Hanhund lidt agressiv over for andre hanhu~
Fra : Ole Larsen

Dato : 14-02-08 11:45

Kæresten gennem snart et år har to hunde:
En ca. 4 årig han (usteriliseret) Border Collie (bc) hun har haft fra
den var lille og en hun (steriliseret) Golden Retriever (gr) på godt et
år hun har haft siden den var 9 mdr.
De enes tilsyneladende fint, har glæde af hinanden, ser ud til at have
accepteret et hieraki og synes at trives fint selvom de er alene ca 7
timer dgl.
Der er lidt problemer med bc, muligvis p gr a racen, muligvis fordi det
er en han. Han er lidt agressiv over for andre (han?)hunde. Når han ikke
er i snor og den fremmede hund ikke er for tæt på en af os, går det
såmænd fint med kun lidt knurren når den anden kommer for tæt på. Men er
han i snor, går han amok (hænger i linen og gør som en rasende) og det
kun over for nogle hunde og vist ikke kun hanhunde (vi er ikke sikker på
om det gør den store forskel).
Tilsvarende, kommer der fremmede i nærheden af huset, farer han frenisk
gøende op ad hegnet eller rundt i huset, men jeg tror egentlig ikke han
ville gøre noget om han kunne komme ud til pågældende.
Det er måske ikke de store problemer, men det er lidt svært at gå med
ham i snor (som man bør gøre de fleste steder når man bor i byen).

Hans trang til at holde sammen på flokken gør det også lidt svært at
lave småøvelser med dem begge idet han blander sig i alt og hele tiden
vil samle os alle og bliver frustreret hvis vi lægger afstand imellem os
- en egenskab en hyrde sikkert ville elske, men som er lidt svær at
håndtere når vi vil småtræne lidt (vi har ingen ønsker om agility eller
anden stram målrettet træning, blot lidt almindelig sjov og god adfærd)

Har i nogle gode råd eller forslag?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : pwh

Dato : 14-02-08 20:19

Ole Larsen, skrev:

> Har i nogle gode råd eller forslag?

Tja, jeg er nok lidt af den gamle skole i den retning.
Udviser mine hunde uønsket adfærd får de besked på at stoppe,
er de dumme nok til at fortsætte er de "in a world of shit"
Det har mine lært fra hvalpeben af og tænker med garanti ikke
2 sekunder over det i hverdagen.
For mig lyder det som manglende lederskab (igen),
det kan man så værer tilhænger af eller ej, jeg er det.
Så korte af det lange herfra, forklar hunden hvem der bestemmer inden
den møder en hund der er stærkere end den der gør det i stedet for dig.

En pjevsehund som en Border bør slet ikke fører sig frem,
den ville da blive til hakkekød hvis den angreb en af mine hunde.
Så få styr på det mens i har en hund der er intakt.

/Jens (som nok ville bremse sine hunde inden det blev hakkekød)

Fra : Anette

Dato : 14-02-08 21:22

Ole Larsen wrote:
> [...]
> lave småøvelser med dem begge idet han blander sig i alt og hele tiden
> vil samle os alle og bliver frustreret hvis vi lægger afstand imellem

Sådan gør alle ordentlige hyrdehunde, det siger deres natur/instinkt. I en
borders verden er det farligt når flokken er spredt.
I borderens verden er der farligt alle vegne når flokken er ude. Der er et
"mundheld" der siger at bordere lever efter mottoet " at der kan sagtens
være en grizlybjørn her, selvom du ikke kan se nogen grizlybjørn"
Når han blander sig i leg eller træning er det jo kun fordi han jo bare være
med, eller af behagesyge for at gøre sin ejer glad.

En border har et aktiveringsbehov, der er ufatteligt mange gange større end
en retrivers.
Den skal ikke nødvendigvis motioneres ret meget mere - men den skal bruge
sit hoved hver dag. Den skal have " et job" den skal passe.
Har den ikke det, finder den selv et job og det lyder som om jeres synes det
er dens job at passe på hus og hjem og forsvare flokken overfor fremmede
farlige.
Bordere bliver stressede,og dermed opkørte overfor andre hunde og eller
mennesker når de ikke aktiveres nok.

Det er ærgerligt I ikke vil træne f.eks agility med ham - det ville være
godt for hans aktiveringsbehov og give ham ro.

Og til Jens : Lederskab er sjældent et problem med bordere. De er så
behagesyge overfor deres ejere at de er parat til hvadsom helst bare ejeren
gider give dem noget at lave De stresser desværre også meget nemt, hvis
deres behov ikke blvier dækket og en stresset hyrdehund er en møgbesværlig
hund at bo sammen med.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 14-02-08 23:28

Anette, skrev:

> [...]
> meget nemt, hvis deres behov ikke blvier dækket og en stresset
> hyrdehund er en møgbesværlig hund at bo sammen med.

Rart nogen gider svare mig, tak skal du have Anette

Så er det som Ole fremlægger som agressivitet måske kun
et udtryk for manglende aktivering.
Ok, det giver jeg dig ret i ikke bare skal undertrykkes med "hårde"
metoder, der må man værer sig sin race realistisk og aktiverer den
i det omfang den kræver det.
Tror for mange mennesker anskaffer sig Bordere fordi de ser søde ud
og gør sig godt på fjernsyn når de styrer Får, en dum fejl.

/Jens (som har rigeligt i en ½-hyrdehund)

Fra : Anette

Dato : 14-02-08 23:59

pwh wrote:
> Rart nogen gider svare mig, tak skal du have Anette

He he ...helt overset er du ikke

> Så er det som Ole fremlægger som agressivitet måske kun
> et udtryk for manglende aktivering.

Jeg siger ikke det er det - men det KAN være det. Bordere er nogle
stressbomber, hvis de ikke får den rette aktivering.
Aggressionen mod andre hunde, kan - måske - dæmpes ved at kastrere
borderen - men det er jo kun symptombehandling.
Det er nok smartere at finde og behandle årsagen - og så træne borderen ud
af den agression mod andre hunde. Bordere reagerer som regel positivt på
f.eks kontrabetingning - altså på at den f.eks bliver rost blidt og får en
godbid hver gang den forholder sig roligt mens den ser på en fremmed hund.
Det skal gøres en million gange - men det plejer at virke. Bordere er
ufatteligt gode til at lære - fordi de er så behagesyge

> Ok, det giver jeg dig ret i ikke bare skal undertrykkes med "hårde"
> metoder, der må man værer sig sin race realistisk og aktiverer den
> i det omfang den kræver det.

Man kan slet ikke " køre " en border hårdt - så splitter man dens psyke helt
ad og får en totalt utilregnelig højeksplosiv katastrofe gående løs i sit
hjem.
Borderen er en følsom sjæl, der ikke ret godt tåler hårde metoder. Den
mister tilliden til sit menneske, hvis den føler sig uretfærdigt behandlet -
og det tager tid, lang tid at genvinde dens tillid. Har den først mistet
tilliden til sin ejer vil den forsvare sig af ren angst, næste gang den
føler ejeren truer den = angreb.

> Tror for mange mennesker anskaffer sig Bordere fordi de ser søde ud
> og gør sig godt på fjernsyn når de styrer Får, en dum fejl.

Langt de fleste bordere er totalt uegnede til at være familiehunde i
"labrador- forstand"- efter min mening. Bordere kan ikke bare ligge og være
søde sofapuder og nøjes med at juble over 3 daglige spadsereture i snor og 1
x foder. Der skal MEGET mere til. Træning, mental træning, udfordringer -
der skal sættes mange timer af hver dag når man vælger en border.( Hvilket
var grunden til at jeg ikke ville have border igen - selvom det er
ufatteligt lækre hunde.)
Desværre er der mange der ikke sætter sig ind i hvad det er for en hund, når
de falder for de hyrdehunderacer der har instinkterne i behold - og de ejere
lander så ofte i adfærdsproblemer fordi de ikke har forstået at få dækket
hundens mentale og fysiske behov. Det er synd for alle parter.

/ Anette - der har 4 hyrdehunde - knap så krævende som bordere
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 00:19

Anette, skrev:

> He he ...helt overset er du ikke

Du er nok bare bedre opdraget

> Jeg siger ikke det er det - men det KAN være det. Bordere er nogle
> stressbomber, hvis de ikke får den rette aktivering.

Jeg har heller aldrig oplevet Bordere som agrassive,
opfatter dem merer som venlige og bløde hunde.

> [...]
> den først mistet tilliden til sin ejer vil den forsvare sig af ren
> angst, næste gang den føler ejeren truer den = angreb.

Så skal jeg da aldrig have en Border kan jeg hører

> [...]
> og være søde sofapuder og nøjes med at juble over 3 daglige
> spadsereture i snor og 1 x foder. Der skal MEGET mere til.

Og det gør mange mennesker sig nok ikke klart inden de får en.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 15-02-08 00:43

pwh wrote:
> Jeg har heller aldrig oplevet Bordere som agrassive,
> opfatter dem merer som venlige og bløde hunde.

Den eneste border jeg har oplevet som reelt aggressive var min sidste -
fordi han blev syg. Epileptiske anfald, hvor hjernen kortsluttede og han
angreb alt og alle.
Jeg tudede øjene ud af hovedet i måneder efter vi måtte aflive ham- 5år
gammel, men det dur jo ikke at have sådan ind utilregnelig bombe gående
rundt. Fantastisk hund, som jeg savner inderligt stadigvæk.
På træningsbanen ser jeg flere bordere som har problemer med andre hunde -
fordi ejerne ikke har forstået at de har købt en arbejds-junkie.

> Så skal jeg da aldrig have en Border kan jeg hører

Jeg ville sådan ønske jeg havde energien og tiden til bordere igen. Har man
selv psyken til at udfordre hunden dagligt og bruge oceaner af tid på
kræet - så er det den mest fantastiske kammerat man kan få. Loyal, sjov,
klog, udfordrende, kærlig, og med et smittende godt humør.

> Og det gør mange mennesker sig nok ikke klart inden de får en.

Desværre. Borderen er jo en smuk hund og ofte fortæller diverse
opdrætterhjemmesider om hvor nem den er at opdrage og hvor god den er til at
slappe af derhjemme. Det er den OGSÅ. De glemmer bare at fortælle at den er
nem at stresse, at den er utroligt signalfølsom og at den kræver 50-75% af
al ens fritid for at trives - hele dens liv.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 00:50

Anette, skrev:

> [...]
> fortælle at den er nem at stresse, at den er utroligt signalfølsom og
> at den kræver 50-75% af al ens fritid for at trives - hele dens liv.

Vi må håbe Oles kæreste læser med.

/Jens (som ikke skal have så aktivitetskrævende racer)

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-02-08 01:27

Ole Larsen skrev:
> Kæresten gennem snart et år har to hunde:

ZIP

> Har i nogle gode råd eller forslag?

Tak for jeres svar. Tror nok at kærestens og min (ny hundeven)holdning
og formodninger sv. mest til Anettes, at adfærden er dels racebetinget
og dels skyldes for lidt aktivering

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 01:46

Ole Larsen, skrev:

> ZIP

> Tak for jeres svar. Tror nok at kærestens og min (ny hundeven)holdning
> og formodninger sv. mest til Anettes, at adfærden er dels racebetinget
> og dels skyldes for lidt aktivering

Nu har der jo heller ikke rigtigt været andre end Anettes
bud på adfærden, jeg kom kun med et bud på kuren

/Jens

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-02-08 02:29

pwh skrev:

> Nu har der jo heller ikke rigtigt været andre end Anettes
> bud på adfærden, jeg kom kun med et bud på kuren
>
> /Jens

Nej, det er rigtigt. Men kæresten har tidligere gået til træning med bc
og jeg som ny hundeven har skimmet vel 5-6 bøger og nærlæst de 2 af dem,
så vi har en opfattelse i forvejen. De 2 var Fenell(?) og ham med ulvene
(Worm Chr?)

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Hm

Dato : 15-02-08 09:37

Annette skrev bl.a.:
>den mest fantastiske kammerat man kan få. Loyal, sjov, klog, udfordrende,
>kærlig, og med et smittende godt humør.

Så er det jo bare en schæfertæve man skal have

Hanne

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 11:00

"Hm" <mishamai@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det jo bare en schæfertæve man skal have

narhh ihvertfald ikke, det er en meget korrekt beskrivelse af en boxer!,
meget rammende!.

Jeg vågnede i morges med et dårligt humør, kroppen virker ikke ordentligt,
ungerne var lige til en bortadoption, manden ligeså.
afsted med unger og mand, og så tog jeg Loui med i skoven en tur. skønt
vejr, koldt men ganske dejligt vejr, og nu da jeg er hjemvendt, har jeg
glemt alt om en skidt start på dagen.
Vi havde en pragtfuld tur, tværs gennem skoven -glem alt om stier, naturlige
forhindringer, åer og væltede træer, over og under, en hund der bare lyser
af velbehag og lyst på livet..
Tænk hvis jeg ikke havde min glade abekat?, så havde jeg stadig været i
skidt humør..

eftertænksomme hilsner
-Marie