Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Output sharpening fra Lightroom
Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-08 23:34

Jeg har lavet et lille skriv om dette emne og om hvordan man kan
automatisere dette. Se her
http://hans-kruse.blogspot.com/2008/02/lightroom-output-sharpening.html

Kommentarer modtages naturligvis gerne.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Michaelbs

Dato : 07-02-08 00:29

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har lavet et lille skriv om dette emne og om hvordan man kan
> automatisere dette. Se her
> http://hans-kruse.blogspot.com/2008/02/lightroom-output-sharpening.html
>
> Kommentarer modtages naturligvis gerne.

Meget præcist arbejde.
Når jeg laver webgalleri fx den Glade Enke galleriet fra billedsnakgruppen,
så benytter jeg af bekvemmelighedsmæssige årsager LR's webmodul. Imidlertid
kan jeg så ikke (som du også anfører) lave outputsharpening efter resizing,
så derfor foretager jeg både resizing og outputsharpen i Photoshop og
importerer herefter billederne tilbage i LR. I Photoshop har jeg resizet til
900pix på den længste led og vælger så også den størrelse i webmodulet. Mit
håb var så, at LR så at billede og mit valg af størrelse af billedet i
webmodulet var overensstemmende og derfor blot kunne tage billederne direkte
og uploade. Men nej. Selv om billedet allerede har den størrelse (900px) som
jeg har valgt i webmodulet, så skal den altså lige "resize" det og atter
gemme det i jpg format med de tab, det pr definition medfører. Ikke at der
er den store forskel, men irriterende er det.
Dropletmuligheden har jeg også droppet (haha) pga bugsene, som du også
påpeger. Jeg bruger i stedet Bridge Imageprocessor, som spiller en række
actions igennem såsom resize, sharpen, vignet, B&W eller hvad nu det måtte
være. Den løsningsmodel kunne du måske nævne i din blog som alternativ til
den buggy droplet.
Gid Ádobe LR teamet fixer disse ting.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-08 00:35

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> [...]
> være. Den løsningsmodel kunne du måske nævne i din blog som alternativ til

Tak for feedback. Ja, jeg tænkte godt nok på om der ville ske en yderligere
resizing i webmodulet Jeg må tilstå jeg ikke testede det, da jeg aldrig
bruger det.
Du har ret, jeg kunne godt lige nævne Bridge muligheden, som jeg også
tidligere har brugt. Men så skal der jo lige laves lidt ekstra actions, men
det kan jo gøres. Og naturligvis forudsat at XMP skrivning er slået til i
options, men det er jo fikset nu.
Ja mht. fejl, så ser jeg også frem til at det bliver rettet, samt nogle
andre fejl. Efter et vist antal eksport operationer holder LR op med at vise
eksport dialogen! Så skal jeg restarte LR for at det virker igen. Lidt
irriterende. Jeg ser dog ikke noget alternativ til LR og jeg har investeret
så meget arbejde i det, så jeg er blevet næsten mere indgift med LR end med
mit Canon udstyr
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-02-08 08:41

On 2008-02-06 23:33:34 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> Jeg har lavet et lille skriv om dette emne og om hvordan man kan
> automatisere dette. Se her
> http://hans-kruse.blogspot.com/2008/02/lightroom-output-sharpening.html
>
> Kommentarer modtages naturligvis gerne.

"Derefter åbnes Windows Explorer i denne folder" - måske skulle det
ændres til "filbrowser", da jeg ikke umiddelbart kan finde windows
explorer i os x

"Der er pt. en begrænsning på, hvor mange billeder man kan vælge i en
eksport. Denne grænse ser pt. ud til at ligge omkring 20 billeder, så
en eksport af mange flere billeder må derfor foregå i flere omgange.
Jeg går ud fra at denne uhensigtsmæssighed bliver fjernet i en senere
udgave af Lightroom." - enten forstår jeg ikke hvad du skrver, eller
også er det du skriver ikke korrekt. I LR kan jeg eksportere alle de
billeder (har prøvet med 464 som max indtil videre) jeg vil på én gang
uden problemer. Mener du noget andet, eller har jeg misforstået noget?
Ellers en fin artikel.
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-08 09:54

"Thomas Schreiber" <fornavn@macfly.dk> wrote in message

> "Derefter åbnes Windows Explorer i denne folder" - måske skulle det ændres
> til "filbrowser", da jeg ikke umiddelbart kan finde windows explorer i os

Godt point. Jeg tænkte udelukkende Windows her.

> [...]
> med 464 som max indtil videre) jeg vil på én gang uden problemer. Mener du
> noget andet, eller har jeg misforstået noget?

Har du prøvet med en droplet i eksporten? Jeg har kun dette problem, hvis
der er en droplet i export action.

> Ellers en fin artikel.

Tak.
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-02-08 11:32

On 2008-02-07 09:54:10 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> "Thomas Schreiber" <fornavn@macfly.dk> wrote in message

> Godt point. Jeg tænkte udelukkende Windows her.

> Har du prøvet med en droplet i eksporten? Jeg har kun dette problem, hvis
> der er en droplet i export action.

Ja, har lige prøvet med 29 filer i alt. Virker fint. Men måske skulle
du lige tilføje at PS åbner for at lave ændringerne, og at man ikke kan
lave disse droplets uden PS. Det er jo ikke en selvfølge for alle at
have PS.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-08 11:39

> [...]
> disse droplets uden PS. Det er jo ikke en selvfølge for alle at have PS.

Det issue er åbenbart Windows specifik. Jeg viser jo og skriver at Photoshop
CS3 er nødvendig. Mener du i overskriften eller hvor, hvis det ikke er
tydeligt nok allerede?
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-02-08 15:02

On 2008-02-07 11:39:05 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> Det issue er åbenbart Windows specifik.

Åbenbart.

> Jeg viser jo og skriver at Photoshop
> CS3 er nødvendig. Mener du i overskriften eller hvor, hvis det ikke er
> tydeligt nok allerede?

Jeg mener, at du beskriver en funktion i LR som et betinget af et andet
program. En henvisning eller evt. et link så man kunne downloade nogle
af de beskrenve droplels ville måske være en hjælp.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-08 18:14

> Jeg mener, at du beskriver en funktion i LR som et betinget af et andet
> program. En henvisning eller evt. et link så man kunne downloade nogle af
> de beskrenve droplels ville måske være en hjælp.

Der er ikke nogen droplets, der skal downloades. Jeg beskriver, hvordan de
laves i Photoshop CS3 og anvendes fra Lightroom. Taler vi helt forbi
hinanden her?
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-02-08 16:35

On 2008-02-07 18:13:52 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> Der er ikke nogen droplets, der skal downloades.

Næ, hvem siger det?

> Jeg beskriver, hvordan de
> laves i Photoshop CS3 og anvendes fra Lightroom.

En droplet et jo bare en "oversat" action. Du kunne lave dine droplets
tilgængelige for andre, ved at udbyde dem til download. Måske har folk
LR men ikke CS3 liggende.

> Taler vi helt forbi
> hinanden her?

Tydeligvis.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-02-08 16:42

> En droplet et jo bare en "oversat" action. Du kunne lave dine droplets
> tilgængelige for andre, ved at udbyde dem til download. Måske har folk LR
> men ikke CS3 liggende.

Ok, men du kan ikke anvende droplets uden at have PS CS3 og jeg er faktisk
ikke klar over hvor installations uafhængige droplets er. Bla. ville jeg tro
at den action, der er tale om også skal findes i CS3 på den maskine de
udføres på. Det bliver ligeså besværligt vil jeg tro at få downloadet de
hele og installeret som at lave det selv efter anvisningen. Jeg har ikke
testet om det var tilfældet.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 07-02-08 18:40

"Thomas Schreiber" <fornavn@macfly.dk> skrev i meddelelsen

> Åbenbart.

Ja, det er, iflg internationale fora. Kun et windows problem.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-02-08 11:03

> [...]
> program. En henvisning eller evt. et link så man kunne downloade nogle af
> de beskrenve droplels ville måske være en hjælp.

Havde du en kommentar til mit svar på dette? Mener du stadig der mangler
noget eller at det er uklart?
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-02-08 19:54

On 2008-02-06 23:33:34 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> Jeg har lavet et lille skriv om dette emne og om hvordan man kan
> automatisere dette. Se her
> http://hans-kruse.blogspot.com/2008/02/lightroom-output-sharpening.html
>
> Kommentarer modtages naturligvis gerne.

Jeg kan se at du ikke har rettet de foreslag jeg er kommet med, og de
ukorrektheder der er i artklen. Betyder det at vores inpu er irrelevant?

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-02-08 20:57

> Jeg kan se at du ikke har rettet de foreslag jeg er kommet med, og de
> ukorrektheder der er i artklen. Betyder det at vores inpu er irrelevant?

Jeg har rettet, hvad savner du?
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-02-08 21:39

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-02-08 23:19

> [...]
> eksport af mange flere billeder må derfor foregå i flere omgange. Jeg går
> ud fra at denne uhensigtsmæssighed bliver fjernet i en senere udgave af

Jeg omtaler kun Windows versionen, som jeg skrev tidligere i artiklen. Jeg
har ingen mening om Mac versionen og omtaler den derfor ikke. Ikke af ond
vilje, men jeg har ikke (ihvertfald endnu) en Mac.
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-02-08 23:51

On 2008-02-08 23:18:46 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> har ingen mening om Mac versionen og omtaler den derfor ikke. Ikke af ond
> vilje, men jeg har ikke (ihvertfald endnu) en Mac.

Der er ingen begrænsning i LR. Det er wintel bug.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-02-08 00:24

> Der er ingen begrænsning i LR. Det er wintel bug.

Jeg begiver mig ikke af med at spekulere på hvor fejlen er. Det jeg siger
et, at pt. er der den begrænsing ved brugen af LR under Windows. Jeg forstår
ikke helt dit ærinde her.
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-02-08 10:46

On 2008-02-09 00:24:21 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> et, at pt. er der den begrænsing ved brugen af LR under Windows. Jeg forstår

Der er ingen begrænsninger i LR. Men fair nok. Du hører ikke mere fra
min side ift dine artikler, da de jo tilsyneladende ikke har noget som
helst der kan rettes.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-02-08 12:47

> Der er ingen begrænsninger i LR. Men fair nok. Du hører ikke mere fra min
> side ift dine artikler, da de jo tilsyneladende ikke har noget som helst
> der kan rettes.

Helt ærligt Thomas, hvad er det for en reaktion? Jeg har da rettet artiklen
efter feedback, bla. din (kan du ikke se det?). Jeg skriver at LR har denne
begrænsing under Windows og det er da helt korrekt. LR under Windows har
andre problemer, som at den bare stopper indimellem og der en gang imellem
kan forekomme memoryproblemer. Om det skyldes en Windows bug nedenunder
eller om det er LR kan jeg jo ikke begynde at gætte på og det ville være
helt useriøst og det er også ligegyldigt, da det er LR jeg som bruger skal
forholde mig til. Iøvrigt er det jo ikke sådan, at jeg skriver nbøjagtigt,
hvad foreslår jeg skal ændre/rette. At folk kalder noget for en fejl betyder
ikke at det er en fejl. Det kunne jo være at den siger noget er en fejl,
selv tager fejl ;- ) Det har vi jo masser af eksempler på. Hvis du vil
spille fornærmet er det dit eget valg og ikke mit. Jeg kommenterer
ihvertfald gerne dine.

Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 09-02-08 21:11

> [...]
> noget er en fejl, selv tager fejl ;- ) Det har vi jo masser af eksempler
> på. Hvis du vil spille fornærmet er det dit eget valg og ikke mit. Jeg

Haha ... hvad sker der i denne tråd?? I lyder som et gammelt ægtepar, der
skal til parterapi. Snakker forbi hinanden osv.
Thomas... gør dig da umage med at forstå..og hjælpe... i stedet for at køre
et eller andet stædigheds flip.
Bare min mening.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-02-08 15:20

> [...]
> skal til parterapi. Snakker forbi hinanden osv.
> Thomas... gør dig da umage med at forstå..og hjælpe... i stedet for at

Hej Michael,

Jeg læser skam udmærket, hvad Thomas skriver, men da jeg har beskæftiget mig
med software i en menneskealder kan jeg altså ikke overtales til at skrive
noget sludder. Har påpegede ast jeg ikke skrev om Mac versionen og det er
helt korrekt, hvorfor jeg rettede artiklen og tilføjede "Bemærk at der i det
følgende er anvendt Lightroom og Photoshop CS3 under Windows XP, så andre
platform vil se lidt anderledes ud, men det kan dog i princippet laves på
samme måde under Windows Vista og Mac OS". Er det så ikke klart nok? Når jeg
så skriver at LR pt. har den begrænsning med droplets, er det så ikke helt
korrekt? Om Windows har en bug eller ej er jo ligegyldigt, så længe LR for
brugeren er begrænset på denne måde. Jeg kan altså ikke helt se, hvori
kommentaren om ægtepar etc. kommer ind i denne sammenhæng. Jeg tager med
glæde imod korrektioner og har rettet alle mine artikler til efter den
feedback der er kommet, hvor jeg er enig. Mener du det skulle gøres på en
anden måde?

Noget helt andet er så, hvor mange, der er egentlig har nytte af disse
artikler. Jeg startede med at skrive dem fordi, der konstant her i gruppen
og via andre bekendte kom spørgsmål, som jeg kunne svare på ved helt at
skrive en artikkel om det.
Mvh,
Hans

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 11-02-08 15:28

> [...]
> og via andre bekendte kom spørgsmål, som jeg kunne svare på ved helt at

Tro meg. Jeg har lest alle sammen, og de er utmerkede hjelpemidler for oss
som fortsatt forsøker å lære. For min egen del har jeg fulgt diskusjonen,
men den kritikken som kommer er så lite begrunnet, at jeg har bare oversett
den.

Jeg håper det kommer flere artikler etterhvert, og ser frem til å lese dem.

mvh
Gunnar

Fra : Michaelbs

Dato : 11-02-08 16:18

> [...]
>
> Jeg læser skam udmærket, hvad Thomas skriver, men da jeg har beskæftiget
> mig med software i en menneskealder kan jeg altså ikke overtales til at

Naturligvis ikke.

> [...]
> se lidt anderledes ud, men det kan dog i princippet laves på samme måde
> under Windows Vista og Mac OS". Er det så ikke klart nok?

Jo.

>Når jeg så skriver at LR pt. har den begrænsning med droplets, er det så
>ikke helt korrekt?

Jo.

>Om Windows har en bug eller ej er jo ligegyldigt, så længe LR for brugeren
>er begrænset på denne måde.

Ja.

> Jeg kan altså ikke helt se, hvori kommentaren om ægtepar etc. kommer ind i
> denne sammenhæng.

Det var mere tonen i meningsudvekslingerne. Jeg læste tråden igennem og
kunne ikke lade være med at smile lidt.
Jeg skrev jo netop: Thomas..gør dig bla bla bla osv.
Det lød næsten som om I (læs: han) bevidst talte forbi hinanden i stedet på
at prøve at hjælpe.

> Jeg tager med glæde imod korrektioner og har rettet alle mine artikler til
> efter den feedback der er kommet, hvor jeg er enig. Mener du det skulle
> gøres på en anden måde?

Nej, jeg er helt enig.

> [...]
> og via andre bekendte kom spørgsmål, som jeg kunne svare på ved helt at

Jeg ved ikke hvor mange, men der kommer nok flere og flere, når folk finder
ud af hvor meget substans der egentlig er at finde der.
Det er en guldgrube af viden, serveret på et sølvfad, lige til at lappe i
sig.
Når man søger information på nettet drukner man i redundans. Ikke her. Det
er rent guld.
Jeg tror der er stor interesse.

mvh Michaelbs

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-02-08 16:50

Michaelbs skrev:

> Når man søger information på nettet drukner man i redundans. Ikke her.
> Det er rent guld.

Rent guld kunne det blive hvis jeg nemt fandt en god grund til at rode
med LR. når nu min måde at navngive/sortere i stifinder fungerer perfekt
og hurtigt og CS3 kan hvad jeg ønsker og mere til (og som den smule jeg
har sat mig ind i LR siger mig, mere end LR)- eller sagt på en anden
måde: Hvorfor skulle jeg i det hele taget rode med LR?
http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-02-08 23:53

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> sat mig ind i LR siger mig, mere end LR)- eller sagt på en anden måde:
> Hvorfor skulle jeg i det hele taget rode med LR?
LR kan det samme som ACR i PS CS3. Der er bare et meget bedre bruger
interface i LR. LR har den tværgående katalogiseringsfunktion, men har man
ikke brug for den og er ACR i CS3 ok, så synes jeg ikke du skal spilde tid
på LR. Jeg synes LR en et rigtigt godt værktøj til at sortere billeder og
specielt at lave varianter til eksperimenter.
Mvh,
Hans

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-02-08 08:34

Hans Kruse skrev:

> [...]
> på LR. Jeg synes LR en et rigtigt godt værktøj til at sortere billeder og
> specielt at lave varianter til eksperimenter.

Ja tak, det sv. t. den fornemmelse jeg havde uden at have gået i dybden

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-02-08 18:26

Ole Larsen skrev i 47b06e86$0$90265$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> den smule jeg har sat mig ind i LR siger mig, mere end LR)- eller
> sagt på en anden måde: Hvorfor skulle jeg i det hele taget rode med

Jeg havde lidt den samme holdning - at LR skulle kunne noget, PS ikke kunne
for at gå i gang.
I forbindelse med en omlægning af en af mine PCere smed jeg den dog på (jeg
bruger som regel chancen før en omlægning til at fyre al mulig software af,
da ulykken hvis det ødelægger installationen er overskuelig).

Jeg har mange billeder fra rejser og lign. og har tidligere haft et dobbelt
arkivsystem med RAW i et arkiv og letgennemseelige jpg'ere i det andet. Det
har jeg ikke mere. Jeg har i dag kun ét arkiv, nemlig LR, hvor jeg blander
RAW og 'fremkaldte' billeder i et. Det har gjort det hele lidt enklere.
Ulempen er, at jeg nu har 'giftet' mig aldeles med LR - og det er i
virkeligheden min største betænkelighed.

Men Hans har helt ret. Den laver det samme som ACR i nyeste udgave. Men hvor
du med PS er nødt til at åbne billedet i ACR, foretage dig ændringerne og så
gemme det, så kan du hive tusindvis af RAWs ind og sidde og hive og slide i
alle indstillingerne uden at skulle 'åbne' billedet - men gøre det direkte
fra din 'billedbrowser' som LR jo er samtidigt. Og har du justeret ét
billede fra en optagesession, kan du med et snuptag overføre samme
indstilling på alle andre i serien. ASkulle du så i morgen få lyst til at
ændre lidt på sagerne igen, så gør du det. Billeder ligger jo i uændret RAW
og alle ændringer i databasen.

Til gengæld kan dine mere forarbejdede billeder jo ikke laves i LR - der
skal du have fat i PS alligevel. Og fra det sekund, du har lavet noget i PS
ud over ACRdelen, er du ovre i TIFF, PSD eller andre formater, du ikke på
samme måde kan håndtere i LR som dine RAW. Dog er LR stadigvæk fremragende
som billedbrowser.

Jeg har tidligere brugt flere forskellige programmer til at arkivere og
gennemse billeder med. I dag foregår alt, tagging med keywords, opbygning af
billedsamlinger (samme billede i flere temaer), gennemsyn af billeder taget
med et bestemt kamera/objektiv/ISO mmm. i LR - og det fungerer som en drøm.
Personligt ville jeg ikke i dag undvære LR for alt i verden. Kombinationen
LR+PS kan svjks. ALT hvad jeg nogensinde vil få brug for - og rasende
smidigt.
Men der er INTET af det jeg kan lave med det enkelte billede i LR, som jeg
ikke kan lave i PS+ACR alene.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-08 20:50

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Ulempen er, at jeg nu har 'giftet' mig aldeles med LR - og det er i
> virkeligheden min største betænkelighed.

Jeg har det lidt på samme måde. Jeg håber at Adobe fortsætter med udvikle LR
med de features, der virkelig ville rykke fremad, så man ikke så tit skulle
ind i PS.

> [...]
> PS ud over ACRdelen, er du ovre i TIFF, PSD eller andre formater, du ikke
> på samme måde kan håndtere i LR som dine RAW. Dog er LR stadigvæk

Jeg bruger tit LR til yderligere bearbejdning af PSD filer, som er lavet i
PS. F.eks. hvis jeg har lavet et tone mapping billede kan jeg tilbage i LR
beskære og måske sætte ekstra kontrast på etc. Lave en yderligere virtual
copy, så jeg kan lave en s/h version.

Helt enig.
Mvh,
Hans

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-02-08 21:33

Jan Boegh skrev:

Billeder ligger jo i uændret RAW og alle ændringer i databasen.

Og det er så smart, at man næsten fristes

> Til gengæld kan dine mere forarbejdede billeder jo ikke laves i LR - der
> skal du have fat i PS alligevel.

Selvom jeg stort set kun benytter to actions, skal de tweakes enkeltvis,
"i hånden" - eks. er statuen en fake-ir (som sædvanlig) men ikke ens
over hele billedfladen

Ja, så tror jeg at jeg melder pas p.t.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Michaelbs

Dato : 13-02-08 22:03

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i meddelelsen

> [...]
> PS ud over ACRdelen, er du ovre i TIFF, PSD eller andre formater, du ikke
> på samme måde kan håndtere i LR som dine RAW. Dog er LR stadigvæk

Hvad menes der med at man ikke kan håndtere tiff, psd eller andre formater
på samme måde i LR som Raw??

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-08 22:43

> Hvad menes der med at man ikke kan håndtere tiff, psd eller andre formater
> på samme måde i LR som Raw??

Det kan man da også.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-02-08 23:04

Michaelbs skrev i 47b35afe$0$90263$14726298@news.sunsite.dk dette:
> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i meddelelsen

> Hvad menes der med at man ikke kan håndtere tiff, psd eller andre
> formater på samme måde i LR som Raw??

OK, jeg udtrykte mig ikke klart. De ting, der er lavet i PS kan ikke rulles
tilbage på samme måde, som det, der er lavet i LR ud fra RAW.

vh

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-08 23:14

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> OK, jeg udtrykte mig ikke klart. De ting, der er lavet i PS kan ikke
> rulles tilbage på samme måde, som det, der er lavet i LR ud fra RAW.

Det er måske ikke ganske klart for mig, hvad du mener. Det man laver i PS er
selvfølgelig at betragte som et nyt billede, som bliver registreret i LR
efter justeringer i LR. Hvad man laver af justeringer af dette billede
(denne PSD file) videre i LR kan rulles tilbage via historikken på præcsi
samme måde, som man kan for raw filer. Man derfor sige at en PSD fil kommer
til at optræde på samme måde som enhver anden RAW fil. Men det opfatter jeg
ikke som en begrænsning i LR, men snarere en konsekvens af at bruge eksterne
editorer. Jeg kan ikke se det kunne være anderledes med mindre (naturligvis)
at pixel editoren var indbygget i LR og alle justeringer blev registreret i
history på samme måde, som andre justeringer i LR.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-02-08 11:33

Hans Kruse skrev i 47b36bb0$0$90272$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det er måske ikke ganske klart for mig, hvad du mener.

Nej, jeg er ganske klar over at jeg på ingen måde kan matche din standard.
Det må jeg så lære at leve med.
Spørgsmålet er så, om du mener man bør undlade at deltage i gruppen, hvis
ikke man lever op til din krav.
Det er muligt jag har et problem, men jeg synes ind imellem du er voldsomt
nedladende hvis ikke man konsekvent logrer for dig.

Jeg nupper i hvert fald en pause fra denne gruppe nu.

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-02-08 13:58

> [...]
> Det er muligt jag har et problem, men jeg synes ind imellem du er voldsomt
> nedladende hvis ikke man konsekvent logrer for dig.

Du må meget undskylde, men det var ikke ment på nogen måde som nedladende.
Jeg syntes bare det var lidt uklart, det var alt og var ikke sikker på, jeg
helt havde forstået hvad du egentlig mente.

Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-02-08 17:01

> [...]
> sig.
> Når man søger information på nettet drukner man i redundans. Ikke her. Det

Du skal have tak for denne feedback. Den store forskel på Thomas og mig er,
at vi er i hver sin ende af karriereskalaen, ihvertfald efter hvad jeg har
forstået. Thomas er ung og igang med at dygtiggøre sig og det har jeg stor
respekt for. Jeg vil gerne støtte Thomas med feedback på, hvad han skriver.
Jeg skriver gerne om noget, jeg har brugt en del tid på at sætte mig ind i
og hvor det f.eks. er unødigt kompliceret og hvor tilgængelig info på nettet
er "gjort" kryptisk. Det gælder f.eks. farvestyring, som var et totalt
ukendt land for mig for et år siden. Jeg har fået meget ud af diskussioner
her i gruppen enten direkte eller inddirekte (fejlagtige påstande, som så må
efterforskes for modbevis...) og disse artikler er til en vis grad min
tilbagebetaling. Jeg synes selv det er sjovt og jeg finder tit noget, jeg
ikke var opmærksom på i processen. Jeg startede fra scratch, stort set, for
5-6 år siden.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-02-08 17:23

Hans Kruse skrev i 47b0597d$0$90264$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> artikler. Jeg startede med at skrive dem fordi, der konstant her i
> gruppen og via andre bekendte kom spørgsmål, som jeg kunne svare på

Jeg synes personligt dine skriverier er sobre og oplysende.
Til gengæld forstår jeg ikke helt Schreibers lidt insekterotiske falbelader.

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-02-08 17:48

> Jeg synes personligt dine skriverier er sobre og oplysende.

Tak for det. Jeg vil fortsætte med at skrive noget, som jeg føler kunne være
nyttigt eller falder mellem stolene på anden vis.
Mvh,
Hans

Fra : Jesper Juul

Dato : 11-02-08 19:22

Hans Kruse skrev:

> [...]
> og via andre bekendte kom spørgsmål, som jeg kunne svare på ved helt at

Jeg læser dem og har stor fornøjelse af dem, så bliv bare ved.

Jesper

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-02-08 12:37

Thomas Schreiber skrev i 47ad7652$0$90262$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> Der er ingen begrænsninger i LR. Men fair nok. Du hører ikke mere fra
> min side ift dine artikler, da de jo tilsyneladende ikke har noget som
> helst der kan rettes.

Har i ikke overvejet at gå over til et andet medie? Efterhånden ser det ud
til at d.f.f mest handler om wannabeeforfattere, der vil have kritik på
deres skribentvirksomhed. Well, de kunne måske være OK, men nu ser det ud
til at det udarter - og man undres: Hvorfor?
For jeg nægter på det bestemteste at tro, at der handler om promotion af
nogle sider.

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-02-08 14:43

> [...]
> til at det udarter - og man undres: Hvorfor?
> For jeg nægter på det bestemteste at tro, at der handler om promotion af

Hej Jan,

Jeg skriver såmænd af helt egoistiske grunde for at promovere mig selv.

Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-02-08 17:37

Hans Kruse skrev i 47b050cb$0$90273$14726298@news.sunsite.dk dette:
> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Hej Jan,
>
> Jeg skriver såmænd af helt egoistiske grunde for at promovere mig
> selv.

Ikke helt forstået - men det var fra min side ikke ment som noget
nedgørende.
Jeg undrede mig såmænd blot over de voldsomme udladninger i tråden.

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-02-08 17:46

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Ikke helt forstået - men det var fra min side ikke ment som noget
> nedgørende.
> Jeg undrede mig såmænd blot over de voldsomme udladninger i tråden.

Ja, jeg undlod en smiley men wannabee forfatter er jeg ikke og de andre
ting, du skrev kunne jeg ikke rigtigt relatere mig til heller, så derfor den
lidt ironiske distance.
Mvh,
Hans