Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
avis test D3+12-24 + ISO test af samme
Fra : Bo Hellum

Dato : 15-02-08 12:25

Hej alle

Så fik jeg lavet et lille setup med den lokale sprøjte, D3 på stativ og fik
kørt igennem de forskellige blændetal, her et udpluk.

Først selve kameraet med objektivet monteret, det er en ordentlig mother
f....

http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D2X_4619.jpg
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D2X_4621.jpg

Så til testen.Billederne er direkte ud af kameraet, jeg har kun konverteret
dem til jpg og ingen efterbehandling i LR. Fokuspunktet er direkte centreret
i avisen.

Enjoy...

ISO 200 - F2,8 - 1/40 LILLE FORMAT
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1002-2.jpg
ISO 200 - F2,8 - 1/40 FULD STØRRELSE
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1002.jpg

ISO 200 - F5,0 - 1/13 LILLE FORMAT
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1007-2.jpg
ISO 200 - F5,0 - 1/13 FULD STØRRELSE
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1007.jpg

ISO 200 - F7,1 - 1/6 LILLE FORMAT
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1011-2.jpg
ISO 200 - F7,1 - 1/6 FULD STØRRELSE
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1011.jpg

ISO 200 - F13 - 1/2 LILLE FORMAT
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1016-2.jpg
ISO 200 - F13 - 1/2 FULD STØRRELSE
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1016.jpg

ISO 200 - F22 - 1,6 LILLE FORMAT
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1021-2.jpg
ISO 200 - F22 - 1,6 FULD STØRRELSE
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1021.jpg

ISO 3200 - F22 - 1/10 LILLE FORMAT
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1022-2.jpg
ISO 3200 - F22 - 1/10 FULD STØRRELSE
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1022.jpg

ISO 6400 - F22 - 1/20 LILLE FORMAT
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1025-2.jpg
ISO 6400 - F22 - 1/20 FULD STØRRELSE
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1025.jpg

ISO 12800 - F22 - 1/40 LILLE FORMAT
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1028-2.jpg
ISO 12800 - F22 - 1/40 FULD STØRRELSE
http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D30_1028.jpg

Fra : ab©

Dato : 15-02-08 13:38

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Så fik jeg lavet et lille setup med den lokale sprøjte, D3 på stativ og
> fik kørt igennem de forskellige blændetal, her et udpluk.
>
> Først selve kameraet med objektivet ...../klip

Tak for din indsats - det er jo altid spændende, når man kan komme til at
sammenligne eget "fattigmands-udstyr" med noget nyt og bedre

Bl. 22 er vel ikke helt "retfærdigt" overfor objektivet - eller hvad er dit
indtryk ?

ab©

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-02-08 16:25

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Så fik jeg lavet et lille setup med den lokale sprøjte, D3 på stativ og
> fik kørt igennem de forskellige blændetal, her et udpluk.

Har du brugt MLU? Det er en uskarphed ved de lave ISO tal. Det ses ikke ved
de kortere lukkertider med f.eks. ISO 3200, hvor der så ganske vist komme en
anden form for mindre skarphed (naturligt nok). Noget andet er, at du ikke
viser den maksimale skarphed ved så lavt lys.

> Først selve kameraet med objektivet monteret, det er en ordentlig mother
> f....
>
> http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D2X_4619.jpg
> http://www.skagensbilleder.dk/avistest/D2X_4621.jpg

Ja, ikke just en lommekamera, måske undtaget dem med meget dybe lommer

> Så til testen.Billederne er direkte ud af kameraet, jeg har kun
> konverteret dem til jpg og ingen efterbehandling i LR. Fokuspunktet er
> direkte centreret i avisen.

Jeg ved ikke rigtigt om en avis er så god igen. Det kommer an på trykkets
kvalitet og papiret etc. Jeg prøvede lige et enkelt skud med Week-end avisen
og det synes ikke var godt til formålet.
Mvh,
Hans

Fra : Bo Hellum

Dato : 15-02-08 16:48

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kvalitet og papiret etc. Jeg prøvede lige et enkelt skud med Week-end
> avisen og det synes ikke var godt til formålet.

Jeg er helt enig, det var først da jeg havde skudt alle billederne at jeg
var klar over at avisen nok ikke er det bedste at bruge til sådan en test.
Men nu var den lavet så ville jeg i hvertfald vise den.

Jeg vil finde noget bedre her i weekenden og så ser vi om ikke objektivet
viser hvad det kan.

Nej jeg brugte ikke MLU, ledning og stativ var hvad det blev til Hans

Ha en go weekend alle

Bo

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-02-08 16:56

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> wrote in message

> Jeg er helt enig, det var først da jeg havde skudt alle billederne at jeg
> var klar over at avisen nok ikke er det bedste at bruge til sådan en test.
> Men nu var den lavet så ville jeg i hvertfald vise den.

Forstås

> Jeg vil finde noget bedre her i weekenden og så ser vi om ikke objektivet
> viser hvad det kan.

Ja, det kan klart blive bedre.

> Nej jeg brugte ikke MLU, ledning og stativ var hvad det blev til Hans

Hvis du ikke har en remote udløser kan du vel sætte kameraet på timer+MLU?
Så vidt jeg ved har D3'eren ikke gemt MLU dybt nede i menyerne sådan som min
Canon Det bedste vil være en scene, hvor du ikke behøver så lange
lukkertider.
Mvh,
Hans

Fra : Bo Hellum

Dato : 15-02-08 18:31

> [...]
> Så vidt jeg ved har D3'eren ikke gemt MLU dybt nede i menyerne sådan som
> min Canon Det bedste vil være en scene, hvor du ikke behøver så lange

Den er i vinkel Hans, jeg ser hvad jeg får tid til i weekenden.

Hygge
Bo

Fra : MW

Dato : 17-02-08 17:09

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Den er i vinkel Hans, jeg ser hvad jeg får tid til i weekenden.
>
> Hygge
> Bo

Kunne du ikke klæbe avisen op så vi med sikkerhed kan se hvad der er
fortegning og hvad der er "lokalsprøjtebølger"

mvh
MW

Fra : Bo Hellum

Dato : 17-02-08 18:41

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Kunne du ikke klæbe avisen op så vi med sikkerhed kan se hvad der er
> fortegning og hvad der er "lokalsprøjtebølger"

Den var skam klæbet op med 2 meter tape. Men som flere har gjort opmærksom
på så er en avis nok ikke det rigtige at bruge til en test, så jeg finder
noget andet når tiden er til det.

Hygge
Bo

Fra : MW

Dato : 17-02-08 20:23

> [...]
> på så er en avis nok ikke det rigtige at bruge til en test, så jeg finder

Avisen er såmænd god nok, ellers kan du jo supplere med andet i hjørnerne.
Det vigtigste er at testtavlen er helt plan.

mvh
MW