Slut med fri Internet?
Fra : Per Kristensen

Dato : 16-07-01 11:03

Fuck mand! Har ham Jubii-naren ikke tjent penge nok? Nu vil de lukke for fri
Internet

http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3396263

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-01 11:09

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i

> Fuck mand! Har ham Jubii-naren ikke tjent penge nok? Nu vil de
> lukke for fri Internet

Skal du se det bliver nok nærmere Jubiis død og ikke slutningen på frit
Internet. Jubii har lige glemt en lille ting og det er brugerne.

Iøvrigt bliver den kære Thorborg ved med at belemre internetudbyderne
med hans økonomiske problemer, og det er jeg ikke helt sikker på de er
interesseret i.

Derudover tror jeg egentligt også, at jeg vil sende en regning til
Thorborg for at levere indhold til hans site.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Paw P Larsen

Dato : 16-07-01 14:23

Morten Bjergstrøm wrote:

> Derudover tror jeg egentligt også, at jeg vil sende en regning til
> Thorborg for at levere indhold til hans site.

Jeg tror jeg vil fjerne mit site fra Jubii. De fleste
kommer alligevel via udenlandske søgemaskiner.

--
Paw P Larsen | pl @ wer.dk | <http://plawer.dk/>

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 17-07-01 06:42

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Iøvrigt bliver den kære Thorborg ved med at belemre internetudbyderne
> med hans økonomiske problemer, og det er jeg ikke helt sikker på de er

Hvorfor er Thorborg og hans Jubii-jæ så interessante?
Få hele informationsverdenen åndenød uden hans eksistens?
Vel næppe!

Mvh
Bjarne

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-07-01 09:37

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev i

> Hvorfor er Thorborg og hans Jubii-jæ så interessante?

Det er de heller ikke.

> Få hele informationsverdenen åndenød uden hans eksistens?

Nej.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-07-01 16:56

On Tue, 17 Jul 2001 07:41:41 +0200, "Bjarne Hansen"
<bjarne.inger@post.tele.dk> wrote:

>Hvorfor er Thorborg og hans Jubii-jæ så interessante?
>Få hele informationsverdenen åndenød uden hans eksistens?
>Vel næppe!

De er ikke interessante for de almindelige forbrugere direkte, men de
er interessante for udbydere, for content-leverandører, etc., der
giver efter for deres FUD.

Jubii bliver af gode grunde betragtet som Store Spillere, og en del
andre spillere i samme miljø følger selvfølgelig spændt med.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-07-01 17:00

On Tue, 17 Jul 2001 17:55:43 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Jubii bliver af gode grunde betragtet som Store Spillere, og en del
>andre spillere i samme miljø følger selvfølgelig spændt med.

Uden at jeg er enig i ret meget af hvad Jubii går og laver, må man om
ikke andet tage hatten af for at de går forrest i denne "kamp".

Hr. Thorborg er givetvis klar over at deres udsagn kan virke
provokerende på mange, med følgende risiko for at blive upopulær.

Mange "portalejere" går sikkert m. samme tanker, men har blot ikke
samme "pondus".

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 17-07-01 22:30

It seems Thomas Jensen - pil.dk wrote:
> [...]
>
> Hr. Thorborg er givetvis klar over at deres udsagn kan virke
> provokerende på mange, med følgende risiko for at blive upopulær.

Jeg tror nu de mange er ret ligeglade, og det kun er fåtalet der bliver
provokeret. Måske endda de samme som tænker "det lyder sgu ret fornuftigt"
når den kloge mand fortæller dem om sammenhængende mellem jordstråler under
deres seng og kronisk ondt i ryggen.

> Mange "portalejere" går sikkert m. samme tanker, men har blot ikke
> samme "pondus".

Givetvis, og ISP'ere tænker muligvis også det samme - nu skal de der
portal-bæster sgu til at betale for at få cores brugere på besøg, ellers så
lukker vi, og det glade kompromis ender sikkert med alt forbliver som det
plejer og når agurketiden er overstået vil ingen kunne huske hvorfor
tanker som dette overhovedet fik spalteplads.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Gerner

Dato : 16-07-01 12:29

On Mon, 16 Jul 2001 12:03:07 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, "Per
Kristensen" <pzk@crayon.dk>:

>Fuck mand! Har ham Jubii-naren ikke tjent penge nok? Nu vil de lukke for fri
>Internet
>
>http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3396263

Gaaaaaaaaaaaaaaab, hvor uinteressant. Totalt fjernt fra virkeligheden.

Fra : Anders Lund

Dato : 16-07-01 14:56

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> Fuck mand! Har ham Jubii-naren ikke tjent penge nok? Nu vil de lukke for
fri
> Internet
>
> http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3396263

Og vi ved jo alle sammen at folk er mere end glade for at betale 200 kr pr
mdr. for noget de kan få gratis andre steder!! det er jo tros alt JUBII!!!

Advarsel: Dette indlæg indeholder ironi!!!!

Anders Lund
webmaster@123grin.dk
Webmaster for GEnet.dk, Jyllands bedste netparty

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-07-01 14:58

samt overflødigt mange udråbstegn.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Anders Lund

Dato : 16-07-01 15:03

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse

JUBII!!!

> samt overflødigt mange udråbstegn.
Ja, de understeget ligesom alvoren i mit indlæg!!!!!!!

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-07-01 15:12

In article <9ius6i$4gj$1@sunsite.dk>, Anders Lund wrote:

> Ja, de understeget ligesom alvoren i mit indlæg!!!!!!!

Yep, det er lige så nemt at tage alvorligt som en lille unge der bliver
ved med at græde.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You will be successful in love.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 16-07-01 15:31

Per Kristensen <pzk@crayon.dk> wrote:

> Fuck mand! Har ham Jubii-naren ikke tjent penge nok? Nu vil de lukke for
> fri Internet

Du taler som du har forstand.

>http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3396263

Hvis det skal være en mulighed, så skal det ihvertfald udvikles en del. Jeg
synes at betalingsbyrden burde rykkes fra ISP'en og ud til slutbrugeren.

Jeg bruger fx. aldrig Jubii eller nogen af Deres services - Derfor vil det
forekomme mig uretfærdigt, hvis jeg skulle betale for, at Hr. Jensen bruger
deres services hverdag, gennem mit internetabbonnement.

Jeg vil til gengæld også være indstillet på at betale hvis det site jeg
brugte virkelig indeholdt kvalitetsinformation. På den måde kunne jeg også
slippe for alle de irriterende reklamer.

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-01 15:36

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> skrev i

> Du taler som du har forstand.

Hvad snakker du dog om?

Læste du artiklen før du kom med ovenstående?

> Hvis det skal være en mulighed, så skal det ihvertfald udvikles en
> del. Jeg synes at betalingsbyrden burde rykkes fra ISP'en og ud til
> slutbrugeren.

Ja, og det er Jubiis problem og kun deres!
Hvis Jubii ikke kan tjene penge, må de lukke, ligesom enhver anden
virksomhed. Man kan ikke belemre andre med sine økonomiske problemer på
den måde Jubii lægger op til.

> [...]
> vil det forekomme mig uretfærdigt, hvis jeg skulle betale for, at
> Hr. Jensen bruger deres services hverdag, gennem mit

Ja. Læste du artiklen?

http://www.webwasher.com

Fra : Christian Joergensen

Dato : 16-07-01 15:46

Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> wrote:

> Hvad snakker du dog om?

Hans sprogvalg.

> Ja. Læste du artiklen?

Ja ?

> http://www.webwasher.com

Nej tak - Hvorfor skulle jeg ødelægge en af de eneste indtjeningsmuligheder
websites har i dag ? - Så er det da klart at det går galt hvis alle folk
gør det.

Fra : Gerner

Dato : 16-07-01 18:26

On Mon, 16 Jul 2001 16:46:29 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Christian
Joergensen <mail@phpguru.dk>:

>Nej tak - Hvorfor skulle jeg ødelægge en af de eneste indtjeningsmuligheder
>websites har i dag ? - Så er det da klart at det går galt hvis alle folk
>gør det.

Du skriver som du har forstand til, og her hentydes til at der hos slutbrugeren
sker et fravalg, ubeset af siteejeren. Hvad folk ikke ved har de ikke ondt af og
kan stadig bilde annoncører ind at de, annoncørene, får deres reklamer ud.

øvbøv.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-07-01 18:29

In article <ho86lt82akis2ckhj361grj1uknk088n9e@4ax.com>, Gerner wrote:

> [...]
> slutbrugeren sker et fravalg, ubeset af siteejeren. Hvad folk ikke ved
> har de ikke ondt af og kan stadig bilde annoncører ind at de,

Siteejerne får betaling pr exponering, du fjerner en exponering, og
siteejeren får derfor ikke penge.

> øvbøv.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg bliver ved med at besvare dine indlæg.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "One size fits all":

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 16-07-01 18:34

Gerner skrev:

>Du skriver som du har forstand til, og her hentydes til at der hos slutbrugeren
>sker et fravalg, ubeset af siteejeren.

De fleste af de der webwasher-ting lader da helt være med at downloade
reklamerne. Det kan dem der har hjemmesiden da sagtens se! Logfiler
fortæller en del.

>Hvad folk ikke ved har de ikke ondt af og
>kan stadig bilde annoncører ind at de, annoncørene, får deres reklamer ud.

Det vil jo være fup.

>øvbøv.

Modent.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Ericsson- og Siemens-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Anders Lund

Dato : 16-07-01 19:31

"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
af og
> kan stadig bilde annoncører ind at de, annoncørene, får deres reklamer ud.

Nu er det dog sådan at jubii hovedsaligt får betaling pr klik og ikke pr
visning. Det med betaling pr visning bruges næsten ikke mere, der er
simpelhen ingen der tør stole på den løsning.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 16-07-01 19:32

Anders Lund <webmaster@123grin.dk> wrote:

> Nu er det dog sådan at jubii hovedsaligt får betaling pr klik og ikke pr
> visning.

Nej

> Det med betaling pr visning bruges næsten ikke mere, der er
> simpelhen ingen der tør stole på den løsning.

Jo

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 16-07-01 21:42

> Nu er det dog sådan at jubii hovedsaligt får betaling pr klik og ikke pr
> visning. Det med betaling pr visning bruges næsten ikke mere, der er
> simpelhen ingen der tør stole på den løsning.

Hvem har fortalt dig det?

Jesper Nielsen
Der udtaler sig for sig selv og ikke for Jubii

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-01 18:41

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote:

>Man kan ikke belemre andre med sine økonomiske problemer på
>den måde Jubii lægger op til.

Hvorfor ikke?

Jeg har svært ved at blive forarget over Jubiis påfund. Det står
ethvert privat site frit for at sige til ISP'erne:
"Fra nu af er der lukket for offentlig adgang til os. Hvis I ønsker
adgang for jeres kunder, må I lave en aftale med os om adgang mod
betaling, og så må I selv finde ud af, hvordan I vil afregne det med
kunderne."

Hvis ISP'erne så føler, at sitet ikke er så interessant for deres
kunder, at de gider betale, kan de lægge sig på gulvet og rulle rundt
af grin. Det er et frit land.

Så kan kunderne brokke sig over, at _de_ får noget trukket ned over
hovedet, hvis deres ISP vælger at indgå aftalen og bruge af
abonnementskronerne på det - måske endda forhøje abonnementsprisen.
Men ISP'erne vælger altså selv, hvad de vil kaste penge efter for at
få et interessant produkt. Der er principielt ingen forskel på, om en
ISP bruger penge på at give kunderne adgang til Jubii eller bruger dem
på en ny monster-newsserver. Hvis kunderne er uenige i prioriteringen,
må de vælge, om de fortsat vil bruge den ISP. Igen - det er et frit
land.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-01 18:47

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Hvorfor ikke?

Nåja, jeg glemte lige:
Er der egentlig nogen, der kan forklare mig det epokegørende i denne
svenske såkaldte opfindelse, som nævnes i artiklen?

Fra : Anders Lund

Dato : 16-07-01 19:35

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nåja, jeg glemte lige:
> Er der egentlig nogen, der kan forklare mig det epokegørende i denne
> svenske såkaldte opfindelse, som nævnes i artiklen?
Nope, ikke her. Så visdt jeg ved har det længe været muligt at blokke for
spicfike nerværk.

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 16-07-01 21:39

It seems Allan Olesen wrote:

> Nåja, jeg glemte lige:
> Er der egentlig nogen, der kan forklare mig det epokegørende i denne
> svenske såkaldte opfindelse, som nævnes i artiklen?

At den kan køre på Pripps lett-öl...

Det epokegørende er at man kan sælge et ripe-opslag, samt en linie i et
access filter som en epokegørende opfindelse - ihvertfald til
marketingsdirektører, journalister og andet godtfolk.

"han har jo ikke noget tøj på"

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-07-01 21:42

On Mon, 16 Jul 2001 19:46:46 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Er der egentlig nogen, der kan forklare mig det epokegørende i denne
>svenske såkaldte opfindelse, som nævnes i artiklen?

At de ikke selv har ku' finde ud af det?

Eller at værktøjet indeholder en bred fortegnelse/indeks, som de ikke
selv gad lave, såfremt, blokeringen er baseret på mere end bare en
IP-blok eller to, og så reverse DNS...

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-01 23:02

> [...]

>Eller at værktøjet indeholder en bred fortegnelse/indeks, som de ikke
>selv gad lave, såfremt, blokeringen er baseret på mere end bare en

Der er vist ingen af ovenstående manuelle arbejdsopgaver, der
berettiger ordet "opfindelse".

Men det har jeg også en fornemmelse af, at vi er enige om.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-01 18:58

> Hvorfor ikke?

Fordi man almindeligvis er ansvarlig for sin egen økonomi.

> Jeg har svært ved at blive forarget over Jubiis påfund.

Forarget er jeg bestemt heller ikke. Jeg bryder mig bare ikke om Jubiis
arrogante holdning, hvor de giver udtryk for, at de er en af de få
indholdsudbydere på den danske del af internettet, hvilket selvklart er
forkert. Den væsentligste del af Jubiis indhold er endda ikke engang
frembragt af Jubii selv. Her tænker jeg på de mange links med
tilhørende beskrivelser.

[SNIP]

Resten har du selvfølgelig ret i, og det kan jeg ikke være uenig i.

Fra : Frontier

Dato : 16-07-01 21:59

Jeg er ikke forarget, jeg er nærmere overasket over hvor snobbet og
virkelighedsfjern man kan være...

> [...]
>forkert. Den væsentligste del af Jubiis indhold er endda ikke engang
>frembragt af Jubii selv. Her tænker jeg på de mange links med

Du glemmer alle deres HTML-fejl - prøv for sjovt at udsætte deres site
for validator.w3.org (eller en hvilken som helst browser, bortset fra
MSIE)

Eftersom det nu bliver muligt at få et OS fra M$ uden MSIE, tror jeg
der kommer mere fokus på de andre browsers. Indrømmet, den bedste
feature i MSIE er at den er i stand til at færdiggøre meget af det
kode som webmasteren burde have lavet. MEN...den's achilleshæl er al'
det forbandede VBscript...(how, røg vidst lidt off-topic).

For kun et år siden var altavista fyldt med banners. Så kom
google...og nu er 3/4 af dem væk. Gad vide hvordan det vil gå Jubii
når de lukker kunder ude? "How do you serve the costumers you can't
see"?

/Frontier

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-07-01 00:29

Frontier skrev:

>Du glemmer alle deres HTML-fejl - prøv for sjovt at udsætte deres site
>for validator.w3.org

Jeg kan anbefale http://www.htmlhelp.com/tools/validator/ fra
Web Design Group. Den kan tjekke et helt site (dog max 60 sider)
i ét hug, forudsat siderne på den ene eller anden måde er linket
til hinanden.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Karsten

Dato : 17-07-01 06:36

Frontier :
> [...]
>google...og nu er 3/4 af dem væk. Gad vide hvordan det vil gå Jubii
>når de lukker kunder ude? "How do you serve the costumers you can't

nemlig, ikke 'nørder' vil da bare trække på skulderen, og så ellers
finde et andet sted , tror jeg.
de fleste 'almindelige' folk jeg snakker med , er _meget_
bevidste om deres telefonregning og internetregning :)
ellers skal Jubii da på finansloven som DR :)
mvh. Karsten

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-01 23:08

> [...]

>arrogante holdning, hvor de giver udtryk for, at de er en af de få
>indholdsudbydere på den danske del af internettet, hvilket selvklart er

Hvis vi kommer i den situation, at man skal til at vælge ISP efter,
hvilke betalingssites, der er adgang til, vil adgang til Jubii nok
også vægte meget lavt i mine bedømmelseskriterier. Men jeg tror, at vi
oplyste usenet-brugere er lidt atypiske på det punkt.

>Den væsentligste del af Jubiis indhold er endda ikke engang
>frembragt af Jubii selv. Her tænker jeg på de mange links med
>tilhørende beskrivelser.

Det samme kan du sige om Den Blå Avis. Jeg kan ikke se noget odiøst i,
at man tager penge for at give adgang til at læse en annoncering.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-07-01 22:06

Hej

> [...]

>adgang for jeres kunder, må I lave en aftale med os om adgang mod
>betaling, og så må I selv finde ud af, hvordan I vil afregne det med

Det ville være noget af det værste der kunne ske ! - Vi er her inde på
hvad der er en ISP's opgave - Debatten har tidligere kørt omkring
ISP'erne ansvar for indhold m.v.

Jeg tror vi skal holde meget hårdt fast i at den absolut eneste opgave
en ISP har, er at formidle forbindelse fra en slutbruger og til
internettet, og kun dét, og absolut _intet_ andet. Det må være helt op
til den enkelte slutbruger hvad han vil bruge nettet til, og hvad han
evt. vil betale ekstra for, det må aldrig blive en opgave for en ISP.

Derfor må det også være en 'sag' mellem den enkelte slutbruger og Martin
Thorborg hvis der skal yderligere betaling til, for at få Jubii til at
løbe rundt.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-07-01 22:11

"Ole Rasmussen" <ole@rasmussen.org> skrev i en meddelelse
> Jeg tror vi skal holde meget hårdt fast i at den absolut eneste opgave
> en ISP har, er at formidle forbindelse fra en slutbruger og til
> internettet, og kun dét, og absolut _intet_ andet.

Det er normalt at mail og web og news også er inkluderet.
Fremtiden vil sikkert bringe ISP'ere der distancerer sig på content.
De kategoriske udtalelsers tid er forbi

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-01 23:22

Ole Rasmussen <ole@rasmussen.org> wrote:

>Det ville være noget af det værste der kunne ske ! - Vi er her inde på
>hvad der er en ISP's opgave - Debatten har tidligere kørt omkring
>ISP'erne ansvar for indhold m.v.

Jamen, hvis ISP'en ikke mener, det er hans opgave, bliver der bare
ingen aftale. Længere er den ikke. Som sagt - det er et frit land.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-07-01 23:34

Ole Rasmussen <ole@rasmussen.org> writes:

>Jeg tror vi skal holde meget hårdt fast i at den absolut eneste opgave
>en ISP har, er at formidle forbindelse fra en slutbruger og til
>internettet, og kun dét, og absolut _intet_ andet.

Sådan en ISP findes vist ikke i dag.

De har allesammen portaler, de sælger hardware, konsulentydelser og
i et vist omfang onlinetjenester.

Du betaler også for adgang til mail-, news- og DNS-servere, uanset
om du bruger dem eller ej.

At jeg så personligt er ret enig i, at indholdsleverandørerne må
skaffe sig selv en holdbar businessplan på egen hånd, er en anden
sag.

Det ville være udmærket, hvis ISPerne ville række en hjælpende hånd
f.eks. i form af nem og sikker klikbetaling og lignende. Tjenester
som søgemaskiner kunne så uden de vilde omkostninger afkræve deres
brugere f.eks. 50 øre pr. søgning. Halvdelen kunne så gå til ISPen
for at stille klikbetaling til rådighed, mens tjenesten fik den
anden halvdel.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Gerner

Dato : 17-07-01 13:23

On 16 Jul 2001 22:34:02 GMT, in dk.edb.internet.udbydere, Klaus Ellegaard
<klaus@ellegaard.dk>:

>Sådan en ISP findes vist ikke i dag.

Såh.

>De har allesammen portaler, de sælger hardware, konsulentydelser og
>i et vist omfang onlinetjenester.

Det kan kunderne være lige glade med.

>Du betaler også for adgang til mail-, news- og DNS-servere, uanset
>om du bruger dem eller ej.

Jeg betaler kun for adgangen til udbyderen, som koster x øre per minut.

> [...]
>
>Det ville være udmærket, hvis ISPerne ville række en hjælpende hånd
>f.eks. i form af nem og sikker klikbetaling og lignende. Tjenester

Betalingssider er en indkomt for den der ejer siden. Hvordan denne får sine
penge, skal isp'erne ikke blande sig i.

> [...]
>brugere f.eks. 50 øre pr. søgning. Halvdelen kunne så gå til ISPen
>for at stille klikbetaling til rådighed, mens tjenesten fik den

det du skriver om må være noget med at der 2 steder skal være software
installeret, nej 3, før pengene kan gå i de rette lommer.

Så vidt jeg ved kan klikbetaling kun ske effektivt hvis kunden har et
klikbetalingssoftware instaleret.

Desuden skal kunden have sikkerhed for at der kun sker betaling når der klikkes
på en betalingsside, f.eks med SSL.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-07-01 13:40

Gerner <gm@telefona.dk> writes:

>Jeg betaler kun for adgangen til udbyderen, som koster x øre per minut.

.....men inkluderet i den minutpris er betaling for vedligehold af
mail-, news-, DNS-servere, portaler og hvad der ellers måtte være
af "udenomstjenester".

Og det betaler du uanset om du bruger tjenesterne eller ej.

>Betalingssider er en indkomt for den der ejer siden. Hvordan denne får sine
>penge, skal isp'erne ikke blande sig i.

Det siger jeg heller ikke. Jeg siger, at ISPerne kan hjælpe ved at
stille klikbetaling til rådighed.

>det du skriver om må være noget med at der 2 steder skal være software
>installeret, nej 3, før pengene kan gå i de rette lommer.

Hvorfor det? Kombinér en brugeridentifikation med ISPens tracking
af kunden på IP-adresse til et givent tidspunkt. Det kræver ingen
software af nogen art (udover hos tjenesteudbyderen og ISPen).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Gregers Petersen

Dato : 24-07-01 08:29

"Gerner" <gm@telefona.dk> wrote in message
> Jeg betaler kun for adgangen til udbyderen, som koster x øre per minut.

<Ironi>
Jamen kan du så se at komme ud af denne nyhedsgruppe!
Du har jo ikke betalt for at være her.
</Ironi>

--
MvH

Gregers Petersen
http://main.internord.dk/~petersen/disclaimer.html

Fra : Gerner

Dato : 17-07-01 12:21

On Mon, 16 Jul 2001 19:40:54 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk>:

>Så kan kunderne brokke sig over, at _de_ får noget trukket ned over
>hovedet, hvis deres ISP vælger at indgå aftalen og bruge af
>abonnementskronerne på det - måske endda forhøje abonnementsprisen.

Lidt svært for dem der udbyder internet i gratis abonnement.
Og deres eneste konkurrancemoment de har i minutpriser, vil de nok ikke røre
ved.

> [...]
>på en ny monster-newsserver. Hvis kunderne er uenige i prioriteringen,
>må de vælge, om de fortsat vil bruge den ISP. Igen - det er et frit

Ja, en gratis portal vil straks dukke op og overtage kunderne.
Annoncører flytter selvfølgelig til hvor kunderne er.

Fra : s.wind@mail.com

Dato : 16-07-01 20:12

Er der andet at gøre end at boycutte dem der benytter systemet ? Så dør de
vel i deres eget skidt ?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-07-01 20:51

<s.wind@mail.com> writes:

>Er der andet at gøre end at boycutte dem der benytter systemet ? Så dør de
>vel i deres eget skidt ?

Så vidt jeg erindrer, slog CyberCity alle rekorder mht. antal solgte
minutter under den sidste internetstrejke.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 16-07-01 21:35

It seems Klaus Ellegaard wrote:

> Så vidt jeg erindrer, slog CyberCity alle rekorder mht. antal solgte
> minutter under den sidste internetstrejke.

Ja sjovt nok havde vi en stor dag under "netstrejken", alle regnede med at
de kunne have nettet for sig selv. Solidariteten er stendød

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Christian Joergensen

Dato : 16-07-01 21:46

Soeren Schroeder <spam_me_senseless@dot.dk> wrote:

> Ja sjovt nok havde vi en stor dag under "netstrejken", alle regnede med at
> de kunne have nettet for sig selv. Solidariteten er stendød

Eller også skulle folk lige online for at se om deres buddies snød :)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-07-01 01:01

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> writes:

> Fuck mand! Har ham Jubii-naren ikke tjent penge nok?

Der er ikke noget, der hedder penge _nok_.

Alle vil altid have flere penge.

> Nu vil de lukke for fri
> Internet

Det er en uhyre naiv tilgang til at udbyde netservices. Portaler som
Jubii vil næppe nogensinde kunne tjene penge direkte på brugerne, for
brugerne går bare et andet sted hen. Søgemaskiner er der masser af, og
det er altid en fordel for service-udbyderne (de sider, som Jubii
indekserer) at være til stede på så mange portaler og søgemaskiner som
muligt. Hvis ikke alle har adgang til Jubii holder Jubii pludselig op
med at være landets førende portal.

Når mikrobetaling bliver praktisk anvendeligt er det rimeligt at
forestille sig, at visse services vil være penge værd. Det vil være
ting som elektroniske "Reklamer, nej tak"-skilte (og de produkter
findes sådan set allerede i mere eller mindre gratis form) og særlige
agent-services. Og så musik og video, selvfølgelig.

De eksisterende services kan næppe gøres til betalingsservices på
effektiv vis.

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-01 01:52

Peter B. Juul skrev:

>forestille sig, at visse services vil være penge værd. Det vil være
>ting som elektroniske "Reklamer, nej tak"-skilte

En sidebemærkning:

Den slags kan aldrig blive penge værd. Det er forbudt at sende
elektroniske reklamer til folk der ikke har bedt om dem.

Ellers er jeg ret enig.

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-07-01 02:21

On Tue, 17 Jul 2001 02:51:42 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamto@lundhansen.dk> wrote:

>En sidebemærkning:
>
>Den slags kan aldrig blive penge værd. Det er forbudt at sende
>elektroniske reklamer til folk der ikke har bedt om dem.

Dvs. du mener at bannerreklamer er ulovlige?

Jeg går ud fra at det er den slags, man vil tjene penge på, fx ved at
lade normale folk få masser af bannere og
hvad-der-kunne-svare-til-nag-screens på websider, hvis de ikke
betaler.

Jeg kunne være fristet til at betale for en god oplevelse. Eneste
problem er selvfølgelig, at der:

1. er masser at betale, omend det kunne være rart at betale centralt,
fx til DoubleClick.
2. når der er mange, der har slået sig sammen, vil Jubii sikkert kræve
en stor del af kagen pga. besøgstallet, og dem ønsker jeg principielt
ikke at støtte.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-01 09:41

Peter Brodersen skrev:

>Dvs. du mener at bannerreklamer er ulovlige?

Næ, jeg troede at du snakkede om mail.

>Jeg går ud fra at det er den slags, man vil tjene penge på, fx ved at
>lade normale folk få masser af bannere og
>hvad-der-kunne-svare-til-nag-screens på websider, hvis de ikke
>betaler.

Okay.

--
Bertel

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 10:17

Det skal tages lidt med forbehold.
Hvis man har en offentlig emailadresse eller selv har offentlgjort sin
emailadresse, kan det være tilladt at sende reklamer.
Undtalgesen er såfremt man i Danmark har ulejliget sig ned på det
lokale folkeregister og anmodet om at blive optage på den liste de
fører og som virksomheder har pligt til at kontrollere inden de sende
reklamer.

>Dvs. du mener at bannerreklamer er ulovlige?

Næ - de er da lovlige nok. Men de kan da nemt fjernes så man ikke ser
dem. www.webwasher.com er en fin mulighed fra Siemens og det er
gratis.

Sincerely Yours,
Nostradamus

"Be nice to your children, because they are the ones who will choose your rest home"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-01 10:25

Nostradamus skrev:

>Det skal tages lidt med forbehold.

Nej.

>Hvis man har en offentlig emailadresse eller selv har offentlgjort sin
>emailadresse, kan det være tilladt at sende reklamer.

Vrøvl.

Markedsføringsloven:

§ 6 a.   En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen
   ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem
   eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast
   ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
   tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har
   anmodet om det.

> [...]
>lokale folkeregister og anmodet om at blive optage på den liste de
>fører og som virksomheder har pligt til at kontrollere inden de sende

Vrøvl.

Samme lov, samme paragraf:

Stk. 2.   En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en
   bestemt fysisk person ved brug af andre midler til
   fjernkommunikation med henblik på afsætning som nævnt i
   stk. 1, hvis den pågældende over for ...

Bemærk "andre midler". Stk. 1 regulerer nogle henvendelser (bl.a.
mail), stk 2 regulerer de andre.

Din sidste beskrivelse er korrekt hvis vi snakker om f.eks.
fodpost - men det gør vi ikke.

--
Bertel

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 10:44

>Din sidste beskrivelse er korrekt hvis vi snakker om f.eks.
>fodpost - men det gør vi ikke.

Nu var jeg til et møde hvor adskillige af Danmarks førende advokater
netop diskuterede emnet.
Alle var enige i det ejg oplyste og kun en dom kunne sætte en mere
præcis grænse.

Der varte flere konkrete tilfælde nævnt hvor virksomheder havde sendt
uopfordret post og alle var blevet afgjort med forlig hvor
virksomheden undskyldte og betalte den udgift de havde påført den/de
pågældende. (Typisk Kr. 100,-)

en anden snak er at EU netop nu forbereder et direktiv hvoraf det
fremgår at internetudbydere IKKE må opbevare logfiler over datatrafik
længere end til trafikken er ophørt. Kun den del der anvendes til
regningsdannelse må opbevares. Men det er vel ikke det der henvises
til i dit indlæg.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-07-01 10:46

On Tue, 17 Jul 2001 11:43:41 +0200, Nostradamus <me@privacy.net>
wrote:

>Nu var jeg til et møde hvor adskillige af Danmarks førende advokater
>netop diskuterede emnet.

hvem er de af førende af Danmarks advokater?

>Nostradamus

hedder du virkelig det?

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 10:50

>hedder du virkelig det?

Nej - det er blot en synonym jeg bruger. Ikke for at jeg ikke er mit
borgerlige navn bekendt, men jeg ønsker blot at undgå junkmail i vides
mulige omfang.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-07-01 10:54

On Tue, 17 Jul 2001 11:50:29 +0200, Nostradamus <me@privacy.net>
wrote:

>Nej - det er blot en synonym jeg bruger. Ikke for at jeg ikke er mit
>borgerlige navn bekendt, men jeg ønsker blot at undgå junkmail i vides
>mulige omfang.

Hvad har junkmail m. dit navn at gøre?

Personligt modtager jeg ikke ret meget junkmail på den adresse jeg
opgiver på usenet.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 11:04

>Hvad har junkmail m. dit navn at gøre?
>
>Personligt modtager jeg ikke ret meget junkmail på den adresse jeg
>opgiver på usenet.

Tjae - hvis jeg nu brugte mit mere borgerlige navn, hvad jeg har gjort
da jeg var mere naiv. Så ville jeg blive oversvømmet med junkmail (læs
fan breve)

Jeg kan da oplyse at jeg pr. kun modtager ca, 100 junkmails om dagen.
De stammer alle fra den naive perionde, hvor ejg brugte en ægte
emailadresse ot mit borgerlige navn.

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-07-01 11:07

Nostradamus wrote:

>Tjae - hvis jeg nu brugte mit mere borgerlige navn, hvad jeg har gjort
>da jeg var mere naiv. Så ville jeg blive oversvømmet med junkmail (læs
>fan breve)

Wow! Er du kendt?!

<prøver at være imponeret, men fejler miserabelt>

--
..signature

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 17-07-01 15:51

On 17 Jul 2001 10:06:46 GMT, Christian Andersen
<fs6d7dzu8rkqmp001@sneakemail.com> wrote:

>Wow! Er du kendt?!

Richard Ragnvald?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-07-01 15:52

On Tue, 17 Jul 2001 14:51:05 GMT, skumling@skumling.dk (Daniel
Stjernholm) wrote:

>Richard Ragnvald?

Er det ikke ham som har haft et forhold til borgmesteren i Århus?

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 17-07-01 17:04

On Tue, 17 Jul 2001 16:51:45 +0200, Thomas Jensen - pil.dk
<tj@dev.null> wrote:

>Er det ikke ham som har haft et forhold til borgmesteren i Århus?

Ved jeg ikke, men han har et noget anspændt forhold til "nogle" i
koncernen Klein Web (http://cygnus.skumlenet.dk/ragnvald.mp3).

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-07-01 17:06

Daniel Stjernholm wrote:

>Richard Ragnvald?

Bubber?

--
..signature

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 17-07-01 19:40

Nej, han/hun er sikkert sanger.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 17-07-01 11:14

On Tue, 17 Jul 2001 12:03:59 +0200, Nostradamus wrote:

> Jeg kan da oplyse at jeg pr. kun modtager ca, 100 junkmails om dagen.
> De stammer alle fra den naive perionde, hvor ejg brugte en ægte
> emailadresse ot mit borgerlige navn.

Du tror ikke at mængden af spam du modtager er væsentligt mere afhænging
af din afsender-adresse end af dit afsendernavn?[1]

[1] Du er velkommen til at opfatte ovenstående som et retorisk spørgsmål.
--
Søren O.

Too bad stupidity isn't painful

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 11:24

>Du tror ikke at mængden af spam du modtager er væsentligt mere afhænging
>af din afsender-adresse end af dit afsendernavn?[1]

Nej - det tror jeg ikke. Jeg ved det er mit borgerlige navn der gjorde
udslaget. Jeg indrømmer jeg var naiv.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-07-01 11:26

Nostradamus <me@privacy.net> skrev i

> Nej - det tror jeg ikke. Jeg ved det er mit borgerlige navn der
> gjorde udslaget. Jeg indrømmer jeg var naiv.

Nu bliver du snart nødt til at fortælle, hvad dit borgerlige navn er.

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-07-01 12:00

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> writes:

> Nu bliver du snart nødt til at fortælle, hvad dit borgerlige navn er.

Uha nej. Så modtager han jo bare en masse fanpost på sin falske adresse.

--
I mapped your genome, Wally.

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 13:15

>Uha nej. Så modtager han jo bare en masse fanpost på sin falske adresse.

HAAAAA - er du sikker på at jeg er af hankøn?

Jeg synes det er løbet af sporet og ikke hører hjemme i denne gruppe.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-01 11:13

Nostradamus skrev:

>Nu var jeg til et møde hvor adskillige af Danmarks førende advokater
>netop diskuterede emnet.

Aha.

>Alle var enige i det ejg oplyste og kun en dom kunne sætte en mere
>præcis grænse.

Det er pinligt - hvis det er et korrekt referat af jeres samtale.

.... hvilket beviser at ... ?

--
Bertel

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 11:29

>Det er pinligt - hvis det er et korrekt referat af jeres samtale.

Det er ikke et fuldstændigt referat, men det er korrekt refereret.

Hvis du vil være 100% sikker på IKKE at modtage uopfordret email må du
en tur på folkeregistret og melde dig på listen. Jeg ved ikke om den
hedder eller bare kaldes "Robinson listen" men det er den det drejer
sig om og den omhandler også email.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-01 13:40

Fra : Gerner

Dato : 17-07-01 15:10

On Tue, 17 Jul 2001 12:28:52 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Nostradamus
<me@privacy.net>:

> [...]
>en tur på folkeregistret og melde dig på listen. Jeg ved ikke om den
>hedder eller bare kaldes "Robinson listen" men det er den det drejer

Hvis man modtager elektronisk post der overtræder markedsføringsloven, kan man
jo sagsøge dem der sendte det. Og en dom er jo sikker.
Hvis folk ikke vil domfældes skal der mindst en million på bordet, hvis jeg var
ofret for dårlig markedsføring.

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 15:46

> [...]
>jo sagsøge dem der sendte det. Og en dom er jo sikker.
>Hvis folk ikke vil domfældes skal der mindst en million på bordet, hvis jeg var

Nu har vi jo et begreb i dansk retspraksis der hedder: HENSIGT
Dette betyder at det skal være i ond hensigt for at der kan fældes en
dom. Dommere foretrækker også forlig, hvis det er muligt. Og det er jo
ikke nogen alvorlig forseelse der er sket.

De sager jeg har set til dato er alle endt i forlig uden dom.

Eksempel.

En bekendt ser en tildbud på en side og på siden er der den
traditionelle:
Send til en ven. ?????? email adressen og trylk på send.

Nu vil du få en (måske uønsket) email. Er virksomheden ansvarlig
eller er din bekendte ansvarlig?

Emailen du får strider pr. definition mod lovgivningen.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 17-07-01 20:51

> [...]

> Send til en ven. ?????? email adressen og trylk på send.

> Nu vil du få en (måske uønsket)  email. Er virksomheden ansvarlig

Lige meget hvordan du vender og drejer den vil det jo i bund og grund være
en reklame for et produkt pågældende firma sælger - udsendt af firmaet, og
ikke din ven.

Din "ven" var bare venlig at give firmaet din emailadresse så de kunne
sende reklamer til dig.

Det kan kun være virksomheden der skal holdes til ansvar for Deres egne
handlinger og ikke din "ven".

Fra : Gerner

Dato : 17-07-01 21:09

On Tue, 17 Jul 2001 16:45:49 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Nostradamus
<me@privacy.net>:

> [...]
>dom. Dommere foretrækker også forlig, hvis det er muligt. Og det er jo
>ikke nogen alvorlig forseelse der er sket.

Det er hvad der ske i en retssal der bestemmer det ene eller andet. Beviser og
bevisbyrde f.eks.
Mange sager forelægges også ombudsmanden og mange sager er endt i retten på
foranledning af ombudsmanden (forbruger) hvor der er en del sager om dårlig
markedsføring. Mange sager om markedsføringsloven stopper også der fordi
forretningen/firmaet godtager ombudsmandens afgørelse.

>De sager jeg har set til dato er alle endt i forlig uden dom.

Er det dommerens eneret til at der skal indgås forlig eller kan en part lade
sagen gå til doms ?

> [...]
>eller er din bekendte ansvarlig?
>
>Emailen du får strider pr. definition mod lovgivningen.

Det kommer an på om man kan se hvem der har sendt email. Hvis du kan se det er
en ven der har sendt email, så strider den ikke mod markedsføringsloven men
måske mod en isp regler om abuse/spam.

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 22:57

>Er det dommerens eneret til at der skal indgås forlig eller kan en part lade
>sagen gå til doms ?

Det er lidt speget at svare på. Men den ene part kan ikke bestemme at
sagen skal gå til doms, fordi dommeren vil lytte til fornuft, og
fornuft er at indgå forlig. Dommeren kan bestemme af sagen er
afsluttet med forlig, hvilket ikke er det samme som en dom.

At der er mange virksomheder der følger forbrugerombudsmandens
afgørelser er korrekt, men der er sørme også mange der ikke gør. En
del af dem der vælger IKKE at følge forbrugerombudsmandens afgørelser
får medhold ved domstolene. Det er ikke tit det sker men det sker.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-01 23:30

Nostradamus skrev:

>Det er lidt speget at svare på.

Det tør siges.

>Men den ene part kan ikke bestemme at
>sagen skal gå til doms, fordi dommeren vil lytte til fornuft, og
>fornuft er at indgå forlig.

Hm.

>Dommeren kan bestemme af sagen er afsluttet med forlig,
>hvilket ikke er det samme som en dom.

Hvordan kan det være et forlig hvis dommeren bestemmer?

--
Bertel

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 07:27

>Hvordan kan det være et forlig hvis dommeren bestemmer?

Sådan kaldes det nu engang.

Jeg vil dog ikke afvise. Såfremt den ene part (sagsøgeren) er stædig
nok at det kan føre til en dom. Men jeg kan så forudsige hvad dommen
vil lyde på. Nemligt det forlig der blevt tilbudt og enhver betaler
egne omkostninger. Dette vil så betyde at sagsøgeren vil få en dom men
samtidig en regning på i nærheden af Kr. 10.000,- i sagsomkostninger.
På den måde kan det blive endog meget kostbart at få ret. Dog er jeg
tilbøjelig til at tro at dommeren vil afvise sagen underhenvisning til
at det er at spilde rettens tid.

Fra : Tim Christensen

Dato : 19-07-01 20:05

"Nostradamus" <me@privacy.net> wrote in message

> [...]
> en tur på folkeregistret og melde dig på listen. Jeg ved ikke om den
> hedder eller bare kaldes "Robinson listen" men det er den det drejer

Robinson listen handler om directmail via snail-mail (den som posten kommer
med), ikke email spam som indiskutabelt er ulovligt.

Mvh

Tim

Fra : Nostradamus

Dato : 19-07-01 20:18

>Robinson listen handler om directmail via snail-mail (den som posten kommer
>med), ikke email spam som indiskutabelt er ulovligt.
Hvorfor er der så et felt til email på den?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-07-01 11:23

Nostradamus <me@privacy.net> writes:

>en anden snak er at EU netop nu forbereder et direktiv hvoraf det
>fremgår at internetudbydere IKKE må opbevare logfiler over datatrafik
>længere end til trafikken er ophørt.

Et andet udvalg i EU snakker om at gemme alting i op til syv år.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 11:32

>Et andet udvalg i EU snakker om at gemme alting i op til syv år.

Det er fuldstændigt korrekt, men logfiler skal slettes når
datatrafikken er ophørt og kun den del der er nødvendig for
regningsdannelse må gemmes. Dette er lavet for at sikre den enkeltes
sikkerhed der menes at vjene tungere end mybndighedernes intersse i at
finde mulige ureelle personer.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-07-01 12:02

> [...]
> regningsdannelse må gemmes. Dette er lavet for at sikre den enkeltes
> sikkerhed der menes at vjene tungere end mybndighedernes intersse i at

Hmm det er vel et okay tiltag, men nu er det sådan at så kan en stor del af
trafikken alligevel gemmes, bare på baggrund af regningsdannelse.

Internet er idag skruet sammen, at man kan betale pr. minut, flatrate, pr.
trafik eller via udenlandsklasser. Så her kan der allerede gemmes tidspunkt,
til og fra destination og størrelse. Så mangler man vel ikke så meget mere,
ellers må ISP'erne bare lave en nyt produkt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-07-01 12:12

> [...]
>regningsdannelse må gemmes. Dette er lavet for at sikre den enkeltes
>sikkerhed der menes at vjene tungere end mybndighedernes intersse i at

Er det afgjort? Har du et link til den beslutning?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 13:09

>Er det afgjort? Har du et link til den beslutning?

Det er ikke helt klart om direktivet er vedtaget.
Kilde Erhversbladet

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 18-07-01 17:08

Hej

>Det er ikke helt klart om direktivet er vedtaget.
>Kilde Erhversbladet

Direktivet er _ikke_ vedtaget, det er blevet fremlagt for EU
kommisionen, som dog ikke var tilhænger af det, men det har indtil
videre ikke været til afstemning.

Har været omtalt de sidste par uger i de flere online nyhedsmedier.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Gerner

Dato : 17-07-01 15:10

On Tue, 17 Jul 2001 12:32:24 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Nostradamus
<me@privacy.net>:

>Det er fuldstændigt korrekt, men logfiler skal slettes når
>datatrafikken er ophørt og kun den del der er nødvendig for

Hvornår ophører datatrafikken ?

For mig ser det ud som den ophører når man bryder forbindelsen til udbyderen.

>regningsdannelse må gemmes. Dette er lavet for at sikre den enkeltes
>sikkerhed der menes at vjene tungere end mybndighedernes intersse i at
>finde mulige ureelle personer.

Hmm, er det derfor politiet har fået ret til at få udleveret
mobiltelefonibrugeres data uden dommerkendelse ?

Den der med at de kan se hvem der har brugt en mobiltelefon i et bestemt område
i en bestemt tidsperiode.
Her er den enkeltes sikkerhed for bibeholdelse af privatlivets fred tilsidesat
til fordel for at finde mulige ureelle personer.

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 15:48

>Hmm, er det derfor politiet har fået ret til at få udleveret
>mobiltelefonibrugeres data uden dommerkendelse ?
Mobiltelfoni er ikke Internet.

Fra : Gerner

Dato : 17-07-01 21:19

On Tue, 17 Jul 2001 16:48:09 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Nostradamus
<me@privacy.net>:

>Mobiltelfoni er ikke Internet.

Tag lige og se hvad du skriver.:
"
> [...]
> regningsdannelse må gemmes. Dette er lavet for at sikre den enkeltes
> sikkerhed der menes at vjene tungere end mybndighedernes intersse i at

Sidste sætning handler om den enkeltes sikkerhed for privatlivets fred, ved at
myndighederne ikke uden en dommerkendelse kan få adgang til en isp
data/kundefil.

Det modsatte er tilfældet med det jeg skrev om mobiltelefoni data/kundefil.

(Iøvrigt vil mobiltelefoni og internet smelte sammen i 3G mobiltelefoner.)
Email er allerede integreret i mobiltelefoner.

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 23:03

Som du rigtiogt påpeger er lovgivningen på nogle punkter modstridene,
hvilket ikke gør livet nemmere.

Som jeg har læst det deles transportvejen op i
Telefoni, Internet. Og det er kun det sidste hvor logfiler skal
slettes da de ikke er nødvendige for at danne en regning. Men det
betyder da blot at logfilen ikke indeholder information om hvor den
enkelte har været på internettet. Dermed er kravet efter min mening
opfyldt.

Fra : N/A

Dato : 18-07-01 07:17

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-07-01 07:17

> [...]

>betyder da blot at logfilen ikke indeholder information om hvor den
>enkelte har været på internettet. Dermed er kravet efter min mening

Det er faktisk en meget skidt situation for kunden.

Forestil dig, at man i fremtiden skal betale for trafik baseret på
AS-numre (groft sagt afhængig af destinationen).

Du får en regning på 100 GB trafik til Taiwan, pris kr. 10.000. Du
klager til din ISP, for det har du ikke overført. Du får svaret:
"det sagde vores logfiler, men de er af hensyn til dig allerede
slettet, for vi har jo lavet regningen. Betal ved kasse 1 eller
vi sender de blodtørstige inkassofolk efter dig".

Hvad vil du gøre? Som udgangspunkt må man gå ud fra, at ISPen har
regnet rigtigt, for der indløber ikke ret mange klager. Du står
altså med en regning, du ikke kan dokumentere rigtigheden af, og
ISPen har et godt ry for regningernes korrekthed. Men du HAR ikke
flyttet de 100 GB til Taiwan.

Hvem tror dommeren på?

(Ja, forudsætningen om telefonidelen falder lidt bort, men det
ændrer ikke på, at internetlogfiler kan være yderst relevante i
regningssammenhænge; måske ikke lige nu men så i fremtiden)

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 08:01

>Det er faktisk en meget skidt situation for kunden.
>
>Forestil dig, at man i fremtiden skal betale for trafik baseret på
>AS-numre (groft sagt afhængig af destinationen).
Jeg kan let følge din tankegang, men jeg tror på at flat rate er
kommet for at blive.
Som jeg ser det har der altid været flat rate på internettet. Det der
har kostet er udgiften til telefonselskabet der formildler kontakt
mellem dig/mig og internetudbyderen.

Jeg har undladt at quote - og du får min menig i resten.

Vi har jo alle levet med en svag sag når der et tale om bevis i
forhold til Telefoni. Forholdet er det samme i forhold til en
internetudbyder. Derfor antager jeg at internetudbydrene har samme
bevisbyrde som et telefonselskab. De skal bevise at DU/JEG har
foretaget opkaldet eller givet tilladelse til det.
Teledanmark har tabt adskillige sager fordi de IKKE kunne bevise at
abonenten havde foretaget en given opringning, uanset den var
foretaget fra abonentens nummer. Jeg formoder at en internetudbyder
vil stå i samme situation. De skal bevise ay du/jeg har foretaget
eller givet tilladelse til at flytte den givne datamængde.

Som jeg ser det har alle parter interesse i fri trafik på internettet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-07-01 08:09

"Nostradamus" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> Som jeg ser det har der altid været flat rate på internettet. Det der
> har kostet er udgiften til telefonselskabet der formildler kontakt
> mellem dig/mig og internetudbyderen.

Du har ikke været kunde hos UNI-C i starten af 90'erne kan jeg se

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 09:01

>Du har ikke været kunde hos UNI-C i starten af 90'erne kan jeg se
Jo DA!!!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-07-01 18:58

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> writes:

> Du har ikke været kunde hos UNI-C i starten af 90'erne kan jeg se

Eller for den sags skyld DKnet indtil sidst i 95.

Jeg mener, at det var CyberCity, der begyndte med "en fast pris for
selve Internet-delen" i efteråret 1995. Ellers var det måske
Datashopper. DKnet gik - tvunget af omstændighederne - over til ikke
længere, at fakturere net-minutter men i stedet øge kvartalsprisen
sidst i 1995. Før det betalte man for online-minutter.

Hos Uni-C (på uts'en - en unix-prompt-ting fra før SLIP og PPP blev
almindeligt) betalte man så hut jeg visker både for minutter,
CPU-forbrug og diskplads. Måske betalte man ikke for minutter.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-07-01 21:04

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener, at det var CyberCity, der begyndte med "en fast pris for
> selve Internet-delen" i efteråret 1995.

Nej det var Cybernet.dk, de var ude før CC Jeg var med på vognen fra
starten. Det var tider.
(kan huske at jeg med bævende stemme forhørte mig om "er det PPP I
tilbyder?")

> Hos Uni-C (på uts'en - en unix-prompt-ting fra før SLIP og PPP blev
> almindeligt) betalte man så hut jeg visker både for minutter,
> CPU-forbrug og diskplads. Måske betalte man ikke for minutter.

Jeg husker svagt UNI-C Classic fra 1995-1996 som var en unix-prompt med lynx
mv. Det var svjh kun minut-takseret, men det var også efter at PPP var
vundet frem.
Jeg husker også et andet sted som ikke var UNI-C som var takseret efter
cpu-forbrug mm.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-01 09:02

Nostradamus skrev:

>Teledanmark har tabt adskillige sager fordi de IKKE kunne bevise at
>abonenten havde foretaget en given opringning, uanset den var
>foretaget fra abonentens nummer.

Det var et 'spændende' postulat. I juragruppen kom det frem at
der netop er faldet en sådan dom for allerførste gang.

Hvis du kan referere til en anden, tidligere, sag af den art, vil
jeg sætte stor pris på det.

--
Bertel

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 09:26

> [...]
>der netop er faldet en sådan dom for allerførste gang.
>
>Hvis du kan referere til en anden, tidligere, sag af den art, vil

Det er da muligt at tidligere sager kun er afgjort ved forlig, og
dommen først er kommet nu.

Iflg Erhversbladet og Forbrugerstryresen er der en del af den slags
sager.

Dermed er der dannet præcedens.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-01 11:40

Nostradamus skrev:

>Iflg Erhversbladet og Forbrugerstryresen er der en del af den slags
>sager.

Med TDC som den ene part?

Jeg tror at du forveksler det med forhold hvor en tredje part er
opkræver, f.eks. TBS.

--
Bertel

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 11:47

>Med TDC som den ene part?
Jeps, igen forveksling er mulig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-01 14:55

Nostradamus skrev:

>Jeps, igen forveksling er mulig.

Du er med andre ord ikke sikker?

--
Bertel

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 15:14

>Du er med andre ord ikke sikker?

Hvordan vil du have det udtrykt?

Jeg ved 300% sikkert at TDC tabte og måtte betale penge retur.

Fra : Gerner

Dato : 18-07-01 12:42

On Wed, 18 Jul 2001 10:01:57 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Bertel Lund
Hansen <nospamto@lundhansen.dk>:

>Det var et 'spændende' postulat. I juragruppen kom det frem at
>der netop er faldet en sådan dom for allerførste gang.

Som blev vundet af hvem ?

Når der kommer et "ikke" ind i billdet så bliver sammenhængen ikke klar.

>Hvis du kan referere til en anden, tidligere, sag af den art, vil
>jeg sætte stor pris på det.

Der findes jo et teleklagenævn, som vist nok tager sig af klager over
teleselskaberne. Jeg går ud fra parterne i stor udstrækning retter sig efter en
afgørelse der.

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 13:27

>Som blev vundet af hvem ?
>
>Når der kommer et "ikke" ind i billdet så bliver sammenhængen ikke klar.

Såfremt den dom der henvises til er den samme som den der blev
offentligjort i Danmarks Radio for ca. 2 Mdr. siden.

Tabte TDC en sag om en stor regning (Ca. Kr. 34000,-) fordi abonenten
kunne bevise at de havde været i udlandet da samtalen blev foretaget,
TDC har bevisbyrden og TDC skal kunne bevise at abonenten enten har
forettaget samtalen eller givet tilladelse til den.

Abonententen blev frikendt, og skulle ikke betale noget som helst.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-07-01 13:33

> Såfremt den dom der henvises til er den samme som den der blev
> offentligjort i Danmarks Radio for ca. 2 Mdr. siden.
> Tabte TDC en sag om en stor regning (Ca. Kr. 34000,-)

Det var ikke en dom, men en afgørelse fra en forbrugerorganisation.
Der er en _væsentlig_ forskel

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-07-01 13:34

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i

> Det var ikke en dom, men en afgørelse fra en forbrugerorganisation.
> Der er en _væsentlig_ forskel

Ja, men det er ganske sandsynligt, at en dommer vil følge
Forbrugerombudsmandens afgørelse. Derudover er det naturligvis op til
TDC at lægge sag an ved domstolene, hvis de mener afgørelsen er
forkert.

Dette er vist også diskuteret tidligere.

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 14:07

Morten, vi forbrugere behøver vist ikke at frygte at TDC lægger sager
an ved domstolene efter at forbrugerorganisationerne har givet
abonnenten medhold.

Denne del af tråden startde med at jeg gav udtryk for at Internet
udbydere bevismæsigt stod i samme situation som Teleselskaber. Omvendt
står vi forbrugere svagt fra starten.
For en almindelig forbruger kan det blive en særdeles kostbar affære
at lægge sag an ved en domstol. Forbrugeren risikerer nemt at udgiften
ved at føre sagen er alt for stor. Derfor er det en rigtig god ide at
benytte en forbrugerorganisation. Især, fordi forbrugeren har en
færdig sagsfremstilling som vil veje tungt i en dommers øjne.

Jeg kan give et eksempel der ganske vist ikke har noget med det
aktuele at gøre men illustrerer at det kan være dyrt at få ret.

jeg er overbevist at alle har hørt om pølsemanden McAllan fra
Silkeborg. Han blev frikent, men selv efter at erstatningen han blev
tilkendt skyldte han stadig ca. kr. 40.000,- i advokatomkostninger.
Dette ud over det han løbende have betalt advoken.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-07-01 14:22

> [...]
> Forbrugerombudsmandens afgørelse. Derudover er det naturligvis op til
> TDC at lægge sag an ved domstolene, hvis de mener afgørelsen er

TDC kan uden problemer nægte at tilbagebetale pengene. For at afgørelsen kan
få retskraft må familien lægge sag an mod TDC.
(Jeg ved faktisk ikke om TDC har betalt pengene tilbage eller ej, anyone?)

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 14:33

>TDC kan uden problemer nægte at tilbagebetale pengene. For at afgørelsen kan
>få retskraft må familien lægge sag an mod TDC.
>(Jeg ved faktisk ikke om TDC har betalt pengene tilbage eller ej, anyone?)
Som jeg er orienteret nægtede anonnenten at betale regningen.
Den almindelige procedure er at sagen får opsættende virkning intil
enten telestyreslen elelr forbrugerombudsmanden har udtalt sig. Om det
samme gør sig gældene ved domstolen ved jeg ikke, men jeg vil tro det.
Dermed er bolden hos TDC.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-01 14:56

Martin Højriis Kristensen skrev:

>TDC kan uden problemer nægte at tilbagebetale pengene.

Har familien betalt? (Jeg husker det ikke)

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-07-01 15:42

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Har familien betalt? (Jeg husker det ikke)

Og jeg ved det ikke. Mit indlæg var baseret på at de havde betalt idet jeg
husker frasen "skal have xxx kroner tilbage"

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-07-01 15:39

> TDC kan uden problemer nægte at tilbagebetale pengene.

Det kan de godt men det forudsætter, at familien har betalt pengene.

> For at
> afgørelsen kan få retskraft må familien lægge sag an mod TDC.

Det ville Forbrugerombudsmanden nu nok gøre specielt, hvis der er tale
om en principiel sag.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-07-01 09:03

>Jeg kan let følge din tankegang, men jeg tror på at flat rate er
>kommet for at blive.

Jeg forestiller mig, at du vil se boostable tjenester og den slags,
hvor du betaler for (hurtigere) trafik baseret på destination.

>Som jeg ser det har der altid været flat rate på internettet. Det der
>har kostet er udgiften til telefonselskabet der formildler kontakt
>mellem dig/mig og internetudbyderen.

Ah - så en linie på en milliard terabits over Atlanten koster det
samme som en 256 kbps linie over Atlanten? Fem af dem, tak.

(Hint: der er noget, der hedder produktionsomkostninger. Og de er
mig bekendt ikke "flatrate")

>Vi har jo alle levet med en svag sag når der et tale om bevis i
>forhold til Telefoni.

Men det bliver jo ikke bedre af, at du sletter bevismaterialet.

I dag kan du få teleselskabet/ISPen til at kontrollere en påstand
om, at regningen er forkert. Hvis de sletter CDRs, når regningen er
sendt ud, vil beskeden være: "den er rigtig, vi laver altid rigtige
regninger, og vi kan ikke gennemgå det af hensyn til dit privatliv.
Betal eller vi sender advokaterne efter dig".

Det kan kunden altså ikke være tjent med.

>internetudbyder. Derfor antager jeg at internetudbydrene har samme
>bevisbyrde som et telefonselskab. De skal bevise at DU/JEG har
>foretaget opkaldet eller givet tilladelse til det.

Men det forhindrer en sådan lovgivning ISPen i. Så enten må alle
ISPer lukke under hensyn til, at deres kunder blot kan anfægte
regningen og undlade at betale - eller også må kunderne betale
uanset hvad de mener, at regningen er mange tusinde kroner for
høj.

>Som jeg ser det har alle parter interesse i fri trafik på internettet.

Ja, og gratis pizzaer og Porscher.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 09:35

>Ah - så en linie på en milliard terabits over Atlanten koster det
>samme som en 256 kbps linie over Atlanten? Fem af dem, tak.

Jeg er da bedøvende ligeglad med hvad udbyderen betaler, såvel som jeg
bedøvende ligeglad med hvad udbyderen tjener. Det der er interessandt
for mig som forbruger der den pris jeg skal betale. Og indtil dato har
jeg kun skullet betale min telefonregning og derudover intet.
Jeg intersserer mig ikke for hvordan den udbyder jeg handler hos får
transporteret de data der har min interesse, såvel som jeg ikke
blander mig i hvilket udstyr der er nødvendigt. som jeg ser det er en
udbyder at ligestille med en vogmandsforretning. Jeg skal have
transporteret noget fra et sted til et andet billigst muligt, hvodan
"vognmanden" så bærer sig ad og hvad han måtte investere er mig
ligegyldigt. Idet jeg formoder "vognmanden" gør det fordi der en
forretning.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 18-07-01 09:37

On Wed, 18 Jul 2001 10:35:26 +0200, Nostradamus <me@privacy.net>
wrote:

> [...]
>for mig som forbruger der den pris jeg skal betale. Og indtil dato har
>jeg kun skullet betale min telefonregning og derudover intet.

for ikke mange indlæg tilbage sagde du at du havde været kunde hos
Uni-C tilbage i 90'erne?

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 09:52

>for ikke mange indlæg tilbage sagde du at du havde været kunde hos
>Uni-C tilbage i 90'erne?

Ja - og????

Ud over abonnementet har jeg kun betalt min telefonregning mens jeg
handlede hus UNI-C. Hvis du mener at abonnementet også skal tælles med
Ja OK så omgik jeg sandheden letsindigt. Jeg troede du mente en
løbende udgift i forhold til data.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-01 11:40

Nostradamus skrev:

> [...]
>og hvad han måtte investere er mig ligegyldigt. Idet jeg formoder
>"vognmanden" gør det fordi der en forretning.

Har du adressen på en vognmand med flatrate, så er jeg
interesseret?

--
Bertel

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 11:49

>Har du adressen på en vognmand med flatrate, så er jeg
>interesseret?
Nu driller du.

Ja det har jeg. Det kaldes en kontrakt, hvor man aftaler en pris for
transport.

Er vi ikke løbet af sporet nu?

Fra : Gerner

Dato : 18-07-01 12:47

On Wed, 18 Jul 2001 12:49:20 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Nostradamus
<me@privacy.net>:

>Nu driller du.
>
>Ja det har jeg. Det kaldes en kontrakt, hvor man aftaler en pris for
>transport.
>
>Er vi ikke løbet af sporet nu?
Det er normalt i de kredse.

Flatrate hos vongmænd kaldes i stedet fast pris.
Flatrate skal vi nok spare til internettet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-01 15:31

Nostradamus skrev:

>Nu driller du.

Ja, men ikke uden alvor.

>Ja det har jeg. Det kaldes en kontrakt, hvor man aftaler en pris for
>transport.

Jo længere, jo dyrere. Det er ikke flatrate (medmindre han
punkterer).

>Er vi ikke løbet af sporet nu?

Jo, men min pointe er at udbyderne har udgifter der stiger ved
øget forbrug, og den mekanisme kan man altså ikke trylle væk ved
at mumle mantraet "flatrateflatrateflatrate" hele dagen.

--
Bertel

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 15:56

>Jo, men min pointe er at udbyderne har udgifter der stiger ved
>øget forbrug, og den mekanisme kan man altså ikke trylle væk ved
>at mumle mantraet "flatrateflatrateflatrate" hele dagen.

Jeg kan undre mig. Repræsenterer du udbydernes intersser? Hvis ikke ,
hvorfor så bekymre dig om dem. Udbyderne er helt sikkert rigtig gode
til at varetage selv.

Hvis du som mig er en almindelig forbruger, har du nogel få intersser.
Så billigt, så stabilt og så hurtigt som muligt. Disse intersser
konflikter ikke med udbyderens intesser.

Jeg så på www.newz.dk at Cybercity muligvis vil sætte prisen ned med
ca. Kr. 100,- på alle abonnementer. Hvis de har ret ser det ud til at
du har bekymret dig helt uden grund. Tror du på at en udbyder ændrer
prisen i nedadgående retning fordi vi forbrugere har nogel pæne blå
øjne? Nej vel, de gør det for at tjene penge!

Fra : Morten Boysen

Dato : 18-07-01 16:49

> Jeg kan undre mig. Repræsenterer du udbydernes intersser? Hvis ikke ,
> hvorfor så bekymre dig om dem. Udbyderne er helt sikkert rigtig gode
> til at varetage selv.

Det har du ret i, at du sådan set kan være ligeglad med hvad udbyderne
har af udgifter. Problemet er, at du kommer med postulater, som slet
ikke har noget hold i virkeligheden. Det er IKKE gratis for udbyderne at
sende trafik imellem hinanden. Derfor stiger deres udgifter også, hvis
trafikmængden stiger, flatrate eller ej.

> [...]
> prisen i nedadgående retning fordi vi forbrugere har nogel pæne blå
> øjne? Nej vel, de gør det for at tjene penge!

Skal vi ikke lige vente på, at priserne rent faktisk falder, inden du
kommer med konklusioner, om udbydenes indtjening.

--
Morten Boysen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-01 17:09

Nostradamus skrev:

>Jeg kan undre mig.

Værs'go.

>Repræsenterer du udbydernes intersser?

Bare fordi jeg er uenig med dig og prøver at slå bremserne lidt i
når din fantasi løber løbsk?

--
Bertel

Fra : Nostradamus

Dato : 18-07-01 22:39

>Bare fordi jeg er uenig med dig og prøver at slå bremserne lidt i
>når din fantasi løber løbsk?

HMM - bekymrer du dig også når/hvsi du handler hos Dansksupermarked,
om Mærsk får større udgifter?

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-07-01 22:53

Nostradamus <me@privacy.net> wrote:

>HMM - bekymrer du dig også når/hvsi du handler hos Dansksupermarked,
>om Mærsk får større udgifter?

Hvis alle supermarkederne solgte Flatrate Mælk(TM), ville det måske
pludselig blive værd at bekymre sig om.

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 18-07-01 23:36

On Wed, 18 Jul 2001 23:39:16 +0200, Nostradamus wrote:

> HMM - bekymrer du dig også når/hvsi du handler hos Dansksupermarked,
> om Mærsk får større udgifter?

Givet gruppens debatområde kunne man forestille sig at han mener at have
mere forstand på udbydernes indtjening end dansk supermarkeds ditto. Uden at
jeg så iøvrigt vil tage stilling til hvilken information/viden han måtte
have.

--
Søren O.

ORDB.org - Blowing the whistle on open relays.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-01 09:52

Nostradamus skrev:

>HMM - bekymrer du dig også når/hvsi du handler hos Dansksupermarked,
>om Mærsk får større udgifter?

Også?

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-07-01 16:58

wrote:

>Nu var jeg til et møde hvor adskillige af Danmarks førende advokater
>netop diskuterede emnet.

Hvem skulle det være? Andre "Danmarks førende advokater" har givet
andre konklusioner. Loven er nu ganske klar.

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-07-01 17:05

Peter Brodersen wrote:

>Hvem skulle det være?

Det er alle de advokater man møder når man er så kendt man ikke kan
undgå spam^H^H^H^Hfanbreve når man bruger sit rigtige navn.

--
..signature

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-07-01 10:25

Nostradamus <me@privacy.net> writes:

>Hvis man har en offentlig emailadresse eller selv har offentlgjort sin
>emailadresse, kan det være tilladt at sende reklamer.

Den påstand stemmer da ikke særligt godt overens med §6a i lov om
markedsføring?

Dog hører jeg rygter om et grimt EU-forslag, der skal en tur forbi
parlamentet til efteråret. Det tillader spam via e-mail og SMS, der
har en nem form for opt-out påhæftet.

Kilden er lidt tvivlsom, og jeg har ikke fået kigget efter forslaget
ad de officielle veje. Men det lyder grimt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Gerner

Dato : 17-07-01 15:10

On Tue, 17 Jul 2001 11:17:08 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Nostradamus
<me@privacy.net>:

>Næ - de er da lovlige nok. Men de kan da nemt fjernes så man ikke ser
>dem. www.webwasher.com er en fin mulighed fra Siemens og det er
>gratis.

Kun i 30 dage.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-07-01 15:19

> Kun i 30 dage.

Nej. For private er WebWasher gratis for altid.

Fra : Nostradamus

Dato : 17-07-01 15:49

>Kun i 30 dage.

Webwasher er gratis for private i al evighed.

Fra : Gerner

Dato : 17-07-01 21:35

On Tue, 17 Jul 2001 16:48:47 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Nostradamus
<me@privacy.net>:

>Webwasher er gratis for private i al evighed.

Stod der så "30 dage uden at registrere ? For der er en værktøjsfunktion som
hedder "_register_" og hvor man kan købe programmet og få en rgister nøgle.

I min version står der i en flashscreen at det er en non-commersiel usage only
og (x days used) Og det har jeg kun set i shareware programmer der ikke virker
efter x dage.

Men x dage udløber aldrig ?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-07-01 21:43

> Men x dage udløber aldrig ?

Korrekt.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-07-01 17:03

On Tue, 17 Jul 2001 11:17:08 +0200, Nostradamus <me@privacy.net>
wrote:

>Næ - de er da lovlige nok. Men de kan da nemt fjernes så man ikke ser
>dem. www.webwasher.com er en fin mulighed fra Siemens og det er
>gratis.

Hep - problemet bliver selvfølgelig, at det tvinger til at lave endnu
mere irriterende reklamer, fx tekst-link-reklamer, der ikke requestes
selvstændigt, og som er sværere at abstrahere fra, idet de indgår som
en del af teksten.

Med andre ord er det en bjørnetjeneste, idet alt for mange
virksomheder foretager ret klodsede og uholdbare konklusioner, når
snakken går på fx bannerindtægter, eksempelvis:

"Vi tjente kun halvdelen af det forventede på bannerreklamer i denne
måned. Løsningen må være at indsætte dobbelt så mange bannere på
siden."

Det er den tåbelige logik, der selvfølgelig har vist sig ikke at
holde, der får firmaer som Jubii til at overveje alternative
indtjeningsmetoder. Og det er fjollet, at egen inkompetence er
grundlag for en konklusion om at "man kan ikke tjene penge på
reklamer".

Det er primært det, der irriterer mig - at skiftet i
indtjeningsmuligheder bærer så meget præg af dårlig strategi og
uheldig logik. Desværre har det været tilfældet i mange danske
portal-miljøer.

Fra : Dennis Jensen

Dato : 18-07-01 07:18

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 18-07-01 08:39

It seems Dennis Jensen wrote:

> Hvis du finder en udbyder der logger meget mere end hvornår kunden er
> logget på, hvilket A-nummer denne har præseneterer sig med og hvor længe
> der, vil jeg godt se det udstyr. Det er vel ikke muligt, som sådan, ud fra
> een kilde at se hvad en bruger/kunde har foretget sig mens han var logget
> på.

Jeg tror de fleste større udbydere også har en god portion netflow data,
som man kan åbne op og kigge i når der er nogen der har lavet noget de ikke
burde. Der er et par enketle hackerkunder der har fået sig en kedelig
overraskelse på den bekostning.

> Blot et sidespor ;)

Men et relevant et.

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Gerner

Dato : 18-07-01 12:26

On Wed, 18 Jul 2001 07:38:49 +0000 (UTC), in dk.edb.internet.udbydere,
spam_me_senseless@dot.dk (Soeren Schroeder):

Der må vel også være et sted hvor isp, der har tids- eller Mb begrænsning, kan
se hvor længe/hvor meget kunden har brugt.

> [...]
>som man kan åbne op og kigge i når der er nogen der har lavet noget de ikke
>burde. Der er et par enketle hackerkunder der har fået sig en kedelig

Er det så et tilfælde hvor de frivilligt giver politiet de data de skal bruge
til en efterforsksning ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-07-01 12:57

> Der må vel også være et sted hvor isp, der har tids- eller Mb begrænsning,
kan
> se hvor længe/hvor meget kunden har brugt.

Gøres normalt med PPP tickets der ikke siger noget om hvad kunden har
foretaget sig.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jesper Harder

Dato : 17-07-01 17:12

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> [...]
> mere irriterende reklamer, fx tekst-link-reklamer, der ikke requestes
> selvstændigt, og som er sværere at abstrahere fra, idet de indgår som

Well, jeg synes at de tekstreklamer jeg har set, er langt mindre
irriterende og påtrængende end bannerreklamer. Fx tekstreklamerne hos
Google eller diverse affilliate links til Amazon osv.

Fra : Jesper Harder

Dato : 17-07-01 21:39

Gerner <gm@telefona.dk> writes:

> Men x dage udløber aldrig ?

Nej. Som det allerede er blevet sagt flere gange, er Webwasher gratis
for private og uddannelsesinstituioner:

_Home user or educational institutions_: WebWasher is free (freeware)
for non-commercial users (home users) and educational institutions
like e.g. schools and universities. Enjoy the software and have a good
time on the Web.

_Commercial users_: WebWasher is low-cost shareware for commercial
users. You can test the software for 30 days free of charge. If you
decide to use WebWasher furthermore you have to buy a license.

Fra : Gerner

Dato : 18-07-01 12:53

On Tue, 17 Jul 2001 22:39:12 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Jesper Harder
<harder@myrealbox.com>:

>Nej. Som det allerede er blevet sagt flere gange, er Webwasher gratis
>for private og uddannelsesinstituioner:

Muligt, men jeg har faktisk ikke set nedenstående tekst.

> [...]
> for non-commercial users (home users) and educational institutions
> like e.g. schools and universities. Enjoy the software and have a good

Nedenstående tekst har jeg derimod set hver gang jeg har kikket efter den
ovenstående tekst. Alligevel er det lykkes mig at dl en non.com. version.
Da jeg ikke har set at programmet var gratis for private, er det rart at få det
bøjet i neon.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-07-01 13:30

> Muligt, men jeg har faktisk ikke set nedenstående tekst.

På downloadsiden stå det hele ret så tydeligt:
http://www.webwasher.com/en/products/wwash/download_license.htm

Fra : Paw P Larsen

Dato : 18-07-01 08:06

Wired har netop skrevet lidt om emnet.

http://www.wired.com/news/ebiz/0,1272,45195,00.html
--
Paw P Larsen | pl @ wer.dk | <http://plawer.dk/>

Fra : Gerner

Dato : 18-07-01 12:55

On Wed, 18 Jul 2001 09:05:32 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Paw P Larsen
<pl@wer.dk>:

>Wired har netop skrevet lidt om emnet.
>
>http://www.wired.com/news/ebiz/0,1272,45195,00.html

Sådan noget hører til i opslag.

Hvad med at deltage i debatten i stedet for at fyre en url af ?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-07-01 13:18

Gerner skrev:
>Paw P Larsen:

>Sådan noget hører til i opslag.

Nej da. Paw finder en omtale af emnet og leverer en reference.

>Hvad med at deltage i debatten i stedet for at fyre en url af ?

"Debat"?

Hvad Paw 'fyrer af' er en kilde. Det er forresten - udover den
oprindelige - vist første gang i denne tråd, at der leveret en
kildehenvisning.

(Jeg tæller ikke 'Kilde: Erhvervsbladet', 'Kilde: Statsbiblioteket'
.... etc. med. De ligesom _en_anelse_ upræcise

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Paw P Larsen

Dato : 18-07-01 14:53

Rudi Stegen wrote:

> Nej da. Paw finder en omtale af emnet og leverer en reference.

Åh, *erner er kommet med et opkast igen... Det er jo
ikke til at se når han er ploinket for længe siden.
Men linket indeholder information omkring konceptet og
andre synspunkter.

--
Paw P Larsen | pl @ wer.dk | <http://plawer.dk/>

Fra : Thomas

Dato : 18-07-01 13:34

Gerner wrote:

> Sådan noget hører til i opslag.
>
> Hvad med at deltage i debatten i stedet for at fyre en url af ?

Men det er OK at starte en debat med at fyre en url af ?

--
Don't waste space

Fra : Christian Joergensen

Dato : 18-07-01 18:54

Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:

> Men det er OK at starte en debat med at fyre en url af ?

Det var ikke ham der startede debatten.

Fra : Moller

Dato : 18-07-01 13:23

Meget interessant, både udlægningen af artiklen samt trådens udvikling.
Sådan som jeg læser artiklen, er det et økonomisk mellemværende mellem
ISP'ere og Portaler.
Internettet er lang mere end de to - heldigvis. Bevares, portaler kan være
en god indgangsvinkel til nettet p.g.a. deres emne-klassificeringer, men
søgemaskiner kan til dels også gøre arbejdet.
Og artiklen (læs: Thorborg) omtaler udelukkende 'sevices', bl.a. SMS
beskeder. Og tænk på alt det andet der findes hos protalerne, som egentligt
ikke har noget med Nettet at gøre; "Kodyl Prygl", gratis mailadresse
og -boks, spil, auktioner, Briefcase og Foto-album (Yahoo). Det er disse
services som koster. Og det er dem der skal betales for.
Internettet som sådan vil altid være frit, ellers skal lovgiverne da sove
godt og grundigt i timen for ikke at bremse sådanne tovlige tiltag (tjo, det
har de gjort før så hvorfor ikke også her?).
Hvor vidt Internettet så er gratis, se det er en anden sag som tråden her
også bærer præg af.
For hvordan kan det være gratis? Så skal man ikke en gang betale en ISP for
en forb. til nettet, altså total gratis ledning? Antallet af disse kan vist
tælles på fingrene, og så er de ikke offentlige IPS'ere.

Fra : rrn@rrn.mine.nu

Dato : 18-07-01 23:25

On Mon, 16 Jul 2001 12:03:07 +0200, "Per Kristensen" <pzk@crayon.dk>
wrote:

>Fuck mand! Har ham Jubii-naren ikke tjent penge nok? Nu vil de lukke for fri
>Internet
>
>http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3396263

Efter at have læst denne lang tråd her, angående mr. Jubii , er min
holdning til det at hvis han ikke kan klare sige så har han følgende
mulighed:

1.   luk og sluk , der kommer nok en anden. Han har jo ikke lavet
noget smart , han er jo bare en af dem jeg kalder "det kan jeg også"

2.   find nogle andre produkter, som han kan sælge til andre.
F.eks. data , eller et ben ind i hans index.
3.   Fyr nogle folk , og lad være med at spille så smart, med egen
kok
4.   optimere arbejdsgangen og omkostninger

hvis google kan klare sige så kan han også , det er ikke
internet/bruger der er skyld i at han ikke kan lave overskud.

De stærk overleve og de svage dør "sort humor" , jeg kan bare ikke
klare mr. Jubii.

Hvis man rigtig skulle ta´ røven på ham skulle man bare trække alle de
links han har ud, også åben noget nyt,

Jeg kørte en test på 6000 links det tog 20 minutter, så var de klare
til bruge. Så skulle vi ikke alle sammen gøre det, også ligge det hele
op på freenet , hvor vi bruge hinandens pc. Så have vi løst det
problem med mr. Jubii , og hans penge problem .

Det var min holdning til den sag, jeg håber i kan bære over med mig,
jeg bliver harm over mr. Jubii´s holdninger. Han skal ikke have en
krone af brugerne, på nogen måde. Han har selv starte det.

René
http://rrn.mine.nu