highschool ophold i USA
Fra : René Keldorff

Dato : 09-02-08 18:39

Hejsa

Jeg står for at skulle finde et selvskab som jeg tør betro til at
sende min søn et år på highschool i USA.
Har I nogle erfaringer med highschool ophold og især med diverse
selvskaber - hvad kan I anbefale og hvad skal jeg holde øje med?

Jeg har selv, især kig på især STS.dk samt EF sprogrejser som jeg kan
huske fra min egen ungdom Men der findes jo mange andre og prisen
kan variere med næsten 20.000,- for samme ophold.

Hvad siger I?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-02-08 18:50

René Keldorff <keldorff@FKCNZmail.dk> (slet FKCNZ) writes:

> [...]
> huske fra min egen ungdom Men der findes jo mange andre og prisen
> kan variere med næsten 20.000,- for samme ophold.

Jeg ved godt, at man kan finde den slags historier om alle
rejsebureauer, men jeg synes alligevel du skal læse disse:
http://jp.dk/arkiv/?id=1223689&eceExpr=sprogrejse&eceArchive=o og http://jp.dk/arkiv/?id=555857&eceExpr=sprogrejse&eceArchive=o

Jeg ved ikke om rejseankenævnet offentliggør deres afgørelser, men
ellers var det måske et sted at starte.

Alternativt kan du måske overveje noget som Rotarys Youth Exchange
Program. http://www.rotary-yep.dk/

Mvh Trine

Fra : Bjarne

Dato : 09-02-08 22:36

René Keldorff (slet FKCNZ) skrev:
> [...]
> huske fra min egen ungdom Men der findes jo mange andre og prisen
> kan variere med næsten 20.000,- for samme ophold.

Jeg ved ikke, hvem man bør vælge i dag, men jeg ved, at man ikke skal
undervurdere omkostningerne til lommepenge, skoleuniformer m.v. under
opholdet.
Endvidere er der en ikke-ubetydelig risiko for, at den unge ender med at
bo permanent i USA.
Skal han have mobiltelefon med, så skaf en med quadband.

Held og lykke

Bjarne

Fra : Jose

Dato : 10-02-08 03:33

On 9 Feb., 18:39, René Keldorff <keldo...@FKCNZmail.dk> (slet FKCNZ)
wrote:
> [...]
> huske fra min egen ungdom Men der findes jo mange andre og prisen
> kan variere med næsten 20.000,- for samme ophold.

Hej René.
Du må for alt i verden IKKE vælge Aspect - det har jeg lært på egen
krop.
Lang historie kort:
Da jeg for efterhånden mange år siden ville tilbringe 1 år på en High
School, valgte min familie og jeg Aspect.
Min familie viste sig dog at være hardcore religiøse metodister (vi
snakker søndagsskole mm.), som boede laaangt ude på landet. Det var
ikke så fantastisk.
Og når man som ung gut for første gang rejser om på den anden side af
jorden, har man altså brug for lidt tryghed.
Aspect hjalp ikke, og ville ikke finde en ny værtsfamilie.
14 dage efter stod jeg igen i Kastrup. Den ferie kostede over 30.000.
Så husk fat være grundige i kravene til værtsfamilien. Stil krav, også
gerne noget med som min. at have eget værelse, værtsfamiline må ikke
være alt for relegiøse mm. også selvom det ikke er så rart.
/Jose

Fra : Frøken Jensen

Dato : 11-02-08 00:21

On 10/02/08 11:33, in article
9affb1ce-6f36-4ce1-a402-8af52942a847@s12g2000prg.googlegroups.com, "Jose"
<Allthewayjose007@gmail.com> wrote:

> [...]
> gerne noget med som min. at have eget værelse, værtsfamiline må ikke
> være alt for relegiøse mm. også selvom det ikke er så rart.

Jeg ville aftale at tage over at besøge familien først, selvom det koster.
Men jeg er også ret pylret :)

Fra : Bjarne

Dato : 11-02-08 08:58

Frøken Jensen skrev:

> Jeg ville aftale at tage over at besøge familien først, selvom det koster.
> Men jeg er også ret pylret :)

Hvis det foregår ligesom det gjorde med INTO, så kan man godt risikere,
at familien først er kendt med kort varsel, dvs. når alt er betalt og
afgjort.

Det er jo ikke de unge, som vælger familie, men omvendt.
Familierne fik en slags tilbudskatalog, hvor de kunne vælge en ung efter
køn, alder, udseende, nationalitet eller hvad de nu ville.

Nogle gange kan det være direkte uønsket, at man besøger sit barn i USA,
eller i det mindste bøvlet, bl.a. begrundet i, at det kan forstyrre og
udløse hjemve.

Det er meget vigtigt at sikre sig, at organisationen har nogle gode
områderepræsentanter, som hurtigt kan gribe ind, hvis den unge ikke har
det godt eller værtsfamilien ikke er god nok eller - det forekommer -
fortryder. Områderepræsentanten er ekstremt vigtig.

Når det er sagt, så er det normalt en meget stor oplevelse for hele
livet, og den største risiko er normalt, at den unge til sidst vælger at
bosætte sig i USA. Hvilket vel er mere og mere forståeligt, som Danmark
udarter sig.

Bjarne

Fra : Klaus Hansen

Dato : 10-02-08 22:15

Hej Rene

Jeg kan anbefale Dansk Afs

http://www.afs.dk/

De er muligvis ikke de billigste men sådan er det jo med så meget.

Mvh
Klaus

Fra : René Keldorff

Dato : 11-02-08 11:04