Andet multimedie
bentjuul 3670
Fonte i Indesign - hjælp!!!
Fra : Marianne

Dato : 26-01-08 19:39

Yrk!

Jeg sidder og sætter tekster op i Indesign - er langt fra nogen 'ørn'.

Et af mine bidrag rummer navnet Ngugi hvor der er en n'je (~) oger både u og
i.

Den mulighed findes ikke umiddelbart i min standardskrifttype Adobe Garamond
Pro ... hvad gør jeg????

mvh
Marianne

Fra : BA

Dato : 26-01-08 22:26

Så vidt jeg kan se findes der i glyfsættet til garamond Pro både u og i med
den der "tilde" over.

--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Marianne

Dato : 26-01-08 22:42

"BA" <paogbaKANIN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg kan se findes der i glyfsættet til garamond Pro både u og i
> med den der "tilde" over.

Glyfsættet??? Er det et særligt sæt fonte?

Jeg tror nok, at det, jeg spørger om, er, om der findes et sted, jeg kan se,
hvad de forskellige fonte kan.

Dels det der u og i med n'je over.
Senere skal jeg bruge islandsk (=oldgotisk) og græsk. Græsk er heldigvis
mere almindeligt.

Jeg har fx en font i græsk som duer til Word. Kan jeg også bruge den uden
problemer i Indesign?

Pyhhhhh ....

mvh
marianne

Fra : BA

Dato : 26-01-08 23:38

> Glyfsættet??? Er det et særligt sæt fonte?

Både ja og nej - der er et sæt til hever font - søg under hjælp øverst i
panelet: ( Det du leder efter er der)

Her kan man fx læse:

Man kan også få vist og indsætte OpenType-attributter som ornamenter,
dekorative bogstaver, brøker og ligaturer ved hjælp af glyfpanelet.
Indsætte en glyf fra en bestemt skrifttype
1.. Vælg tekstværktøjet, og klik for at placere indsættelsespunktet på det
sted, hvor du vil indtaste et tegn.
2.. Vælg Skrift > Glyffer for at vise glyfpanelet.
3.. Du kan få vist et andet tegnsæt i glyfpanelet ved at benytte én af
følgende fremgangsmåder:
a.. Vælg en anden skrift og et andet tekstformat, hvis denne/dette er
tilgængeligt. Vælg Hel skrift i menuen Vis. Hvis du har valgt en
OpenType-skrift, skal du vælge mellem en række OpenType-kategorier.

b.. Vælg et brugerdefineret glyfsæt i menuen Vis. Se Oprette og redigere
brugerdefinerede glyfsæt.

4.. Rul gennem de viste tegn, indtil du ser den glyf, du vil indsætte.
Hvis du vælger en OpenType-skrift, kan du få vist en pop-up-menu med
alternative glyffer ved at klikke på glyffeltet og holde det nede.
5.. Dobbeltklik på det tegn, du vil indsætte. Tegnet vises ved tekstens
indsættelsespunkt.

--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

begin 666 on.gif
M1TE&.#EA#@`.`)$``````/___X" @/___R'Y! $```,`+ `````.``X```(B
DG(^I:^+_D@BT!B%MQ6CJFP&B"'9?>7@:EYYL`T',3-=+`0`[
`
end

Fra : Marianne

Dato : 27-01-08 11:05

Tak!!!!!

Det duede.

Dog et spørgsmål mere: Den særlige font fandtes i Garamond og ikke i Adobe
Garamond Pro.

I teksten bruger jeg hele vejen Adobes Garamond, men altså ikke lige i disse
tegn.

I Word - hvor min tekst oprindeligt kommer fra - kan jeg kun vælge Garamond,
men i Indesign kan jeg tilsyneladende vælge begge. De må være installeret
forskelligt? Vil det give mig problemer i forhold til trykkeprocessen at
skifte mellem de to typer Garamond?

mvh
Marianne

Fra : Marianne

Dato : 27-01-08 11:15

.... og endnu et:

jeg kan se, når jeg vil konvertere mit 'værk' til pdf, at der er visse
fonte, der mangler. Fx 'Times', hvilket er rigtigt. Den må den oprindelige
forfatter jo så have brugt et eller andet sted, men jeg kan ikke finde ud af
hvor? Kan man søge på sådan noget?

Tusind tak for svarene!

mvh
Marianne

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-08 09:49

Marianne skrev:

> [...]
> begge. De må være installeret forskelligt? Vil det give mig
> problemer i forhold til trykkeprocessen at skifte mellem de to

Næppe.

Garamond Pro er en OpenType-font. Spørgsmålet er, om Word forstår at
bruge sådan en font. Jeg ved det ikke, men ingen tvivl om at InDesign
ville være det bedste valg at klargøre ting til tryk i frem for Word.

Grunden til at Word ikke kan se den, kan også være, at Adobe Garamond
Pro ligger i Adobes font-mappn, som Word ikke aner eksisterer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-08 09:48

Marianne skrev:

> jeg kan se, når jeg vil konvertere mit 'værk' til pdf, at der er
> visse fonte, der mangler. Fx 'Times', hvilket er rigtigt.

Der er et eller andet med Times og InDesign. Den font spøger tit,
har jeg oplevet.

> Den må den oprindelige forfatter jo så have brugt et eller andet
> sted, men jeg kan ikke finde ud af hvor? Kan man søge på sådan
> noget?

Type > Find Font > Markér Times > Klik på 'Find First'.
Det er ikke sikkert, at du kan finde den, for InDesigns markering
af fonte på den måde, er ikke særlig gennemtænkt.

Hvis du ikke kan finde den, så erstat den evt. med en anden vha.
'Replace With'-funktionen og 'Change'-knapperne inde i Find Font-
dialogboksen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-08 15:57

> [...]
>
> Hvis du ikke kan finde den, så erstat den evt. med en anden vha.
> 'Replace With'-funktionen og 'Change'-knapperne inde i Find Font-

Det gør min også(CS2), selv i dokumenter, jeg selv har lavet _uden_ at
benytte Times, så jeg har tilskrevet det, at Adobe nok synes, at Times
bør benyttes, og når det _ikke_ sker, gør InDesign høfligt opmærksom på,
at jeg _ikke_ har benyttet Times.

Jeg véd jo, at den ikke skal være der, så jeg går blot videre.

Om mit ressonement er rigtigt, er jeg dog ikke klar over

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-08 08:49

Morten Lind skrev:

> [...]
> synes, at Times bør benyttes, og når det _ikke_ sker, gør
> InDesign høfligt opmærksom på, at jeg _ikke_ har benyttet Times.

Jeg har ikke set problemet så ofte, siden jeg skiftede standardfonten
til noget andet end Times, men det kan godt ske alligevel.

--
Hilsen
Madsen