Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mærkeligt fænomen i Photoshop ved beskærin~
Fra : Niels

Dato : 05-02-08 10:06

Når jeg lægger en beskæringsramme ind i Photoshop CS2 (version 9.0.2,
som er den seneste), bliver mine linjer ikke rette. Prøv at se her,
hvor jeg gerne vil ha' toppen til at følge linjerne i væggen:

http://picasaweb.google.com/nboegh/Beskaering

(beskaering1 er et screenshot med beskæringsrammen lagt - beskaering2
er det beskårede billedet).

Det sker ikke, hvis jeg opretter et tomt dokument, tegner en vandret
linje og beskærer.Spooky!

Nogen her som genkender fænomenet? Løsning?

Jeg bruger Mac OS X 10.10.3.9.

--
Niels

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 05-02-08 19:17

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Niels

Jeg kender fænomenet fra CS2 PC-version.

Jeg omgår problemet ved at rette billedet op via rotation,
i n d e n jeg beskærer.

mvh
-Per

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-02-08 19:32

Niels skrev:
> [...]
> linje og beskærer.Spooky!
>
> Nogen her som genkender fænomenet? Løsning?

TROR at det er fordi du skråer 2 modstående sider i et hug

--

http://olelarsen.eu/82/index.html

Fra : Niels

Dato : 05-02-08 12:48

> Jeg kender fænomenet fra CS2 PC-version.
>
> Jeg omgår problemet ved at rette billedet op via rotation,
> i n d e n  jeg beskærer.
>
> mvh
> -Per

Hej Per

Mærkeligt at Adobe ikke har rettet fejlen. Hvordan er det nu, at man
roterer, til at følge en linje? Det er noget med at tegne en linje med
penne-værktøjet og så lade PS rette ind med "arbitrary" - eller hur?

--
Niels

Fra : Pico

Dato : 05-02-08 21:54

Niels wrote:

> [...]
> roterer, til at følge en linje? Det er noget med at tegne en linje med
> penne-værktøjet og så lade PS rette ind med "arbitrary" - eller hur?

Brug linialen (ruler tool) og tegn en linie, vælg billed, roter læred
(rotate canvas), vilkårligt (arbitary). Sådan er det i CS3 og jeg mener det
er det samme i CS2.
Du kan også vælge Filter, distort, lens correction og rette det der.
--
MVH
Pico

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 05-02-08 22:25

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er det samme i CS2.
> Du kan også vælge Filter, distort, lens correction og rette det der.

Hej Niels

Picos metode er ganske udmærket.

PS er et herligt program. Samme opgave kan løses på mange måder
Min foretrukne metode er at anvende Edit : Transform : Rotate
Så kan jeg visuelt "jøle" med vinklen, evt suppleret med en lodret
eller vandret guide.
Hvis jeg skal "jøle" med laget: Baggrund er jeg nødt til at bruge "Vælge
alt" først.

mvh
-Per

Fra : Niels

Dato : 05-02-08 12:51

> TROR at det er fordi du skråer 2 modstående sider i et hug
>
> --
>
> http://olelarsen.eu/82/index.html

Hej Ole

Tak for dit svar, men jeg er ikke helt med på, hvad du mener. Jeg
aktiverer beskæringsværktøjet og drejer rammen ved at trække med musen
uden for rammen. Kan det gøres anderledes?

--
Niels

Fra : CanonBonke

Dato : 06-02-08 16:11

[...]

Du skal rette billedet op inden beskæring, jeg skrev om det på:
http://www.canonklub.dk/photoshop/tricks-photoshop.htm
for et par år siden, men jeg synes stadig det kan forstås.
mvh Knud

Fra : Kim Jensen

Dato : 08-02-08 18:29

Hej!

> [...]
> http://picasaweb.google.com/nboegh/Beskaering
> Nogen her som genkender fænomenet? Løsning?

Ja, og jeg har også undret mig over at denne fejl (?) ikke blev rettet i
CS3.

CS3 har også introduceret en anden meget irriterende "feature"; hvis man
har to dokumenter åbne og kører med vinduerne maksimeret - i det ene
dokumenter zoomer til fx 1600% for at klippe en lille ting ud - skifter
til det andet dokumenter og indsætter - skifter tilbage til det første
dokument ... så er det viste udsnit ikke det samme som hvor man havde
zoomet ind før.

mvh
Kim Jensen