Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan jeg igen blev glad for min 18-200 ~
Fra : Per, Herringe

Dato : 04-02-08 21:14

http://www.kenrockwell.com/nikon/135f35.htm

Jeg har været lidt frustreret over at min nye optik ikke kunne følge med min
gamle 135mm/3.5 , købt på et fotoloppemarked for 300,-
Efter at jeg har læst ovenstående er jeg igen glad for min 18-200.
Det ser ud som om min gamle 135 er en meget heldig konstruktion fra før de
tunge computerberegninger.
Det den nye mangler i forhold til den gamle vinder den jo så på en masse
andre områder (VR, autofocus og zoom) og skarpheden er ikke værst for sådan
et "multitool".

--
MVH Per, Herringe

Fra : ab©

Dato : 05-02-08 09:52

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.kenrockwell.com/nikon/135f35.htm
>
> Jeg har været lidt frustreret over at min nye optik ikke kunne følge med
> min gamle 135mm/3.5 , købt på et fotoloppemarked for 300,- .........

Ikke for at ødelægge din glæde ved 18-200´en, men jeg vil oven i købet
påstå, at 135-3.5 ikke er specielt godt i forhold til meget andet Nikon har
lavet gennem tiden. 18-200 - og andre objektiver med stor spændvidde -
kæmper jo virkeligt med de mange kompromisser, men hvis alternativet er ikke
at have mulighed for f.eks. at fotografere ved 200 mm, kan det jo være en
mulighed.

Jeg foretrækker klart faste brændvidder - kvaliteten på de bedste af disse
ligger over / langt over, hvad selv de dyreste zoom-objektiver præsterer.
Det gælder bare om at udnytte det / de objektiver man har taget med og ikke
at hænge sig i, at den brændvidde der bliver liggende derhjemme kunne have
givet andre muligheder

ab©

--
- har mere end 60 Nikon-objektiver, så det er ikke noget problem at lade "en
del af dem" blive hjemme på hylden ...

Fra : Per, Herringe

Dato : 05-02-08 11:38

I meddelelse: 47a823aa$0$90269$14726298@news.sunsite.dk
skrev ab© bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> taget med og ikke at hænge sig i, at den brændvidde der bliver
> liggende derhjemme kunne have givet andre muligheder

Jeg har nok bare indset at alsidigheden koster mere kvalitet end jeg regnede
med

Ja, det må vel i sagens natur være nemmere at lave noget der fungere på en
fast brændvide.

Hvad er det skarpeste/bedste du har liggende omkring de 135 - 200 mm?

Selv om jeg har begrænset erfaring med de forskellige objektiver er det
blevet klart for mig at det ikke bare hjælper at se de rosende ord og så
købe på nettet

--
MVH Per, Herringe

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-02-08 13:31

Per, Herringe wrote:

> [...]
> fast brændvide.
>
> Hvad er det skarpeste/bedste du har liggende omkring de 135 - 200 mm?

-må jeg foreslå en 180mm/2.8 ED. Findes både med AF og som manuel. Kan
findes brugt til få tusinde kroner. Nyprisen er vel over 7kkr.. Jeg har
een af de gamle i skabet...

Bo //

Fra : ab©

Dato : 05-02-08 21:57

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det skarpeste/bedste du har liggende omkring de 135 - 200 mm?

180 og 200 mm´erne er ikke så tossede, men også længere nede omkring 85 -
105 mm er der nogle rigtig gode objektiver - flere af dem sælges brugte til
små penge.

ab©

Fra : Per, Herringe

Dato : 05-02-08 22:35

I meddelelse: 47a8cef2$0$90275$14726298@news.sunsite.dk
> [...]
>>

> 180 og 200 mm´erne er ikke så tossede, men også længere nede omkring
> 85 - 105 mm er der nogle rigtig gode objektiver - flere af dem sælges

Jeg har en 105-2,5 som var min favorit på F2éren. Jeg synes ikke helt den
kan følge med 135-3,5´eren i skarphed.

--
MVH Per, Herringe

Fra : HKJ

Dato : 05-02-08 17:20

ab© wrote:
> Jeg foretrækker klart faste brændvidder - kvaliteten på de bedste af disse
> ligger over / langt over, hvad selv de dyreste zoom-objektiver præsterer.

Prøv at finde et fast objektiv der kan måle sig med 14-24 mm f/2.8

Fra : ab©

Dato : 05-02-08 22:16

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at finde et fast objektiv der kan måle sig med 14-24 mm f/2.8

Der er helt sikkert tale om et rigtigt godt objektiv, men jeg synes så at
det er lidt sjovere at et 30 år gammelt 16 mm 3.5 købt brugt til ca.
1/50-del af prisen (og ca. 1/5 af vægten) er oppe på siden af det det nye
computer-beregnede objektiv

ab©