Hjælp til ny pc til billedredigering
Fra : Robert

Dato : 27-02-08 04:16

Hej

kan I hjælpe mig med at sammensætte en billig saml-selv pc som kan
bruges til internet, office-pakken samt billedredigering i Photoshop.
(dvs. ikke behov for noget specielt grafikkort, men derimod ram
+processor). Gerne billig og et sort kabinet da det vil passe til de
øvrige ting.)

Har følgende som bliver genbrugt:
DVD-brænder
Disk-drev
Skærm
Tastetur
Mus

Går ud fra at jeg så skal bruge følgende:
Kabinet (sort)
Strømforsyning
Bundkort
Processor
Køler
RAM (2x1GB)
Harddisk (500 GB)
Div. nødvendige kabler

Fra : jakob

Dato : 27-02-08 16:29

> Går ud fra at jeg så skal bruge følgende:
> Kabinet (sort)
> Strømforsyning
> Bundkort
> Processor
> Køler
> RAM (2x1GB)
> Harddisk (500 GB)
> Div. nødvendige kabler

Hej

jeg kan ikke give dig en masse råd da jeg selv er lidt famlende, MENNN
jeg er overbevist om at du får mest for pengene ved en core 2 duo intel
processor. Tidligere var det amd men det skifter jo frem og tilbage.

Den vigtigste bemærkning er dog at det er helt hen i skoven at nøjes med
2X1 gb som priserne er efterhånden. Gå efter 2 X 2 GB istedet for som
minimum.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Robert

Dato : 28-02-08 03:21

Hmm - nu har jeg hoppet frem og tilbage på forskellige sider i de
sidste par dage for at finde noget som forhåbentligt passer sammen. Er
der nogen som kan beskræfte at det ikke er helt skidt, når man husker
på at grafikkort+lyd er uvæsentligt, og at den skal køre WinXP:

Varer fra SHG
Shg DeZen2 DeZen2-350 (425) - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=194174
Athlon 64 X2 5200+ 2.7 GHz (709) - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403686
Kingston ValueRAM 2 x 1 GB (316) - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436
ASUS M2N-VM DVI (402) - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398811
Fragt (80)

WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB (591 incl. fragt) -

Samlet pris 2.523

(når jeg så kigger på de forskellige sider hvor pc'erne er samlet
synes jeg ikke jeg kan finde noget til denne pris som umiddelbart har
samme hastighed, men det er måske mig som kigger de forkerte steder??)

Fra : jakob

Dato : 01-03-08 11:35

Robert <annette-robert@mail.dk> wrote:

> [...]
> (80)
>
> WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB (591 incl. fragt) -

Som jeg allerede har nævt det er det direkte dumt ikke at købe 2x 2 gb
ram. Derudover er ydelsen på core 2 processorer noget bedre, så jeg
synes ikke det er et godt køb du har bikset sammen.

Derudover ville jeg gå efter GP (green power) udgaven af WD disken.

Men det har jeg jo så allerede skrevet en gang.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-08 07:26

Robert skrev bl.a.:

> [...]
> der nogen som kan beskræfte at det ikke er helt skidt, når man husker
> på at grafikkort+lyd er uvæsentligt, og at den skal køre WinXP:

Grafikkortet er desværre væsentligt selv om det kun er 2D

Jeg har foran mig fem store Sony Trintron skærme som bruges til video/lyd
og en smule billedebehandling. Min A videomaskine har et eller andet XT
super hurtigt Extreme Nvidea rend-mig-i-røven-kort som både kan lave kaffe
og kringle. Min anden video og lydmaskine har to oldgamle 8mb Matroxkort,
og gæt hvor billedet står bedst. MEGET bedre!

Det andet kort kan en pokkers masse, men kvaliteten af RAMDAC er så elendig,
at billedet ikke er godt nok. Det ligner noget, der er smurt ind i vaseline,
fordi salgsparameteren ikke er billede *kvalitet* men fart!

Derfor, køb hellere et mindre kort af en kendt producent, så du er sikker
på, at det også er til at holde ud af se på. Du skal bare have så meget ram,
at der er nok til opløsning x farvedybde og det kan faktisk alle 32 mb kort
levere i dag.

Jeg kan varmt anbefale Matrox, de er simpelt toppen af poppen i dag. Før jul
købte jeg et matrox RT.X2 til mig selv, og det er det bedste ting, jeg længe
har gjort for mig selv..

Claus

Fra : Robert

Dato : 01-03-08 12:16

> [...]
> synes ikke det er et godt køb du har bikset sammen.
>
> Derudover ville jeg gå efter GP (green power) udgaven af WD disken.

OK - men du var den eneste som havde skrevet så derfor førsægte jeg
mig at smide en AMD sammen for at gøre det billigt. Men OK jeg kan
sammensætte følgende for ca. 3.250 - er det væsentlig bedre og passer
det overhovedet sammen:

Core 2 Duo E8200 2.66 GHz
ASUS P5N-EM HDMI
Corsair XMS2 2 x 2 GB
Shg DeZen2 DeZen2-350
WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB

(jeg er opmærksom på at der er leveringstid på noget af det, men hvis
det kan leveres indenfor ca. 1 mdr. er det ok) - evt. forslag til
udskiftninger uden at det medfører en dyrere pc modtages meget
gerne....

Fra : jakob

Dato : 01-03-08 23:38

> OK - men du var den eneste som havde skrevet så derfor førsægte jeg
> mig at smide en AMD sammen for at gøre det billigt. Men OK jeg kan
> sammensætte følgende for ca. 3.250 - er det væsentlig bedre

Du kan jo lige kigger her

http://www.tomshardware.com/2008/02/13/wolfdale_shrinks_transistors/page
5.html

Det ser ud til at det er en temmeligt meget bedre processor du må lige
selv checke om det passer sammen. Vær opmærksom på sockel og ram
hastighed/type det er vel det mest væssentlige

Hygge

Jakob