Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort/hvid negativer til datafil bedst muli~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-02-08 02:20

For over 20 år siden tog jetg en stribe portrætter af min moder i B&W.
Jeg fik aldrig lavet andet end 10x15 billeder ud af dem.
I forbindelse med hendes bortgang har billederne pludseligt fået fornyet
værdi for familien. I den forbindelse vil jeg gerne have konverteret
negativerne til digital fil, så jeg kan rette lidt op på baggrunden, Ikke
fordi det er voldsomt
Men hvem og hvor kan levere en god kvalitet i indscanning af negativerne.

Andre smarte tricks?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-02-08 06:44

Hej Jesper,

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg fik aldrig lavet andet end 10x15 billeder ud af dem.
> I forbindelse med hendes bortgang har billederne pludseligt fået fornyet

Det er jeg ked af at høre.

> [...]
> fordi det er voldsomt
> Men hvem og hvor kan levere en god kvalitet i indscanning af negativerne.

Jeg scanner dem gerne for dig på min Nikon Coolscan 5000-ED, hvis det 24x36
negativer.
Hvis det er mellemformat kan jeg desværre ikke hjælpe.

Du kan se et eksempel på resultatet af scannet Ilford HP 5 film her
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/thumbnails.php?album=74

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders

Dato : 28-02-08 09:43

> Jeg scanner dem gerne for dig på min Nikon Coolscan 5000-ED, hvis det
> 24x36 negativer.
> Hvis det er mellemformat kan jeg desværre ikke hjælpe.

Jeg gør det også gerne, men jeg har kun en Coolscan IV ED..
Hvis det er større format negativer har jeg en Canoscan 9950F som jeg kan
bruge, den kan tage de helt store negativer.

> Du kan se et eksempel på resultatet af scannet Ilford HP 5 film her
> http://www.hansen4.dk/fotoalbum/thumbnails.php?album=74

Flotte scan! :)

Mvh Anders H

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-02-08 12:32

Mogens Hansen wrote:
> Hej Jesper,
>
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
>
> Det er jeg ked af at høre.

Hun nåede trods alt en høj alder, næsten 87, og Alzheimer tog hende desværre
et par år før.
Jeg vælger at huske hende, som hun var sidst i 1980'erne, da jeg flyttede
hjemmefra.

> [...]
> Hvis det er mellemformat kan jeg desværre ikke hjælpe.
>
> Du kan se et eksempel på resultatet af scannet Ilford HP 5 film her

Det ser sørme fornemt ud.
Det vil jeg gerne sige jatak til!

Men nu skal du passe på, hvad du siger ja til!
Jeg fandt negativerne frem, og der er vel omtrent 48 negativer.
Halvdelen i S/H og halvdelen i farvenegativ.
Jeg kan ikke lige se, hvilke, der er gode og hvilke, der ikke er.
Jeg husker, at jeg skød manuelt med manuel bracketing i hele blændetrin.
Det var faktisk kun min tredie og fjerde film med mit nyerhvervede Canon AE1
og en 135/2,8, tror jeg, det var.

Jeg har forresten også fået en opgave med at affotografere billeder fra
hendes unge dage blandt andet et meget smukt B&W-portræt fra engang i
1940'erne. Desværre er billederne limet op på karton i en bog og vrider sig
lidt.
Jeg overvejer at skære siderne ud af bogen og konstruere en form for
vakuumplade tilsluttet en støvsuger for at få glattet pappet ud til
affotografering.
Lykkedes det godt og også i den efterfølgende PP, vil jeg vise det i
billedgruppen. Portrættet har i hvert fald noget over sig, selv uden at man
kender modellen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-02-08 13:11

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det ser sørme fornemt ud.

Tak

> Det vil jeg gerne sige jatak til!
>
> Men nu skal du passe på, hvad du siger ja til!
> Jeg fandt negativerne frem, og der er vel omtrent 48 negativer.

Jeg regnede med at det var noget i den stil - flere hundrede ville være et
problem.
Det kan gøres på et par aftener, samtidig med man laver noget andet.

> Halvdelen i S/H og halvdelen i farvenegativ.

Det er i orden.

Den normale procedure er at scanne dem i højeste kvalitet (opløsning,
multiscan etc.) uden billed-behandling, for det gøres bedst i LightRoom,
Photoshop eller hvad man nu bruger.
De bliver scannet til TIF der fylder ca. 130MB og derefter konverteres til
tabfri komprimeret TIF på ca. 60MB.
Det vil sige at de 48 billeder kan ligge på een DVD.

> Jeg kan ikke lige se, hvilke, der er gode og hvilke, der ikke er.

De skal bare scannes alle sammen - det er det nemmeste.

Du kan lige sende mig en mail - så kan vi aftale detaljerne.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : KimT

Dato : 28-02-08 21:30

> Du kan lige sende mig en mail - så kan vi aftale detaljerne.

Hvis i bor langt fra hinanden, så overvej lige om i tør sende billederne med
posten.
Jeg ville ikke turde det, selvom jeg ikke har oplevet forsvundne pakker med
postdk i lang tid.

/Kim

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-02-08 21:41

KimT wrote:

> Hvis i bor langt fra hinanden, så overvej lige om i tør sende
> billederne med posten.
> Jeg ville ikke turde det, selvom jeg ikke har oplevet forsvundne
> pakker med postdk i lang tid.

Man kan jo være så fiffig at man tager en kopi inden afsendelsen

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Robert Piil

Dato : 28-02-08 22:19

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in news:42378$47c71c3f$55187ca0
$30022@news.arrownet.dk:

> Man kan jo være så fiffig at man tager en kopi inden afsendelsen

Af negativerne? Det var jo derfor de skulle scannes i første omgang

Robert Piil

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-02-08 22:35

Erik Olsen DK wrote:

> Man kan jo være så fiffig at man tager en kopi inden afsendelsen

Jeg ville ofre at sende det anbefalet som et værdibrev...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : tolmore@gmail.com

Dato : 27-03-08 03:53

On 28 Feb., 00:44, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:
> [...]
> Hvis det er mellemformat kan jeg desværre ikke hjælpe.
>
> Du kan se et eksempel på resultatet af scannet Ilford HP 5 film her

Hej Mogens

Jeg sidder med 1000+ negativer og skal have konverteret dem til
digitale filer.
Så jeg overvejer at købe den scanner du har omtalt her.
Mit spørgsmål er om de gamle Kodak negativer i kvadratisk format(fra
før ' 79) kan konverteres af scanneren?

Mvh
Thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-03-08 12:48

<tolmore@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> Så jeg overvejer at købe den scanner du har omtalt her.
> Mit spørgsmål er om de gamle Kodak negativer i kvadratisk format(fra

Jeg antager at du mener de gamle 126 kassette film
http://en.wikipedia.org/wiki/126_film

Jeg har ikke prøvet, men jeg vil tro det.
Scanneren kan klare 135 film
http://en.wikipedia.org/wiki/135_film
og de er 35mm bredde lige som 126 film. Der er selvfølgelig forskel på
perforeringen, som kan spille en rolle.

Hvis jeg finder et af mine gamle 126 negativer, skal jeg prøve og melde
tilbage.

En søgning på Google giver lidt forskelligt, bl.a.
http://cgi.ebay.ca/Nikon-CoolScan-Film-Holder-126-Instamatic_W0QQitemZ150177695829QQihZ005QQcategoryZ15223QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen