|
| Olie eller gasstøddæmper samt spm om rull~ Fra : Thomas |
Dato : 24-02-08 14:49 |
|
Hej NG
jeg overtager snart en Gilera Runner, som skal have skiftet bagstøddæmperen
Jeg skal bruge den til alm kørsel. Jeg har tænkt mig at købe hos Thansen,
og de har en oliestøddæmper til 299, og en gas, der kan pumpes med alm luft
til 499,-
Er denne gasdæmper bedre / de ekstra penge værd eller er det ligegyldigt til
alm. landevejsbrug , fra A til B ?
Så har jeg lige et tillægsspørgsmål:
Sælgeren er et familiemedlem, og han mener at rullerne skal skiftes, men det
har han aldrig prøvet før: Er det svært at skifte ruller på sådanne en
satan og hvordan gøres det ? Jeg har ikke selv den fjerneste ide om
hvordan det fungerer, så hvilket værktøj skal man have parat ?
På forhånd tak
Thomas
| |
Ole Pagh (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 24-02-08 17:41 |
| | |
Bertel Haarder (25-02-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Haarder |
Dato : 25-02-08 23:07 |
|
Hej Thomas
Personligt ville jeg vælge den billige. Jeg har prøvet begge, og
holdbarhedsmæssigt var der en stor forskel, idet gasdæmperen tilsyneladende
havde en lille utæthed, således at trykket stille og roligt gik af den. Det
er da muligt, at du er heldigere end jeg var, men jeg gad ikke prøve, heller
ikke selvom det var meget simpelt at skifte.
BH
"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47c17652$0$1980$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej NG
>
>
> jeg overtager snart en Gilera Runner, som skal have skiftet
> bagstøddæmperen
>
>
> Jeg skal bruge den til alm kørsel. Jeg har tænkt mig at købe hos
> Thansen, og de har en oliestøddæmper til 299, og en gas, der kan pumpes
> med alm luft til 499,-
>
>
> Er denne gasdæmper bedre / de ekstra penge værd eller er det ligegyldigt
> til alm. landevejsbrug , fra A til B ?
>
>
>
> Så har jeg lige et tillægsspørgsmål:
>
> Sælgeren er et familiemedlem, og han mener at rullerne skal skiftes, men
> det har han aldrig prøvet før: Er det svært at skifte ruller på sådanne
> en satan og hvordan gøres det ? Jeg har ikke selv den fjerneste ide om
> hvordan det fungerer, så hvilket værktøj skal man have parat ?
>
>
> På forhånd tak
>
> Thomas
>
>
| |
Henning Lund (26-02-2008)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 26-02-08 16:13 |
|
Thomas tastede:
> Hej NG
>
>
> jeg overtager snart en Gilera Runner, som skal have skiftet
> bagstøddæmperen
>
> Jeg skal bruge den til alm kørsel. Jeg har tænkt mig at købe
> hos
> Thansen, og de har en oliestøddæmper til 299, og en gas, der
> kan
> pumpes med alm luft til 499,-
Hold dig langt fra dem, de er ikke pengene værd, køb en bedre
kvalitet et andet sted.
> Så har jeg lige et tillægsspørgsmål:
>
> Sælgeren er et familiemedlem, og han mener at rullerne skal
> skiftes,
> men det har han aldrig prøvet før: Er det svært at skifte
> ruller
> på sådanne en satan og hvordan gøres det ? Jeg har ikke selv
> den
> fjerneste ide om hvordan det fungerer, så hvilket værktøj skal
> man
> have parat ?
Der er egentlig en rimelig god guide her
http://www.stalkerzone.dk/mxbb/index.php?page=6&mode=article&k=30
godt nok kun variatorskift, men rullerne sidder inde i
variatoren, såe.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
| |
bananashow@live.dk (27-02-2008)
| Kommentar Fra : bananashow@live.dk |
Dato : 27-02-08 22:27 |
|
On 24 Feb., 14:49, "Thomas" <bambanosFJ...@hotmail.com> wrote:
> Hej NG
>
> jeg overtager snart en Gilera Runner, som skal have skiftet bagstøddæmperen
>
> Jeg skal bruge den til alm kørsel. Jeg har tænkt mig at købe hos Thansen,
> og de har en oliestøddæmper til 299, og en gas, der kan pumpes med alm luft
> til 499,-
>
> Er denne gasdæmper bedre / de ekstra penge værd eller er det ligegyldigt til
> alm. landevejsbrug , fra A til B ?
>
> Så har jeg lige et tillægsspørgsmål:
>
> Sælgeren er et familiemedlem, og han mener at rullerne skal skiftes, men det
> har han aldrig prøvet før: Er det svært at skifte ruller på sådanne en
> satan og hvordan gøres det ? Jeg har ikke selv den fjerneste ide om
> hvordan det fungerer, så hvilket værktøj skal man have parat ?
>
> På forhånd tak
>
> Thomas
Hva skal du give for den ??????
Hvis den har gået over 15.000 km skal du holde fingrene væk.....
| |
Thomas (29-02-2008)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 29-02-08 18:11 |
|
<bananashow@live.dk> wrote in message
news:7ad89604-a59c-4f2a-bcc7-fa104d996bd5@b1g2000hsg.googlegroups.com...
On 24 Feb., 14:49, "Thomas" <bambanosFJ...@hotmail.com> wrote:
> Hej NG
>
> jeg overtager snart en Gilera Runner, som skal have skiftet
> bagstøddæmperen
>
> Jeg skal bruge den til alm kørsel. Jeg har tænkt mig at købe hos Thansen,
> og de har en oliestøddæmper til 299, og en gas, der kan pumpes med alm
> luft
> til 499,-
>
> Er denne gasdæmper bedre / de ekstra penge værd eller er det ligegyldigt
> til
> alm. landevejsbrug , fra A til B ?
>
> Så har jeg lige et tillægsspørgsmål:
>
> Sælgeren er et familiemedlem, og han mener at rullerne skal skiftes, men
> det
> har han aldrig prøvet før: Er det svært at skifte ruller på sådanne en
> satan og hvordan gøres det ? Jeg har ikke selv den fjerneste ide om
> hvordan det fungerer, så hvilket værktøj skal man have parat ?
>
> På forhånd tak
>
> Thomas
Hva skal du give for den ??????
Hvis den har gået over 15.000 km skal du holde fingrene væk.....
Har kørt 20.000 km og blevet serviceret Forhandleren "garanterede"
familiemedlemmet 40.-50.000 fra ny , før vitale dele i motoren skulle
skiftes, hvilket jeg også har læst at en skrev i en salgsannonce engang.
Hvad de dele så end må være ved jeg ikke, men der går ikke 20.000 km før jeg
har skiftet cylinder, stempel og krumtab til overstørrelse, selvom den har
et ganske fint træk nu
Jeg har givet 5.500 kr, 4 år gammel
Mvh
Thomas
| |
Henning Lund (29-02-2008)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 29-02-08 22:30 |
|
Thomas tastede:
> Har kørt 20.000 km og blevet serviceret Forhandleren
> "garanterede"
> familiemedlemmet 40.-50.000 fra ny , før vitale dele i motoren
> skulle
> skiftes, hvilket jeg også har læst at en skrev i en
> salgsannonce
> engang. Hvad de dele så end må være ved jeg ikke, men der går
> ikke
> 20.000 km før jeg har skiftet cylinder, stempel og krumtab til
> overstørrelse, selvom den har et ganske fint træk nu
Hvis aldrig der har været en brian pilfinger/heftig tuner freak i
nærheden af motoren, så er der mange km tilbage i motoren endnu.
>
> Jeg har givet 5.500 kr, 4 år gammel
Rimeligt.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
| |
Thomas (01-03-2008)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 01-03-08 14:34 |
|
"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> wrote in message
news:47c87942$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Thomas tastede:
>
>> Har kørt 20.000 km og blevet serviceret Forhandleren "garanterede"
>> familiemedlemmet 40.-50.000 fra ny , før vitale dele i motoren skulle
>> skiftes, hvilket jeg også har læst at en skrev i en salgsannonce
>> engang. Hvad de dele så end må være ved jeg ikke, men der går ikke
>> 20.000 km før jeg har skiftet cylinder, stempel og krumtab til
>> overstørrelse, selvom den har et ganske fint træk nu
>
> Hvis aldrig der har været en brian pilfinger/heftig tuner freak i nærheden
> af motoren, så er der mange km tilbage i motoren endnu.
>>
>> Jeg har givet 5.500 kr, 4 år gammel
>
> Rimeligt.
>
>
>
> --
> Mvh Henning Lund
> http://www.sitecenter.dk/freespace/
> vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
Ja synes selv prisen er rimelig, har ikke set noget tilsvarende. Ville slet
ikke have en 45'er men kunne ikke sige nej til prisen
Den trækker op til 85 på speedometeret, kun med udstødningsplomben fjernet,
når det er lige vej uden modvind. Der er et dødt punkt lige omkring de
50-60 den skal over, så trækker den satme igen. Jeg ved ikke om det er
rullerne, den skive der er monteret som "plombe" der gør det, eller om
motoren er slidt eller skal justeres, eller om den er sådanne fra ny. Så
jeg modtager gerne nogle tips og tricks
Mvh
Thomas
| |
Henning Lund (02-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 02-03-08 07:51 |
|
Thomas tastede:
> Den trækker op til 85 på speedometeret, kun med
> udstødningsplomben
> fjernet, når det er lige vej uden modvind. Der er et dødt
> punkt
> lige omkring de 50-60 den skal over, så trækker den satme igen.
Det døde punkt kan skyldes mange ting f.eks den forrige ejer for
det meste har lagt og kørt ved 50-60 km/t derved dannes der et
slidspor i den forreste vario som kan lave nummeret, det samme
kan gøre sig gældende i den bagerste vario, men der er det ikke i
selve skiven slidsporet opstår, men i strålerne hvor der sidder 3
små stifter der styrer varioens gang. Det kan også skyldes
rullerne lige er en smule for tunge, mange gange kan det hjælpe
at gå en anelse ned i rullevægt.
Jeg kører selv NRG og den varierer jeg marchhastigheden på når
jeg kører. Jeg kører aldrig længere strækninger med f.eks 65
km/t, men varierer farten for netop at undgå slidet, der skal
mange km til at lave slidspor, men fakta er, de kommer før eller
siden.
> ved ikke om det er rullerne, den skive der er monteret som
> "plombe"
> der gør det,
Skiven er forlængst væk med den fart du oplyser scooteren kan
flytte sig med.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
| |
Thomas (02-03-2008)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 02-03-08 15:45 |
|
"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> wrote in message
news:47ca4e3e$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Thomas tastede:
>
>
>> Den trækker op til 85 på speedometeret, kun med udstødningsplomben
>> fjernet, når det er lige vej uden modvind. Der er et dødt punkt
>> lige omkring de 50-60 den skal over, så trækker den satme igen.
>
> Det døde punkt kan skyldes mange ting f.eks den forrige ejer for det meste
> har lagt og kørt ved 50-60 km/t derved dannes der et slidspor i den
> forreste vario som kan lave nummeret, det samme kan gøre sig gældende i
> den bagerste vario, men der er det ikke i selve skiven slidsporet opstår,
> men i strålerne hvor der sidder 3 små stifter der styrer varioens gang.
> Det kan også skyldes rullerne lige er en smule for tunge, mange gange kan
> det hjælpe at gå en anelse ned i rullevægt.
De ruller jeg har købt, som vi ikke fik monteret, da vi ikke kunne skille
lortet af, er nogle 5,3 grams, imod 5,7 grams originale. Jeg havde læst
et sted at mindre ruller ville give bedre acc. så jeg "satsede" da forskel i
vægten virker minimal, så jeg glæder mig til en dag de bliver monteret så
jeg kan mærke forskellen. Ville ikke købe nogle endnu lettere, hvis de kun
passer, hvis motoren er modificeret på andre måder
> Jeg kører selv NRG og den varierer jeg marchhastigheden på når jeg kører.
> Jeg kører aldrig længere strækninger med f.eks 65 km/t, men varierer
> farten for netop at undgå slidet, der skal mange km til at lave slidspor,
> men fakta er, de kommer før eller siden.
>
Lyder som en god forklaring, selv om jeg ikke har gennemskuet systemet
endnu. Måske man bare skulle skifte hele lortet (siger jeg , inden jeg har
tjekket priserne) for 20.000 km sætter sine spor et eller andet sted
>> ved ikke om det er rullerne, den skive der er monteret som "plombe"
>> der gør det,
>
> Skiven er forlængst væk med den fart du oplyser scooteren kan flytte sig
> med.
>
Som jeg skrev, var det hvad speedometeret viste. Vi lavede en test med
hans GPS hvor han nåede op til 60 km/ t og der havde den vist kørt 53-54
reelt.......... så 85 svarer måske til 70-75 i rigtige km/t men jeg er
stadig lidt imponeret
Ja som nævnt, skal jeg slet ikke gøre mig klog på noget, inden jeg har
gennemskuet det hele.
Jeg har selv undret mig over det. Skiven har været fjernet men blev
monteret igen, dengang da der kom det med klip i kørekortet. Og min
fætter, som jeg har købt den af, siger at den stadig er monteret. Den
rusker lidt ved 60 i timen og han siger netop at det skyldes skiven, så jeg
ved ikke om ruskeriet skyldes at remmen kun tvinges op eller ned på den ene
aksel så ??
Jeg har hørt historien for lang tid siden, førend den skulle sælges og jeg
overhovedet overvejede sådanne en fætter, så det er ikke salgsgas, men om
skiven så er monteret rigtigt igen, skal jeg heller ikke gøre mig klog på
Men jeg takker mange gange for dine inputs og kom endelig med nogle flere
Mvh
Thomas
| |
Henning Lund (02-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 02-03-08 16:41 |
|
Thomas tastede:
> De ruller jeg har købt, som vi ikke fik monteret, da vi ikke
> kunne
> skille lortet af, er nogle 5,3 grams, imod 5,7 grams
> originale. Jeg havde læst et sted at mindre ruller ville give
> bedre acc. så jeg
> "satsede" da forskel i vægten virker minimal, så jeg glæder mig
> til
> en dag de bliver monteret så jeg kan mærke forskellen. Ville
> ikke
> købe nogle endnu lettere, hvis de kun passer, hvis motoren er
> modificeret på andre måder
Det er da værd at prøve, det er så forskelligt fra motor til
motor hvordan det opfører sig. Jeg har førhen i mange år kørt
PGO, der skulle jeg 1,5 gram under standardvægten for at få den
til at køre ordentlig, der er jo så også forskel på om man vejer
65 kg eller som jeg - 100 kg.
> Lyder som en god forklaring, selv om jeg ikke har gennemskuet
> systemet
> endnu. Måske man bare skulle skifte hele lortet (siger jeg ,
> inden
> jeg har tjekket priserne) for 20.000 km sætter sine spor
> et
> eller andet sted
Når du får den forreste variator adskilt, så tjek om der er slidt
et spor i remskiverne der hvor remmen kører op og ned. Hvis der
er det, så skift til sådan en her
http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=2584 det er
noget af det bedste der kan fåes.
> som jeg skrev, var det hvad speedometeret viste. Vi lavede
> en test
> med hans GPS hvor han nåede op til 60 km/ t og der havde den
> vist
> kørt 53-54 reelt.......... så 85 svarer måske til 70-75 i
> rigtige
> km/t men jeg er stadig lidt imponeret
Hehe ja de speedometre viser som vinden blæser, når min viser 120
kører jeg 94-95 km/t.
> Jeg har selv undret mig over det. Skiven har været fjernet men
> blev
> monteret igen, dengang da der kom det med klip i kørekortet.
> Og min
> fætter, som jeg har købt den af, siger at den stadig er
> monteret. Den rusker lidt ved 60 i timen og han siger netop at
> det skyldes
> skiven, så jeg ved ikke om ruskeriet skyldes at remmen kun
> tvinges op
> eller ned på den ene aksel så ??
Det lyder sært hvis den skulle være monteret, den skulle ikke
kunne køre så stærkt så, ruskeriet kan også komme fra en slidt
rem, de har bedst af at blive skiftet for hver 10.000 km når man
kører alm. afdroslet.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
| |
Henning Lund (02-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 02-03-08 16:55 |
| | |
Thomas (02-03-2008)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 02-03-08 21:55 |
|
"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> wrote in message
news:47cacdc1$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Henning Lund tastede:
>
>> http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=2584 det er
>> noget af det bedste der kan fåes.
>
> Hov hov det skulle være denne her:
> http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=269 den anden er for
> blæret til en afdroslet.
>
> --
> Mvh Henning Lund
> http://www.sitecenter.dk/freespace/
> vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
uhmmm Malossi...... ja man mindes jo tilbage til de gode gamle Vespa
Ciao dage, med alle disse produkter
lige et indskud: Hvad udstødningssystem vil du anbefale til sådanne et kræ ?
Jeg går efter noget der er "bedst til prisen" Har mc kørekort, så vil
ikke kaste det samme efter scooteren som jeg kunne køre mc for
Men jeg fandt en Giannelli potte på nettet og det var også den sidste potte
på min sidste ciao, den fik den til at køre 50 km/t istedet for 30 km/t ,
uden ændring af remskiver , så jeg er lidt hooked på lige det mærke, især
pga prisen
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3278&aID=10800&mId=1972
Min scooter er monteret ned en eller anden sort rusten standart , "lige ud
potte", af en slags
Mvh
Thomas
| |
Henning Lund (03-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 03-03-08 16:03 |
|
Thomas tastede:
> lige et indskud: Hvad udstødningssystem vil du anbefale til
> sådanne
> et kræ ? Jeg går efter noget der er "bedst til prisen" Har
> mc
> kørekort, så vil ikke kaste det samme efter scooteren som jeg
> kunne
> køre mc for
> Men jeg fandt en Giannelli potte på nettet og det var også den
> sidste
> potte på min sidste ciao, den fik den til at køre 50 km/t
> istedet for
> 30 km/t , uden ændring af remskiver , så jeg er lidt hooked på
> lige
> det mærke, især pga prisen
>
> http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3278&aID=10800&mId=1972
Nu er jeg slet ikke tilhænger af knæk potter der arbejder ved
andre omdrejningstal end almindelige lyddæmpere, så det vil jeg
ikke svare på, der skal du have fat i de brianér der lever og
ånder for den slags.
Jeg har gennem mange år brugt denne
http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=148 den har
en meget lang levetid, giver et godt træk, topfart og larmer
ikke. Den jeg har haft længst tid var 4 år og der var ingen
tæringer da jeg solgte scooteren, jeg bor 2 km fra vesterhavet
hvor der er rigtig meget salt i luften, jeg kører hele året rundt
så det skal kunne holde hvis jeg skal have det monteret.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
| |
Thomas (03-03-2008)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 03-03-08 20:33 |
|
"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> wrote in message
news:47cc133d$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Thomas tastede:
>
>> lige et indskud: Hvad udstødningssystem vil du anbefale til sådanne
>> et kræ ? Jeg går efter noget der er "bedst til prisen" Har mc
>> kørekort, så vil ikke kaste det samme efter scooteren som jeg kunne
>> køre mc for
>> Men jeg fandt en Giannelli potte på nettet og det var også den sidste
>> potte på min sidste ciao, den fik den til at køre 50 km/t istedet for
>> 30 km/t , uden ændring af remskiver , så jeg er lidt hooked på lige
>> det mærke, især pga prisen
>>
>> http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3278&aID=10800&mId=1972
>
> Nu er jeg slet ikke tilhænger af knæk potter der arbejder ved andre
> omdrejningstal end almindelige lyddæmpere, så det vil jeg ikke svare på,
> der skal du have fat i de brianér der lever og ånder for den slags.
>
> Jeg har gennem mange år brugt denne
> http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=148 den har en meget
> lang levetid, giver et godt træk, topfart og larmer ikke. Den jeg har haft
> længst tid var 4 år og der var ingen tæringer da jeg solgte scooteren, jeg
> bor 2 km fra vesterhavet hvor der er rigtig meget salt i luften, jeg kører
> hele året rundt så det skal kunne holde hvis jeg skal have det monteret.
> --
> Mvh Henning Lund
> http://www.sitecenter.dk/freespace/
> vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
jeg hader generelt at give andre ret men det må jeg gøre her. Ja ,
selvom en fancy knækpotte er "eu" godkendt, så vil den måske tiltrække mere
opmærksomhed end godt er. Den potte du nævnte passer ikke på min, men
fandt en Giannelli på samme side, i samme "standart" stil, som nok bliver
det jeg prøver når potten her er rustet op
http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=3675
Mvh
Thomas
| |
Henning Lund (03-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 03-03-08 21:18 |
|
Thomas tastede:
> jeg hader generelt at give andre ret men det må jeg gøre
> her. Ja
> , selvom en fancy knækpotte er "eu" godkendt, så vil den måske
> tiltrække mere opmærksomhed end godt er. Den potte du nævnte
> passer ikke på min, men fandt en Giannelli på samme side, i
> samme
> "standart" stil, som nok bliver det jeg prøver når potten her
> er
> rustet op
> http://www.scooter-racing.dk/scooter/item.php?ItemId=3675
Gianellien har jeg monteret på en bekendts PGO, den er ganske
udemærket til pengene og er kraftigt udført, meeeen jeg hælder nu
mest til TP Powered, hvis jeg var dig, så ville jeg skrive til
Speedline for at høre om de ikke får den på lager, de er flinke
til at svare hurtigt og kan de hjælpe, gør de det.
Jeg har handlet i mange netbutikker gennem årene, Speedline
scorer topkarakter blandt dem alle.
Mange andre netbutikker tænker bare på at sælge, support samt
reklamationer er ikke deres speciale, og det er surt når man
køber noget hos sådan et firma.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
| |
|
|