at komme rundt på den måde?

Mvh J&H

Fra : Eivind

Dato : 10-02-08 12:18

> [...]
>Efter danske forhold er hun dygtig nok i trafikken, men hvad synes folk, som
>har prøvet at køre der? Skal man have mere end almindelige evner og

Jeg synes ikke USA er specielt svært at køre rundt i. Synes faktisk
folk kører pænere end herhjemme. Der er nogle få ting der er
anderledes.. f.eks kan man dreje til højre for rødt hvis der er fri
bane. Jeg vil dog bestemt anbefale en GPS!

Fra : Bjarne

Dato : 12-02-08 13:33

> [...]
> anderledes.. f.eks kan man dreje til højre for rødt hvis der er fri
> bane. Jeg vil dog bestemt anbefale en GPS!

Det kan jeg kun give dig ret i. Jeg har kørt flere gange i L.A. det i hvert
langt nemmere end i København, man cruiser stille og roligt og vejene er
store og overskuelige...

Og L.A. er så stor at det er utopisk ikke at have en bil selv. Så ryger alt
tid på offentligt, hvilket også er bøvlet. L.A. har faktisk en metro, men
ikke meget mere udbygget end den vi har i KBH.

Husk at besøge http://www.cafe50s.com/ Det er go stil og stjerne god
frokost....

Fra : J&H

Dato : 12-02-08 17:04

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> wrote in message

> [...]
> alt tid på offentligt, hvilket også er bøvlet. L.A. har faktisk en metro,
> men ikke meget mere udbygget end den vi har i KBH.

Tak til alle for jeres svar

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-02-08 14:29

"J&H" <x@x.x> wrote in

> Efter danske forhold er hun dygtig nok i trafikken, men
> hvad synes folk, som har prøvet at køre der? Skal man have mere end
> almindelige evner og iskrystaller i maven?

Amerikansk trafik foregår generelt i et lidt mere adstadigt tempo end
herhjemme, og der er generelt bedre plads.

Enkelte trafikregler er væsentligt anderledes end herhjemme. F.eks retten
til højresving ved rødt lys og først-til-mølle princippet istedet for
højrevigepligt i visse mindre vejkryds.

Men jeg ville ikke have nogle betænkeligheder, blot følge rådet om at
anskaffe en GPS. Amerikanske veje kan være mærkelige, f.eks. har jeg
oplevet motorvejsafkørsler i venstre side....

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 11-02-08 08:44

> [...]
> LA. Og så tænker jeg jo, om det er fornuftigt at ture rundt som turist?
> Nogen erfaringer? Og er det overhovedet til at komme rundt på den måde?

Hej J&H
I skal overhovedet ikke have nogen form for betænkeligheder mht at leje bil
derovre.
Som en anden nævner, så kører man faktisk mere hensynsfuldt i USA end i
Europa, og en af grundene er at der er automatgear i næsten alle biler, og
det gør altså at men ikke accelererer så hurtigt når man sætter i gang.
Trafikken flyder meget meget bedre end hos os, og det er fordi landet er
bygget til biler. Herhjemme oplever man ofte, at en enkelt bil der skal
dreje kan få 50 biler til at holde bagved sig og vente, men vejene er
simpelthen så brede i USA at der er drejebaner allevegne, og man kan altid
overhale, eller lade sig overhale hvis man lige har brug for at orientere
sig.
På motorvejene er der i og omkring L.A. rigtig mange baner, helt op til 16
tror jeg nok at jeg har set, men ved de store afkørsler er der så også 2-3
frakørselsbaner. Desuden har de den de kalder "diamond-lane", det er den
yderste overhalingsbane hvor man kun må køre hvis man er 2 eller 3 i bilen
(se skiltene) og det er simpelthen for at få folk til at køre flere sammen i
bilerne for i denne bane kører man bare lige gennem trafikpropperne, og
bøden for misbrug er høj!
Skiltningen er generelt god, men når man er helt ude i de afsides egne kan
den godt være lidt sparsom, men vi har nok kørt ca. 50.000 km i efterhånden
2/3 af USA, og har fint kunnet klare os med Rand McNally's statemaps som kan
købes allevagne, også i DK.
Den med højresving ved rødt har I allerede fået beskrevet, og den virker
fint for dem der måtte køre på tværs bruger ikke den bane man drejer ind i
for den er jo afsat til drejebane for den tværgående trafik. Det er desuden
angivet ved skiltning i lyskrydsene om man må dreje for rødt.
USA har én eneste rigtig sjov trafikregel som man lige skal prøve for at
kunne mestre den: I et kryds uden lysregulering er det den der kommer først
til krydset der har forkørselsretten, og den regel respekteres af alle ! Dvs
man skal lige holde øje med hvem der holder og venter ved krydset når man
selv ankommer dertil, og så afventer man sin tur.
Jeg har selv første gang tænkt, at jeg venter lige med at køre til alle de
andre er væk, men den går ikke! De ved alle at nu er det din tur og de
dytter og vinker dig frem, og de kører simpelthen ikke før du er kørt gennem
krydset. Det lyder uoverskueligt, og man bliver lige lidt usikker første
gang man prøver, men derefter er det faktisk ret nemt.
I kan bare spørge hvis der er mere...og rigtig god tur.
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Eivind

Dato : 12-02-08 20:09

> [...]
>krydset. Det lyder uoverskueligt, og man bliver lige lidt usikker første
>gang man prøver, men derefter er det faktisk ret nemt.

Sjovt, den regel lærte jeg ved at køre ud lige foran en politivogn ;)
han fulgte da også efter og forklarede det pænt.

Fra : Bjarne

Dato : 13-02-08 11:33

> Sjovt, den regel lærte jeg ved at køre ud lige foran en politivogn ;)
> han fulgte da også efter og forklarede det pænt.

hehehehe så kan man lære det.

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-02-08 22:08

"Niels Hejnfelt" <niels@hejnfelt.dk> wrote in message

> [...]
> andre er væk, men den går ikke! De ved alle at nu er det din tur og de
> dytter og vinker dig frem, og de kører simpelthen ikke før du er kørt

Jeg lærte den også på den hårde måde. Kørte bag et par kollegaer, som havde
styr på reglerne, og da de kørte, fulgte jeg da bare med. Med det resultat,
at folk hang ud af vinduer og truede af mig.

I har dog alle ret i at det er ret så afslappende af køre i CA, når man
altså lige har lært den der med krydset. Mener forøvrigt at huske, at der er
fuld stop skilte der hvor reglen gælder.

En anden sjov ting, er at må overhale både venstre og højre om. Det er lidt
irreterende, at der ligger 2 mobilhomes ved siden af hinanden kilometer
efter kilometer, uden at den ene kommer forbi og trækker ind.
(Eller var det i Florida)

p.s. Og hvis man bliver stoppet af politiet, bliver de ret så flinke og
hjælpsomme, når de opdager man er et par dumme turister fra DK.

Bjarne K.

Fra : Bonnie

Dato : 12-02-08 17:52

"J&H" <x@x.x> wrote in message
> [...]
> LA. Og så tænker jeg jo, om det er fornuftigt at ture rundt som turist?
> Nogen erfaringer? Og er det overhovedet til at komme rundt på den måde?

Lej en bil Det er der altså ingen problemer i. Derudover skal I huske på
at L.A. er på størrelse med Lolland.. så det bliver en lang bustur - som i
øvrigt ikke er ligeså kundevenlige som herhjemme.

God tur

Bonnie

Fra : Lars Ehlers

Dato : 12-02-08 20:33

On Sun, 10 Feb 2008 11:47:01 +0100, "J&H" <x@x.x> wrote:

> [...]
>Efter danske forhold er hun dygtig nok i trafikken, men hvad synes folk, som
>har prøvet at køre der? Skal man have mere end almindelige evner og

Lej bare en bil, det vil være langt det nemmeste for jer. Som flere
andre har skrevet, så er det nemt at køre bil i USA også i de fleste
større byer (med et par undtagelser). L.A. er stor og der er som regel
masser af plads til at parkere. Mange restauranter har også. "valet
parking", hvor bilen bliver parkeret for jer.

Som allerede beskrevet andetsteds i denne tråd, er der kun ganske få
ting, der er anderledes i trafikken.

- Dreje til højre for rødt lys (hvis det ikke er tilladt i et bestemt
kryds, så er der skilte, der oplyser om det)

- 4-way stop. Først til mølle príncippet. Fungerer fremragende, når
man har prøvet det et par gange

- Overhale indenom på motorvejen. Amerikanerne har en tendens til at
vælge en bestemt bane og så blive der. Som regel er det ikke et
problem, da man sagtens kan overhale højre om

- Car pool bane (diamond lane). Findes på næsten alle motorveje i L.A.
Skiltene oplyser, hvor mange personer, der skal være i bilen for at
kunne bruge banen. Man kan som regel kun komme ind og ud af banen før
og efter frakørsler (en "kun i L.A." regel)

Nu ved jeg ikke, hvor gamle I er, men man skal som regel være 25 år
for at kunne leje en bil hos de store selskaber. Hos Enterprise mener
jeg at reglen er 21 år. De store vil måske nok leje bilen til jer
alligevel men med en ekstra pris oveni. Og det løber op, hvis man har
bilen i længere tid

> [...]
>Og så tænker jeg jo, om det er fornuftigt at ture rundt som turist? Nogen
>erfaringer? Og er det overhovedet til at komme rundt på den måde?

Jeg er ikke voldsomt imponeret over den offentlige transport i USA
(dog undtaget New York og San Francisco). Busserne kommer sjældent til
tiden, der er som regel nogle sjove typer med og ruterne kan være
svære at finde ud af som turist.
--
Lars Ehlers